Adsense

Ahad, 9 Oktober 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Acha pilih watak eksklusif

Posted:

Acha pilih watak eksklusif

Acha pilih watak eksklusif

KEHIDUPAN selalu disamakan seperti pergerakan roda. Naik dan turun sudah menjadi lumrah alam untuk dihitung sebagai tauladan atau sempadan.

Gerakan roda adakalanya pantas dan terkadang terlalu perlahan. Roda hidup artis seberang, Acha Septriasa juga tidak terkecuali. Setiap mata dan minda pasti mengingati gadis genit penghias filem Heart.

Acha membuai simpati yang bukan sedikit tatkala itu. Beregu dengan aktor Irwansyah, mereka menjadi item yang bukan sahaja popular di Indonesia tetapi juga di Malaysia.

Ketika itu usianya baru belasan. Anak cilik yang menapak kaki menjadi aktres dan kemudian membikin jenamanya sendiri melalui dunia hiburan, lakonan dan nyanyian. Wanita muda ini enak bercerita tentang jalan solonya baik dalam karier mahupun kehidupan.

Semakin matang

Acha Septriasa di depan sudah berubah. Fizikal dan buah katanya bertunjang kematangan. Ketawa manja, dia menghampiri usia wanita. Kini usianya menerjah angka 23.

"Ramai yang berkata perihal kematangan saya. Saya sedar, banyak hal yang tak boleh kita raih atau dapat dalam hidup ini. Sebagai manusia, kita tidak boleh terlalu mahukan kesempurnaan," senyumnya memula bicara.

Tuturnya lagi: "Hidup ini perlu pengorbanan. Kita tidak selamanya berada di atas. Ada masa di bawah seperti perjalanan roda," kiasnya tentang roda hidup yang sedang dinikmati kini. Dia melalui naik dan turun. Acha selesa di tempat sekarang walaupun dia tidak kerap muncul di mata khalayak seperti dahulu.

Mungkin fasa selesa sedang dirasai sekarang. Menyelak lembaran buku lebih banyak berbanding naskhah skrip, Acha sekarang mengaku sudah merasai naik turun namanya dalam senarai populariti aktres.

"Disember ini saya akan tamat belajar dengan segulung ijazah. Bermula 2008, pejam celik sekejap masa berlalu dan saya akan tamat pengajian dalam bidang penyiaran. Saya sangat fokus sebagai pelajar. Pada saat belajar, saya tidak fikir soal kerja dan sebaliknya," ujarnya yang pernah menunda belajar satu tahun kerana tawaran kerja dan tiba-tiba berasa 'kosong' dengan keputusan itu.


DISELANG waktunya 'bercinta' dengan buku-buku dan kuliah, Acha sempat mengikuti jelajah Astro untuk mempromosikan Indo Pek yang memberi saluran Bintang dan Pelangi.


Kembali seorang aktres

Usai menyarung persalinan siswazah, jiwa yang sebelahnya berdarahkan seni sedang meronta-ronta untuk kembali ke set penggambaran. Ditahan-tahan seketika namun jadual lengkap meneruskan jalan seorang aktres sudah disusun sang ibu.

Jujur Acha, cuti semester yang kadang berjalan dua bulan diisi dengan lakonan. Terkadang waktu libur itu digunakan sebagai eskapisme daripada bergelar pelajar mahupun bintang dengan mengembara ke luar negara.

"Pulang ke Indonesia nanti saya akan menjalani penggambaran filem bertajuk 9 Reasons. Sebuah filem historikal dan saya membawakan karakter sebagai salah seorang isteri Presiden Sukarno. Dia itu seorang introvert, tidak vokal dan banyak bermain emosi dalaman. Filem ini berkisar sisi cinta seorang mantan presiden," ujar Acha yang banyak membaca buku sejarah sebagai panduan dan juga menggali puisi-puisi nukilan sang presiden. Utaranya dia cukup teruja untuk terlibat dengan sebuah filem historikal bersama Wulan Guritno, Happy Salma, Revalina S. Temat dan Mariana Renata.

"Saya percaya dengan istilah karakter itu yang memilih pembawanya. Filem ini sesuatu yang baru buat saya. Dalam filem terdahulu, khalayak melihat saya banyak bersuara tapi kali ini berlainan. Jujurnya banyak tawaran yang saya tolak kerana skrip yang saya rasa tidak selari dengan jiwa saya," pemain filem ini bersuara seraya menyatakan keinginannya berlakon sinetron untuk menguji kemampuan dirinya.

"Saya mendapat beberapa tawaran sinteron tetapi sayang terpaksa ditolak. Jujurnya, berlakon drama bersiri sangat memenatkan tetapi hasilnya terlihat cepat. Saya lebih selesa bermain filem. Pada saya, berlakon sinetron itu ada kesukarannya. Untuk seorang aktres filem terjun ke drama bersiri, perlu ada kemahiran. Perlu pandai menjadi spontan," akuinya yang terlibat dengan 15 buah telefilem.

Jadi eksklusif

Melihat kemunculannya sekali sekala di dada akhbar mahupun majalah, secara harfiah Acha terbawa sisi eksklusif. Cerita-cerita panas dirinya sudah mendatar termometer dan dia tidak terbabit gosip murahan . Tidak seperti dahulu, pernah ditunggu paparazi di hadapan rumah gara-gara mahu mengorek cerita cintanya selepas berstatus solo.

"Ada sisi eksklusifnya. Mungkin dengan cara ini jangka hayat sebagai artis itu lebih lama. Saya melihat dan menjadikan Dian Sastrowardoyo sebagai contoh dalam hal ini. Ceritanya tidak banyak keluar tetapi dia tetap 'ada' dalam industri dan hati umum. Saya mahu menjadi seperti dia," ujar Acha yang turut mendapat perhatian pelbagai jenama untuk menjadi duta, sama seperti idolanya Dian.

Penulis turut bertanya tentang hala tujunya sebagai anak seni.

Senyumnya seraya memula topik ini, dia tidak pernah meletakkan sasaran menjadi pelakon wanita terbaik sewaktu masuk ke dalam dunia hiburan namun bersemangat apabila dinobatkan pada tahun 2008 melalui filem Love.

"Jujurnya juga ya, bercakap tentang hala tuju, saya mengikut apa sahaja yang dirancang oleh ibu saya. Saya menyelesaikan persekolahan dan dalam masa yang sama merancang perjalanan karier seperti yang ibu mahukan. Syukur dalam masa yang sama, saya masih dapat mencari wang buat diri saya. Saya berasa bertuah kerana keluarga sangat menyokong apa sahaja keputusan saya. Andai saya mahu berhenti berlakon, keluarga tidak akan menghalang," ujarnya yang teruja dapat menggembirakan ibu bapa dengan segala keputusan bijaknya.

"Perancangan jangka masa pendek, habiskan kuliah. Jangka panjang, saya mahu membikin album untuk meneruskan karier nyanyian. Juga akan berlakon beberapa filem yang sudah direncanakan," senyumnya yang mahu menjalani kehidupan dengan seadanya.


AKUI wanita muda ini, dia menyandang status solo sejak April lalu dan sedang menikmati fasa ini seadanya.


Jalani hidup solo

Mengurangkan serius topik bicara, Acha mengaku kini dia kembali solo.

"Sejak April tahun ini, saya single. Sudah malas mahu mencari-cari. Ada jejaka yang cuba mendekati. Jujurnya saya rindu untuk rasa jatuh hati kepada seseorang. Tapi untuk jangka waktu solo ini, saya sedang menikmatinya. Jelas lebih masa kualiti untuk famili juga tidak terkongkong untuk keluar bersama teman-teman," ironi si pendendang Berdua Lebih Baik ini bersuara.

Tetapi dia turut mengakui, mahu menamatkan zaman solo pada usia yang muda, mahu menjejak usia kahwin sang ibu katanya.

"Ibu bapa sering mendoakan saya senang dapat jodoh. Kalau mencari, saya mahu mencari yang benar-benar serius dalam perhubungan. Bukan masa bermain-main lagi. Dia tidak hanya perlu baik dan elok di mata saya tetapi juga di mata Allah dan famili. Perlu kerja keras, berusaha dan yang penting romantis seperti bapa saya," ketawanya meledak dalam jujur kata-kata. Dia meletakkan umur 25 untuk bergelar pasangan kepada seseorang, ada tempoh dua tahun untuk mengejar impian cintanya.

"Ada media di Indonesia yang mengatakan saya tidak boleh melepaskan kisah lalu bersama Irwansyah. Mereka boleh menebak cara mereka, yang tahu hanya saya. Jujurnya kisah lalu tidak membelenggu hidup saya kini," ujarnya yang meledak meletup dengan nyanyian duet bersama Irwansyah melalui lagu Sampai Menutup Mata dan My Heart.

Sepahtu singkir Mamat

Posted:

Sepahtu singkir Mamat

Sepahtu singkir Mamat


WALAUPUN Sepahtu menghibur tanpa Mamat, (kanan sekali), tiga anggota Sepah yang merupakan produk Raja Lawak itu masih boleh bekerjasama dalam filem Sepah The Movie yang akan memulakan penggambaran tidak lama lagi.


SEMASA mula mencuri perhatian dalam episod mingguan pertandingan Raja Lawak musim ketiga, Sepah awal-awal lagi dilihat sebagai pelawak berkumpulan yang mampu mengikut jejak dan mencipta fenomena seperti yang pernah dicipta kumpulan Senario. Itu antara komen-komen positif yang pernah keluar daripada mulut pengkritik tetap ketika itu, Fauziah Nawi. Syaratnya, Sepah harus mengekalkan momentum dan ikatan tiga sekawan yang telah mereka jalin.

Baru masuk tahun ketiga dan kini bergelar Maharaja Lawak pergolakan dalaman kumpulan yang dianggotai tiga anak kelahiran Johor itu kini menggelegak. Bagaikan melecur, ia membakar dan akhirnya memusnahkan kesatuan dan setiakawan Mohd. Nazri Zainal Abidin (Jep), 26, Shahmira Muhamad (Shuib), 27, dan Mohd. Noor Murad (Mamat), 26.

Pembubaran Sepah secara tidak rasmi bermula pada Ogos lalu apabila setiap anggotanya boleh muncul solo sekiranya mendapat tawaran secara individu. Namun keretakan Sepah sampai ke tahap tidak dapat diselamatkan apabila Jep dan Shuib mengumumkan mereka hanya berdua. Mereka menjenamakan Sepah sebagai Sepahtu (sepatu).

"Saya ingatkan ketika di atas pentas final Raja Lawak musim ketiga saya ingin umumkan kami mahu berpecah begitu juga halnya ketika program Maharaja Lawak, tetapi tidak adil untuk peminat yang mengundi kami, jadi saya diamkan sahaja masalah kami.

"Kami sudah hilang sabar. Bukan sekali dua kali tetapi sudah tiga tahun saya beri peluang, ruang dan nasihat kepada Mamat untuk memberi komitmen pada kumpulan Sepah sehingga sampai satu tahap kami sudah tidak boleh buat apa-apa lagi. Jadi jalan penyelesaian terbaik adalah berpecah meskipun kami bertiga sedar ramai yang tidak mahu melihat kami berpecah," bongkar Jep tentang masalah yang dihadapi Sepah selama ini.

Sayangkan reputasi dan mahu karier lawak tidak terus berkubur atau Sepah jadi bersepah-sepah, Jep dan Shuib mahu Sepah tanpa Mamat dikenali sebagai Sepahtu, lebih adil untuk Mamat walaupun mereka masih boleh bekerjasama dalam projek-projek terdekat, Superlawak FC dan Sepah The Movie.

Mereka hanya boleh bekerjasama dalam televisyen atau filem tetapi untuk menerima masuk semula Mamat, jawapannya tidak. Jep dan Shuib sudah berpatah arang berkerat rotan dengan gelagat Mamat.


SEPAHTU yang dianggotai Jep dan Shuib (kiri) akan meneruskan legasi kumpulan Sepah yang menjuarai program realiti Maharaja Lawak.


"Saya sudah berkahwin dan tidak lama lagi akan menjadi ayah, tanggungjawab saya semakin besar. Saya tidak mahu kerana terlalu asyik menjaga hal orang, itu tidak adil (buat keluarga saya). Kalau saya tidak ada duit, saya minta orang, mana ada orang nak bagi duit. Sekarang kami hanya mahu fokus pada kerja sahaja. Terima Mamat kembali, rasanya tidaklah," ulas Shuib pula yang bakal menimang anak lelaki dalam masa terdekat.

Pengumuman Jep dan Shuib itu dibuat selepas majlis pelancaran album sulung nyanyian mereka yang diterbitkan oleh MW Entertainment milik Mawi dan Sheikh Qalam Records.

Pekung di dada sudah dibuka namun persoalannya, adakah benar Sepahtu itu benar-benar bebas daripada Sepah. Sebagai anggota yang disingkirkan, Mamat tetap berasakan dirinya sebagai teraniaya.

"Saya rasa Sepah masih wujud. Shuib akan bersama-sama dengan saya apabila membuat persembahan dan aktiviti melibatkan Sepah. Jika mereka (Jep dan Shuib) mengatakan saya bermasalah, saya rasa semua orang ada masalah. Saya tak nak komen lanjut dan tak kisah dengan apa yang orang nak kata," kata Mamat yang turut terpalit kontroversi kisah cinta bersama Fida Gadis Melayu.

Tambah Mamat, dia berasa amat terkilan dengan kenyataan yang keluar dari mulut sahabat-sahabatnya. Tutup Mamat, sekalipun mahu berjaya, janganlah kejayaan itu datangnya daripada penat jerih orang lain.

Siti pasrah

Posted:

Siti pasrah

Siti pasrah

USAI dua minggu sejak dilancarkan, album bahasa Inggeris Datuk Siti Nurhaliza masih menanti rangsangan peminat. Buat yang menggemari, cinta dan setia kepada penyanyi nombor satu ini, mereka mencari dan mendapatkan album terbaru itu sebagai sebuah lagi bahan koleksi yang wajib dimiliki.

All Your Love ialah sebuah refleksi eksistensi dendangannya, dititahkan oleh ratu nyanyian yang tidak pernah turun takhta.

Tidak terkecuali yang memberi respons ikhlas terhadap reformasi bahasa yang dilakukan oleh seorang penyanyi tersohor negara. Suatu perubahan untuk Siti Nurhaliza yang sudah melalui perjalanan seni dengan pelbagai situasi dan penceritaan.

SEAN KINGSTON

Pemilihan pasangan duet lagu Remember You membuahkan satu kelainan untuk sejarah pasangan Siti Nurhaliza. Ada sebab tersendiri kenapa penyanyi kelahiran Miami, Florida yang terkenal dengan lagu Beautiful Girls itu menjadi pilihan.

"Sean Kingston digilai ramai. Cara dia menyanyi dan melagukan rap ada stail. Malah vokal Sean memang kena dengan konsep lagu Remember You yang merupakan lagu paling sesuai untuk Siti berduet."

KONSEP ALL YOUR LOVE

Ulas Siti, khalayak perlu memahami konsep yang diketengahkan album ini. Jika ada yang tercari-cari sebuah lagu balada yang merentap tangkai jiwa, All Your Love bukanlah jawapannya.

"Album ini lebih menonjolkan lagu-lagu rancak, santai dan memang konsep sebegini menjadi pilihan agar membuahkan kelainan.

"Pemilihan hanya dua komposer iaitu Christian Alexander dan Bryan Bouro juga dipilih oleh pihak What's Up Entertainment untuk projek istimewa ini. Siti beri kebebasan kepada pihak What's Up untuk membentuk idea yang segar dan kreatif. All Your Love ialah sebuah langkah baru buat Siti dan memberi ruang buat peminat yang baru.

"Juga satu jalan untuk keluar ke negara-negara luar. Dalam perancangan, album ini akan dibawa ke Australia dan negara-negara Eropah. Malah semua lagu Siti sudah masuk ke iTunes," ujarnya yang menganggap album ini adalah eksklusif dan mimpi jadi nyatanya.



YAKIN BERBAHASA INGGERIS

Stigma dan persoalan tentang keyakinan peminat terhadap keupayaan Siti berbahasa Inggeris bukanlah baru. Ketawanya berbunga tatkala ditanya, dia tahu ada kumpulan yang sengaja mencari salahnya bertutur dan menyanyi dalam bahasa antarabangsa itu.

"Siti tahu ada yang mendengar untuk cari kesalahan Siti. Untuk semua itu, Siti bersiap sedia malah itu bukan perkara baru. Pasti ada kritikan dan Siti terbuka. Ini album pertama, Siti sudah lakukan yang terbaik dan boleh buat lebih baik untuk masa hadapan. Tentang sebutan yang betul, Siti tiada masalah kerana komposer banyak membantu. Mereka juga tidak ada masalah dengan bahasa Inggeris Siti," akuinya yang tidak ambil kisah dengan kata-kata luar tentang bahasanya.

KONVOI MOTOSIKAL

Aktiviti baru Siti Nurhaliza dan suami sudah diketahui khalayak. Pasangan manis ini gemar berkonvoi menaiki motor berkuasa tinggi. Menurut penyanyi Bukan Cinta Biasa ini, bermotosikal kini menjadi hobi yang digemarinya dan suami.

"Kami lakukan dalam grup dan sering rancang untuk ke tempat-tempat yang menarik. Selalunya aktiviti ini dilakukan pada hujung minggu untuk satu jelajah yang memakan jarak yang dekat. Terbaru, kami baru selesai konvoi 1Malaysia dan Siti dapat melawat tempat-tempat yang menarik. Itu tempoh paling lama berkonvoi iaitu selama enam hari. Sebelum ini Siti juga berkonvoi di Cape Town. Seronok kerana dapat melihat pemandangan yang cantik dan cuaca yang segar di negara luar," katanya yang tidak berasa sakit-sakit badan menaiki motor.

LAMAN SOSIAL TWITTER

Bila Siti muncul dengan akaun CTNurhaliza11 di laman Twitter, para pencintanya teruja. Ini sebuah jambatan yang mendekatkan peminat kepada penyanyi kesayangan mereka itu. Buat Siti yang sudah memiliki 117,310 pengikut, hal itu sebuah alternatif pendekatan dengan peminatnya.

"Bila Siti rajin, tidak banyak kerja, Siti akan cuba balas semua tweet peminat. Tapi bila sudah mula kerja, Siti fokus dan tidak sempat balas langsung. Bagi Siti, kepentingan Twitter adalah memudahkan akses peminat bertegur sapa dengan Siti. Banyak juga hal semasa yang Siti ketahui daripada laman tersebut. Siti sedar kadang kala peminat teruja untuk mengetahui aktiviti yang dilakukan artis kegemaran mereka. Melihat sisi lain karakter artis tersebut. Apa yang boleh Siti kongsi, Siti kongsi tetapi ada juga meletakkan batas privasi di situ," ujarnya.

"Malah saya mendapat respons positif tentang album baru saya di laman sosial Twitter. Ramai memberi komentar dan mereka menggemari album terbaru saya," senyum pendendang single Falling In Love ini.



PRODUK SIMPLYSITI

Pengeluar rangkaian Simplysiti membuktikan perjalanan karier malah kesungguhannya bergelar usahanita. Terkini, sebanyak 200 item kosmetik dan penjagaan kulit telah dilancarkan.

"Terbaru, Simplysiti melancarkan rangkaian Lovely dan Vogue yang memberikan pemakainya dua pilihan warna yang berbeza. Kami juga tampil dengan produk Clear Solution untuk kulit sensitif. Banyak kajian dilakukan untuk setiap produk. Contohnya kami menggunakan arang dalam produk Simplysiti untuk menyedut toksin," ujar Siti selaku taukeh yang sentiasa mengikuti perkembangan terkini alat solek untuk pengguna Simplysiti.