Adsense

Rabu, 7 Disember 2011

macam macam hiburan terkini

macam macam hiburan terkini


Yuna, Najwa saling menyokong

Posted: 06 Dec 2011 08:15 PM PST


BAIK Yuna atau Najwa Latif, masing-masing punya aura tersendiri dan mereka berdua bukanlah bintang kelahiran program realiti TV seperti kebanyakan penyanyi kini, sebaliknya lahir dari medium hiburan jalur lebar.

Jika Yuna atau nama sebenar, Yunalis Zarai, 24, popular menerusi lagu Dan Sebenarnya, Najwa Latif, 16, mencetus fenomena menerusi lagu nyanyiannya, Cinta Muka Buku menerusi laman YouTube dengan mencatat jumlah tontonan antara yang tertinggi lebih empat juta peminat.

  

YUNA...anggap kemunculan bakat baru yang mampu menulis lirik dan menyanyi sebagai satu persaingan sihat dalam industri seni.


NAJWA...popular menerusi lagu Cinta Muka Buku.

Tidak dinafikan dunia seni tanah air sejak beberapa tahun kebelakangan ini dimeriahkan dengan kemunculan ramai bakat baru dan indie (bergerak bebas). Bukan hanya menyanyi, malah kebanyakan mereka mampu menulis lirik sendiri. Secara tidak langsung mewujudkan satu persaingan sihat dalam dunia seni tanah air.

Bagaimanapun, kehadiran Najwa Latif membuatkan ramai yang membandingkan mereka berdua kerana banyak persamaan antara mereka seperti menyanyi dengan lagu ciptaan sendiri, penampilan mereka bertudung dan tidak lekang bersama gitar setiap kali menjayakan persembahan.



Dalam pertemuan ketika hadir menjayakan Malam Mesra MACP pada 29 November lalu, Yuna dan Najwa kelihatan mesra ketika digandingkan bersama. Walaupun Yuna sudah mencipta nama, malah fesyen tudungnya juga menjadi ikutan, nyata sebagai kakak, Yuna turut memberi pandangan dan nasihat buat Najwa.


Katanya, kehadiran bakat baru seperti Najwa Latif sememangnya satu yang positif buat industri seni tanah air. Kemunculan bakat baru sepertinya harus disokong dan diberi galakan.

"Banyak orang samakan saya dengan Najwa (Latif), tetapi muzik dan penampilan kami memang berbeza. Cuma kami berkongsi minat yang sama iaitu menjadikan muzik sebagai hobi.

"Perjalanan seni kami juga berbeza. Saya mula mempertaruhkan karya lagu saya menerusi myspace manakala Najwa pula menerusi Youtube. Tidak dinafikan, Najwa seorang yang berbakat besar.

"Saya rasa tidak adil jika orang menyamakan kami berdua. Dia harus diberi peluang untuk membuktikan bakatnya. Dia juga ada identiti dan muzik tersendiri. Sudah pasti lagunya juga mempunyai peminat tersendiri," katanya.

Yuna yang kini mengorak langkah ke peringkat antarabangsa dengan menghasilkan album di Amerika Syarikat, makin popular dengan lagu, Come As You Are yang pernah dipopularkan legenda rock antarabangsa, Nirvana. Lagu yang dinyanyikan dengan cara tersendiri itu menarik perhatian banyak pihak.

Katanya, lagu yang disampaikan Najwa mempunyai tarikan tersendiri biarpun muziknya kedengaran masih 'muda' bagi penyanyi belasan tahun sepertinya.

"Buat masa ini lebih elok jika Najwa memberi tumpuan kepada apa yang hendak dilakukannya terlebih dahulu dalam dunia seni. Duta jenama Canon ini tidak menolak kemungkinan akan berkerjasama dengan Najwa pada masa hadapan.

Mereka juga akan berentap pada kemuncak Anugerah Juara Lagu 26 (AJL26) yang akan berlangsung pada 29 Januari nanti. Ini juga kali pertama kemaraan Najwa di AJL menerusi Cinta Muka Buku manakala Yuna kali ketiga selepas Dan Sebenarnya, tahun lalu dengan Cinta Sempurna dan tahun ini mempertaruhkan dua lagu, Gadis Semasa dan Penakut.

Najwa pula sedar sebagai artis baru, dia tidak layak dibandingkan dengan artis senior yang lain. Padanya, kemunculan untuk memeriahkan industri tanah air kerana didorong minat yang mendalam pada dunia muzik.

"Yuna seorang penyanyi yang hebat. Dia berani membawa nama negara ke peringkat antarabangsa. Saya pula masih baru. Saya perlu mengasah bakat dalam nyanyian dan masih banyak yang perlu saya belajar.

"Mungkin kami mempunyai persamaan dari segi penampilan bertudung dan menggunakan alat muzik yang sama iaitu gitar. Begitupun, muzik kami memang berbeza," kata Najwa, pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat, Johor.

Mengulas kolaborasi bersama artis lain termasuk Yuna sendiri, Najwa memaklumkan buat masa ini dia belum memikirkan kerjasama dengan Yuna sebaliknya untuk single terbaru dia bakal berkolaborasi bersama artis luar negara. Buat masa ini, dia tidak dapat memaklumkan mengenai lagu berkenaan kerana masih dalam perbincangan.

Mengenai persaingan AJL26 pula, Najwa memberitahu dia berasa seronok dan teruja dapat bersaing di pentas akhir. Baginya ia satu pengalaman baru dan saat yang ditunggu-tunggu.

"Ini satu pengalaman baru buat artis baru seperti saya. Seronok apabila berpeluang beraksi di pentas yang sama dengan artis berpengalaman yang lain seperti Faizal Tahir dan Anuar Zain, termasuk Yuna sendiri.

"Saya tidak meletakkan harapan tinggi. Sebaliknya berharap dapat menjayakan persembahan pada malam itu dengan sebaik mungkin," katanya.



PROFIL

NAMA PENUH: Imratul Najwa Abdul Latif
NAMA KOMERSIAL: Najwa Latif
TARIKH LAHIR: 23 Mei 1995
TEMPAT LAHIR: Batu Pahat, Johor
STATUS: Pelajar SMK (P) Temenggong Ibrahim, Batu Pahat, Johor
HOBI: Menghasilkan lagu dan bermain peralatan muzik gitar, dram dan piano
LAMAN SOSIAL: http://www.najwalatifs.blogspot.com/
Facebook Fanpages: najwalatif
YOUTUBE: www.youtube.com/najwa595


PROFIL

NAMA SEBENAR: Yunalis Zarai
NAMA KOMERSIL: Yuna
TARIKH LAHIR: 14 November 1986
TEMPAT LAHIR: Alor Setar, Kedah
HOBI: Menonton filem
IDOLA: Fiona Apple (penyanyi luar negara yang pernah dikenali sekitar 1990).

Facebook (Yuna) dan twitter (@yunamusic)

Anjing paling tua mati

Posted: 06 Dec 2011 08:13 PM PST


SAKURA, Jepun - Seekor anjing paling tua di dunia yang diiktiraf Guinness Book of World Records, Pusuke mati ketika berumur 26 tahun di Sakura, wilayah Tochigi, utara Tokto kelmarin.

Umurnya itu dianggap sama dengan usia 125 tahun manusia.

Pemilik haiwan itu, Yumiko Shinohara menyatakan anjing tersebut kurang selera makan sebelum ia mati.

Namun, kata Shinohara, pada Isnin lalu, haiwan tersebut enggan makan dan kelihatan mengalami masalah kesukaran bernafas.

Haiwan itu mati pada waktu tengah hari, lima minit selepas pemilik anjing tersebut pulang ke rumah. - Agensi

Sotong kurita ramal Barcelona menang

Posted: 06 Dec 2011 08:12 PM PST


BENALMADENA, Sepanyol - Seekor sotong kurita yang bernama Messi meramalkan kelmarin bahawa kelab bola sepak Barcelona menang mengatasi Real Madrid dalam perlawanan bola sepak pada Sabtu ini.

Sotong itu diberi nama Messi sempena nama bintang bola sepak dari Argentina, Lionel Messi.

Haiwan itu meramalkan pemenang dengan memilih sardin yang akan dimakan dari dalam sebuah botol yang mempunyai logo Barcelona di Akuarium Sea Life di sini.

Barcelona akan menentang Real Madrid di tempat sendiri

Pada Pusingan Akhir Kejohanan Bola Sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan, seekor sotong kurita bernama Paul menjadi terkenal dengan meramalkan dengan tepat semua keputusan perlawanan yang melibatkan skuad Jerman termasuk perlawanan akhir yang dimenangi Sepanyol.

Paul yang hidup di akuarium di Oberhausen, Jerman mati pada 26 Oktober 2010. - AFP

Majalah bogel Veena dijual di India

Posted: 06 Dec 2011 08:11 PM PST


NEW DElHI, India - Sejumlah majalah FHM edisi Disember yang menyiarkan gambar bogel aktres Pakistan, Veena Malik mula dijual di kedai-kedai buku di India kelmarin.

Naskhah- naskhah majalah itu yang menampilkan gambar bogel Veena di kulit depan digantung di kedai-kedai buku termasuk di Mumbai.

Aktres itu mencetuskan kontroversi apabila dia tidak mengaku bergambar bogel untuk majalah lelaki tersebut.

Jurucakap Veena Sohail Rasheed kelmarin menyatakan aktres tersebut berusaha untuk mendapatkan ganti rugi sebanyak 100 juta rupee (RM6.1 juta) daripada majalah FHM.

Veena telah memfailkan satu tuntutan undang-undang ke atas majalah berkenaan dan meminta ganti rugi tersebut atas dakwaan gambar berkenaan dipalsukan dengan terdapat singkatan huruf merujuk kepada agensi perisikan Pakistan di lengannya.

Namun, editor FHM India, Kabeer Sharma memberitahu agensi berita AFP, bahawa pihaknya tidak membuat pengubahsuaian imej atau memalsukan kulit depan majalah berkenaan.

Menurutnya, aktres itu mempunyai tubuh badan yang mengagumkan.

Sementara itu, beberapa laporan semalam menyatakan pihak pengurusan stesen televisyen tempatan Imagine TV mengumumkan program realiti Swayamvar Musim 4 akan menampilkan Veena mencari teman hidup di India.

Swayamvar merupakan antara program televisyen paling diminati di saluran Imagine TV.

Program yang mendapat sambutan hangat penonton itu mula ditayang pada 2009.

Semasa menghadiri majlis beramah mesra bersama pihak media di sini, Veena memberitahu, dia teruja untuk menyertai program realiti itu dan berharap hasratnya untuk mencari teman hidup dalam program tersebut tercapai. - Agensi

Farah Lebih Selesa Sebagai Pengacara

Posted: 06 Dec 2011 04:44 PM PST





PETALING JAYA: Penyanyi dan pengacara Farah Diana Anuar, 26, kini lebih selesa bergelar seorang pengacara selepas menimba pengalaman mengendalikan program Rasa Halal terbitan Astro Oasis.

Farah berkata, dia kini lebih matang mengendalikan program tersebut yang kini masuk musim ke enam dan mengakui program itu telah banyak membantunya dalam mengasah bakat sebagai seorang pengacara.

"Saya dapati, mengendalikan sesebuah program tidak semudah yang disangkakan tetapi melalui pengalaman, ia banyak membantu saya memperbaiki mutu persembahan ketika mengacarakan sesebuah program.

"Tambahan pula seperti program Rasa Halal memerlukan saya banyak berinteraksi dengan masyarakat di luar negara selain menggambarkan keadaan setempat, makanan dan budayanya.

"Ia memerlukan persediaan rapi dan perlu membuat banyak rujukan," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran musim terbaru program Rasa Halal Laos dan Thailand di sini, Isnin.

Dalam pada itu, Farah berkata, musim keenam program itu adalah paling mencabar buat dirinya kerana mengambil masa lama semasa penggambaran.


Ujarnya, mereka mengambil masa selama 20 hari untuk menjalani penggambaran di kedua-dua buah lokasi iaitu Thailand dan Laos.

"Walaubagaimanapun saya sangat seronok kerana dapat pergi ke pelbagai tempat yang tidak pernah saya fikir dapat pergi dan pelbagai perkara dapat dipelajari semasa berada di sana," katanya.

Farah menambah, musim terbaru Rasa Halal Laos dan Thailand bakal memaparkan banyak aspek makanan yang terdapat di negara tersebut.

Katanya, walaupun terdapat pelbagai makanan yang pelik tetapi dia tidak mempunyai masalah untuk mencuba semua hidangan yang disediakan.

"Salah satu objektif program ini adalah untuk mempromosikan kepada penonton mengenai makanan kepada pelancong beragama Islam yang ingin melancong ke sana kerana soal makanan halal adalah begitu dititik beratkan oleh masyarakat Islam.

"Atas dasar itu, musim kali ini banyak menekankan tentang makanan halal selain tempat-tempat ibadah untuk tatapan penonton," katanya lagi.

Rasa Halal Laos dan Thailand bersiaran pada setiap Selasa, pukul 7.30 malam bermula 6 Disember menerusi saluran Astro Oasis 106.


Hafiz Promosi Lagu Awan Nano Di Jakarta

Posted: 06 Dec 2011 04:43 PM PST



PETALING JAYA: Hafiz AF7 (gambar) bakal mempromosi lagu Awan Nano di Jakarta, Indonesia pada Januari tahun depan.

Menurut penyanyi yang sedang popular dengan single 'Watak' itu, semuanya bermula selepas menyertai program Apa Saja FBI kelolaan pengacara Faizal Ismail yang turut mengundang artis seberang, kumpulan Nidji menyanyi lagu Laskar Pelangi secara duet dengan Hafiz.

"Selepas saya berduet dengan Giring (Nidji) dalam program itu, terus syarikat rakaman dari Jakarta mempelawa saya untuk mempromosikan lagu Awan Nano di sana.

"Jika tiada aral, saya akan terbang ke sana pada Januari depan. Namun semuanya masih dalam perancangan," kata Hafiz ketika ditemui di Konsert Akhir Reunion Akademi Fantasia di AEON AU2, Setiawangsa, Sabtu lalu.

Tambah Hafiz: "Alhamdulillah, Awan Nano boleh mencapai sesuatu (kejayaan) untuk saya. Kalau boleh saya nak lebarkan lagi karier seni ini."

Hafiz turut mempertaruhkan lagu Awan Nano di Anugerah Juara Lagu 26. Masuk kali ini, sudah kali ketiga Hafiz layak bertanding di acara berprestij itu.

Menyentuh tentang filem 'Ombak Rindu' yang turut memuatkan lagu temanya yang dinyanyikan secara duet dengan Adira, Hafiz akui filem itu mempunyai kekuatan tersendiri maka tidak menghairankanlah mengapa ia telah berjaya mengutip melebihi RM4 juta dalam masa empat hari tayangan sahaja.

"Filem itu mempunyai struktur cerita yang kuat dan menyentuh hati setiap individu kerana ia berkisarkan tentang cinta, kehidupan dan karakter manusia yang biasa dijumpai sebelum ini.

"Saya agak sedih ketika menghayati watak Izzah lakonan Maya Karin yang penyabar, berani dan berpendirian tegas apabila meminta Hariz mengahwininya serta terpaksa menahan derita akibat perkahwinan rahsianya," ujarnya lagi.

Kejayaan Ombak Rindu Bayar Kekecewaan Osman Ali

Posted: 06 Dec 2011 04:42 PM PST



PETALING JAYA: Pengarah filem yang sedang naik, Osman Ali berkata, kejayaan Ombak Rindu telah membayar kekecewaannya terhadap beberapa buah filem arahannya yang gagal mendapat kutipan cemerlang di pawagam.

Osman berkata, kutipan filem adaptasi daripada novel hasil tulisan Fauziah Ashaari sebanyak RM4 juta dalam masa empat hari adalah sama sekali di luar jangkaannya.

"Sejujurnya ucapan terima kasih perlu saya berikan kepada semua peminat filem ini yang keluar menonton dan kekuatan utama Ombak Rindu sebenarnya datang daripada jiwa penonton itu sendiri.

"Mereka juga adalah tunjang utama ketika saya mula-mula bersetuju untuk menghasilkan filem ini," ujarnya ketika dihubungi mStar Online, Selasa.

Osman berkata, kejayaan filem ini juga telah memberikan motivasi tinggi kepadanya untuk terus menghasilkan karya hebat buat penonton di negara ini sekaligus menaikkan industri filem tempatan.

Ujarnya, filem terbitan Astro Shaw dan Taranttela Pictures Sdn Bhd itu juga adalah bukti pandangan skeptikal sesetengah masyarakat mengenai filem bergenre cinta adalah salah.

"Ada segelintir masyarakat yang memandang sepi mengenai filem begenre cinta di pawagam buat masa ini kerana bagi mereka ia boleh ditonton di kaca televisyen.

"Kejayaan filem ini juga boleh dijadikan bukti bahawa filem cinta dan romantik boleh dijual di pawagam jika jalan ceritanya kuat," ujar beliau lagi.

Sementara itu, Osman berkata, berkemungkinan besar filem lakonan Maya Karin dan Aaron Aziz itu akan diangkat sebagai drama bersiri selepas ini.

"Perbincangan telah dilakukan dengan pihak Astro dan berkemungkinan besar ia akan dibuat sebagai drama bersiri tetapi ia masih di peringkat perbincangan," ujarnya lagi.