Adsense

Rabu, 19 Oktober 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Jiwaku kacau

Posted: 18 Oct 2011 10:14 AM PDT

Hip

PEPATAH Melayu mengatakan, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan merana. Hanya disebabkan membuka rahsia pada orang yang tak sepatutnya, tercetuslah perang membabitkan beberapa pelakon iaitu Julia Ziegler, Didie Alias, Sharifah Sakinah dan Gambit Saifullah.

Sejak kebelakangan ini, peminat dunia hiburan menyaksikan drama yang sehingga kini masih belum bertemu penghujungnya.

Cerita Julia menyerang Didie dan Sakinah kerana mendakwa dua pelakon ini bercerita perkara buruk di belakangnya membuatkan pelakon filem Jangan Tegur ini hidup dalam tekanan. Malah ketika dihubungi Hip petang kelmarin, Julia seakan tidak bersemangat untuk ditemubual. Baginya, gosip yang menimpanya benar-benar menjatuhkan maruahnya sehingga meletakkan dirinya dalam keadaan tekanan yang teramat. Jelas Julia di hujung talian, kalau boleh dia enggan bercerita hal itu kerana merasakan apa yang dibaca di media sebelum ini tidak berpihak kepadanya.

Selain kembali menuding jari padanya, banyak kenyataannya sebelum ini adalah disalah tafsir sehingga menyebabkan dia nampak jahat di mata pembaca. Namun menyedari bahawa berdiam bukanlah jalan penyelesaian yang terbaik, akhirnya dia bersuara juga demi menegakkan sebuah keadilan.

Hip: Julia seperti cuba melarikan diri apabila cerita serang menyerang ini menjadi semakin panas. Mengapa?
Julia:
Sejak cerita ini tersiar, saya akui hidup saya memang tertekan. Saya malu kerana semua cerita yang disebarkan adalah fitnah dan menjatuhkan maruah saya. Saya tak tahu bagaimana mahu berdepan dengan masyarakat apabila mereka cuba mengaibkan saya dengan menyebarkan cerita tidak benar. Jadi jalan terbaik untuk saya meredakan hal ini ialah dengan berdiam diri. Saya tak mahu perkara ini menjadi terlalu besar. Lagipun, keluarga berpesan supaya tidak menjawab panggilan telefon yang mahukan kenyataan daripada saya. Tapi, saya sendiri berfikir juga, sampai bila mahu mendiamkan diri. Semakin diamkan nanti, makin galak orang menyangkakan yang semua cerita yang tersebar itu betul. Jadi adalah perlu untuk saya bersuara bagi menjelaskan keadaan sebenar.
Hip: Ramai yang ingin tahu apa perlunya Julia menyerang kesemua pelakon itu?
Julia:
Saya ingin membuat pembetulan di sini bahawa saya tidak pernah menyerang mereka. Apabila membaca berita yang disiarkan di media mendakwa saya menyerang Sharifah Shahira (Shira) yang juga kakak kepada Sakinah, saya terkejut kerana perkara itu tidak pernah berlaku. Saya cuma menelefon dan bercakap dengan baik, meminta supaya nasihatkan adiknya itu. Itu saja. Saya hairan bagaimana cerita saya menyerang Shira boleh timbul. Begitu juga cerita saya menyerang Sakinah di majlis perkahwinan Memey dan Norman di Kota Tinggi, Johor. Kejadian itu tidak berlaku di sana tetapi di majlis resepsi mereka di Kuala Lumpur. Itupun saya bertanyakan secara baik dengan dia. Saya rasa perlu bersemuka dengan dia kerana mahu tahu mengapa memfitnah saya sedangkan kami kawan. Dalam hal Didie pula, saya hanya mahukan hadiah kemenangan yang dijanjikan dua tahun lalu. Cerita tidak benar seperti itulah yang membuat saya tertekan kerana ia menunjukkan yang saya yang bersalah, walhal saya adalah mangsa yang sebenar.

Hip: Tak rasa tindakan Julia itu seperti membuka pekung di dada sendiri?
Julia:
Saya buat begitu kerana saya di pihak yang benar. Cerita saya tidur dengan jurukamera itu memang tidak benar. Saya ada seseorang yang boleh menjadi saksi bahawa saya tidak melakukan perbuatan terkutuk itu. Saya hairan mengapa boleh bercerita perkara seperti itu pada orang lain. Paling membuatkan bengang adalah dia bukan saja menyebarkan fitnah itu pada Gambit tetapi juga pada ramai orang. Dia kawan saya, mengapa tergamak melakukan perkara seperti itu pada saya?

Hip: Bagaimana penerimaan keluarga berhubung kontroversi ini?
Julia:
Terus terang jiwa saya terganggu dan terasa seperti sudah mati apabila mengetahui mereka menyebarkan cerita kurang baik di belakang saya. Namun mujurlah keluarga saya lebih mengenali siapa saya dan mereka banyak menyokong saya supaya tabah sentiasa tabah dan kuat semangat ketika berdepan dengan saat seperti ini.

Hip: Khabarnya Sakinah sudah pun meminta maaf pada Julia?
Julia:
Saya ada terbaca kenyataannya memohon maaf itu di akhbar tetapi dia tidak datang berjumpa saya. Walau apapun, saya rasa cukuplah dengan apa yang dia lakukan. Saya tak mahu lagi dikaitkan dengannya selepas ini. Dia masih muda dan kena banyak belajar dengan permainan dalam dunia hiburan ini. Saya harap semua pihak yang terbabit dapat belajar sesuatu dan jadikan semua ini sebagai satu pengajaran dalam kehidupan.

Full content generated by Get Full RSS.

Elak syok sendiri

Posted: 18 Oct 2011 10:11 AM PDT

Hip

LAGU memainkan peranan penting bagi seseorang artis untuk menambat hati peminat, malah lagu jugalah yang membuatkan peminat memahami karektor seorang penyanyi.

Melalui lagu, nama Alif Satar menjadi bualan peminatnya yang kebanyakannya remaja. Mendengar saja setiap bait lagu dan muzik yang diketengahkan menyentuh sanubari jiwa muda peminatnya.

Kali ini Alif tampil menerusi album kedua, juga yang terbaru menampilkan persembahan muzik dianggap lebih dekat dengan golongan muda atau sebaya dengan dirinya. Tampil kekal dengan irama rancak sesuai untuk golongan remaja, dia berasakan lagu yang dimuatkan di dalam album keduanya itu juga mampu mencuri perhatian setiap gadis.

Sasaran saya untuk menambat hati peminat remaja terutama gadis kerana lagu-lagu di dalam album ini menampakkan sedikit kematangan berbanding album pertama.

Kebanyakan yang mengikuti lagu-lagu nyanyian saya golongan muda. Jadi saya akan terus sasarkan kepada golongan ini, katanya.

Melihat kejayaan album pertamanya, Nakal mencapai penjualan 3,000 salinan, Alif menganggap golongan ini masih memilih album fizikal berbanding muat turun di internet.
Album keduanya, Lelaki Seperti Aku memuatkan tujuh lagu dan tiga minus one, menampilkan sedikit kelainan dan menunjukkan kematangan seiring dengan usia pembabitannya di dalam industri hiburan.

Saya minat jazz serta muzik yang ditonjolkan kumpulan Maroon 5 tetapi saya tak boleh ikut selera sendiri dalam penghasilan album kerana tak semestinya apa yang kita minat, orang lain pun suka.

Jadi kena buat lagu yang orang minat. Dalam masa sekarang orang nak dengar apa yang saya boleh bagi, bukannya apa yang saya suka, jelasnya.

Usia lima tahun di dalam industri muzik mungkin agak muda tetapi Alif menunjukkan pengalaman dan kematangan dari segi pemilihan lagunya sehingga sanggup mengenepikan muzik pilihan hati.

Album yang memuatkan single hitnya, Lelaki Seperti Aku serta lagu baru, Abdul, Pendusta, Rapuh, Dalam Sunyi, There We Go dan Timeless cukup dekat dengan golongan remaja.

Berasakan masih belum sampai waktu untuk menghasilkan album yang lebih matang seiring dengan usianya 21 tahun, Alif mahu melihat peningkatan karier seninya bermula di peringkat remaja.

Bukan saya takut untuk menghasilkan lagu syahdu, mendayu atau matang tetapi merasakan masih belum cukup kuat untuk menambat golongan dewasa kerana saya masih baru. memang akan ada lagu-lagu sedemikian mungkin di dalam album saya akan datang pabila peminat remaja saya ini sudah menjangkau dewasa, terangnya.

Menganggap muzik sebagai medium hiburan semata-mata, Alif tidak pernah mengaitkan lagu-lagunya dengan kisah peribadi.

Malah, setiap lagu yang dihasilkan adalah suatu imaginasi pengkarya muzik sebagai hiburan menyenangkan hati kepada pendengar bukan berkaitan kisah hidup penyanyi.

Semua orang anggap begitu, sebenarnya lagu Lelaki Seperti Aku tiada kaitan dengan diri saya dan semua lagu saya adalah sekadar untuk menghiburkan peminat muzik saja.

Dari segi pemilihan lagu juga dibuat bersama dengan label muzik agar sesuai dengan vokal saya bahkan lagu yang saya tulis sendiri, Katamu juga tidak dipilih untuk album ini, terangnya.

Album yang menampilkan komposer Panji Sakti (Lelaki Seperti Aku, Abdul, Rapuh dan Dalam Sunyi), Zimi Sofaz (Pendusta) dan Amirah Ali (There We Go) itu akan dipasarkan 24 Oktober ini.

Lebih menarik lagi, percubaan pertamanya menyampaikan lagu berbahasa Inggeris, There We Go dan Timeless berduet dengan penyanyi Filipina, Julia Abueva, 16, menampakkan kelainan pada dirinya.

Full content generated by Get Full RSS.