Adsense

Sabtu, 9 Oktober 2010

- Blog Hanz -

- Blog Hanz -


(GAMBAR) Topi 2,000 tahun dilelong RM11.1 juta

Posted: 08 Oct 2010 02:50 PM PDT

GAMBAR menunjukkan topi askar pada era empayar Rom yang dilelong RM11.1 juta di London kelmarin. 
LONDON, Britain - Sebuah topi askar pada era empayar Rom dijual pada harga mencecah AS$3.6 juta (RM11.1 juta) dalam satu lelongan di sini kelmarin.

Harga tersebut adalah lapan kali ganda lebih tinggi berbanding jangkaan Rumah Lelongan Christie selepas lapan pesaing membida untuk membelinya.

Artifak berkenaan ditemui oleh seorang pemuda dengan menggunakan alat pengesan logam di sebuah padang di daerah Cumbria, utara England pada Mei lepas.

"Kali pertama saya melihatnya, saya seperti tidak percaya, objek ini amat sukar ditemui," kata Ketua Antikuiti Rumah Lelongan Christie, Georgiana Aitken.

Topi yang jarang didapati itu diperbuat daripada gangsa dan berusia hampir 2,000 tahun.

Sehingga kini, cuma terdapat tiga artifak berkenaan di Britain dengan dua lagi berada di muzium di sini dan satu lagi di ibu negeri Scotland, Edinburgh.

Pemuda yang menemui topi itu dibenarkan menyimpan sebahagian besar hasil lelongan kerana artifak berkenaan tidak tertakluk dengan undang-undang khazanah England. - AP

(PELIK) Pendaki rakam imej menyeramkan

Posted: 08 Oct 2010 02:49 PM PDT

Gambar menunjukkan imej menyeramkan seperti hantu (dalam bulatan) yang telah dirakamkan oleh seorang pendaki di lereng gunung Tatra, Zakopane, Poland.

ZAKOPANE, Poland - Seorang pendaki di Poland merakamkan gambar satu lembaga menyeramkan yang muncul dari dalam kabus di lereng gunung Tatra di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Lembaga seperti hantu yang dirakamkan menerusi kamera itu baru-baru ini dipercayai berpunca daripada ilusi optik yang dikenali sebagai Hantu Brocken.

Fenomena itu sering berlaku apabila matahari menyinar di belakang seseorang yang melihat ke dalam kabus di lereng gunung dengan bayangnya berada di hadapan.

Kepala lembaga itu pula kelihatan timbul dan dikelilingi beberapa lingkaran cahaya disebabkan oleh biasan.

Ilusi tersebut sering kali berlaku di lereng gunung berkabus atau pemandangan berkabus dari dalam pesawat.

Bayangan tersebut diberi nama Hantu Brocken kerana bayangan seumpama itu ditemui pada 1780 oleh seorang saintis, Johann Silberschlag di Brocken yang merupakan puncak tertinggi pergunungan Harz, di Jerman.

Pendaki-pendaki gunung sebelum ini memiliki kepercayaan karut bahawa sesiapa yang melihat Hantu Brocken akan mati pada keesokan harinya. - Agensi

(GAMBAR) Papan iklan unik di London

Posted: 08 Oct 2010 02:48 PM PDT

DUA pejalan kaki melihat tiga wanita yang menyamar sebagai patung di papan iklan Johnson & Johnson di pusat beli-belah Westfield, London baru-baru ini.
LONDON - Para pengunjung sebuah pusat beli-belah di Britain kelmarin terkejut apabila melihat beberapa wanita menjadi model hidup di sebuah papan iklan di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebuah akhbar melaporkan, papan iklan berkonsepkan seni timbul di pusat beli-belah Westfield, di sini menampilkan tiga model seksi yang menyamar menjadi patung, baru-baru ini.

Seorang model berambut perang duduk dalam keadaan separuh bogel di belakang segumpal awan dengan model kedua bergaya di belakang sebatang pokok.

Model ketiga yang berpakaian singkat duduk di atas buaian di tengah papan iklan tersebut. Mereka akan mengejutkan orang ramai dengan menggerakkan jari-jari kaki.

Trio berkenaan membantu kempen promosi losyen pelembap 24 jam Johnson & Johnson. - Agensi