Adsense

Sabtu, 14 Mei 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Kualiti vokal 2AM

Posted:

Kualiti vokal 2AM

Kualiti vokal 2AM



2AM sebuah band yang asalnya merupakan pecahan daripada sebuah band yang mempunyai 11 orang anggota sebelum salah seorang anggotanya, Jaebeom menarik diri.

Anggota selebihnya membentuk band pop yang popular dengan lagu rancak dan badan sasa mereka iaitu 2AM.

Meskipun berasal daripada sebuah band yang sama tetapi, empat orang anggota 2AM, Jo Kwon, 22, Changmin, 25, Seulong, 24, dan Jinwoon, 20, mempunyai keunikan yang tersendiri. Secara tidak langsung ia membezakan mereka dengan banyak band pop yang wujud di Korea Selatan.

Keunikan mereka terletak pada vokal yang dianggap sempurna oleh kebanyakan peminat serta penggiat seni. Disebabkan itu, mereka lebih dikenali dengan lagu-lagu bergenre balada yang lebih menekankan aspek vokal daripada persembahan tarian, namun mereka juga seorang penari yang bagus.

Bermula dengan lagu single berjudul This Song pada Julai 2008 dan Time For Confession pada 2009, 2AM telah menghasilkan dua album mini, Can't Let You Go Even If I Die dan I Was Wrong serta sebuah album penuh berjudul Saint O'Clock pada tahun 2010.

Boleh dikatakan hampir kesemua lagu single mereka berjaya menduduki carta-carta popular bukan sahaja di Korea, malah di serata Asia. Mereka juga telah memenangi beberapa anugerah, terbaru pada Anugerah Muzik Seoul yang ke-20, mereka memenangi anugerah penyanyi Balada R&B terbaik.

Kata ketua band 2AM, Jo Kwon: "Kami sangat gembira dengan apa yang kami peroleh hari ini kerana bukan mudah untuk kami diterima dan disayangi peminat. Semua kerja keras dan latihan sungguh berbaloi."

Jo Kwon juga menyatakan tanda syukurnya di akaun Twitter miliknya pada 6 April lalu kerana tarikh itu sungguh bermakna buatnya dan anggota 2AM yang lain.

Tarikh itu merupakan hari yang ke-1,000 sejak mereka muncul sebagai penyanyi secara rasmi. Jo Kwon menulis di Twitter: "2AM segala-galanya dalam hidup saya. Sudah 1,000 hari berlalu sejak kami menjadi penyanyi. Saya sangat bersyukur, dengan hati ini, saya masih menyanyi sehingga ke hari ini."

Dipetik daripada beberapa temubual, anggota 2AM tidak menyangka mereka akan diterima dengan pantas oleh peminat dan juga menjadi salah sebuah band yang disegani.

Sangkaan mereka, perjalanan seni mereka akan mengambil sedikit masa berbanding band yang lain kerana mereka bukanlah sebuah band pop.

Bagaimanapun disebabkan bakat serta sikap bersahaja mereka yang dipamerkan di dalam beberapa program realiti serta drama, menjadikan mereka berdiri setanding dengan band-band popular yang lain di Korea.


2AM bakal membuat konsert di Malaysia pada 21 Mei ini.


"Muzik kami berentak balada dengan melodi yang hebat serta lirik yang penuh makna. Muzik kami tidak terhad pada lagu-lagu cinta balada sahaja kerana kami juga mempunyai pelbagai jenis lagu seperti pop dan R&B, tetapi kami memberi fokus kepada lagu cinta," kata Seulong.

Jo Kwon menambah, dia merasakan bandnya dirahmati apabila mereka berjaya memperolehi populariti sehingga ke luar Korea Selatan. Katanya, perkembangan teknologi dan wujud pelbagai laman sosial membantu dalam melebarkan lagi populariti mereka.

"Sebagai sebuah band, kami sentiasa bersama, bekerja keras dan kami cuba untuk berjumpa dengan setiap peminat kami. Tetapi sebagai individu kami juga cuba menjadi unik dan menunjukkan pelbagai bakat yang dimiliki dalam program hiburan dan realiti dan drama.

"Kami memberi yang terbaik dalam setiap projek dan setiap persembahan yang kami lakukan. Peminat kami memuat turun persembahan kami di Internet dan kerana itu kami bersyukur apabila ada orang luar dari Korea sedar akan kewujudan kami serta memberi perhatian terhadap 2AM," ujar Jo Kwon lagi.

Aktiviti solo

Meskipun mereka muncul sebagai sebuah band, mereka juga sibuk dengan aktiviti solo seperti pengacaraan, lakonan, peragaan dan juga nyanyian.

Jo Kwon yang aktif menyertai sitkom dan muncul dalam program realiti popular yang memaparkan perkahwinan palsu antara dua selebriti popular berjudul We Got Married. Seulong dan Jinwoon juga merupakan juri tetap program itu.

Dalam We Got Married, Jo Kwon menjadi suami kepada Ga In yang merupakan seorang anggota band wanita, Brown Eyed Girls. Selain itu, ketua 2AM ini juga merupakan salah seorang pelakon dalam sitkom All My Love dan juga program realiti Family Outing musim kedua.

Seulong pula terlibat dalam drama Perfect Match bergandingan dengan seorang aktor popular Korea Lee Min Ho, manakala Jinwoon dan Changmin juga sering diundang dalam pelbagai program hiburan.

Walaupun jadual mereka sentiasa padat dan kini sibuk dengan konsert kesemua anggota 2AM masih mempunyai masa untuk melakukan aktiviti yang digemari mereka.

"Apabila masa terluang, kami lakukan apa sahaja yang kami inginkan seperti bersenam, menonton wayang dan kami juga mempunyai hobi sama seperti orang lain.

"Kami bersenam untuk melepaskan tekanan selain untuk kesihatan dan membina badan. Bagi meningkatkan kemahiran muzik, saya bermain drum dan gitar," tutur Jiwoon.

Jo Kwon pula suka menonton wayang bersama teman dan tidur jika mempunyai masa terluang memandangkan jadual mereka yang padat, mereka sering tidak mendapat tidur yang cukup.

Anggota paling tua dalam 2AM, Changmin, mendedahkan dia kini suka bersenam dan bersenam merupakan hobi terbaharunya. Sehingga kini dia berjaya mengurangkan berat badan sebanyak 30 kilogram sejak menjadi penyanyi.


MERAIH populariti hingga ke luar Korea Selatan, 2AM berasa mereka dirahmati.


"Saya memang suka bersenam yang merupakan hobi saya sejak akhir-akhir ini, memandangkan bermula akhir tahun 2010 sehingga 2011 kami akan sibuk dengan konsert jelajah, jadi saya harus mempunyai badan yang sihat," katanya yang juga suka melayari Internet.

Konsert pertama di Malaysia

Buat julung-julung kalinya, 2AM bakal mengadakan konsert sulung mereka di Kuala Lumpur pada 21 Mei depan, pukul 6 petang di Wisma MCA selepas menjayakan konsert mereka di Filipina baru-baru ini.

Kehadiran mereka adalah untuk mempromosikan album terbaru berjudul Saint O' Clock yang mengandungi 12 buah lagu termasuk lagu hits, You Wouldn't Answer My Calls dan Like Crazy.

Konsert di bawah jenama DiGi Live K-Pop Showcase itu memilih 2AM disebabkan terdapat banyak permintaan daripada peminat mereka di Malaysia.

Peluang buat peminat bertuah 2AM apabila mereka bakal bertemu dengan penyanyi pujaan selain diadakan sesi tandatangan serta bertemu peminat.

Ketua Pemasaran DiGi, Moharmustaqeem Mohammed berkata: "Sebelum kami memutuskan untuk membawa 2AM ke Malaysia, kami terlebih dahulu mencabar peminat untuk mereka menjadi peminat di laman akaun Facebook DiGi jika mahukan persembahan 2AM di Malaysia. Hanya dalam masa empat hari sasaran seramai 147,000 peminat telah dicapai."

Buat peminat yang masih belum memiliki pas untuk menonton persembahan 2AM, mereka boleh mendapatkannya dengan membeli album edisi khas 2AM Saint O'Clock, hanya di kedai Speedy dan Video Ezy sahaja.

Dalam masa yang sama selain mendapat pas percuma, pembeli album itu akan memperoleh fail eksklusif 2AM.

Buat peminat yang ingin mendapatkan tandatangan dan beramah mesra dengan anggota 2AM, anda boleh dapatkan maklumat lanjut dengan layari www.universalmusic.com.my atau www.facebook.com/DiGiYouths serta Universal Facebook: Universal Music Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Aiman tepati ramalan

Posted:

Aiman tepati ramalan

Aiman tepati ramalan

Oleh MOHD. ALIF ABU BAKAR
alif.abubakar@kosmo.com.my


IQA


SELEPAS mengharungi empat konsert mingguan, akhirnya Salma dan Iqa berjaya meneruskan perjuangan apabila layak ke peringkat Separuh Akhir Mentor kelima selepas konsert penyingkiran Kumpulan B, Ahad lalu.

Namun begitu, seorang peserta terpaksa menerima kenyataan bahawa perjalanannya dalam pertandingan tersebut telah berakhir.

Seperti sudah dijangka, Aiman akur dengan kekalahan tersebut apabila sekadar mencatatkan 190 markah secara keseluruhan ditinggalkan jauh oleh Salma yang mendapat 302 markah dan Iqa dengan 237 markah.

Penyingkiran Aiman secara automatik menyaksikan berakhirnya persaingan di kalangan peserta lelaki setelah Ayish juga tersingkir minggu lalu.

Menyampaikan lagu I'll Be nyanyian Edwin McCain dan Sesuatu Janji oleh Taufik Batisah, Aiman masih gagal menambat hati juri awam yang hanya memberikan 18 markah buatnya berbanding markah penuh yang diterima Salma dan Iqa.

Datuk Ramli MS selaku ketua juri bagaimanapun memuji nyanyian lagu pertama Aiman namun membuat sedikit teguran berhubung stamina Aiman yang cepat pancit apabila menyampaikan lagu rancak.


SALMA


Juri jemputan, Mus May juga menyuarakan pendapat sama seperti Ramli MS dan meminta agar Aiman lebih yakin ketika membuat persembahan.

"Intonasi suara awak bagus dan awak ada pakej lengkap serta mudah untuk diterima ramai, namun teknik nyanyian perlu diperbaiki," tambah Mus May.

Walaupun peserta yang berasal dari Shah Alam itu menyatakan dia menerima kekalahan itu dengan hati terbuka tetapi kekecewaan jelas terpancar di wajahnya.

Ketika sidang akhbar berlangsung usai konsert tersebut, Aiman lebih banyak menundukkan wajah ibarat menahan air mata akibat kekalahan yang dialaminya.

Aiman memberitahu, dia tidak akan berputus asa dalam memburu impiannya dan akan meneruskan latihan vokal yang sedang dipelajarinya.

Selain itu, protege kepada Rahim Maarof itu juga mengakui kehebatan peserta-peserta wanita hingga berjaya mendominasi peringkat separuh akhir.

Mentor kepada Aiman, Rahim Maarof pula memberitahu, dia tidak kesal memilih Aiman sebagai protege dan selama dua bulan melatih Aiman, dia telah menganggap anak didiknya itu seperti anak sendiri.

"Ketika sesi ujibakat saya disarankan untuk mengambil protege perempuan tetapi memandangkan saya melihat bakat yang ada pada Aiman saya membuat keputusan untuk mengambilnya sebagai protege.


RAHIM tidak kesal memilih Aiman sebagai protegenya.


"Saya bangga dengan pencapaian Aiman dan saya tahu dia telah melakukan yang terbaik untuk setiap konsert. Mungkin rezeki tidak memihak kepadanya," ujar penyanyi lagu Cinta Kristal itu.

Sementara itu, pendahulu Kumpulan B, Salma terus mempamerkan persembahan cemerlang dengan mendendangkan medley lagu Unbreak My Heart dan Sangkar Cinta.

Protege kepada Edry pula, Iqa mendapat pujian juri profesional kerana sentiasa menunjukkan peningkatan positif setiap minggu.

Menyampaikan rangkaian lagu berunsur kerohanian seperti Bila Cinta Bertasbih, Kepadamu Kekasih serta Intifada membuatkan persembahan Iqa tampak jujur dan segar.

Dengan berakhirnya konsert mingguan mengikut kumpulan, empat peserta wanita bakal bertanding di peringkat separuh akhir bermula minggu ini.

Empat peserta itu ialah Ratnah (mentor Afdlin Shauki), Shiha (mentor Datuk Sharifah Aini), Salma (mentor Erra Fazira) dan Iqa (mentor Edry Abdul Halim).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sayu, derita Datuk Sarimah

Posted:

Sayu, derita Datuk Sarimah

Sayu, derita Datuk Sarimah

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA
saphilla.isa@kosmo.com


BERPERANG dengan penyakit kanser, Sarimah terharu kerana teman-teman seperjuangan dalam industri masih tidak melupakannya dan meraikan ulang tahun ke-69 baru-baru ini.


MEMANG benar ajal dan maut itu ketentuan daripada Ilahi. Bagi pelakon berpengalaman, Datuk Sarimah Ahmad, dia bersyukur dan tidak menyangka masih dapat menyambut kelahiran pada usia 69 tahun pada 28 April lalu ketika dirinya berperang dengan penyakit kanser otak, hidung dan lidah.

Selepas diberitahu doktor pada tahun lalu yang dirinya hanya berpeluang hidup selama tiga bulan, Sarimah lebih banyak mendekatkan diri dengan Tuhan.

"Nyawa saya terletak di tangan Tuhan bukan di tangan manusia. Biar seteruk manapun keadaan saya sentiasa istiqamah dan berdisiplin menjaga kesihatan diri.

"Ramai yang tidak tahu penyakit saya kecuali anak bongsu saya Yusarima Puteri," kata Sarimah kepada pihak media selepas sambutan hari jadinya yang ke-69 di Restoran Warisan, Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Pada malam sambutan hari jadinya yang dianjurkan oleh Persatuan Karyawan Malaysia itu, Sarimah kelihatan sedih dan terharu.

Daripada ceria, suasana malam itu bertukar menjadi sayu saat Sarimah memberikan ucapannya.

Ibu kepada pelakon dan pengarah filem Momok Jangan Panggil Aku, M. Jamil itu mengaku, melalui saat-saat getir selama dia menghidap penyakit kanser itu.

Ditanyakan mengenai permulaan dirinya menghadapi penyakit tersebut, Sarimah memberitahu, dia mendapat penyakit tersebut masa berlakon cerita Cinta Madinah pada tahun 2008.

"Saya mula sakit masa pengambaran cerita Cinta Madinah. Sakit tersebut melarat sehingga dua tahun. Saya sudah tidak berdaya lagi.

Sarimah pernah sakit tidak bangun selama sebulan sehingga badannya menjadi kurus kering dan menampakkan sosok tulang rangka.

"Berat badan saya pernah turun sehingga 50 kilogram dan saya terpaksa duduk beralaskan bantal kerana isi tulang pinggul semakin menipis.

"Saya juga pernah melalui masalah lidah mengeras sehinggakan tidak boleh menarik atau menjelirkannya," ceritanya yang terpaksa menolak banyak undangan fotografi dan ceramah.

Menurutnya, dia tidak pernah mengalah untuk melawan penyakitnya itu. Sarimah menolak untuk melakukan rawatan kemoterapi atau pun pembedahan.

Sebaliknya memilih melakukan rawatan alternatif iaitu dengan mengambil ubat yang dicadangkan daripada Profesor Syed Putra Meir.

Selain itu, Sarimah juga bertawakal dan memanjat doa dari Tuhan dengan mengamalkan minum air zam-zam setiap hari, membaca al-Quran dan bersolat tengah malam.

"Kalau datang (lahir) dengan cukup sifat, saya mahu balik (meninggal) dalam keadaan yang sama," katanya yang bersyukur dengan keadaan dirinya yang semakin pulih daripada penyakit kanser.

Ditanyakan sama ada dia akan menerima undangan lakonan, kata Sarimah, buat masa ini dia tidak akan menerima apa-apa undangan berlakon.

Mungkin pada masa akan datang dan jika tawaran yang diterimanya bersesuaian, Sarimah tidak akan menolak.

Majlis yang dihadiri oleh ramai ahli Karyawan seperti Datuk Freddie Fernandes, Radhi Khalid dan Salwa Abdul Rahman itu turut diserikan dengan kedatangan selebriti-selebriti seperti Hazami, Imuda, Roslan Shah, Ikhwan, Fazli Zainal, Rohana Jalil dan ramai lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.