Adsense

Ahad, 6 November 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Mizz Nina pilihan artis antarabangsa

Posted:

Mizz Nina pilihan artis antarabangsa

Mizz Nina pilihan artis antarabangsa

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar FAUZI BAHARUDIN


WAKIL-wakil pihak penganjur dan penaja bergambar bersama Mizz Nina dan finalis Ratu Cantik Malaysia 2011 yang bakal memeriahkan konsert Pitbull di Surf Beach, Sunway Lagoon, Petaling Jaya, Selangor pada 1 Disember ini.


BIASANYA kebanyakan penyanyi antarabangsa yang mengadakan konsert di negara ini akan menjemput penyanyi tempatan sebagai artis undangan bagi mengadakan persembahan pembuka tirai konsert mereka.

Di kalangan penyanyi tempatan, Mizz Nina merupakan salah seorang penyanyi yang sering menjadi pilihan ramai artis dari luar negara dalam kebanyakan konsert yang mereka adakan di sini sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Sebagai contohnya, pada April lalu, Mizz Nina atau nama sebenarnya Shazrina Azman telah diundang sebagai artis pembuka tirai konsert Justin Bieber dan Bruno Mars yang pertama kalinya diadakan di Kuala Lumpur.

Pada Julai tahun lalu, penyanyi berusia 31 tahun ini juga pernah memeriahkan konsert penyanyi R&B terkenal dari Amerika Syarikat (AS), Usher di mana dia turut menjadi pilihan pihak penganjur sebagai artis undangan pada konsert tersebut.

Tidak berhenti setakat itu, pada 1 Disember ini, Mizz Nina sekali lagi menjadi pilihan penyanyi pop, R&B dan tekno dari AS iaitu Pitbull yang menjemputnya sebagai artis jemputan pada konsert pertamanya di negara ini.

Sewaktu diajukan pertanyaan tentang kecenderungan artis-artis Barat memilihnya sebagai penyanyi undangan mereka, isteri kepada penyanyi kumpulan Hujan, Noh ini tidak menafikan dia menyedari hakikat itu.

Malah, Mizz Nina juga tidak berasa kecil hati atau melatah apabila secara tidak langsung, dia turut dilabelkan sebagai hanya bertaraf artis pembuka tirai dalam konsert artis-artis popular dari Barat di negara ini dari dulu sehingga kini.

"Saya tidak kisah apa orang hendak kata tentang perkara itu. Ini kerana, bagi saya yang penting ialah kepercayaan artis terbabit dan pihak penganjur kepada saya walaupun hanya sebagai artis undangan.

"Bagi saya, itu adalah suatu penghargaan buat saya," katanya sewaktu ditemui selepas sidang akhbar mengumumankannya sebagai artis pembuka tirai konsert Pitbull di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pada konsert Pitbull yang akan diadakan di Surf Beach, Sunway Lagoon, Petaling Jaya, Selangor nanti, Mizz Nina akan menyanyikan tiga buah lagu antaranya berjudul What You Waiting For.

Jelas bekas penyanyi kumpulan Teh Tarik Crew ini, dia tidak menafikan pemilihannya sebagai artis undangan dalam kebanyakan konsert artis Barat di negara ini adalah kerana gaya persembahan dan muziknya yang bersesuaian dengan artis terbabit.

"Mungkin lagu-lagu dan persembahan saya tidak jauh beza dengan muzik artis-artis Barat. Mereka ada kriteria tersendiri dalam memilih penyanyi yang sesuai untuk persembahan pembuka tirai pada konsert mereka di sini.

"Selain itu, pihak penganjur juga sudah melihat rekod saya sebelum ini di mana saya sudah ada pengalaman dalam menarik perhatian para penonton bagi menghangatkan sesebuah konsert sebelum seseorang artis Barat itu muncul di pentas," ujarnya.

Pada konsert Pitbull yang dianjurkan oleh JS Concert Productions dengan mengenakan tiket-tiket berharga RM138, RM198, RM298 dan RM398 itu turut ditampilkan ialah dua lagi artis undangan iaitu Joe Maz dan Big Syphe.

Dalam pada itu, anak tokoh koporat terkenal tanah air, Tan Sri Azman Hashim ini berkata, dia tidak menafikan mempunyai impian untuk mengadakan konsert solonya sendiri selepas hampir 10 tahun terbabit dalam bidang nyanyian.

"Saya memang teringin mahu mengadakan konsert solo atau pun setidak-tidaknya showcase selama 40 minit hingga satu jam. Saya merancang mengadakan konsert sendiri pada tahun depan dan ia adalah masa yang sesuai.

"Ini kerana, pada tahun ini saya sibuk dengan pelbagai perkara termasuklah menguruskan perkahwinan saya pada 1 Julai lalu dan juga perniagaan jenama pakaian Mizz Demeanor yang telah dilancarkan pada bulan lepas," jelasnya.

Tambah Mizz Nina, dia berasa puas dan seronok dengan perniagaan yang dijalankannya itu di mana ia secara tidak langsung turut membuktikan bakat, minat serta kecenderungannya dalam bidang tersebut.

"Buat masa ini saya tumpang menjual jenama pakaian Mizz DeMeanor itu di kedai Retro 80?s di Sunway Pyramid dan Liberty di Amcorp Mall, Petaling Jaya. Selain dijual di dua kedai itu, produk saya juga boleh dibeli menerusi online.

"Antara produk yang saya hasilkan ketika ini termasuklah kemeja-T, beg dan seluar di mana kesemuanya adalah pakaian untuk wanita yang harganya antara RM50 hingga RM150," katanya.

Jelas Mizz Nina, kini, dia juga sedang dalam proses menghasilkan album solo keduanya yang akan diterbitkan melalui syarikat rakamannya, Mizz Nina Productions yang bakal menampilkan Ella sebagai artis undangan dalam album tersebut.

Buat masa ini katanya, 50 peratus rakaman album solo keduanya itu yang akan mengandungi 10 buah lagu sudahpun siap di mana banyak tenaga yang terbabit dalam menghasilkan album tersebut termasuklah sentuhan daripada Noh, suaminya sendiri.

"Saya pilih untuk berduet dengan Ella dalam album ini kerana beliau merupakan ikon rock di negara ini. Malah, Noh juga sudah lama kenal Ella. Saya bercadang untuk berduet dengan Ella dalam sebuah lagu yang akan ditentukan kemudian.

"Selain itu, saya juga merancang untuk merakamkan sekurang-kurangnya sebuah lagu dalam bahasa Mandarin untuk pasaran di luar negara. Sebelum impian itu dilaksanakan saya akan masuk kelas bahasa Mandarin terlebih dahulu," tuturnya.

Sementara itu, Pengarah Urusan JS Concert Productions, Susan Tan berkata, bakat dan kredibiliti Mizz Nina cukup terserlah biarpun dia hanya sekadar muncul sebagai artis pembuka tirai banyak konsert artis Barat sebelum ini.

"Kami bukan sengaja meletakkan nama Mizz Nina sebagai artis undangan untuk konsert Pitbull ini, sebaliknya pihak pengurusan artis itu yang

bersetuju dan memilihnya sendiri. Ini suatu penghargaan buat Mizz Nina," komennya.

Full content generated by Get Full RSS.

Teruja kembali ke teater

Posted:

Teruja kembali ke teater

Teruja kembali ke teater

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan PINOGRAPHY (www.pinography.blogspot.com)


EMPAT pelakon wanita yang mewarnai teater Badai Semalam iaitu (dari kiri) Jasmin Hamid, Umie Aida, Erra Fazira dan Ziela Jalil.


SEWAKTU menghadiri latihan pementasan teater Badai Semalam di Panggung Sari, Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur, baru-baru ini, mata ini dengan pantas ternampak kelibat pelakon ini di salah satu tempat duduk di dalam panggung itu.

Pada sangkaan penulis, barangkali kehadiran Jasmin Hamid ketika itu adalah untuk memberi sokongan kepada dua sahabatnya, Datin Umie Aida dan Erra Fazira pada sesi latihan itu.

Namun apabila diberitahu oleh pihak IB bahawa Jasmin merupakan salah seorang pelakon yang membintangi Badai Semalam, ia adalah sesuatu yang agak mengejutkan.

Barangkali ia adalah strategi IB untuk memberikan kejutan kepada audiens apabila Badai Semalam dipentaskan mulai 11 November nanti.

Tidak melepaskan peluang itu, penulis terus menghampiri Jasmin lalu bertanyakan kepadanya tentang tawaran membintangi Badai Semalam.

Sambil melemparkan senyuman manis dan ramah menjawab setiap soalan yang diajukan, Jasmin mengakui tawaran yang diterimanya adalah disaat-saat akhir.

"Salah satu sebab mengapa saya menerimanya adalah kerana Umie yang mahukan saya membawakan watak Dora selepas pelakon asalnya tidak dapat berbuat demikian atas sebab-sebab tertentu.

"Memikirkan persahabatan saya dengan Umie yang terjalin sejak sekian lama, jadi adalah menjadi satu keberatan buat saya untuk menolak peluang ini.

"Apatah lagi, saya sendiri sudah lama tidak membintangi teater. Jadi, Badai Semalam ini boleh dikatakan sebagai lepas gian saya untuk teater," katanya sambil ketawa kecil.

Kali terakhir, Jasmin membintangi pementasan teater Anugerah sekitar lima tahun lalu arahan Siti Rohayah Attan.

Selain Jasmin, teater yang diangkat daripada novel Khadijah Hashim itu dibintangi oleh Erra Fazira sebagai Mazni, Aaron Aziz (Karim), Umie Aida (Rohana) dan Fizz Fairuz (Zaki).

Turut membintangi Badai Semalam termasuklah Iqbal Taufik sebagai Haris dan Emelda Rosmila (Mahani).

Dalam pementasan yang diarahkan oleh Khairunazwan Rodzi itu, aktres berusia 37 tahun itu membawakan watak Dora, seorang wanita yang bekerja di sebuah kelab malam dan menjadi teman di kala Karim mahu mencari keseronokan.

Menyambung bicara, Jasmin yang pernah membintangi filem Boss dan Kanta Serigala ini memberitahu, dia tidak dapat menolak tekanan yang diterimanya untuk Badai Semalam.

Manakan tidak kata Jasmin, sementelah mendapat tawaran disaat-saat akhir, dia perlu fokus kepada nyanyian, tarian dan lakonan serentak.

"Walaupun watak Dora bersifat antagonis dan watak yang saya sifatkan cukup sinonim dengan saya, tetapi saya perlu memastikan ia berjalan dengan lancar.

"Meskipun kemunculan saya hanyalah sekadar untuk tiga adegan, tetapi saya mahu watak Dora itu mampu meninggalkan impak kepada audiens kelak.

"Lalu, saya perlu mengikuti latihan intensif dan bekerja keras untuk menghidupkan watak Dora ini. Maklumlah, yang lain semuanya sudah ke depan tetapi saya baru hendak bermula," jelas Jasmin berseloroh sambil memberitahu kali terakhir membintangi teater muzikal Si Tanggang pada tahun 2000.

Dalam masa yang sama, pelakon versatil ini turut melahirkan rasa bertuah dan terharu apabila dapat beraksi di IB .

Teater yang diterbitkan dengan kerjasama Frensis Sdn. Bhd., ini juga telah memilih Kumpulan Utusan sebagai media rasmi serta stesen radio nombor satu negara, Sinar FM sebagai stesen rasmi dalam mempromosikan Badai Semalam.

Full content generated by Get Full RSS.