Adsense

Selasa, 24 Mei 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Saya bukan perampas!

Posted: 23 May 2011 05:00 PM PDT

Hip

pix_gal0
Faezah akan dedahkan kekasih apabila tiba waktu

KETIKA gosip yang menuduh dirinya sebagai perosak rumah tangga orang bertebaran dan terus menjadi bualan, tiba-tiba si empunya diri membuat pengakuan bahawa dia sudah pun bertemu arjuna hati dan bakal menamatkan zaman gadisnya secepat mungkin.

Sebuah kenyataan yang dikira berani, tulus lagi ikhlas, lahir daripada bibir bentuk limau seulas milik pelakon jelita Faezah Elai walaupun mengetahui pengakuannya itu bakal mengundang kontroversi yang mungkin tiada penghujungnya.

Kahwin 9 September TERLANJUR berani meluahkan isi hati, tertanya-tanya juga siapakah jejaka yang berjaya merebut cinta pelakon Senjakala ini? Apakah bakal suaminya itu lelaki yang sering digosipkan dengannya, ataupun jejaka lain yang selama ini memang bertakhta di hati Faezah. tetapi tidak diperkenalkan kepada mana-mana pihak?

Namun, sejak mengumumkan berita baik itu, persoalan siapakah jejaka yang bertuah itu masih dibiarkan tanpa jawapan pasti. Tiada sebarang pengesahan yang dibuat pelakon berasal dari Pulau Mutiara ini. Sebaliknya dia terus mengunci mulut rapat-rapat apabila ditanya identiti sebenar lelaki yang bakal menjadi suaminya.

"Tunggulah, bila tiba hari yang sesuai nanti saya akan umumkan siapakah lelaki yang bakal menjadi suami saya itu. Sebenarnya, kalau hendak diikutkan, saya tak kisah untuk mendedahkan siapakah lelaki itu. Namun sebagai menghormati permintaan keluarga pihak lelaki, biarlah identitinya didedahkan apabila tiba waktunya nanti," kata Faezah sambil mengukir senyuman manis.

Tambahnya, sebagai seorang wanita adalah tidak manis untuknya menggembar-gemburkan perkara yang belum ada kesahihannya. Atas alasan itu jugalah dia lebih selesa berdiam diri dan tidak terlalu menghebohkan kisah perkahwinan berkenaan.
Teguh sungguh pendirian gadis berusia 29 tahun ini. Walaupun cuba dikorek siapakah lelaki yang berjaya menawan hatinya itu, namun dia tetap mempertahankan amanah yang diberikan. Begitupun, apabila terlalu berahsia sangat, timbul pula rasa sangsi, apakah lelaki itu ialah pengarah yang pernah dikaitkan dengannya, sehingga Faezah tidak mahu berkongsi identiti lelaki pilihannya bersama peminat.

Apa pun, jika benar bakal suaminya itu ialah Heykal Hanafiah, seorang duda dan juga pengarah drama bersiri Asmara 2, tentunya Faezah bakal berdepan dengan cacian dan cemuhan kerana pilihannya itu seolah-olah mengesahkan semua gosip yang tersebar.

"Tidak ada apa yang perlu saya risaukan. Saya bukan perampas dan saya sudah bersedia untuk berdepan dengan segala kemungkinan yang timbul. Seperti yang saya katakan tadi, tunggu saja bila tiba waktunya. Apa yang boleh saya katakan, saya memilih dia sebagai calon suami kerana dia amat memahami diri saya.

"Malah dia juga tidak pernah menyekat keinginan saya untuk terus aktif dalam bidang seni," ujar pelakon filem Cun ini penuh yakin.

Bakal disatukan pada 9 September depan, Faezah berkata, untuk majlis belah keluarga lelaki, mereka memilih untuk mengadakan keraian di tepi pantai.

"Sebenarnya, majlis berkonsepkan persandingan pantai ini adalah atas kehendak saya, tetapi apabila mengenangkan jumlah saudara mara saya yang ramai, saya rasakan tidak sesuai untuk sebelah perempuan meneruskan hasrat itu. Jadi, untuk sebelah lelaki, konsepnya adalah pantai, manakala sebelah perempuan adalah berkonsepkan tradisional," katanya yang akan mengenakan rekaan Rizman Ruzaini dan Hatta Dolmat untuk hari bersejarahnya itu.

Hampir mahu berhenti berlakon

SUATU waktu dulu, dia teruk dihentam media gara-gara lakonan kayunya dalam filem Otai. Disebabkan itu, Faezah cukup trauma untuk kembali berlakon dek bimbangkan kritikan pedas yang bakal dilemparkan kepadanya.

Namun, menyedari bakat seni kurniaan Tuhan itu tidak seharusnya dipersiakan, Faezah kembali memulakan langkahnya dengan aktif di layar kaca.

Pengalaman sebagai dramatis ternyata memberikan kelebihan kepada Faezah untuk mempamerkan lakonan memberangsangkan dalam filem Cun arahan Osman Ali. Watak Kuntom yang dilakonnya dalam filem itu cukup menyerlah dan mendapat pujian ramai.

"Saya akui sedikit trauma apabila lakonan saya pernah dihentam teruk oleh media. Walaupun hampir mematahkan semangat dan terasa seperti mahu berhenti berlakon, namun nasihat daripada kedua-dua orang tua saya membuatkan saya kembali bersemangat untuk meneruskan kerjaya saya dalam bidang lakonan," katanya.

Dalam pada sibuk membuat persiapan untuk majlis perkahwinannya, Faezah juga kini giat menjalani latihan sebelum turun ke lokasi penggambaran sebuah filem epik arahan Datuk Paduka Shuhaimi Baba.

"Dalam filem ini, saya memegang watak isteri kepada seorang tokoh terkenal tanah air. Watak ini memang cukup mencabar kerana tidak banyak sumber yang saya dapat mengenai watak isteri kepada seorang tokoh ini. Kalau ada sekali pun, footage yang ada tidak banyak membantu saya untuk mengenali wanita berkenaan.

"Jadi, selain daripada pembacaan, saya cuba merealisasikan watak itu menerusi imaginasi saya," ujarnya yang mengakui teruja kerana pertama kali diberi peluang berlakon dalam sebuah filem bergenre seperti itu.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Tak adil jika kami saja dihentam’

Posted: 23 May 2011 04:52 PM PDT

Hip

pix_gal0
Laman sosial jadi medan luah amarah untuk legakan hati

SUDAH beberapa kali pelakon Scha Alyahya menjadikan laman Twitter sebagai tempat untuknya melancarkan serangan peribadi terhadap media. Sebelum ini dia pernah melabelkan wartawan sebagai monyet, tetapi kemudian disangkal pelakon itu. Kononnya ayat berkenaan ditujukan kepada sebuah produksi.

Baru-baru ini, dia sekali lagi menjadikan medium itu untuk meluahkan rasa amarahnya sehingga sebuah akhbar dikatakan enggan memberi sebarang publisiti kerana kecabulan ayat digunakan. Kekasihnya, Awal Ashaari, juga dikatakan sama naik menjadikan ruangan itu untuk membelasah sesiapa saja termasuk media.

Keberanian mereka menyebabkan timbulnya tanda tanya, adakah mereka berdua terlalu sensitif sehingga langsung tidak boleh ditegur? Scha ketika ditemui pada majlis pelancaran drama bersiri Dunia Kita terbitan Michael Ang yang akan bersiaran di Astro Ria bermula Jumaat ini bagaimanapun menafikan perkara berkenaan. Kata Scha ketika mempertahankan dirinya, Twitter ialah laman bebas yang tidak mempunyai proses suntingan. Justeru, senang untuk dia meluahkan rasa yang terbuku di hati. Namun dia tidak pernah mempunyai sebarang niat untuk memusuhi media.

Siapa dirinya, kata wanita jelita itu, kalau hendak dibandingkan dengan wartawan? Dia hanyalah seorang insan kerdil. Bagaimanapun sebagai insan biasa, dia mempunyai hati dan perasaan. Ada ketika, rasa amarah itu perlu diluahkan untuk melegakan hatinya sendiri.

"Saya mengaku ada ketika terlalu mengikut rasa. Bila semuanya sudah diluahkan di laman Twitter, barulah timbulnya penyesalan. Jangan salah anggap, saya dan Awal bukan tidak boleh ditegur, tetapi ada ketikanya kami rasa tidak adil jika kami saja yang dihentam walaupun perkara itu tidak betul. Jadi, hanya melalui Twitter saja kami dapat meluahkan perasaan kerana laman itu tidak mempunyai sebarang tapisan.

"Selalunya selepas meluahkan segala perasaan yang terbuku di hati, baru kami tersedar yang kami tidak seharusnya melakukan perkara itu. Tetapi menyesal pun tidak berguna kerana perkara itu sudah dilakukan. Antara saya dan Awal, kami memang saling ingat mengingati. Ada kala Awal akan menasihatkan saya supaya bersabar, tetapi hendak buat macam mana apabila saya sudah pun meluahkan perasaan di laman itu terlebih, begitu juga dengan Awal.
"Kami tidak pernah berniat untuk memusuhi wartawan, kami terlalu kerdil jika dibandingkan dengan media. Cuma kami juga perlu meluahkan isi hati kami, barangkali kerana terlalu mengikut emosi menyebabkan apa yang kami tulis berbaur kasar, tetapi jangan salah anggap dengan kami," kata Scha cuba membela dirinya.

Petang itu sepatutnya Awal turut serta kerana dia turut membintangi drama lapan episod yang menemui penonton jam 7.30 malam, namun pada saat akhir, jejaka berkenaan tidak dapat hadir kerana terpaksa terbang ke Jakarta, Indonesia, atas tuntutan tugas.

Drama terbabit bukanlah gandingan pertama Scha bersama kekasihnya kerana mereka pernah disatukan dalam telefilem Prebet Jamilah terbitan Box Lite Filem. Bagaimanapun, mereka akan mengelak daripada kerap digandingkan berdua kerana tidak mahu peminat meluat.

Berlakon disamping Awal dalam Dunia Kita memberi kelebihan kepada Scha kerana dapat menghayati watak sebagai Rania dengan lebih baik berikutan adanya rasa cinta antara dia dan Awal.

Namun Scha tidak suka menggunakan kesempatan itu untuk memadu cinta di lokasi kerana dia mempunyai prinsip sendiri.

"Memanglah lebih mudah untuk saya menghayati watak dalam drama ini kerana berlakon dengan kekasih sendiri. Tetapi apabila berada di set, saya seorang yang sangat serius hingga Awal sendiri agak terkejut pada mulanya. Saya memang begitu walau dengan sesiapa pun. Bagi saya apabila di set, saya perlu serius kerana ia membabitkan kerjaya saya.

"Bila tiba di lokasi, saya tak suka main-main. Saya akan terus baca skrip untuk melihat sekali lalu apa yang harus saya lakukan. Pada mulanya Awal agak terkejut dengan sikap saya tetapi lama kelamaan dia mula faham. Pernah selepas kami pulang dari penggambaran, Awal berkata, dia sudah dapat kembali diri saya yang sebenar," kata Scha yang berterima kasih kepada Michael kerana berjaya membawanya keluar dari kepompong Dania.

Dibayangi watak Dania

WATAK Dania dalam drama bersiri Awan Dania, akui Scha, cukup besar pengaruhnya terhadap dirinya. Bukan tiada keinginan untuk membawakan watak berbeza bagi mencabar kredibilitinya sebagai pelakon serba boleh, tetapi tawaran yang datang kepadanya kebanyakannya sama saja.

Wanita berusia 28 tahun ini melihat ada baik dan buruknya apabila ditawarkan watak yang hampir sama. Pertama, produser melihat dia mempunyai kelebihan dalam membawakan watak kasar dan agak gila-gila tetapi pada sudut lain pula, dia tidak melihat perkembangan dalam kerjayanya.

"Bukan saya tidak berani mencuba watak berbeza, malah saya teringin mencuba watak lain. Tetapi apabila tiga tahun membawakan watak Dania, secara tidak langsung produser lain melihat kekuatan saya adalah untuk watak sebegitu. Manakala penulis skrip pula biasanya akan tulis skrip dengan membayangkan siapa pelakonnya. Mungkin untuk cerita yang lebih serius, wajah saya tiada dalam bayangan mereka. Tetapi Michael pula berfikir di luar kotak.

"Saya sebenarnya seorang wanita yang dominan dan tegas. Memang timbulnya keinginan untuk membawakan watak yang sebegitu, tetapi nampaknya masih belum berpeluang. Cuma dalam Dunia Kita ini watak saya agak berbeza daripada Dania kerana saya memiliki lebih banyak sifat kewanitaan dan manja," kata Scha lagi.

Selain lakonan, Scha yang turut bergelar pengacara bakal muncul di dalam sebuah program baru Impian Bapa. Program khas sebanyak empat episod itu akan menemui penonton sempena hari bapa menerusi Astro Ceria, program itu akan menunaikan impian peserta yang tergolong dalam golongan bapa.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.