Adsense

Selasa, 14 Jun 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Percubaan punk Gabba Gabba

Posted:

Percubaan punk Gabba Gabba

Percubaan punk Gabba Gabba


GABBA GABBA berharap kewujudan mereka dapat memberi impak baik terhadap industri muzik masa kini.


BAGI peminat setia drama bersiri Cita dan Cinta lakonan Sharifah Amani, Beto Kusyairy, Nadia Aqilah yang kini sedang rancak bersiaran di saluran TV9, pastinya mereka akan turut dihiburkan dengan lagu berjudul Lambat Layu.

Lagu tersebut telah dinyanyikan oleh sebuah kumpulan indie yang menggelarkan diri mereka sebagai Gabba Gabba. Tidak dinafikan bahawa menerusi lagu itu menjadikan mereka kini semakin dikenali ramai.

Bagi kebanyakan peminat muzik di negara ini, tentu ada yang beranggapan kumpulan tersebut baru sahaja ditubuhkan. Namun ia sebenarnya sudah wujud sejak pertengahan tahun lalu dan hanya pada tahun ini mereka mula aktif membuat pertunjukan.

Gabba Gabba dianggotai oleh enam orang anak muda iaitu Tengku Shafiz-Rullah (Ash), Tengku Daud Shah (Daud), Muhd Ridzuan Mohd Ali (Wan Jah), Tengku Indra As Syafiee (Indra), Mohd Khairul Annuar (An) dan Ku Afzainizam Ku Majid (Paku).

Mengenai keunikan yang terdapat pada nama kumpulan tersebut, Ash selaku vokalis utama menjelaskan nama Gabba Gabba diperolehi adalah melalui inspirasi kumpulan punk terkenal, The Ramones.

"Sebenarnya kami sangat meminati kumpulan The Ramones yang memang cukup popular di Amerika Syarikat, manakala Gabba Gabba pula adalah salah satu watak kartun yang diminati kumpulan tersebut.

"Menariknya, terdapat sebuah lagu mereka iaitu berjudul Pinhead yang mula dinyanyikan sekitar tahun 2007 yang menunjukkan kegilaan mereka kepada watak kartun tersebut," jelasnya.

Tambah Ash lagi, apabila kumpulan itu ditubuhkan mereka berenam telah sepakat untuk membawakan genre muzik yang dikenali sebagai proto punk dan banyak membuat persembahan gig di sekitar Kuala Lumpur.

Jelasnya, biarpun genre muzik tersebut masih agak asing, namun ia sebenarnya hampir sama dengan muzik punk, namun ia tidak terlalu keras untuk disesuaikan dengan peminat muzik di negara ini.

Namun, Ash sendiri tidak menafikan bahawa kumpulan berkenaan turut berdepan dengan cabaran terutamanya untuk memperkenalkan diri mereka dan muzik yang dibawa kepada khalayak.

"Setakat ini kami belum merancang untuk menerbitkan album dan lebih berminat menghasilkan single terlebih dahulu serta mahu lebih kerap membuat persembahan agar peminat dapat mengenali kami dengan lebih dekat.

"Untuk single yang dihasilkan pula, kami akan mempromosikannya dengan cara yang lebih berkesan iaitu menerusi Internet seperti di Facebook atau pun YouTube," ujarnya.

Selain mahu memberi sepenuh komitmen terhadap kumpulannya itu, jelas Ash, buat masa ini dia sedang berusaha untuk memantapkan lagi vokalnya.

"Sebelum ini saya adalah pemain gitar, tetapi ketika kumpulan ini ditubuhkan semua ahli telah sepakat untuk memilih saya sebagai vokalis," ujarnya.

Bubar

Sebelum Gabba Gabba ditubuhkan, kumpulan berkenaan sebenarnya terlebih dahulu dikenali sebagai Bau yang popular menerusi lagu-lagu seperti Warkah dan Keranamu beberapa tahun yang lalu.

Selain Ash yang merupakan pengasas kepada kumpulan Bau, An juga adalah salah seorang anggota ahli kumpulan berkenaan yang kini terus kekal bersama Gabba Gabba.

Apabila ditanya mengenai status tentang kumpulan yang ditubuhkan sekitar tahun 2002 itu, Ash menjelaskan bahawa boleh dikatakan Bau sebenarnya sudah dibubarkan.

"Tidak dinafikan kumpulan lama saya itu pernah mendapat perhatian sebelum ini dan ada lagu-lagu yang menjadi siulan ramai seperti lagu Warkah, tetapi akhirnya ia terpaksa dibubarkan kerana wujud masalah dalaman.

"Namun itu semua cerita lama dan kini saya mahu memberi lebih tumpuan kepada Gabba Gabba dan saya berharap agar peminat dapat menerima kehadiran kami dalam industri ini," ujarnya.

Ditanya mengenai kemunculan banyak kumpulan indie ketika ini, Ash menganggap ia merupakan satu perkembangan yang sihat dan jelas menunjukkan bahawa Malaysia sebenarnya tidak pernah ketandusan pemuzik berbakat.

Menurutnya lagi, kemunculan kumpulan indie dilihat memeriahkan lagi industri muzik tempatan, apatah lagi kebanyakannya berkemampuan untuk menghasilkan lagu-lagu sendiri.

"Sebenarnya setiap band indie di negara ini saling mengenali antara satu sama lain dan kami menganggap persaingan yang wujud ini adalah sebuah persaingan yang sihat.

"Malah, kami bersedia untuk menjalinkan kolaborasi dengan mana-mana kumpulan indie yang lain seperti dilakukan API yang popular menerusi lagu Pelita," ujarnya.

Utamakan anak

Berbanding dengan ahli kumpulan yang lain, Ash sememangnya cukup dikenali memandangkan dia adalah merupakan bekas suami kepada pengacara baru Melodi, Dira Abu Zahar dan bekas peserta rancangan Sehati Berdansa pada musim kedua.

Mendirikan rumah tangga empat tahun lalu, namun usia perkahwinan mereka ternyata tidak panjang apabila kedua-duanya mengambil keputusan untuk bercerai pada tahun lalu.

Sepanjang perkahwinan, mereka telah dikurniakan seorang anak perempuan iaitu Tengku Anggun Deandra yang kini sudah berusia dua tahun.

Ketika ditanya pandangannya mengenai kerjaya isterinya sekarang yang kini popular menerusi rancangan Melodi dan dikatakan sudah menemui pengganti, ternyata Ash enggan mengulas panjang mengenai perkara tersebut.

"Ketika ini saya hanya lebih berminat untuk bercerita tentang kerjaya serta perjalanan karier dan seboleh-bolehnya akan cuba elak untuk mengulas mengenai kehidupan peribadi diri saya dan bekas isteri.

"Apa yang boleh saya katakan, kini saya mahu memberi keutamaan dan tumpuan sepenuhnya untuk membesarkan anak perempuan kami dan saya menganggap apa yang berlaku terhadap kehidupan lalu dapat memberi pengajaran yang berguna," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Arja Lee cabar diri sertai Makyung

Posted:

Arja Lee cabar diri sertai Makyung

Arja Lee cabar diri sertai Makyung

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


KANAN:Barisan pelakon Makyung Dewa Indera Indera Dewa bersedia mempersembahkan teater tersebut pada 24 dan 25 Jun ini di Istana Budaya.


SELEPAS kejayaan besar Makyung Dewa Indera Indera Dewa dipentaskan pada tahun 2006, Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur, sekali lagi mementaskannya di Lambang Sari, Istana Budaya pada tahun ini.

Kali ini, tanggungjawab mengarah persembahan makyung tersebut dipikul oleh penggiat makyung terkenal Rosnan Rahman bersama Fatimah Abdullah.

Selain mengarah, Rosnan juga bertindak sebagai pelakon utama dan bergandingan dengan pelakon yang sedang meningkat naik, Arja Lee.

Gandingan mereka bukan pertama kali kerana Rosnan dan Arja sebelum ini pernah bergandingan bersama dalam filem sensasi ...Dalam Botol.

"Ramai yang memohon Makyung Dewa Indera Indera Dewa dipentaskan semula selepas percubaan pertama persembahannya itu pada tahun 2006. Selepas mendapat sambutan yang luar biasa dan juga yakin produk makyung boleh mendekatkan orang ramai terutama golongan belia terhadap seni makyung, kami mementaskannya semula," kata Ketua Pengarah Istana Budaya, Mohamed Juhari Sharaani ketika ditemui pada majlis sidang akhbar Makyung Dewa Indera Indera Dewa minggu lalu.

Katanya, namun kali ini ia tampil lebih berbeza apabila dipentaskan selama satu jam setengah berbanding persembahan sebelum ini yang terlalu meleret sehingga tiga jam.

"Persembahan makyung kali ini juga akan disaratkan dengan babak lakonan, aksi dan juga komedi," katanya yang mengharapkan sambutan mengalakkan daripada teater tersebut.

Ditanya mengenai pemilihan Arja sebagai watak Indera Dewa yang sebelum ini dipegang oleh pelakon wanita, Juhari yang lebih mesra disapa Abang Joe memberitahu, kebetulan Arja menjalani latihan praktikal di Istana Budaya, jadi dia dipilih untuk menjayakan pementasan tersebut.

"Persembahan makyung merupakan salah satu tugasan yang perlu dilakukannya untuk latihan praktikal di Universiti Sains Malaysia (USM)," katanya.

Tambahnya, Arja juga sudah berpengalaman menjayakan pementasan teater. Dia pernah menjadi penyanyi utama dan memegang watak under study sebagai Hang Tuah dalam pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang 1 dan 2, teater Mahsuri dan terbaru teater muzikal Kenangan Mengusik Jiwa.

Sementara itu, bagi Arja sendiri pemilihannya untuk persembahan Makyung Dewa Indera Indera Dewa merupakan peluang keemasan yang tidak harus ditolak.

"Bagi saya, walaupun sukar untuk melakonkan watak Indera Dewa dalam persembahan makyung ini kerana memerlukan saya bercakap dalam dialek Kelantan, saya tetap menerimanya. Ini masanya untuk saya buktikan dan mencabar diri bagi melibatkan diri dalam persembahan makyung," katanya yang pernah menjadi penari sepenuh masa kepada penyanyi hebat, Datuk Siti Nurhaliza.

Sementara itu menurut Rosnan pula, dalam keterujaan mementaskan kembali Makyung Dewa Indera Indera Dewa, dia mengakui hatinya berasa sayu. Ini kerana dia terpaksa melepaskan tanggungjawab memperjuangkan seni makyung kepada orang lain selepas 10 tahun mengabdikan diri kepada kumpulan itu.

"Saya sedih bagaikan meninggalkan anak. Makyung begitu sebati kepada saya. Selepas ini, tugas memperjuangkan makyung harus dipikul oleh orang lain," katanya yang bakal melepaskan jawatan Penolong Pengarah Produksi di Istana Budaya dan menjawat jawatan sebagai Penolong Pengarah Kanan di Jabatan Kebudayaan Kesenian, Negara (JKKN).

Makyung Dewa Indera Indera Dewa yang turut mendapat undangan untuk dipentaskan di Jabatan Kesenian dan Warisan Negara, Negeri Sembilan pada 24 dan 25 Jun ini mengisahkan tentang dua beradik anak raja iaitu Dewa Indera dan Indera Dewa yang berebut memikat hati Puteri Selindungan Daun.

Teater Makyung Dewa Indera Indera Dewa akan dipentaskan di Lambang Sari, Istana Budaya pada 17 dan 18 Jun ini pada pukul 8.30 malam. Tiket berharga RM15 dan RM25. Pembelian tiket secara online boleh dibuat menerusi www.ticket2u.biz atau hubungi talian 03-4147 8600.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.