Adsense

Isnin, 31 Januari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Tiz tak salahkan masyarakat

Posted: 30 Jan 2011 07:39 AM PST

SEJAK menjadi artis, ada-ada saja gosip tempias ke arah Tiz Zaqyah Abdul Razak. Dulu, gambar aksi hangatnya bersosial dengan rakan di kelab malam tersebar di Internet dan kemudian dituduh menggoda bekas kekasih Fasha Sandha, Jejai, pada awal pagi.

Terbaru, Tiz dikaitkan bercinta dengan aktor kacak Remy Ishak yang sama-sama berlakon dengannya dalam siri dan filem Nur Kasih. Satu demi satu cerita mereka dipaparkan namun Tiz tetap dengan penafiannya.


Konsisten dengan jawapan yang diberikan sebelum ini, Tiz mengulangi kenyataan bahawa mereka hanya sebagai 'sahabat paling akrab'. Dia akui begitu selesa dengan Remy kerana mereka boleh berkongsi banyak perkara bersama termasuk bertukar-tukar pandangan.

"Saya memang suka sikap Remy terhadap saya. Setakat ini, saya memang tidak bercinta dengan sesiapa kerana mahu memberi tumpuan sepenuhnya kepada karier. Saya teringin juga mengumpul harta daripada hasil titik peluh sendiri sebelum saya bercinta dengan serius dan berkahwin.


"Menjadi prinsip saya, saya tidak mahu harap kemewahan daripada teman lelaki. Saya yakin masih ada kemampuan berusaha sendiri sama ada untuk mengejar impian membeli rumah, kereta malah apa saja dengan wang sendiri," katanya.


Lali dengan segala cerita kontroversi yang tidak putus-putus datang dalam hidup, Tiz berkata, dia tidak mahu hidup tertekan dek cakap-cakap orang dan enggan membiarkan gosip meruntuhkan semangatnya.

Kata pemenang Pelakon TV Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 (ABPBH09) ini, dia tidak pernah menyalahkan masyarakat apabila memperkatakan mengenai dirinya.


"Terserah kepada masyarakat untuk menilai saya. Apa yang penting, saya tahu setiap tingkah laku saya dan keluarga juga memahaminya. Namun saya kadangkala kecewa apabila cerita remeh sengaja diperbesarkan. Saya sebenarnya mahu prestasi lakonan saya lebih diperkatakan. Tapi apa boleh buat. Saya juga tidak dapat menghalang orang daripada bercakap apa saja mengenai saya.

"Seperti yang selalu saya katakan, soal jodoh adalah perkara yang sangat subjektif dan ia kerja Tuhan. Bagaimanapun, sama seperti gadis lain, saya juga selalu mendoakan yang terbaik," katanya.


Ditemui pada majlis sesi ramah mesra bersama pelakon drama bersiri Gemilang arahan Kabir Bhatia di Pusat Komuniti Bukit Damansara, Kuala Lumpur, baru-baru ini, Tiz yang anggun berkebaya juga ingin menjelaskan gosip mengenai hubungannya dengan jejaka yang dikenali sebagai Aizat.


Sebelum ini, gambar Tiz dan anak seorang wakil rakyat itu dikatakan tersebar di Internet selepas Tiz menghadiri majlis membabitkan lelaki itu.


Tiz menjelaskan, dia sendiri tidak kenal siapa Aizat yang digosipkan itu.


"Saya paling jarang menghadiri majlis keramaian kerana selalu sibuk di lokasi penggambaran. Oleh itu, macam mana pula saya boleh dikaitkan dengan orang yang tak pernah saya kenali?

"Malah ingin dijelaskan, saya menceburi bidang seni tanah air kerana memang mahu dikenali sebagai pelakon yang berjaya. Bukan hendak mencari peluang menjaja kisah peribadi. Saya lebih suka kalau karier saya lebih diberi keutamaan," katanya.

Anak emas Khabir?
BIARPUN tidak banyak drama dilakonkan, penonton mula perasan Tiz lebih tertarik untuk bekerja dengan pengarah berkaliber, Kabir Bhatia.

Setakat ini, Tiz sudah menghasilkan empat projek drama dan filem bersama Khabir serta satu filem cereka.


Bersandarkan watak Nur Amina, gadis berkulit gebu ini turut mengakui sangat berdebar menanti tayangan filem sulung lakonannya itu pada April ini.


Katanya, selepas kejayaan drama bersiri Nur Kasih di TV3, apakah filem juga akan memberi impak hebat seperti di kaca TV?

"Saya anggap kerjasama saya dengan Khabir adalah rezeki. Ini kerana setiap kali Kabir memberikan tawaran, kebetulan ia tidak bertindan dengan jadual lakonan saya dengan produksi lain.


"Saya tak pernah anggap saya 'bintang atau anak emas' kepada Kabir. Bagi saya, ia soal rezeki dan saya hanya bersyukur kepada Tuhan kerana memberi peluang bekerja di bawah arahan Kabir. Setakat ini, tak dinafikan saya seronok berlakon dan mendapat bimbingannya.


"Saya melihat Kabir seorang pengarah yang senang untuk saya bekerja dengannya dan dia sangat yakin dengan tugasnya. Selain Nur Kasih dan Gemilang, saya turut berlakon dalam drama Keabadian Cinta serta 7 Lagu," kata Tiz selesa mengambil satu tawaran berlakon pada satu-satu masa.


Katanya, dia tidak suka bersikap tamak dan terkejar-kejar untuk ke set penggambaran. Disebabkan itu, Tiz sedar masih belum banyak drama dapat dilakonkannya.

Katanya, dia bukan hendak menjadi cerewet tetapi sebagai pelakon, dia sentiasa mahukan karakter yang terbaik.


"Rasanya sebagai pelakon, saya ada hak untuk menerima atau menolak sesuatu watak itu," katanya.

>PROFIL
NAMA: Tiz Zaqyah Abdul Razak
PANGGILAN KOMERSIAL: Tiz
TARIKH LAHIR: 25 Oktober 1988
USIA: 23 tahun
ASAL: Kuala Lumpur
KELUARGA: Anak bongsu daripada dua beradik
STATUS: Bujang
PERWATAKAN DIRI: Mesra dan ceria
PENDIDIKAN: Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
KARIER: Pelakon
MULA BERLAKON: 2006
DRAMA: Gol & Gincu, Impian Illyana, Nur Kasih, Asmaradana, Spa Qistina, Gemilang
TELEFILEM: Bernafas Dalam Lumpur, Puaka Topeng Putih, Keabadian Cinta, 7 Lagu
FILEM: Nur Kasih
PENCAPAIAN: Pelakon TV Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 (ABPBH 09)

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Kak Ton keluar hospital

Posted: 30 Jan 2011 07:36 AM PST

SELEPAS dua hari ditahan di wad Hospital Gleneagles Intan Medical Centre, Ampang kerana terbabit dalam kemalangan jalan raya, produser Global Station Sdn Bhd, Datin Zaiton Mohd Jiwa dibenarkan pulang ke rumahnya pada pagi Jumaat, 28 Januari lalu.

Penerbit Spa Q yang juga kakak ipar penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Tarudin itu dimasukkan ke hospital selepas cedera apabila Mercedes-Benz S280 dinaikinya dan suami, Datuk Ramli Musa terbabas di Kilometer 404.9 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), dekat Ulu Bernam di sini, kira-kira jam 6.15 petang, Rabu (26 Januari) lalu.


Kereta yang dipandu pemandu mereka itu dilaporkan dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Kedah.

Sebagai anak sulung, Zetty Alia, 28, yang juga Produser Eksekutif Global Station, paling gembira kerana ibunya sudah kembali ke pangkuan keluarga di rumah.


"Pada hari pertama dimasukkan ke hospital, mama memberitahu dia tidak boleh berdiri kerana kepalanya pening dan belakang badannya sakit. Saya percaya, mama masih trauma dengan kejadian yang menimpanya itu.


"Bagaimanapun, doktor pakar memberitahu keadaan mama okey selepas pemeriksaaan 'scan' dijalankan di bahagian yang sakit dan anggota tubuhnya yang lain," katanya.

Akui Alia, dia sekeluarga mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua sanak-saudara dan rakan yang tidak putus menziarahi dan mendoakan kesihatan ibunya itu.


"Pengarah Erma Fatima adalah rakan artis yang pertama melawat mama dan memberi sokongan kepadanya ketika hari pertama mama masuk hospital.

"Saya dan keluarga sangat bersyukur kepada Tuhan kerana mama tidak mengalami kecederaan yang teruk membabitkan bahagian dalaman dan kini dibenarkan pulang ke rumah.


"Sekalipun sudah dibenarkan pulang ke rumah, mama masih perlu membuat rawatan susulan di hospital selepas ini bagi memastikan keadaannya sudah pulih sepenuhnya," katanya. Apapun, kata Alia, dia percaya, ibunya seorang yang kuat dan tabah untuk menempuh ujian dan musibah yang datang bertimpa dalam hidupnya itu.


"Sebenarnya, mama dan cucunya yang juga anak kedua saya, Daniel, 8 bulan, baru saja pulih daripada jangkitan virus Influenza A (H1N1) dan terbaru, mama terbabit dalam kemalangan jalan raya pula.


"Mama seorang yang kuat bekerja kerana dia sudah bertanya perkembangan produksi ketika saya melawatnya pada hari pertama di hospital. Sekalipun mama dirawat di hospital, operasi produksi Global Station tidak terjejas.


"Adila yang menjaga mama di hospital dan saya pula mengawasi kerja penggambaran drama bersiri terbaru terbitan Global Station untuk stesen TV Al Hijrah, Kala Terbit Cinta yang diterajui Fouziah Gous dan Ady Putra ini," katanya.


Mengimbas kemalangan yang membabitkan ibu bapanya itu, Alia mengakui, dia sangat terkejut apabila mendapat tahu berita kemalangan yang menimpa ibu bapanya itu.


"Pada mulanya, mama memang berat hati untuk pulang ke Kedah tapi mama pergi juga untuk urusan pembinaan masjid yang dibina Datuk Khalid di kampung kami itu.


"Saya dan adik, Zetty Adila (Adila) hanya mendapat tahu berita kemalangan itu daripada pak cik kami, Datuk Khalid Mohd Jiwa. Pak cik dan isterinya (Siti) juga berkejar ke tempat kejadian apabila mendapat tahu mengenai kemalangan berkenaan.


"Saya dan Adila ingin ke tempat kejadian kemalangan itu tapi nenek meminta kami hanya menunggu berita daripada pak cik di rumah. Maklumlah, saya ada dua anak yang masih kecil di rumah.


"Apabila dapat tahu pak cik kami sudah ada di tempat kejadian, saya berasa lega kerana percaya dia dapat menguruskan ibu bapa saya di sana," katanya.


Tambah Alia lagi, pak ciknya juga membawa ibu dan bapanya ke klinik dan hospital berhampiran sebelum dimasukkan ke hospital di Tanjung Malim dan dipindahkan ke Hospital Gleneagles di Ampang.


"Bapa juga hanya cedera ringan iaitu luka kerana kesan tali pinggang yang dipakai di tempat duduk depan saja. Begitu juga pemandu kami yang hanya cedera ringan ketika kejadian itu," katanya.


Sementara itu, Alia berkata, dia turut berasa bangga dengan pengiktirafan yang diterima ibunya sempena Anugerah Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia (Profima) 2010 yang berlangsung di Royal Ballroom, Palace of the Golden Horses, Seri Kembangan, baru-baru ini.


"Mama dianugerahkan Produser Terbaik menerusi drama Noktah Erna manakala satu lagi drama terbitan Global Station, Lantera Aidilfitri pula memenangi kategori Multiple Camera Production (MCP) dalam anugerah yang memberi pengiktirafan kepada karya penggiat belakang tabir dunia filem dan drama itu," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.