Adsense

Sabtu, 10 November 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Nekad Krista berbaloi

Posted: 09 Nov 2012 07:14 AM PST

TIADA sebarang bebanan untuknya mengakui semasa zaman kanak-kanak, dia adalah seorang gadis 'nerd'. Buku dan aktiviti kokurikulum memenuhi rutin kehidupannya seharian.

"Dulu saya budak 'nerd'. Rutin hariannya saya tidak lain tidak bukan bertemankan buku, sekolah dan sukan. Saya sangat aktif dalam bidang sukan dan pemenang tali pinggang hitam dalam seni mempertahankan diri taekwando.

"Selain taekwando, saya juga aktif dalam tarian selain mengikuti kelas muzik iaitu piano. Pun begitu ketika remaja, saya belajar bermain piano hanya sebagai tuntutan mengisi masa senggang memandangkan orang tua saya mahukan anak-anak menghabiskan masa dengan hal-hal yang berfaedah.

"Ketika itu, saya tidak pernah terfikir langsung untuk bergiat aktif dalam bidang nyanyian sebagaimana hari ini," kata Krista K, pendatang baru dari Filipina yang berada di ibu negara baru-baru ini, untuk memperkenalkan album sulungnya, Krista K: Double Trouble.


Melanjutkan perbualannya, gadis dilahirkan pada tanggal 12 Jun 1989, itu berkata, segalanya berubah sejak dia menyertai pertandingan ratu cantik Miss USA Philippines 2007.


Daripada seorang gadis polos, dia serta-merta menjadi buruan stesen televisyen di negara asal kelahiran ibunya, Filipina, sesudah pertandingan berkenaan. Ketika itu, Krista atau nama sebenarnya, Krista Eileen Kleiner baru berusia 18 tahun.

Krista nekad untuk mencuba dan kebetulan saat tawaran itu datang, dia sedang cuti semester. Justeru dia memperoleh secebis kebebasan daripada orang tuanya terutamanya bapa.

"Percaya atau tidak sejak dari itu saya tidak pernah kembali ke Amerika Syarikat. Saya menundakan pengajian di kolej kerana saya mula berasa seronok dengan apa yang saya lakukan sekarang. Satu demi satu peluang saya terima sehinggakan tidak ada yang mampu membuatkan saya menolaknya.

"Bapa saya seorang yang mementingkan akademik berasa amat kecewa dengan keputusan yang saya lakukan ini kerana dia mahu saya cemerlang dalam pelajaran.
Dia mengambil masa yang lama untuk menerima keputusan saya ini.

"Namun, saya berjanji kepadanya dalam apa juga bidang yang saya ceburi saya pastikan saya melakukan sebaik mungkin malah meyakinkannya bahawa saya akan berjaya dalam bidang ini.

"Selepas dua tahun, dia melihat peningkatan saya dalam bidang ini dan dia mula mempercayainya. Cuma, saya lihat dia agak bimbang sekiranya adik saya mengikut jejak langkah saya sehinggakan awal-awal lagi dia sudah memberi amaran jangan jadi seperti kakak," katanya ketawa.

Krista menambah, sebelum Miss USA Philippines 2007, dia juga pernah menyertai pertandingan ratu cantik antaranya Miss Pistang Pilipinas Queen of Tourism 2004 dan Miss Young Philippines USA di Amerika Syarikat.

"Namun, Miss USA Philippines 2007 yang benar-benar merubah hidup saya. Selain mengacara dan berlakon, saya juga pernah bertanding dalam Miss International Pageant dan terakhir, Miss Philippines International 2010," katanya.

Pada pertemuan itu, wanita berdarah kacukan Jerman dan Britain sebelah ayahnya manakala Filipina, Sepanyol dan Cina (ibu) sempat berkongsi tujuannya berkunjung ke negara ini.

Semestinya, tidak lain tidak bukan adalah untuk melancarkan album pertamanya Krista K: Double Trouble. Selain, sentiasa terpanggil untuk kembali ke negara ini setelah kunjungan pertamanya pada 2010.

"Saya jatuh cinta pada Malaysia sejak kali pertama saya mengunjungi negara ini. Ketika itu saya menjayakan konsert bersama Julio Iglesias pada 2010.

"Saya bertemu Julio sewaktu pertandingan Miss Philippines International 2010.
Dia tertarik dengan nyanyian saya semasa segmen mempamerkan bakat yang
mewajibkan setiap peserta ratu cantik memilih salah satu kelebihan mereka untuk dipamerkan.

"Usai pertandingan itu, dia bertanya kepada saya mahukah saya muncul sebagai artis undangan di dalam konsertnya. Terus-terang tawaran itu sukar di tolak.

"Saya banyak mempelajari dan menimba ilmu daripada Julio dan kerana beliau juga saya mula memikirkan untuk menjadikan bidang nyanyian sebagai satu bidang yang serius," katanya.

Memilih genre pop dan 'dance' sebagai pertaruhan, wanita yang meminati penghibur antarabangsa antaranya, Jennifer Lopez, Beyonce Knowles, Rihanna, Britney Spears dan Madonna, Krista kini dalam rangka mempromosikan single pertamanya, Feel So Good.

Ditanya, apakah dia mempunyai perancangan untuk ke Hollywood memandangkan dia sendiri warga negara Amerika, Krista berkata, dia berbesar hati jika dapat berbuat demikian.

"Kalau diberi peluang mengapa tidak. Tetapi buat masa ini rezeki saya di sini dan saya tidak kisah dilihat sebagai menongkah arus tidak seperti kebanyakan orang yang begitu taksub untuk menempa nama di Hollywood. Sebaliknya, saya pula melihat Asia sebagai lubuk emas saya.

"Terus-terang saya sangat gembira dapat berbakti pada industri hiburan Filipina termasuk di negara kejiranan yang lain seperti Malaysia dan Singapura. Tambahan pula, ketika ini adalah zaman kebangkitan muzik Asia.

"Orang Asia lebih bersikap terbuka, tidak seperti industri hiburan Hollywood yang mengamalkan dasar Amerika hanya untuk 'orang Amerika'. Mungkin mereka bimbang atau mungkin itu cara untuk mereka memelihara industri hiburan daripada digugat kehebatan yang dipunyai penghibur Asia," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/09


Kekeliruan terlerai

Posted: 09 Nov 2012 06:57 AM PST

KETIADAAN wakil juga presiden Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim), Jurey Latiff Rosli pada sidang media pertama, Anugerah Festival Filem Malaysia yang ke-25 (FFM25), 22 Oktober lalu, menimbulkan tanda tanya, apakah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), tidak membabitkan persatuan itu di dalam penganjuran FFM kali ini.

Sedangkan saban tahun termasuk penganjuran yang lepas, Gafim adalah pihak yang bertanggungjawab menggerakkan FFM bagi meraikan pembikin dan penggiat seni lakon juga industri perfileman tempatan.

Apakah pengambilalihan Finas ke atas penganjuran FFM25 itu, sekali gus menafikan kemampuan serta kewibawaan Gafim sebelum ini?

Bagaimanapun, pada sidang media kedua FFM25 yang diadakan pada Selasa lalu bertempat di Finas, Ulu Klang, pihak Gafim diundang untuk membuktikan bahawa Finas masih memerlukan sokongan daripada persatuan itu dalam menggerakkan FFM kali ini sekali gus menjelaskan kekeliruan yang berlaku.


Ketua Pengarah Finas, Mohd Naguib Abdul Razak, berkata, salah faham dan kemelut yang melanda kedua-dua pihak sudah berjaya dipulihkan melalui satu pertemuan yang diadakan Isnin lalu.


"Biar hari ini saya berterus-terang, sejujurnya Finas tidak pernah berniat menolak peranan Gafim yang sebelum ini bertindak sebagai penganjur bersama FFM apabila hanya menjalinkan kerjasama dengan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) bagi acara berkenaan.

"Namun kekeliruan timbul apabila pihak kami menerima laporan 'timbal balas' penganjuran FFM tahun sudah yang dihantar oleh pihak Gafim. Penganjuran tahun lalu, tidak keterlaluan saya katakan mencetuskan kontroversi menyebabkan pihak Gafim memberi alasan seolah mereka tidak ingin lagi menganjurkan FFM.

"Itu menurut pemahaman Finas. Walhal apa yang dimaksudkan Gafim bukan penarikan diri sepenuhnya sebaliknya mereka masih bersedia menyokong Finas dari belakang untuk menganjurkan FFM pada masa-masa akan datang.

"Salah faham dan keadaan yang tidak jelas inilah menyebabkan pada sidang media FFM25 yang lalu, Gafim tidak diundang. Bagaimanapun, Finas sedar untuk menggerakkan cara berprestij ini kami memerlukan sokongan dan bantuan daripada penggiat industri seperti Gafim misalnya.

"Kami tidak mampu mengendalikannya sendirian apatah lagi, Finas sendiri mempunyai banyak acara yang perlu dijalankan untuk kebaikan industri perfileman," katanya.

Turut hadir pada sidang media itu adalah Presiden Gafim sendiri, Jurey Latiff Rosli; Presiden Seniman, Zed Zaidi; Naib Presiden PFM, Datuk Yusof Haslam dan Bendahari Kehormat PFM, Pansha Nalliah.

Gabungan itu disertai 11 persatuan seni termasuklah Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Persatuan Penyanyi, Pemuzik, Penulis Lagu Tanah Air (Papita) dan Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM).

Naguib dalam kenyataannya sempat menjelaskan buat masa ini pihaknya belum memutuskan peranan Gafim di dalam FFM25 dan hal berkenaan akan dibincangkan menerusi mesyuarat yang bakal diadakan dalam masa terdekat ini.

"Peranan Gafim di dalam FFM25 akan dimaklumkan kemudian dalam satu perbincangan tidak lama lagi. Apa yang pasti, matlamat Finas adalah untuk memastikan anjuran FFM di bawah kendalian kami, dapat mengenengahkan satu keputusan kemenangan yang memuaskan hati semua pihak.

"Sejujurnya saya tidak begitu mementingkan penganjuran anugerah yang hanya gilang-gemilang dari segi persembahannya saja sebaliknya lebih menitikberatkan soal keputusan malam itu nanti. Saya mahu semua penggiat seni yang bakal diraikan nanti menikmati satu keputusan yang adil," katanya.

Pada tahun ini, sebanyak 75 filem cereka dianggarkan ditayangkan bagi tempoh 27 Oktober 2011 hingga 30 Oktober 2012 layak untuk dipertandingkan.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/09