Adsense

Selasa, 24 Mei 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Dejavu Breakerz kecewa komen juri

Posted:

Dejavu Breakerz kecewa komen juri

Dejavu Breakerz kecewa komen juri

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar MOHD. SHAHARANI SAIBI


SALAH satu aksi akrobatik yang dipersembahkan oleh kumpulan Dejavu Breakerz pada Konsert Minggu ke-3 Showdown 2011 di i-City Shah Alam, Selangor baru-baru ini.


KUMPULAN penari Dejavu Breakerz merupakan peserta yang ketiga tersingkir daripada pertandingan tarian Showdown 2011. Kumpulan berasal dari Kota Kinabalu, Sabah itu bukan sahaja kecewa dengan penyingkiran tersebut.

Malah, kumpulan yang dianggotai oleh enam penari remaja itu turut kecewa dengan kritikan pengkritik tetap terutamanya Maple Loo dan Joe Flizzow yang teruk menghentam gaya tarian mereka sebelum ini.

Salah seorang anggota Dejavu Breakerz, Dexston Alinton berkata, dia dan anggota kumpulannya berasa kecewa dengan kritikan dua pengkritik itu yang seolah-olah tidak menyedari perubahan persembahan mereka pada minggu ini.

"Mereka (pengkritik) komen dan suruh kami berubah. Kami sudahpun melakukannya dengan mengubah gaya koreografer kami pada minggu ini. Sayangnya, kami terus dihentam. Mereka kata persembahan kami masih tidak banyak berubah.

"Pada konsert minggu lepas misalnya, Joe Flizzow dan Maple Loo mengkritik kami dengan teruk sekali. Bagaimanapun kami tidak patah semangat dan terus cuba melakukan yang terbaik termasuklah persembahan malam ini. Tetapi mereka seakan-akan tidak nampak.

"Komen-komen seperti itu banyak mempengaruhi undian khidmat pesanan ringkas (SMS) para penonton terhadap kami. Apa boleh buat setakat ini sahaja rezeki kami dalam Showdown. Kami tidak mahu putus asa dan akan terus menari selepas ini," katanya.

Hadir sama pada sidang akhbar selepas penyingkiran Dejavu Breakerz ialah lima lagi anggota kumpulan tersebut iaitu Hanston Alinton, Mohd. Najib Yosong, Ibrin Anisto, Salimujid Salvadur dan Arnydin Tony yang turut kecewa dengan keputusan yang mereka terima itu.

Dejavu Breakerz merupakan peserta Showdown 2011 ketiga selepas kumpulan Soulution dan E.G.S. yang disingkirkan kerana menerima undian SMS paling rendah daripada para penonton selepas berakhirnya konsert mingguan tersebut.

Dengan penyingkiran itu, Showdown 2011 akan diteruskan oleh sembilan lagi kumpulan iaitu HMC Phlow, Rokusteps, Stepholic, Force 136, Panic, Blazin Squad, Elecoldxhot, Borneo Crew dan Bounce Stepperz pada konsert minggu keempatnya Rabu ini (25 Mei).

Pada minggu ketiga itu, dua pengkritik tetap Showdown 2011 dan juri undangannya, Joe Lee seakan-akan mempunyai peserta pilihan masing-masing di mana ia dapat dilihat berdasarkan kritikan yang diberikan sewaktu konsert itu berlangsung.

Joe Flizzow puji melangit kumpulan Elecoldxhot yang ketika itu menarikan tarian sambil diiringi oleh lagu nyanyian Jay Chou berjudul Tian Di Yi Dou, manakala Maple Loo pula begitu tertarik dengan persembahan Panic yang dianggotai semua wanita.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DBP, Karyawan hidupkan lagu sastera

Posted:

DBP, Karyawan hidupkan lagu sastera

DBP, Karyawan hidupkan lagu sastera

KESUSASTERAAN dan muzik dua bidang yang saling kait mengait satu sama lain. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) merupakan agensi yang memperjuangkan Bahasa Kebangsaan, manakala Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) pula aktif dalam bidang seni termasuklah muzik.

Bidang muzik dan kesusasteraan yang mempunyai pertalian yang erat itu menyebabkan DBP dan Karyawan mengambil langkah bekerjasama bagi memperbanyakkan lagi aktiviti berkaitan bahasa serta kesusasteraan Melayu sejak kebelakangan ini.

Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abdul Aziz berkata, pihaknya dan Karyawan misalnya mengadakan program Getaran Jiwa: Irama, Lagu dan Sastera, baru-baru ini.

"Ia merupakan program kerjasama antara DBP dan Karyawan yang akan diadakan secara bersiri di mana pengisiannya dalam pelbagai bentuk kegiatan seperti deklamasi puisi, persembahan lagu puisi, teater, dialog dan forum yang berkaitan sastera serta muzik.

"Gabungan DBP dan Karyawan dalam program seperti ini diharap dapat mempertingkatkan lagi mutu sastera termasuklah lirik lagu-lagu para penyanyi di negara ini pada masa depan," katanya pada sidang akhbar di DBP, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Program itu menyelitkan dialog bertajuk Peranan Karyawan Seni Dalam Memperkasakan Bahasa dan Sastera Tanah Air yang diadakan secara percuma kepada orang ramai.

Barisan panel pula terdiri daripada penulis lirik terkenal, Habsah Hassan, AD Samad, Hairul Anuar Harun dan dipengerusikan oleh pejuang bahasa, Dr. Lim Swee Tin pada sesi yang akan berlangsung selama dua jam.

Jelas Termuzi, idea kerjasama antara DBP dan Karyawan itu mula tercetus pada Februari lalu dan ia merupakan yang julung-julung kalinya diadakan dalam usaha mereka untuk memartabatkan lagi dunia kesusasteraan Melayu di kalangan pencinta muzik.

"Selain projek Getaran Jiwa: Irama, Lagu dan Sastera, kami juga telah bersetuju bekerjasama dalam Sayembara Menulis Karya Adaptasi Drama Pentas Ke TV bagi mempromosikan karya-karya sastera ke medium elektronik yang lebih luas khalayaknya.

"Malah, pada Julai ini kami akan melancarkan Sayembara Menulis Karya Adaptasi Novel Ke Filem, Sayembara Menulis Skrip Drama Pentas dan Sayembara Menulis Skrip Drama Pendek. Ia terbuka kepada orang ramai terutamanya ahli-ahli Karyawan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.