Adsense

Ahad, 11 September 2011

borak kosong

borak kosong


Selama 46 Tahun Lukman Hidup Bersama Jasad Membusuk Didalam Perut

Posted: 11 Sep 2011 09:35 PM PDT



Pasukan perubatan Hospital Umum Daerah Kabupaten Pangkep, Sulawesi Selatan, masih mengalami kesulitan mendeteksi kelainan pada perut Lukman Labbi (46), warga Kelurahan Sibatua, Kecamatan Pangkajene, Kabupaten Pangkep, Sulawesi Selatan. Lukman sudah seminggu ini menjalani perawatan intensif di ruang isolasi RSUD Kabupaten Pangkep.

Kami belum tahu jenis apakah kanser yang saat ini meradang di bahagian perut pesakit akibat pembusukan jaringan tubuh kembar siamnya atau bukan.

Pengarah RSUD Pangkep Frans Demmanaba, menyatakan, dari hasil pemeriksaan sementara, kelainan pada perut Lukman akibat pembusukan jasad kembar siamnya yang telah meninggal sejak pesakit bayi, sekitar 46 tahun lalu.



"Kembar siamnya sudah mati sejak pesakit masih bayi. Kami belum tahu jenis sebenar apakah kanser yang ketika ini meradang di bahagian perut pesakit akibat pembusukan jaringan tubuh kembar siamnya atau bukan. Peralatan medik kami terbatas. Doktor spesialis yang menangani penyakit kes tersebut juga tidak kami miliki. Memang harus dirujuk dan di operasi ke Makassar, namun pesakit dan keluarganya menolak," katanya.



Lukman diduga memiliki kembar siam di bahagian perutnya yang sudah mati. Keadaannya makin parah kerana jaringan-jaringan jasad tersebut telah lengket dengan jaringan tubuh Lukman yang normal akibat adanya dua kehidupan atau kelainan konginental.

Kembar siam Lukman yang sudah mati, diketahui tanpa kepala, berukuran lebih kecil serta hanya memiliki satu tangan dan dua kaki, hingga kini terus mengalami pendarahan kerana sudah membentuk satu luka.

"Kelainan tersebut termasuk kanser ganas yang dapat menyebar (metastase) ke organ-organ normal. Sejauh ini kami hanya memberikan perawatan medik terhadap kembar siam Lukman, yang mengalami luka dan telah membusuk," jelas Frans.

Secara terpisah, dr Nurdin, spesialis penyakit dalam RSUD Kota Parepare saat dimintai penjelasannya terkait kes medis tersebut, justru membantah jika pembusukan jasad kembar siam Lukman dikatakan sebagai kanser.

Pasalnya, sejauh ini penyebab kanser sendiri belum diketahui secara pasti, dan temuan-temuan terkait penyebab kanser pun masih sebatas teori yang dihubungkan dengan banyaknya perilaku pesakit yang terkena kanser. Seperti kanser paru-paru yang penderitanya identik perokok atau kanser hati (lever) yang penderitanya identik dengan minuman keras, disebut hanya teori atau hipotesa.

"Tidak ada hubungannya antara jasad kembar siam yang membusuk dengan kanser. Untuk mengetahui secara pasti, penyakit atau bakteria apa yang terdapat pada jasad pesakit kembar siam, daging dari kembar siam yang telah membusuk di ambil sedikit, kemudian di kaji di laboratorium," katanya.

Dari kes kembar siam, kata Nurdin, paling sulit dilakukan pemisahan ketika keduanya ingin dihidupkan. Tapi pada kes Lukman labbi, katanya lagi, dinilai pihaknya lebih sederhana kerana jasad kembar siam pada bahagian perut telah mati sehingga lebih mudah di potong dan di tutup kembali. Peluang hidup pesakit pun menjadi lebih besar.

"Memang memerlukan pemeriksaan lebih teliti sebelum dioperasi. Kerana jangan sampai pemotongan tersebut, justru membahayakan pesakit kembar siam yang masih hidup. Tapi doktor parti tidak akan melakukan operasi jika membahayakan pesakit kerana kami selalu memberi tindakan medik untuk upaya yang terbaik bagi pesakit," katanya.

Ketika ditanya mengenai jenis penyakit yang menimpa Lukman, Nurdin pun mengku belum dapat memberikan penjelasan. Kerana ia belum melakukan pemeriksaan secara langsung kelainan pada tubuh lukman.

www.AstroDigi.com

Gila..wanita perkosa anak lelakinya yang berusia 10 bulan

Posted: 11 Sep 2011 08:00 PM PDT


COLOMBUS: Seorang wanita Ohio dituduh memperkosa anak lelakinya yang berusia 10 bulan dengan merakam aksi itu dan kemudian menghantarnya kepada teman lelakinya di Michigan.

Ashley N Jessup, 24, didakwa di Columbus, Khamis lalu atas dua tuduhan memperkosa, satu tuduhan membahayakan nyawa kanak-kanak dan satu tuduhan memuaskan nafsu seksual membabitkan golongan yang lemah. Pendakwa raya daerah Franklin, Ron O'Brien berkata, Ashley menghantar rakaman video itu melalui e-mel kepada teman lelakinya di Battle Creek, Michigan dan ditemui bekas teman wanita lelaki itu yang kemudian menghubungi polis. - AP
sumber : myMetro

Gila..Google Street View rakam wanita bogel diluar rumah

Posted: 11 Sep 2011 07:30 PM PDT


MIAMI - Perkhidmatan Google Street View merakamkan seorang wanita yang berbogel di luar rumahnya di Florida, Amerika Syarikat, lapor sebuah akhbar semalam.

Wanita itu memegang sebotol air minuman semasa kelibatnya dirakamkan menerusi kamera tersebut.

Kelibat wanita tersebut dirakamkan menerusi kamera Google yang dipasang pada sebuah kereta yang melalui kawasan dekat dengan rumahnya.

Google Street View merupakan perkhidmatan yang menyediakan kemudahan kepada para pengunjung Internet untuk mengetahui sesuatu lokasi. - Agensi

sumber : kosmo online

12 Tahun berkurung kerana terlampau sedih kematian bapa

Posted: 11 Sep 2011 06:25 PM PDT


KUANTAN: Akibat terlampau sedih dengan kematian bapanya, seorang wanita mengalami kemurungan sehingga enggan bercakap dengan sesiapa termasuk anggota keluarga dan hanya bersembunyi bawah katil sejak 12 tahun lalu.

Ibu wanita berkenaan, Sarimah Majid, 45, berkata, masalah kemurungan itu menimpa anak keduanya, Suzana Salam, 29, sejak kematian suaminya, arwah Salam Abdullah, pada 1999 berikutan arwah amat rapat dan manja dengan Suzana.


Menurut ibu tunggal enam anak itu, disebabkan masalah berkenaan dia tidak dapat bekerja kerana terpaksa menjaga Suzana yang hanya terlantar sejak berusia 17 tahun sehingga tidak mampu menguruskan dirinya sendiri.


Katanya, mereka sekeluarga hanya bergantung kepada bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk menyara keluarga serta empat anak masih bersekolah. Sarimah berkata, dia sekeluarga bergilir-gilir membantu menguruskan keperluan Suzana kerana bimbang ditimpa penyakit lebih serius.


Dia pernah dirujuk kepada beberapa doktor di klinik kesihatan, namun Suzana disifatkan normal tanpa ada masalah mental atau fizikal.


"Saya tidak mampu membawanya ke klinik secara berterusan atau mendapat rawatan pakar perubatan kerana saya perlu memberi keutamaan untuk menyara keluarga terutama empat anak yang masih bersekolah.



"Oleh itu, saya merayu bantuan pihak yang pakar dengan rawatan mental atau perubatan Islam bagi mengubati Suzana kerana besar harapan saya sekeluarga untuk melihatnya pulih," katanya.


Sementara itu, Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail, yang menyampaikan sumbangan hari raya kepada keluarga berkenaan kelmarin berkata, pihaknya akan berusaha mendapatkan khidmat pakar perubatan Islam untuk merawat Suzana.


"Penyakit ini perlu penjelasan perubatan lebih saintifik kerana saya mahu memohon mendapatkan elaun kebajikan khusus untuknya jika dia dikategorikan sebagai orang kurang upaya (OKU) atau pesakit kronik.


"Manakala, jika dia dikategorikan sebagai pesakit mental, dia perlu ditempatkan di pusat rawatan khusus, justeru ibunya mempunyai ruang masa untuk bekerja bagi menyara keluarga," katanya.

sumber : myMetro

Gambar ..wanita marah pelajar kerana terlalu bising

Posted: 11 Sep 2011 05:45 PM PDT






sumber : stomp.com .sg

his auntie became upset that students were playing basketball at their school's court at 2pm in the afternoon. She ranted at the security guard, hurling vulgarities as she stormed off.

STOMPer QZ wrote:

"This happened outside Swiss Cottage Secondary School's basketball court, right after school.

"We were having some fun at the basketball court, in the middle of the day, at 2pm.

"This old lady just comes out of nowhere screaming vulgarities and all.
"Aren't we allowed to be using these facilities?

"I understand that she's old and that we may be making some noise, but was there a really need for this?"

Live version...snake game yang dibuat pelajar Taiwan

Posted: 11 Sep 2011 11:01 AM PDT


A middle school student in Taiwan hit upon a strange idea and produced a live version of Snake Game. A boy is lying on the ground throughout the whole process and slides to food store to buy sandwiches for breakfast. Although the film is not well produced, the idea is still amazing.-
chinawhisper.com

Gempak..cara pak cik ni hidangkan air (video)

Posted: 11 Sep 2011 10:30 AM PDT

Korang mesti terpegun cara pakcik mat saleh ni menghidangkan
air tea o untuk pelanggannya.Agaknya berapa lama dia training sampai
boleh ketahap begini? Jom kita saksikan...


Inilah video ayah langgar anak yang dikritik hebat oleh para warga internet

Posted: 11 Sep 2011 09:40 AM PDT


Recently, a video speculated on main Chinese websites, the video is shot by the monitor and no sound recorded, but it still lifts people's heart to throat. Because the video record the whole process of a young child is run over by careless father. How terrible! the father's negligence led to this tragedy.

Some netizens criticized where the father's eyes had gone, how he could be so careless, this lesson paid for with blood warns us that we must look around before driving! Start the car when make sure it's safe and no body around.

A little neglect may breed great mischief!

Video from 56.com:



sumber : chinawhisper.com

Bangunan syiling pelik dibuat oleh seorang pelajar universiti

Posted: 11 Sep 2011 08:45 AM PDT

Baru-baru ini, gambar bangunan syiling muncul di forum utama China, beratus-ratus duit syiling digunakan untuk membuat semua jenis bentuk bangunn yang pelik, dan sehingga kini, gambar ini telah dilihat oleh hampir 70,000 kali dengan beratus-ratus komen.

Pembuat bangunan syiling yang pelik ini, Xiao Xiong, kini belajar dalam jurusan mekanik di Universiti Zhejiang, timur China











Senarai universiti di China yang pelajarnya cantik-cantik

Posted: 11 Sep 2011 07:45 AM PDT


China Universities are not good at academics but famous for the beauties on campus. Here listed are some universities with the most beautiful girls.

Central Academy of Drama: Central Academy of Drama, Beijing Film Academy, Beijing Dance Academy are three Arts Academies in Beijing, The Central Academy of Drama has many beauties and becomes more famous for its international movie star graduate – Zhang Ziyi.

Suzhou University: Since ancient times Suzhou was known for its beautiful girls, We can not except much in the learning ability, but I believe there must be a lot of beauties here.

Beijing Foreign Studies University: It has a lot of beauties and it is known to be very open. This is because when they learn a foreign language they also absorb foreign ideas.


Dalian Foreign Languages Institute: Dalian is a beautiful place, in addition to the charming of Dalian female Mounted Police, it also has famous Dalian Foreign Languages Institute. In the campus everywhere can see straightforward beauties.

Shanghai Theater Academy: The beauties there show more South China temperament, very graceful and pleasant. But its representative was a northerner – Fan Bingbing.

Guangdong University of Foreign Studies: Guangdong's eating habits are a good way to cultivate beauties. Guangzhou, as a large window of China's foreign exchange, has attacked a lot of natural beauties.

PLA People's Liberation Army Institute of the Arts College: The beauties under the management of quasi-military have a a sacred special charm.

Sichuan Normal University,: every Sichuan beautiful girls has good-looking.

Xi'an International Studies University: It is located in western hinterland. The beauties there have unique temperament.

Zhejiang Institute of Media: radio and television universities are always place of beauties.

Zhejiang University: In Zhejiang, this university can be said to dominate the whole province, there must be many beautiful girls there. Moreover, Hangzhou's good environment is suitable for girls` maintenance.

Beijing Language and Culture University: Here more than half of the students are foreigners, you can find many beautiful girls from South Korea, Japan and the United States. The temperament is very different from domestic ones.

Sichuan Conservatory of Music: Sichuan girls are beautiful; Sichan girls here are more beautiful. Many super girls are from the Sichuan Conservatory of Music.

banyak lagi universiti di China yang pelajarnya cantik-cantik untuk melihat sila ke
sumber : chinawhisper

Inilah pelajar sekolah rendah yang masuk final pertandingan model

Posted: 11 Sep 2011 06:45 AM PDT

August 16 evening, the Eleventh China Professional Model Contest Final in Shanxi Province was held in Taiyuan, The picture shows the youngest model Guo Xin in the contest, she is only 12-year-old girl in primary school.


sumber : chinawhisper.

Diancam dengan pedang polis ni tetap tersenyum

Posted: 11 Sep 2011 05:40 AM PDT

Agaknya masih bolehkah kita tersenyum jika menghadapi situasi begini?

Jom kita lihat trick terhebat yang dilakukan oleh kanak-kanak ini

Posted: 11 Sep 2011 04:45 AM PDT



begitu hebat sekali

Inilah baju Miss World Singapore yang dianggap 'rojak'

Posted: 11 Sep 2011 03:45 AM PDT

sumber : stomp.com.sg

Miss Singapore World 2011 Valerie Lim's costume shows a mix of cultural influences from Singapore's different ethnic groups. The result is a rather confused mix of styles -- some have even said it looks like a carpet.

Contestants for Miss World 2011, including Miss Lim, are currently in Sao Paolo for the Miss World pageant, which will be held on Sep 12 this year.

STOMPer Shizzle wrote:

"Singaporeans -- does this costume represent you?

"This outfit deliberately combines different styles into a mish-mash of styles and cultures, but I can't help but feel that it's all been forced together somehow.

"The colours and styles all end up looking 'rojak' to me, like someone just tried his or her best to blend it all together.

"Some people have even said it looked like a carpet or curtain. Unfortunately, though I am behind Valerie a hundred percent, I have to agree.

"Perhaps local designers really need to decide if it is necessary to force the idea of a multi-cultural society across. After all, we are many things, not just a country defined by ethnic groups -- that's just so outdated."

Penemuan Ilmiah yang Dianggap Tak Masuk Akal

Posted: 11 Sep 2011 02:40 AM PDT


Berbagai kajian kerap dilakukan untuk menambah pengetahuan seseorang mengenai sesuatu. Tapi ternyata beberapa kajian dianggap bodoh dan tidak masuk akal. Kajian apa saja itu?

Kajian yang lucu memang boleh menarik perhatian banyak orang dan membuat orang lain kagum. Namun terkadang kajian yang dilakukan seperti hanya membuang-buang waktu dan wang saja.

Berikut ini kajian-kajian yang dianggap bodoh dan sia-sia, seperti dikutip dari Trutv.com, Jumaat (9/9/2011) yaitu:

Kajian: Berinteraksi dengan perempuan membuat laki-laki bodoh

Peneliti dari Radboud University of Nijmegen di Belanda menemukan laki-laki cenderung memiliki kesulitan melakukan tugas-tugas kognitif setelah bersosial dengan orang yang berlawanan jenis. Hasil kajian ini dianggap bodoh kerana tidak memiliki bukti yang kuat.

Kajian: Pengguna twitter memiliki masa hubungan dengan pasangan yang lebih pendek

Kajian yang dilakukan oleh website OkCupid menemukan pengguna twitter setiap hari cenderung memiliki masa hubungan yang singkat. Hal ini dianggap bodoh kerana tidak ada bukti yang menunjukkan twitter penyebab hubungan pendek atau bukan. Jika menyalahkan media sosial, maka jarang ada orang yang akan memiliki hubungan jangka panjang.

Kajian: Laki-laki menarik memiliki jari-jari yang panjang

Peneliti dari University of Geneva, Switzerland menemukan panjang jari manis seorang laki-laki berhubungan dengan daya tarik wajahnya. Hal ini dianggap bodoh kerana tak selamanya orang yang memiliki jari panjang punya wajah menarik, ada banyak faktor yang boleh membuat laki-laki menarik.

Kajian: Perempuan cantik boleh berbahaya bagi kesihatan manusia

Peneliti dari University of Valencia di Sepanyol menemukan orang yang kontak dengan perempuan cantik boleh meningkatkan hormon stres ke tingkat yang berbahaya.Kajian ini melibatkan beberapa laki-laki yang diminta mengerjakan sudoku di hadapan perempuan cantik dan tingkat stressnya meningkat.

Hal ini dianggap bodoh kerana siapapun yang merasa diawasi akan menjadi lebih sulit melakukan sesuatu, serta perempuan cantik tidak membuat jantung orang keluar atau ada fakta lain yang lebih berbahaya.

Kajian: Perceraian mempengaruhi nilai matematik anak-anak

Kajian yang dilakukan peneliti dari University of Wisconsin menemukan anak-anak dengan orangtua bercerai cenderung tertinggal dalam mata pelajaran matematik dan ujian peribadi.

Hal ini diangap bodoh kerana tidak semua kesalahan diakibatkan oleh perceraian, kerana ada banyak faktor yang ebih mengganggu pelajaran anak seperti menonton televisyen dan bermain video game.


Kajian: Perempuan menikah lebih mungkin mengalami kebosanan dibanding perempuan tak kahwin

Psikologi dari Stony Brook University mempelajari pasangan dalam hubungan jangka panjang dan ditemukan adanya kebosanan setelah menikah selama 7 tahun. Hal ini dianggap bodoh kerana tidak perlu ada pasukan peneliti untuk mengetahui fakta tersebut, kerana bagaimana seseorang tidak bosan jika harus tidur dengan orang yang sama selamanya.

Kajian: Perempuan cantik cenderung menikahi laki-laki jelek

Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Family Psychology menemukan perempuan yang menikahi laki-laki kurang menarik cenderung lebih bahagia dalam pernikahannya. Hal ini dianggap bodoh kerana tidak ada yang boleh memprediksi atau menentukan siapa harus jatuh cinta dengan siapa.

Kajian: Cairan mani boleh mengurangi depresi

Studi tahun 2002 terbilang sangat kontroversial kerana menemukan perempuan yang berhubungan seks tanpa kondom cenderung lebih bahagia. Hal ini dianggap bodoh kerana umumnya hubungan seks yang membuat seseorang lebih bahagia dan bukan cairan mani yang dihasikan oleh laki-laki.

sumber: unikaja.com

Tidur Di Tindih Setan (Sleep Paralysis),penjelasannya

Posted: 11 Sep 2011 01:45 AM PDT


Pernah terbangun dari tidur, tapi sulit bergerak ataupun berteriak? Jangan risau, anda tidak diganggu makhluk halus. Ini penjelasan ilmiahnya. Pada saat mengalami ini biasanya kita akan sulit sekali bergerak dan kemudian ada sedikit rasa dingin menjalar dari hujung kaki ke seluruh tubuh.


Untuk boleh bangun, satu-satunya cara adalah menggerakkan hujung kaki, hujung tangan atau kepala sekuat-kuatnya hingga seluruh tubuh boleh digerakkan kembali, biasanya disertai juga dengan munculnya bayangan kegelapan. Hal inilah yang dimaksudkan "ketindihan" makhluk halus oleh sebahagian besar orang.


Menurut medik, keadaan ketika orang akan tidur atau bangun tidur merasa sesak nafas seperti dicekik, dada sesak, badan sulit bergerak dan sulit berteriak disebut sleep paralysis alias tidur lumpuh (kerana tubuh tak boleh bergerak dan serasa lumpuh).




Hampir setiap orang pernah mengalaminya. Setidaknya sekali atau dua kali dalam hidupnya. Sleep paralysis boleh terjadi pada siapa saja, lelaki atau perempuan.

Dan usia rata-rata orang pertama kali mengalami gangguan tidur ini adalah 14-17 tahun. Sleep paralysis alias tindihan ini memang boleh berlaku dalam hitungan detik hingga minit.

Yang menarik, saat tindihan terjadi kita sering mengalami halusinasi, seperti melihat susuk atau bayangan hitam di sekitar tempat tidur. Tak hairan, fenomena ini pun sering dikaitkan dengan hal mistik.

Di dunia Barat, fenomena tindihan sering disebut mimpi buruk inkubus atau old hag berdasarkan bentuk bayangan yang muncul. Ada juga yang merasa melihat agen rahsia asing atau alien.

Sementara di beberapa lukisan abad pertengahan, tindihan digambarkan dengan susuk roh jahat menduduki dada seorang perempuan hingga ia ketakutan dan sulit bernafas.


Menurut Al Cheyne, peneliti dari Universiti Waterloo, Kanada, sleep paralysis, adalah sejenis halusinasi kerana adanya malfungsi tidur di tahap rapid eye movement (REM). Sebagai pengetahuan, berdasarkan gelombang otak, tidur terbagi dalam 4 tahap.

Tahapan itu adalah tahap tidur paling ringan (kita masih setengah sadar), tahap tidur yang lebih dalam, tidur paling dalam dan tahap REM.

Pada tahap inilah mimpi terjadi. Saat keadaan tubuh terlalu letih atau kurang tidur, gelombang otak tidak mengikuti tahapan tidur yang seharusnya. Jadi, dari keadaan sedar (saat hendak tidur) ke tahap tidur paling ringan, lalu langsung melompat ke mimpi (REM).

Ketika otak mendadak terbangun dari tahap REM tapi tubuh belum, di sinilah sleep paralysis terjadi. Kita merasa sangat sedar, tapi tubuh tak boleh bergerak. Ditambah lagi adanya halusinasi muncul susuk lain yang sebenarnya ini merupakan ciri khas dari mimpi.

Selain itu, sleep paralysis juga boleh disebabkan sesuatu yang tidak dapat dikawal. Akibatnya, muncul stress dan terbawa ke dalam mimpi. Lingkungan kerja pun ikut berpengaruh. Misalnya, Anda bekerja dalam shift sehingga kekurangan tidur atau memiliki pola tidur yang tidak teratur.

Meski biasa terjadi, gangguan tidur ini patut diwaspada. Pasalnya, sleep paralysis boleh juga merupakan pertanda narcolepsy (serangan tidur mendadak tanpa tanda-tanda mengantuk), sleep apnea (mendengkur), kecemasan, atau depresi.

Jika Anda sering mengalami gangguan tidur ini, sebaiknya buat catatan mengenai pola tidur selama beberapa minggu. Ini akan membantu Anda mengetahui penyebabnya. Lalu, atasi dengan menghindari penyebabnya Bila tindihan diakibatkan terlalu letih, cuba lebih banyak beristirahat.

Kurang tidur pun tidak boleh dianggap remeh. Jika sudah menimbulkan sleep paralysis, keadaanya bererti sudah berat. Segera evaluasi diri dan cukup keperluan tidur. Usahakan tidur 8-10 jam pada jam yang sama setiap malam.

Perlu diketahui juga, seep paralysis umumnya terjadi pada orang yang tidur dalam posisi telentang (wajah menghadap ke atas dan hampir nyenyak atau dalam keadaan hampir terjaga dari tidur). Itu sebabnya, kita perlu sering mengubah posisi tidur untuk mengurangi risiko terserang gangguan tidur ini.

Nah, jika tindihan disertai gejala lain, ada baiknya segera ke doktor ahli tidur atau laboratorium tidur untuk diperiksa lebih lanjut. Biasanya doktor akan menanyakan bila tindihan dimulai dan sudah berlangsung berapa lama. Catatan yang telah Anda buat tadi akan sangat membantu ketika memeriksakan diri ke dokteor.

Di Afro-Amerika

Gangguan tidur ini disebut the devil riding your back hantu atau hantu yang sedang menaiki bahu seseorang.

Di China

Disebut gui ya shen alias gangguan hantu yang menekan tubuh seseorang.

Di Mexico

Disebut se me subio el muerto dan dipercayai sebagai kejadian adanya arwah orang meninggal yang menempel pada seseorang.


Di Kamboja, Laos dan Thailand

Disebut pee umm, mengacu pada kejadian di mana seseorang tidur dan bermimpi makhluk halus memegangi atau menahan tubuh orang itu untuk tinggal di alam mereka.

Di Ireland

Disebut mara. Ini adalah kata kuno bahasa Ireland. Ertinya hantu yang menduduki dada seseorang di malam hari, berusaha membuat orang itu sesak nafas dan mati lemas.

Di Turki

Disebut karabasan, dipercayai sebagai makhluk yang menyerang orang di kala tidur, menekan dada orang tersebut dan mengambil nafasnya.

Di Jepun

Disebut kanashibari, yang secara literatur diertikan mengikat sehingga diertikan seseorang diikat oleh makhluk halus.

Di Vietnam

Disebut ma de yang artinya dikuasai setan. Banyak penduduk Vietnam percaya gangguan ini terjadi kerana makhluk halus merasuki tubuh seseorang.

Di Hungary

Disebut lidercnyomas dan dikaitkan dengan kata supranatural boszorkany (penyihir). Kata boszorkany sendiri bererti menekan sehingga kejadian ini diterjemahkan sebagai tekanan yang dilakukan makhluk halus pada seseorang di saat tidur.

Di Malta

Gangguan tidur ini dianggap sebagai serangan oleh Haddiela (isteri Hares), dewa bangsa Malta yang menghantui orang dengan cara merasuki orang tersebut. Dan untuk terhindar dari serangan Haddiela, seseorang harus menaruh benda dari perak atau sebuah pisau di bawah bantal saat tidur.

Di New Guinea

Fenomena ini disebut Suk Ninmyo. Ini adalah pohon keramat yang hidup dari roh manusia. Pohon keramat ini akan memakan roh manusia di malam hari agar tidak menggangu manusia di siang hari. Namun, seringkali orang yang rohnya sedang disantap pohon ini terbangun dan terjadilah sleep paralysis.

Jangan pernah cuba goda awek atau bini orang kalau tak inilah akibatnya

Posted: 11 Sep 2011 12:40 AM PDT




LETAK MAKLUMAT IKLAN

Wow,Gambar Nampak Hidup Hanya dengan Kertas dan Pensil

Posted: 10 Sep 2011 11:45 PM PDT


KEKAYAAN karya seni lainnya hadir dari hasil gambar karya seniman asal Chile bernama Fredo. Fredo adalah seorang ahli gambar 3D yang dapat membuat gambar-gambarnya seperti muncul dari kertas.Padahal, karya-karya luar biasa ciptaannya hanya dipersenjatai dengan pensil dan selembar kertas.


Di umurnya yang ke-20, Fredo dengan cepatnya menawan dunia seni melalui media online dengan seri sketsa grafiknya.

Kini dia merancang untuk mempamerkan karya-karyanya secara langsung ke masyarakat dengan membuat sebuah galeri.

Fredo, yang bernama asli Wladimir Inostroza, mempelajari teknik menggambar yang luar biasa tersebut murni secara otodidak.

Awalnya dia menggambar seekor kupu-kupu di atas sebuah kertas dan dia letakkan di atas katilnya yang dilapiskan kain putih. Ketika itu dia terinspirasi untuk membuat gambar kupu-kupu seolah terbang di atas tempat tidurnya.

Dia lantas cuba menggunakan teknik menggambar 3D dari seniman Inggris, Julian Beever.

Agar lebih menghidupkan gambar, Fredo membubuhkan arang di gambarnya guna memperjelas gambar bayangan. Setelah selesai dia potret gambar-gambar dengan kamera dan mengunduh ke Facebook dan blog miliknya.

Karya-karyanya berhasil menarik ribuan penggemar di Facebooknya, dan halaman yang tak terhitung jumlahnya .Idea Menggambar sementara kupu-kupu diletakkan di tempat tidurnya, ia menyedari gambar telah membentang di seluruh halaman.

Pada pemeriksaan lebih dekat dia melihat bagaimana haiwan itu nampaknya mengambang, dan bahawa kebetulan dia telah menggunakan metode yang mirip dengan yang digunakan oleh seniman Inggris Julian Beever 3D.

Setelah menambahkan di tempat teduh dengan satu set arang, dia mengambil foto – dan tidak pernah melihat ke belakang.

Dengan blog sendiri, ribuan penggemar di halaman Facebook-nya. Fredo sekarang ingin memperluas bakatnya dan mengambil seni ke jalan-jalan Kota Santiago dan kota-kota lainnya.

Sumber :http://www.okezone.com/

Wow! Rambut Manusia Boleh Jadi Kacamata

Posted: 10 Sep 2011 10:25 PM PDT


INILAH.COM,Jakarta – Dunia fesyen memang identik dengan teknologi. Setelah sebelumnya ada rantaai yang terbuat dari rambut manusia, kini giliran kacamata berbahan sama.

Seperti dikutip dari Genius Beauty, Studio Swine brand mode yang diketuai oleh oleh Azusa Murakami dan Alexander Groves itu memasukkan beberapa helai rambut ke dalam bingkai kacamata.

Lantas, bagaimana proses pembuatannya?

Rambut-rambut tersebut dipadatkan dengan bahan Bioresin. Kacamata itu 100% ramah lingkungan kerana Bioresin boleh terurai dan tidak melepaskan zat-zat berbahaya saat proses pembuatan.

Adanya detail rambut dalam bingkai kacamata memberikan aksen seperti bertekstur dan gradasi warna. Studio Swine menyarankan agar memilih kacamata rambut yang sesuai dengan warna alis atau rambut pemakai agar penampilan semakin sempurna.