Adsense

Rabu, 24 Ogos 2011

borak kosong

borak kosong


Muzium Doraemon Didirikan di Tokyo

Posted: 24 Aug 2011 09:00 PM PDT


TOKYO - Bagi Anda penggemar tokoh Doraemon, boleh bernostalgia. Kini sebuah muzium Doraemon didirikan di pinggiran Kota Tokyo.

Muzium itu juga menampilkan sang pengarangnya, Fujiko F. Fujio. Baik Fujiko dan Doraemon merupakan inspirasi bagi filem siri animasi dan dicintai di seluruh dunia.

Di muzium tersebut mengkoleksi 50 ribu barang, yang sebahagian besar adalah gambar asli Doraemon, serta meja yang selalu digunakan Fujio untuk berkarya, hingga dia meninggal dunia pada 1996.

Bangunan muzium itu juga dilengkapi dengan bioskop kecil dan coffeshop.

Doraemon dikirim ke masa lalu untuk menolong seorang kanak-kanak bernama Nobita agar tidak gagal di kehidupannya dikemudian hari, dan agar anak cucunya terhindar dari kemiskinan.

Doraemon terkadang menggunakan peralatan dari masa depan untuk memecahkan masalah Nobita. Banyak episode serial kartun ini memberikan pelajaran moral yang berharga.

"Saya sendiri meyakini bahawa meski anak-anak di seluruh dunia membaca dan menikmati Doraemon anak-anak, tetaplah anak-anak," ujar istri Fujio, Masako Fujimoto.

Doraemon diterjemahkan hingga ke lebih dari 30 bahasa dan masih populer hingga kini. Doraemon pun terpilih sebagai duta budaya kartun untuk Jepang pada tahun 2008.

Seperti dilansir Reuters, Selasa (23/8/2011), muzium Doraemon baru akan dirasmikan tepatnya pada 3 September nanti.(rhs)

Lembu tersangkut di penghadang jalan

Posted: 24 Aug 2011 08:00 PM PDT


ROM - Seekor lembu tersangkut pada penghadang jalan dekat kampung Montecorvino Rovella-Salerno di Itali, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Kejadian tersebut berlaku apabila lembu itu cuba untuk melompat melepasi penghadang jalan itu.

Namun, kesilapan lompatan itu menyebabkan ia hilang iimbangan sekali gus mengakibatkan badan haiwan tersebut tersangkut pada penghadang jalan baru-baru ini.

Seorang mekanik, Roberto Marano, 42, berjaya merakamkan gambar haiwan itu.

Namun, katanya, lembu itu akhirnya berjaya melepaskan diri. - Agensi

sumber : kosmo online

Nelayan tangkap ketam mirip makhluk asing filem Predator

Posted: 24 Aug 2011 07:00 PM PDT


SOUTHSEA - Seorang nelayan menangkap seekor ketam ganjil yang wajahnya dikatakan mirip makhluk asing dalam filem Predator yang dibintangi pelakon Arnold Schwazenegger pada tahun 1980-an, lapor sebuah akhbar semalam.

Ketam itu kini ditempatkan di Akuarium Blue Reef di Southsea, Hampshire, Britain selepas haiwan tersebut diserahkan untuk dipamerkan baru-baru ini.

Haiwan tersebut turut dikenali sebagai ketam span dan ia boleh menyamar dan mengelak daripada dilihat menerusi pemandangan mata semasa haiwan tersebut berada di dasar laut.

Ketam itu akan dipamerkan kepada orang ramai selepas ia selesai dikuarantin. - Agensi

sumber : kosmo online

Ada Kereta seperti F1 bergerak di jalan raya

Posted: 24 Aug 2011 06:00 PM PDT


BENFLEET, Britain - Seorang peminat kereta lumba, Russ Bost (gambar kecil) yang berusia 54 tahun membelanjakan hanya £10,000 (RM49,146) untuk mencipta sebuah kereta seperti Formula Satu, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Pada kebiasaannya, kos untuk membina sebuah kereta F1 melibatkan berjuta-juta pound.

Kereta itu juga sah di sisi undang-undang untuk dipandu di atas jalan raya bersama dengan kenderaan lain.

Bost mencipta kereta itu yang mampu bergerak selaju 273.59 kilometer sejam.

Dia menggunakan sebuah enjin motosikal Kawasaki manakala banyak peralatan termasuk gear dan brek diambil daripada kereta Toyota MR2, yang dibelinya pada harga cuma £300 (RM1,474).

Kereta itu diberi nama Furore F1 dan ia mampu memecut dari 0 hingga 96.56 kilometer sejam dalam tempoh tiga saat.

Menurut Bost, semasa memandu kereta itu di bandar, ramai orang yang memerhatikannya.

"Saya kerap ditanya jika kereta itu benar-benar sebuah kereta lumba F1," katanya.

Kereta lumba F1 yang dipandu oleh pelumba Lewis Hamilton dan Jenson Button memerlukan penggunaan minyak 3.78 liter untuk setiap 6.43 kilometer.

Namun, kereta ciptaan Bost itu mampu menggunakan minyak 3.78 liter untuk setiap perjalanan sejauh 48.28 kilometer. - Agensi

sumber : kosmo online

Cara Tak Terbayangkan Isi Semula Bateri Telefon

Posted: 24 Aug 2011 05:00 PM PDT


INILAH.COM, Madison – Peneliti Amerika Syarikat (AS) mengungkap cara tak terduga mengisi bateri ponsel dan hampir semua perangkat lektrik portabel lainnya. Bagaimana?

Peneliti University of Wisconsin-Madison (UW-Madison) menggambarkan, teknologi tetap energi baru yang mampu mengurangi ketergantungan pada beteri secara dramatis. Yakni, melalui 'penangkapan' energi gerak manusia guna memberi tenaga pada elektronik portabel.

"Manusia merupakan mesin penghasil energi yang sangat kuat," ujar profesor mekanik UW-Madison Tom Krupenkin.

Sambil berlari seperti ditulis UPI, manusia boleh menghasilkan satu kilowatt tenaga, lanjutnya.

'Menangkap' sebagian kecil energi ini akan cukup untuk memberi tanga pada perangkat elektronik mobile, mulai dari laptop hingga ponsel, lanjutnya lagi. Krupenkin dan rakannya, J. Ashley Taylor, menyebut teknologi ini 'Reverse Electrowetting'.

Teknologi ini mengubah energi mekanik menjadi energi lektrik menggunakan ribuan tetesan mikro cairan yang berinteraksi dengan bahan berstruktur nano. 'Seliparl' berteknologi ini mampu menghasilkan energi ketika manusia berjalan, dan boleh menghasilkan lektrik hingga 20 watt.

Meski teknologi tak boleh benar-benar menggantikan bateri, kedua ilmuwan ini yakin teknologi ini memiliki peranan penting mengurangi polusi, dan masalah berkait bateri.

Dik depan orang ramai jangan buat macam tu!

Posted: 24 Aug 2011 11:01 AM PDT


Takut Sama Hantu, Pekerja Bangunan Berhenti Kerja

Posted: 24 Aug 2011 10:30 AM PDT


NAPLES - Para pekerja yang sedianya merenovasi bangunan muzium di Naples, Itali, berhenti kerana takut hantu di muzium tersebut.

Muzium Arkeologi Nasional akhirnya mengundang paranormal dari seluruh dunia untuk memecahkan misteri tersebut.

Para pekerja bangunan mengaku kerap mendengar suara arwah yang menjerit sangat mencengkam. Mereka juga merasakan temperature udara sekitar tidak biasa. Bahkan beberapa pekerja melihat sendiri penampakan hantu.

Arkitek yang bertanggung jawab terhadap pekerjaan itu, Oreste Albareno, cuba mencari kebenaran dengan bermalam. Namun akhirnya dia sendiri mendapatkan pengalaman yang sama seperti anak buahnya.

"Saya cuba untuk mengambil gambar dengan telefon genggam. Gambar menunjukkan seorang gadis kecil, tapi tidak ada siapa pun di lokasi," ujarnya seperti dilansir Orange, Rabu (24/8/2011).

"Tidak ada anak buah saya yang membawa anaknya ke lokasi. Tempat ini juga terkunci rapat sehingga tidak mungkin ada anak kecil yang boleh menyusup masuk," lanjutnya.

Paranormal yang diundang akan datang pada September nanti untuk menyelidiki keberadaan hantu tersebut.(rhs)

Awas! Racun Bersarang di Baju Berjenama Terkenal

Posted: 24 Aug 2011 09:45 AM PDT


INILAH.COM, Beijing – Greenpeace menemukan, terdapat jejak bahan kimia beracun yang berbahaya bagi lingkungan dan kesihatan manusia. Bahan beracun ini ada di 14 jenama baju terkenal. Apa saja?

Sampel baju dari jenama ternama tersebut termasuk Adidas, Uniqlo, Calvin Klein, H&M, Abercrombie & Fitch, Lacoste, Converse dan Ralph Lauren. Pada sampel baju tersebut ditemukan bahan kimia yang disebut nonylphenol ethoxylates(NPEs).

Pengkampanye Greenpeace Li Yifang mengatakan, bahan kimia ini biasa digunakan pada detergen dalam industri termasuk produksi tekstil alami dan sintetis. Pada jenama baju terkenal itu sebanyak dua pertiga sampel ditemukan NPEs ini.

"NPEs merupakan turunan dari bentuk nonylphenol yang memiliki racun, membandel dan memiliki properti menggangu hormon," ujar Li seperti dilaporkan Strait Times.

Inilah Makanan Dalam Tin Yang TerUnik di Dunia

Posted: 24 Aug 2011 08:45 AM PDT

Ternyata Makanan dalam tin itu tidak hanya berisi Ikan, Daging lembu atau Daging Ayam. Tetapi ada berbagai macam jenis makanan , bahkan aneh dan ekstrim. Cuba lihat gambar dibawah ini :

Makanan Dalam Tin Kaki Katak

Makanan Dalam Tin Serangga Raksasa

Makanan Dalam Tin Kalajengking

MakananDalam Tin Chessburger

Makanan Dalam Tin Armadilo/Tikus Tanah

Wow,Gunung Buatan Pertama Segera Muncul di Belanda

Posted: 24 Aug 2011 07:45 AM PDT


INILAH.COM, The Hague – Gunung setinggi dua ribu meter akan 'dibangun' di dataran dataran Belanda. Meski bukan hal baru, idea ini kini tak hanya sekadar mimpi.

"Idea ini bukan hal baru. Namun, hal ini akan menjadi pertama kalinya idea semacam ini direalisasikan secara serius oleh banyak orang, " ujar bekas atlet dan penulis hairan gratis De Pers Thijs Zonneveld seperti dikutip Strait Times.

Menurutnya, teknisi, firma konstruksi, investor, dan ahli telah sibuk membahas kemungkinan membuat gunung buatan yang akan memiliki lereng ski, trek bobsleigh, arena ski es, jalur pendakian, tebing dan jalan gunung dengan belokan tajam.

"Nampaknya hal ini kini boleh diwujudkan," ujar kolumnis itu.

Selama masa sosial yang sulit ini, "Orang senang mendengar projek besar dan optimis boleh mewujudkannya. Perusahaan-perusahaan telah melihat kesempatan menciptakan platform inovatif ini," tutupnya.

Hah,Parasit Ini Buat Tikus Jatuh Cinta kepada Kucing

Posted: 24 Aug 2011 06:30 AM PDT


INILAH.COM, London – Ilmuwan berhasil menemukan parasit mengubah tikus menjadi zombie dan memanipulasi haiwan ini agar tak takut pada kucing. Parasit apa itu?

Air kencing kucing biasanya berperan sebagai pencegah alami tikus yang senang menjaga jarak pada predator alami mereka itu.

Namun, ilmuwan menemukan, tikus jantan yang terinfeksi taxoplasma dari kencing kucing mengalami peningkatan aktivasi di wilayah otak yang mengatur ketertarikan seksual. Di saat sama, wilayah otak yang mengatur rasa takut menjadi lumpuh.

Penulis studi Robert Sapolsky yang merupakan profesor neurosains Standford University ini mengatakan, "Biasanya, taxoplasma hanya melumpuhkan fungsi takut otak. Namun pada tikus, parasit ini juga mempengaruhi jalur nafsu seksual. Hal ini jelas sangat aneh."

Taxoplasma membutuhkan sistem pencernaan kucing untuk reproduksi seks. Tak hanya dengan mengurangi rasa takut tikus pada bau kucing, tikus juga menjadi tertarik pada kucing.

Parahnya seperti dikutip Dailymail, hal ini membuat tikus menjadi mudah dibunuh kucing.

Peneliti Patrick House mengatakan, "Temuan ini mendukung gagasan, dalam tikus, taxoplasma mengubah arti penting deteksi kucing."

Para ilmuwan yakin, temuan ini membantu menjelaskan dasar biologis bawaan rasa takut dan ketertarikan seksual.

Namun hasil studi ini tak merinci cara taxoplasma mengubah otak, hanya bukti perubahannya saja. Hasil studi ini diterbitkan dalam jurnal PloS One.

Bermain "Tuhan-tuhanan" Ala Seniman Korea [Video]

Posted: 24 Aug 2011 05:45 AM PDT

Jom kita lihat saja bagaimana seorang seniman asal Korea, June Bum Park, cuba bermain menjadi "Tuhan" yang mengatur berbagai kegiatan manusia.

Cuci piring sambil bogel????

Posted: 24 Aug 2011 04:00 AM PDT


Printer 3D dari LEGO yang hebat! [Video]

Posted: 24 Aug 2011 03:00 AM PDT

Ini yang luar biasa! Printer 3 dimensi (3D) yang hampir seluruhnya terbuat dari LEGO. Benda aneh tapi hebat ini adalah hasil buatan Arthur Sacek dari ZOOM Education for Life.

Wow..Inilah Telur Terkecil di Dunia

Posted: 24 Aug 2011 02:00 AM PDT


INILAH.COM, Raleigh – Seorang pastur di West Virginia, Amerika Serikat (AS), menemukan telur ayam terkecil di dunia. Telur ayam ini hanya sepanjang 2,1 centimeter dengan berat 3,46 gram.

Pastur Donnie Russell mengaku terkejut menemukan telur ini di hutan. Awalnya, ia sedang mencari telur untuk disumbangkan ke anggota gerejanya di Rock Creek Community Church. Kemudian, ia membawa telur itu ke Kementerian Pertanian tempat ukuran telur disahkan.

Meski begitu, untuk mendapat pengakuan dari Guinness World Records, sebuah aplikasi harus dilayangkan. Russell belum memutuskan untuk melakukan prosedur itu. Telur terkecil dunia saat ini hanya sepanjang 2,7 centimeter.

Russell mengaku akan menyimpan telur yang ia beri nama John Spencer Russell. Nama itu berasal dari nama dua cucunya, John Kenny Russell dan Spencer Matthew Russell.

Komisaris Pertanian Negara Gus Douglass mengaku takjub pada telur ini."Bukit West Virginia penuh kejutan. Saya senang Pastur Russell dan lainnya tetap menjaga bukit yang menjadi kebanggan petani West Virginia ini," ujarnya seperti ditulis Thaindian.

Kurang ajar..Diberi Ubat Perangsang, Diperkosa, Dirakam di iPhone

Posted: 24 Aug 2011 01:00 AM PDT


Seramai empat pemuda kaya dari Russia diduga memberi ubat perangsang pada teman kampusnya. Setelahnya, gadis dari Malaysia itu diperkosa dan dirakam di iPhone.

Kelompok pemuda ini baru saja kuliah selama empat minggu di salah satu kampus terkenal di Inggris. Para pemuda yang berusia antara 19-23 ini merakam semua kejadian menakutkan itu dari awal hingga akhir. Bahkan mereka juga memberi komennya masing-masing. Pihak penuntut, menduga kuat pemuda ini memberi gadis ubat perangsang.

Oleg Ivanov (23), Norayr Davtyan (22), Armen Simonyan (19) dan Gregory Melnikov (23) membantah melakukan pemerkosaan itu, namun tetap akan dihukum juri di Woolwich Crown Court.

Penuntut Peter Clement mengatakan, "Gang ini saling menyemangati dan mengomen apa yang akan mereka lakukan pada teman mahasiswinya."

Pada 21 Januari lalu, pemain polo internasional Davtyan sedang mengadakan pesta di asramanya tempat mahasiswi itu juga datang. Gadis dari Malaysia itu minum whiskey sebelum ke pesta. Meski tak ada bukti nyata, gadis ini mengaku merasa 'lucu, pusing dan aneh' dan ia pun muntah kemudian pengsan.

Saat terbangun, gadis ini mendapati seorang pemuda melakukan hubungan intim dengannya. Namun sang gadis mengaku tak boleh bergerak.

"Saya ingin menghentikannya. Saya tak boleh berdiri. Saya merasa sangat lelah. Saya tak boleh melakukan apa pun. Saya tak boleh menggerakkan tangan. Saya ingin mati saja," ujar mahasiswi itu seperti dilaporkan Dailymail.

Bodohnya, meski Simonyan telah meminta Davtyan menghapus video tersebut, ternyata video itu masih boleh ditemui di iPhone miliknya. Anehnya, para pemuda ini mengatakan, gadis itu pelacur dan 'dengan sedar menginginkannya'.

Para pemuda ini tetap ditahan hingga keputusan dijatuhkan esok hari.

Kejam..Ayah Siram anaknya dengan air mendidih

Posted: 24 Aug 2011 12:00 AM PDT


Seorang gadis tujuh tahun di selatan Provinsi Guangdong disiram oleh ayahnya dengan air mendidih pada hari minggu (21/8) lalu dan telah dirawat di hospital dalam keadaan kritis. Areal yang terbakar menutupi 85 peratus permukaan tubuhnya.

Ayahnya Lin Shuiquan telah ditahan oleh polis di Yunfu City dan motifnya masih dalam penyelidikan oleh polis setempat.

Lin Qiurong (7), masih sedar tapi cedera itu boleh mengancam hidupnya, kata doktor dari Hospital Guangzhou. Mereka mengatakan ia dalam bahaya infeksi dan kegagalan organ.

Lin Lin Tianyun bibinya mengatakan, bahawa orang tua gadis kecil itu bercerai dua bulan setelah ia lahir. Ayahnya meninggalkannya kepada orang tuanya dan tinggal dengan wanita lain bernama Mo, Dia tidak pernah merawatnya,kata Lin Lin Tianyun.

Pada tanggal 19 Julai, ayahnya tiba-tiba muncul dan mengatakan ia akan membawanya ke kota untuk potong rambut tapi tidak membawanya kembali, dia mengatakan akan tinggal bersamanya selama beberapa hari.

Namun, pada Sabtu pagi, neneknya mendengarnya mengetuk pintu dan mendapati dirinya berdiri didepan pintu dengan keadaan tubuh terbakar, kulitnya melepuh dan mulai mengelupas.

Remaja itu mengatakan ayahnya dan Mo yang melakukan ini padanya dan Mo (ibu tirinya) bahkan menggunakan tongkat untuk memukulnya.

Di hospital, gadis itu mengatakan kepada doktor bahawa ayahnya mengunci pintu sebelum menuangkan air panas pada dirinya untuk mencegah dia melarikan diri.

Setelah di tangkap, ayahnya mengaku kepada polisi bahwa ia menyiram air panas kepada putrinya di sebuah kamar hotel pada tanggal 14 Agustus dan mengirimnya pulang.

Polis Yunfu mengatakan Lin Shuiquan sebelumya juga pernah menjadi tahanan selama sembilan bulan dipenjara kerana mencuri smotor dan keluar pada April lalu.[ada-sih]

Perempuan Menyukai Anjing Daripada Pasangan?

Posted: 23 Aug 2011 11:00 PM PDT


INILAH.COM, London – Perempuan menyukai anjing. Bahkan, perempuan lebih banyak berbicara dengan anjing daripada pasangannya. Alasannya?

Mengutip Dailymail, Selasa (23/8), 20 peratus perempuan menghabiskan lebih banyak waktu berbicara dengan haiwan peliharaan dibandingkan dengan pasangannya. Perempuan bahkan mengambil waktu cuti untuk merawat kesihatan anjingnya, dengan meninggalkan mendengarkan radio atau menonton televisyen.

Sebuah kajian terhadap 2.000 perempuan Inggris pemilik anjing mengungkapkan, 18 peratus berbicara dengan anjingnya lebih sering daripada dengan suami atau kekasih. Bahkan, perempuan di South-East sering bercakap dengan haiwan peliharaannya.

Sementara itu, 42 persatus telah mengambil cuti untuk merawat haiwan peliharaannya yang sakit dan 34 peratus meninggalkan radio atau televisyen untuk menemani haiwan peliharaannya.

Richard Rockett, dari spesialis makanan anjing Burgess Supadog Sensitive yang melakukan jajak pendapat mengatakan, "Tidak ada terlalu banyak kesulitan untuk memastikan anjing kita terawat dan sihat. Kami berbagi segala sesuatu dengan anjing kami, dari program televisyen favorit kami, untuk preferensi musik. Dan kami tidak takut menunjukkan kasih sayang nyata bagi pendamping favorit kami.

Hebat..nenek 90 tahun belasah 3 pencuri dengan tongkat

Posted: 23 Aug 2011 10:00 PM PDT


BERLIN, KOMPAS.com — Meski sudah berusia 90 tahun, seorang perempuan Jerman dengan penuh semangat mengusir tiga orang yang diduga pencuri dari rumahnya dengan tongkat, kata polis Isnin(22/8/2011).

Perempuan yang dulu petani itu sedang jalan-jalan di sekitar rumahnya dengan bantuan tongkat saat ia melihat tiga penyusup yang terdiri dua lelaki dan seorang perempuan. Ia mengambil tongkatnya dan mulai menggunakan tongkat itu untuk memukul tersangka pencuri tersebut.

Ketiga orang itu melarikan diri dari rumah di kota kecil di luar Muenster tersebut. "Dia benar-benar berani," kata juru cakap polis. "Namun, itu juga sangat berbahaya buat dia. Ia beruntung sekali sebab tak ada kejadian serius yang menimpanya," kata juru cakap itu.

Sumber :Reuters