Adsense

Jumaat, 25 November 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Debaran muka baru

Posted: 24 Nov 2011 03:49 PM PST

Hip

BANGGA dan teruja, itulah perasaan yang dapat digambarkan oleh mereka yang kali pertama namanya berada dalam senarai pencalonan awal Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2011 edisi ke-25 (ABPBH25).

Meskipun baru setahun jagung terbabit dalam industri, ada di antara mereka tercalon dalam dua kategori, ini menunjukkan keupayaan bakat mereka dalam bidang seni masingmasing.

Masih terlalu awal untuk menjangkakan kelayakan mereka dalam senarai Top 5 kerana selepas semuanya hanya ditentukan oleh kuasa pemilihan peminat dan pembaca Berita Harian apabila borang pencalonan mula dikeluarkan hari ini. Bagaimanapun, bagi mereka, menang atau kalah bukan faktornya tetapi cukup sekadar tercalon dalam anugerah berprestij itu sudah memadai dan membuktikan bakat mereka dipandang serta dihargai peminat.

Biarpun masih baru, Neelofa berbangga kerana namanya terpilih dalam senarai awal pencalonan. Lebih manis lagi dia dicalonkan dalam dua kategori, Artis Baru Wanita dan Pelakon TV Wanita.

"Saya bersyukur sangat kerana nama saya terpilih dan kalau tersenarai dalam Top 5 itu penghargaan daripada peminat dan pembaca Berita Harian yang menghargai bakat saya.

"Kini baru saya merasai bagaimana perasaan artis yang pernah tercalon dalam anugerah besar macam ini.
Berasa bangga kerana masih baru tetapi diberi kepercayaan oleh Berita Harian," katanya.

Tidak pernah terfikir untuk berada di tahap sebegini dalam waktu terdekat kerana merasakan masih banyak yang perlu diterokainya, Neelofa menyerah bakatnya atas penilaian pengundi.

Ramai calon berbakat yang tersenarai dalam pencalonan awal itu, dirinya tidak berasa tersisih bahkan berasa bangga berada sebaris dengan artis terkenal lain.

"Jangan bercakap soal menang atau kalah sekarang kerana masih belum diputuskan lagi dalam Top 5, sebaliknya jika tercalon dalam senarai lima terbaik itu sudah cukup memadai bagi saya.

"Soalnya sekarang sejauh mana bakat yang kita ada dan sejauh mana peminat atau pengundi menilai bakat yang kita miliki. Kalau terpilih itu tandanya mereka menghargai bakat kita," jelasnya.

Izara Aishah pula berterus terang sememangnya mempunyai impian untuk memiliki sekurang-kurangnya satu anugerah dalam kariernya.

Menganggap memiliki anugerah adalah satu penghormatan di atas bakat dan hasil kerjanya dalam bidang seni.

"Saya tak jangka terpilih kerana masih baru, tetapi syukur Alhamdulilah tercalon buat kali pertama dalam ABPBH25. Saya memang nak anugerah dan itu memang sasaran saya sejak terbabit dalam industri ini kerana merasakan anugerah itu satu penghormatan di atas apa yang kita lakukan dalam karier kita," jelasnya.

Tidak mahu memfokuskan dua bidang dalam satu masa, Izara mahu memberi lebih tumpuan dalam bidang yang menaikkan namanya terutama sejak terbabit di dalam drama Soffiya.

Impak watak Fiona dalam drama itu memberi kesan mendalam dalam dirinya meskipun watak antigonis yang dilakonkanya akan memberi kesan buruk terhadap dirinya.

"Watak itu memang betul-betul berkesan sampaikan orang kenal Fiona daripada saya. Jika orang terkesan dengan watak itu tandanya karakter meninggalkan impak kepada penonton," katanya yang akan menjalani penggambaran dramanya yang ke-11 pada 26 November ini.

Bagi penyanyi yang popular dengan lagu Pulanglah, Awi Rafael, kali pertama dicalonkan dalam ABPBH membuka peluang dan ruang untuk dirinya melebarkan lagi sayap seninya di Malaysia.

Berasakan pencalonan ini suatu titik permulaan baginya untuk lebih dikenali, Awi menyerahkan kuasa penilaian kepada pengundi dalam menilai bakat yang dimiliki.

"Jika tercalon dalam Top 5 itu membuktikan masyarakat menerima bakat dan menyokong saya. Berada dalam Top 5 sudah bersyukur sebagai pemain baru dalam industri. Rasa berterima kasih sangat kepada Berita Harian kerana memilih saya," katanya yang bakal muncul dengan single terbaru, Aku Bukan Bintang.

Sibuk dengan aktiviti seninya tidak menghalang Awi untuk mencipta lagu buat penyanyi lain dan kepercayaan yang diberikan oleh syarikat label muzik membuka banyak peluang untuk dirinya terbabit dalam seni.

Selepas melihat kejayaannya dalam menghasilkan lagu sendiri sehingga menjadi hit di stesen radio seperti lagu Pulanglah dan Bila Aku Jatuh Cinta, Awi kini sibuk menyiapkan lagu untuk Hazama, Hanya Lelaki Ini dan untuk Iqa, Goodbye.

"Saya bersyukur sangat kerana KRU memberi kepercayaan kepada saya untuk menghasilkan lagu buat Iqa bahkan Hazama juga tak sabar menantikan singlenya itu," jelasnya yang mahu mengukuhkan jenamanya di negara ini.

Terkejut melihat namanya tercalon dalam senarai awal pencalonan ABPBH25 membuatkan Johan As'ari sukar mempercayainya dan berasa bersyukur kerana dipilih.

Berulang kali melihat namanya di dalam senarai calon terbabit, Johan merasakan impak daripada watak Botak dalam drama bersiri Juvana menyebabkan namanya terpilih.

"Bersyukur sangat kerana kepercayaan yang diberikan kepada saya ini. Saya yakin watak dalam drama Juvana dan Cinta Elysa memberi peluang untuk diri saya tercalon dalam anugerah ini.
Matlamat saya untuk melakukan yang terbaik dalam bidang seni pada masa depan," katanya yang akan terbabit dalam drama bersiri, Bila Bulan Sudah Retak.

Bertekad untuk meneruskan kerjaya seninya dengan lebih baik, Johan merasakan terlalu awal untuk memikirkan soal anugerah sebaliknya menyerahkan rezeki itu kepada Ilahi.

Tidak mahu dianggap terlalu ghairah dalam mengejar kejayaan, Johan mahu melihat peningkatan bakatnya diterima masyarakat biarpun lambat untuk meningkat naik.

Bagi Tasha Shilla, pencalonan pertamanya ini di dalam anugerah berprestij ini satu pencapaian yang membanggakan dirinya.

Malah Tasha menganggap tercalon dalam anugerah sebegini amat baik untuk dirinya bagi melebarkan lagi sayap seninya.

"Pemilihan saya selari dengan bakat dan populariti sebab sebelum ini orang tak kenal siapa Tasha Shilla. Kesibukan tugas harian kadang kala menyukarkan saya untuk terbabit dalam sesi fotografi bukan kerana saya tak mahu atau sombong dengan media," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Penghargaan 12 Bintang Paling Popular

Posted: 24 Nov 2011 03:43 PM PST

Hip

Gelagat Johan (kiri), Nabil
dan Zizan memang melucukan.

Gelagat Johan (kiri), Nabil dan Zizan memang melucukan.

SELARAS dengan sambutan Jubli Perak ke-25 tahun ABPBH 2011, anugerah khas, dinamakan Anugerah Seri Perak diperkenalkan yang akan menjadi rebutan kepada 12 artis yang pernah dinobatkan sebagai Bintang Paling Popular sepanjang 1990 hingga 2010.

Kategori Seri Perak yang turut ditentukan menerusi undian peminat dan pembaca akhbar Berita Harian itu bagi mengiktiraf artis sebagai 'mega popular'.

Daripada 560 nama artis yang dipilih, hanya 320 calon membabitkan pelakon, penyanyi, pengacara TV dan penyampai radio dicalonkan untuk berada dalam senarai awal 15 kategori yang dipertandingkan. Senarai calon berserta borang pencalonan awal kempen undian ABPBH 2011 akan mula disiarkan di dalam akhbar Berita Harian dan Berita Minggu bermula hari ini hingga 29 Disember depan untuk membolehkan peminat serta pembaca memilih lima finalis bagi setiap kategori.

Lebih menarik lagi, sistem undian turut dilebarkan menerusi online bermula Januari depan, iaitu Anugerah Muat Turun Mobile, Artis Wanita Paling Popular Online, Artis Lelaki Paling Popular Online, Pakaian Selebriti Terbaik Sepanjang 25 Tahun ABPBH dan Artis/Selebriti Asia Popular Online.

Tahun ini juga menyaksikan kategori Artis Nasyid Popular digugurkan. Kempen pusingan awal majlis bertemakan Big, Bolder & Silver (Besar, Gah & Perak) membabitkan saingan perfileman, muzik dan penyiaran itu dijangka mendapat sokongan padu pembaca hingga malam kemuncak di Genting Highlands.

Majlis sidang media terbabit turut gamat dengan gelagat Nabil, Johan dan Zizan yang memeriahkan majlis dengan aksi jenaka mereka yang meniru karektor bekas Bintang Paling Popular ketika menerima anugerah.
Turut memeriahkan majlis itu, Najwa Latiff dan Asfan yang membuat persembahan secara unplug dengan menyampaikan dua lagu, Rindu Bayangan dan Seribu Impian disamping persembahan penuh bertenaga daripada Azlan & The Typewriter dan Hazama.

Seperti tahun sebelumnya, penerima gelaran Bintang Paling Popular bakal membawa pulang hadiah lumayan termasuk kereta Nissan Teana 2.5, manakala pemenang kategori pembaca menerima Nissan X Gear tajaan Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd (ETCMSB).

Turut menjadi penaja ABPBH2011 ialah Hotel Holiday Villa & Suites Subang, Genting Resort World, Rafflesia Mandalay serta Euro Moda daripada Gulatis, manakala TV3 dan HotFM sebagai penyiar rasmi.

Full content generated by Get Full RSS.