Adsense

Sabtu, 16 Jun 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Harga diri Zhang Ziyi

Posted: 15 Jun 2012 03:35 PM PDT

Hip

Ikrar tuntut keadilan isu skandal seks

"TIDAK kira apa juga harganya, saya akan menuntut keadilan dan meneruskan perjuangan ini hingga ke garis akhir."

Itu antara janji yang diikrar Zhang Ziyi ketika isu skandal seks mengaitkan dirinya dengan beberapa pemimpin berpengaruh dan ahli perniagaan China hangat diperkatakan akhir Mei lalu.

Sudah bertahun saya berada dalam industri dan ramai yang menjadi saksi pencapaian saya. Saya begitu menyintai karier lakonan, malah menghargai setiap detik yang saya lalui. - Zhang Ziyi

Enggan berdiam diri atas fitnah yang mencemar maruah dan nama baiknya, Isnin lalu, Ziyi memfailkan saman terhadap akhbar utama Hong Kong, Apple Daily dan terbitan mingguannya, Next Magazine yang menyiapkan laporan dia menjual diri kepada pegawai atasan China, seorang daripadanya ialah bekas ahli politik berpengaruh, Bio Xilai.

Dalam tuntutan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Hong Kong menyatakan Ziyi, 33, berdepan kesedihan dan tekanan hebat ekoran penyiaran berita berbentuk fitnah itu, lantas memaksanya menuntut ganti rugi atas kesulitan yang dialami.

Saman itu menamakan Apple Daily Ltd, Next Magazine Publishing Ltd dan pengarangnya sebagai pihak bertanggungjawab terhadap penyiaran berita yang mendakwa aktres kelahiran Beijing, China itu menerima bayaran mencecah RM347 juta sepanjang lebih 10 tahun mereka menidurinya.

Apple Daily dalam satu artikel yang diterbitkan pada 29 Mei lalu melaporkan Ziyi sebagai 'pelacur' dengan menjual diri kepada Bo dan rakannya, Xu Ming untuk mendapatkan wang.
Tuntutan saman itu juga menafikan dakwaan pelakon Crouching Tiger Hidden Dragon dan Memoir of A Geisha pernah dipanggil untuk soal siasat berkaitan dakwaan rasuah terhadap Bo, malah menegaskan Ziyi tidak pernah dihalang meninggalkan China.

Ziyi juga memohon injunksi untuk menghentikan penerbitan semula berita itu daripada dua akhbar yang dimiliki Next Media Ltd, selain memfailkan satu lagi saman berasingan terhadap sebuah laman berita yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

"Saya tidak akan berdiam diri, malah berusaha untuk membersihkan nama tidak kira apa juga harganya. Saya mahu keadilan ditegakkan menerusi saluran perundangan.

"Saya mahu mereka yang tidak bertanggungjawab menerima padahnya," kata Ziyi dipetik sebagai berkata ketika ditemui wartawan pada sidang media, Anugerah Media Filem China Ke-12 di Haikou, China.

Pendedahan itu mendapat perhatian dunia, memaksa Ziyi yang menembusi dunia lakonan menerusi filem, The Road Home pada 1999 segera menafikan fitnah dia ditiduri Bo lebih 10 kali antara 2007 dan 2011 dengan menerima RM3.18 juta setiap kali bersama.

Pendedahan itu bagaimanapun diragui ramai kerana status Ziyi sebagai aktres kelas A, selain pernah beraksi dalam himpunan filem pecah panggung di China dan antarabangsa tidak memerlukannya menjual tubuh untuk mendapatkan wang.

Filem terbarunya, Dangerous Liaisons diberi penghormatan untuk ditayangkan di acara berprestij, Festival Filem Cannes namun Ziyi gagal hadir, menimbulkan spekulasi dia tidak dapat keluar dari China kerana sedang disiasat.

Ziyi bagaimanapun menafikan dakwaan itu, sebaliknya menegaskan ketika dia terikat dengan penggambaran filem terbarunya membuatkan dia terpaksa menolak tawaran ke Cannes.

"Sudah bertahun saya berada dalam industri dan ramai yang menjadi saksi pencapaian saya. Saya begitu menyintai karier lakonan, malah menghargai setiap detik yang saya lalui.

"Terlalu banyak dugaan yang datang untuk menggugat saya, namun saya masih teguh berdiri. Saya percaya perkara ini akan menemui titik penyelesaiannya nanti.

"Saya akan memaklumkan setiap perkembangan isu ini nanti. Cuma tunggu dan lihat. Saya percaya, keputusannya nanti akan memberikan kepuasan kepada diri saya," katanya.

Segelintir pihak melihat Ziyi sebagai mangsa terbaru dalam kempen yang dilakukan Parti Komunis untuk memusnahkan pengaruh Bo yang disingkirkan sebagai ketua parti Chongging pada Mac lalu, seterusnya digugurkan dari Politburo sebulan selepas itu.

Isteri Bo, Gu Kailai dilaporkan disyaki sebagai orang yang bertanggungjawab terhadap satu kes pembunuhan ahli perniagaan British pada November lalu.

"Tuntutan saman ini menjadi titik permulaan perjuangan kami untuk mempertahankan haknya dari segi undang-undang. Keadilan pasti ditegakkan nanti," kata jurucakap aktres berkenaan.

Bagaimanapun, sumber dalaman dari industri perfileman berkata, sikap sebahagian besar aktres yang menyinggung perasaan masyarakat menyebabkan timbul pelbagai gosip kurang enak mengenai mereka.

Sama ada benar atau sebaliknya, kebanyakan peminat mempercayai sebahagian besar mereka yang menempa nama dalam industri hiburan bersedia melakukan apa saja untuk berjaya.

Biarpun dinasihati mereka yang rapat dengannya supaya berdiam diri dan tidak memberi kenyataan balas, Ziyi tetap bersuara mempertahankan dirinya.

"Sekiranya penipuan dibiarkan berleluasa, apa juga tuduhan palsu akan nanti dilihat sebagai satu kebenaran," katanya dalam surat terbuka yang dimuat naik dalam blog rasminya.

Ziyi yang pernah menjalin pertunangan dengan lelaki berdarah Amerika-Israel, Vivi Nevo pada 2008 sebelum berpisah pada 2010, percaya fitnah itu disebarkan oleh pihak yang kurang senang dengan kejayaannya.

"Ia bukan fitnah pertama yang dilemparkan kepadanya oleh media hanya untuk memenuhi keinginan orang lain mencapai kejayaan sepertinya," kata satu sumber.


Mesti Tonton: Sarat emosi, makna tersirat

Posted: 15 Jun 2012 03:18 PM PDT

Hip

Toast dedah zaman kanak-kanak penulis masakan terkenal Inggeris

Filem: Toast

Genre: Drama Pengarah: S J Clarkson Pelakon: Helena Bonham Carter, Ken Stott, Victoria Hamilton, Freddie Highmore, Oscar Kennedy Tarikh Tayangan: 14 Jun 2012

TOAST ialah kisah benar yang mengimbau kembali rentetan pengalaman hidup personaliti TV yang juga penulis buku mengenai masakan berbangsa Inggeris, Nigel Slater, yang melalui zaman kanak-kanak mengecewakan.

Namun, pengalaman itu membuatkan dirinya memilih masakan sebagai sebahagian daripada hidupnya.

Keseluruhan cerita yang dipaparkan dalam filem arahan S J Clarkson ini menggunakan hidangan makanan seperti kek keju, ayam bakar, manisan dan pai epal yang dibakar dalam ketuhar sebagai simbolik kepada kasih sayang, dendam, simpati, kemarahan serta kepuasan.
Menontonnya hampir dua jam, ia filem yang berat untuk diterima penonton muda walaupun watak utamanya dari kalangan mereka. Ia sebuah karya yang mempunyai makna yang tersirat dalam setiap babak dihidangkan kepada penonton.

Tumpuan sepenuhnya harus diberikan ketika menyaksikan watak dilakonkan Nigel yang berkelakuan aneh semata-mata mahu mendapatkan perhatian dan kasih sayang seorang bapa, apabila kehilangan ibu akibat penyakit asma.

Tidak keterlaluan dikatakan keseluruhan filem ini penuh dengan emosi, kebencian, iri hati, serta sifat ingin tahu seorang budak yang mahu memikat hati bapanya melalui persembahan makanan.

Dalam hampir 70 peratus babaknya, ia memperlihatkan bagaimana Nigel yang ketika itu baru berusia 10 tahun bermati-matian untuk merebut perhatian si ayah (lakonan Ken Stott) dengan menyediakan hidangan makanan seperti ikan salmon.

Di sebalik babak ini, diperlihatkan betapa indah kasih sayang seorang ayah yang sanggup makan hidangan kurang enak semata-mata mahu menjaga hati si anak.

Sebaliknya, kisah realiti ini memperlihatkan zaman kanak-kanak Nigel yang penuh dengan sikap protesnya, apabila sering tidak berpuas hati dengan perhatian diberikan orang tuanya.

Konflik mula wujud apabila ayah Nigel membawa pulang tukang cuci yang kurang berakhlak, tetapi bijak dalam soal penyediaan makanan. Selain menonjolkan kecemburuan Nigel apabila ayahnya mula jatuh hati kepada si tukang cuci, Puan Porter, ia juga secara tidak langsung menjelaskan bagaimana bermulanya kerjaya Nigel sebagai tukang masak terkenal sehingga kini.

Akibat cemburu, Nigel yang sudah dewasa ketika itu tekad memilih kelas ekonomi rumah tangga, semata-mata mahu belajar memasak dan sering bersembunyi di sebalik dapur kerana mahu menulis resipi kek mahupun makanan lain yang dihidangkan Puan Porter.

Walaupun dalam genre drama berat, filem ini dapat memikat selera penonton apabila pengarah tidak lupa memasukkan elemen emosi dalam menagih simpati penonton terhadap watak Nigel.