Adsense

Isnin, 15 Julai 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Makin ligat berniaga

Posted: 14 Jul 2013 05:04 PM PDT

Fauzi, Lisdawati buat persediaan awal sebelum khidmat dalam seni tidak lagi diperlukan

Menyedari bakat lakonan tidak selamanya dipandang, pasangan pelakon, Fauzi Nawawi dan Lisdawati, membuat persediaan awal demi masa depan mereka sekeluarga.

Pasangan pelakon ini melalui syarikat mereka sendiri, Perfect Illusion Corporation Sdn Bhd, memilih produk kecantikan berasaskan bahan mineral dari Laut Mati, dari Jordan, untuk diniagakan.
Sebelum ini kami nampak bidang seni sebagai sumber pendapatan utama, tetapi sejak menceburi perniagaan, saya mula nampak inilah rezeki utama kami, manakala lakonan pula sekadar sampingan." Pelakon/pemilik Perfect Illusion Corporation Sdn Bhd

Selain terbabit sebagai pengedar utama gas Silinder LPG 1Malaysia (SL1M), pemilihan produk Aqua Therapy dibuat selepas menyedari keberkesanannya dan dianggap sesuai untuk kulit pengguna Asia.

Tidak mahu hanya bergantung harap pada bidang seni, lelaki berusia 40 tahun ini menganggap bidang perniagaan kini sebagai sumber utama keluarga mereka.

"Sebelum ini kami nampak bidang seni sebagai sumber pendapatan utama, tetapi sejak menceburi perniagaan, saya mula nampak inilah rezeki utama kami, manakala lakonan pula sekadar sampingan.

"Saya tidak boleh hendak kata, saya akan meninggalkan terus bidang seni kerana ia memang minat saya dari dulu, malah sudah menjadi darah daging. Mungkin saya akan kurangkan aktiviti dalam bidang seni, sebaliknya memberi lebih tumpuan kepada perniagaan," katanya.
Giat mempromosikan produk yang baru sebulan dibawa masuk ke negara ini, mereka yang ditemui pada majlis pelancaran 24 produk Aqua Therapy di Shah Alam baru-baru ini menganggap jadual mereka kini semakin sibuk dengan tugas menguruskan perniagaan, berbanding bidang seni.

Bukan syarikat MLM

Begitupun, Fauzi masih kencang mengarah dan akan menjalani penggambaran drama bersiri 13 episod berjudul Kiambang, yang turut dibintangi isterinya sepanjang Ramadan.

"Kami mulanya terfikir, perniagaan apa dapat diterima ramai sehinggalah kami bertemu dengan Ketua Pegawai Eksekutif Aqua Therapy Healthcare Sdn Bhd, Muhamad Johan Millason, yang memasarkan produk ini ke pasaran Asia.

"Dia yang memperkenalkan kami kepada produk ini dan melantik syarikat kami sebagai pengedar utama di negara kita. Ini bukan skim Multi Level Marketing (MLM), sebaliknya kami mencari stokis yang berminat untuk memasarkannya," katanya yang mensasarkan tempoh tiga bulan untuk produknya dikenali di seluruh negara.

Tidak menggunakan populariti sebagai artis untuk melariskan produk, Fauzi bagaimanapun berasakan status dimiliki memberikan kelebihan untuk dia memperkenalkan barangan itu kepada umum.

Nak usahakan spa

Lisdawati pula mengakui, produk dipasarkan mereka mampu mendapat permintaan tinggi, terutama di kalangan pengguna yang mempunyai kulit sensitif.

Baru sebulan menggunakan produk terbabit, dia sendiri berasakan ada perubahan pada kulit wajahnya. Malah, anak tirinya, Hainal Fatiha, 17, dan Fariz Hazwan, 16, yang turut menggunakannya tidak lagi mengalami masalah kulit wajah.

Tidak mahu terus meletakkan sandaran pada lakonan, pelakon berusia 35 tahun ini seterusnya mengimpikan untuk memiliki spa kecantikannya sendiri, selepas melihat produk yang mereka pasarkan berhasil.

8Para: Dokumentari dunia Islam wajar disiar sepanjang tahun

Posted: 14 Jul 2013 04:55 PM PDT

Setiap kali tibanya Ramadan, program dokumentari pengembaraan yang membawa kita mendekati sejarah ketamadunan Islam dan suasana bulan puasa di bumi asing menjadi taruhan stesen televisyen (TV) dalam mengisi slot program sepanjang bulan ini. Ramai memuji langkah diambil beberapa stesen TV, misalnya TV3 yang menerbitkan siri Jejak Rasul dengan edisi khas Ramadan 1434H iaitu Jejak Rasul 2013 - Ramadan di Tiga Tanah Suci.

Selain TV3, kita juga menghargai usaha RTM menerbitkan program majalah Syahadah musim kelapan yang kini tampil lebih santai seperti yang dipaparkan di halaman HIP hari ini. Tidak ketinggalan, stesen TV Alhijrah juga menyambung program Ayat Riwayat bagi musim ketiga bertemakan 'Bumi Yang Dijanjikan'. Bukan sedikit usaha, tenaga dan wang yang dicurahkan untuk menerbitkan program majalah atau dokumentari ini yang sudah mempunyai pengikutnya sendiri.

Selain itu, sudah tentu, banyak masa diperuntukkan untuk membuat kajian dan merancang jadual penggambaran termasuk mengenal pasti kawasan yang hendak dilawati serta individu yang mahu ditemui. Bagi pihak produksi, semua ini pastinya memberi cabaran dan pengalaman yang tidak boleh dijual beli. Sudah pasti, pelaburan yang dibuat berbaloi apabila saban tahun stesen TV mengambil inisiatif menerbitkan musim terbaru program terbabit dan pada masa sama, mengisi program ilmiah sepanjang bulan mulia.

Minat yang tinggi terhadap program dokumentari pengembaraan dunia Islam ini adalah suatu petunjuk bahawa penonton dahagakan program seumpama ini. Berbanding program hiburan lain misalnya pertandingan realiti, drama atau telefilem yang pada segelintir pihak, cenderung memaparkan kandungan atau jalan cerita yang sama, program dokumentari pengembaraan memberi perspektif berbeza dan ilmu baru bagi mereka yang tidak pernah menyaksikan paparan yang disiarkan.

Seperkara lagi, paparan program majalah ini bersifat universal dan lebih berkisar mengenai gaya hidup dan sejarah ketamadunan Islam itu sendiri. Apa yang pasti, kelompok sasaran program ini melangkaui kaum dan agama. Jadi, mungkin ada baiknya jika siri pengembaraan seumpama ini diterbitkan sepanjang masa tanpa terlalu tertumpu siarannya pada Ramadan seperti yang dilihat sekarang. Namun, sudah tentu, banyak pertimbangan perlu dibuat bagi merealisasikan hasrat itu terutama dari sudut pembiayaan, melainkan jika ada badan korporat sanggup menaja.

Selain memberi tumpuan kepada negara asing, ada juga yang mencadangkan program dokumentari pengembaraan ini menjelajah negara sendiri terutama di kawasan yang tidak diketahui bagaimana agaknya umat Islam hidup dalam suasana harmoni, riuh bersama jiran tetangga, selain menyelami sendiri suasana berbuka atau bersahur. Amalan bertukar hidangan, keunikan juadah, gotong-royong di madrasah atau sebagainya boleh menjadi antara paparan menarik atau realiti kehidupan yang boleh dikongsi bersama.

Dalam perkembangan lain, seperti tahun-tahun sebelumnya, ramai artis mengambil kesempatan pada Ramadan untuk mengurangkan aktiviti seni, malah ada yang bercuti sebulan. Tidak kurang juga, ramai artis menjadi 'peniaga bermusim' dengan menjual pelbagai barangan termasuk kuih raya dan baju raya. Bagi media pula, bulan ini jugalah dianggap paling sibuk kerana banyak sesi fotografi dan liputan khas sempena Aidilfitri 2013 menanti untuk dikongsi bersama pembaca menjelang lebaran.
Namun, apa yang kurang enak, dalam pada umat Islam mula berpuasa, ada juga cerita kurang enak mengenai artis dilaporkan di blog. Cukup-cukuplah tu. Pada bulan mulia, lebih baik kita jaga pergaulan dan tumpukan perhatian kepada perkara lain yang lebih berfaedah terutama mengimarahkan Ramadan. Hingga berjumpa lagi, selamat menjalani ibadat puasa daripada HIP BH!