Adsense

Selasa, 29 November 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Adegan ranjang Maya, Aaron

Posted:

Adegan ranjang Maya, Aaron

Adegan ranjang Maya, Aaron

MAYA KARIN menjadi gadis kampung? Mungkin ada yang tidak boleh menerima hakikat tersebut memandangkan imej moden cukup sinonim dengan figura jelita itu selama ini.

Namun, novel Ombak Rindu yang kini diadaptasi menjadi sebuah filem, berjaya menzahirkan watak yang sangat berbeza buat Maya.

Buat pertama kalinya Maya memegang watak Izzah, seorang gadis kampung naif dan bertudung yang mana ia sungguh kontra dengan dirinya yang merupakan seorang wanita bandar.

Lontaran jiwanya sebagai Izzah dalam Ombak Rindu juga terkesan sehingga meninggalkan sisa di hati penonton dan disifatkan antara lakonannya yang terbaik sepanjang aktif sebagai pelakon.

Watak Izzah senang benar menambat hati aktres Maya Karin kerana dia telah mengenal dan mengimpikan watak Izzah sekitar tujuh tahun lepas selepas membaca novel nukilan Fauziah Ashari itu.

Justeru, pelawaan oleh pengarah Osman Ali untuknya menjiwai watak Izzah dalam versi filem yang menggunakan judul yang sama, terus diterimanya tanpa berfikir panjang. Tanpa solekan tebal dan harus menjadi orang kampung termasuk mengenakan tudung buat pertama kalinya di layar perak, Maya dengan rela bersetuju untuk menjadi Izzah.

Ternyata, pilihan Maya tepat kerana Osman Ali berjaya membangkitkan sisi lain Maya sebagai aktres yang pernah dilihat sebelum ini.

Pada previu filem Ombak Rindu yang berlangsung di Mid Valley, Kuala Lumpur baru-baru ini, ramai yang mengakui gagal mengawal air mata daripada mengalir deras di pipi.

"Filem ini antara yang mencipta rekod saya dan Aaron sebagai naskhah yang paling banyak membuatkan kami penat menangis. Semua adegan menangis dilakukan secara semula jadi tanpa bantuan air penitis mata.

"Saya sebagai Izzah wanita teraniaya harus kekalkan wajah sedih sepanjang penggambaran, sebab itu kami adakan sesi latihan bersama Elly Suriati selama tiga minggu sebelum penggambaran bermula," ujar Maya.

Suami orang

Maya juga hidup sebagai Izzah dalam tempoh sebelum penggambaran bermula sehinggalah penggambaran selesai. Dia diberi lagu tradisional Terengganu oleh Elly Suriati serta memakai tudung jika keluar ke kedai, untuk menyesuaikan dirinya dengan watak Izzah.

"Saya baca skrip berulang kali dan tertanya-tanya macam mana saya harus lakukan untuk melontarkan jiwa Izzah secara semula jadi tanpa dipaksa.

"Kiranya ini memang lakonan sepenuhnya tanpa ada sebarang aksi lasak. Sebelum ini, kebanyakan filem saya lebih kepada aksi dan kurang lakonan seperti Duyong dan Pontianak Harum Sundal Malam," jelasnya.

Meskipun terdapat adegan intim antara Maya dan Aaron di atas ranjang, dia bagaimanapun enggan adegan itu ditonjolkan atau sebagai bahan jualan sebagai pelaris filem Ombak Rindu.


PENYATUAN Maya dan Aaron untuk filem Ombak Rindu terserlah cukup intim.


"Adegan (ranjang) itu memang perlu ada untuk menggambarkan kasih sayang yang terjalin antara watak Izzah dan Hariz tetapi ia tidak berlebihan.

"Saya tidak mahu orang memperkatakan filem Ombak Rindu semata-mata kerana adegan itu sedangkan setiap jalan cerita yang ditampilkan dalam filem juga penting. Mereka harus datang menonton kerana sebuah naskhah bukan kerana sebuah adegan sahaja," tegasnya yang akan muncul dengan album baharu pada tahun hadapan.

Bercerita dengan lebih lanjut mengenai adegan intim yang menjalani proses penggambaran sekitar dua jam itu, kata Maya, dia sendiri berdebar-debar untuk melakonkannya kerana ia merupakan kali pertama dia melakonkan adegan sedemikian rupa.

"Saya sendiri sudah diberitahu awal tentang kewujudan adegan itu dan ketika hari penggambaran adegan itu saya memang berdebar-debar dan sejam sebelum itu saya rasa pelik kerana saya tidak pernah melakonkan adegan intim di atas katil seperti itu, tambahan pula Aaron merupakan suami orang, jadi saya agak bimbang, adakah adegan itu berlebihan.

"Tetapi Alhamdulillah, ia berjalan dengan lancar dan muncul di skrin. Rasanya orang yang menontonnya pun boleh menerimanya," tutur Maya lagi yang mengakui secara peribadi, dia sendiri menyukai filem Ombak Rindu.

Aaron yang terkenal dengan watak romantisnya di dalam drama pula memberitahu, isterinya, Diyana Halik tidak kisah, malah merestui adegan intimnya bersama Maya serta Lisa Surihani yang memegang watak antagonis buat pertama kalinya sebagai Mila Amylia.

"Isteri saya tidak kisah kerana dia memahami kerjaya saya sebagai seorang pelakon. Malah, dia yang baca skrip terlebih dahulu dan ada ketika sesi latihan serta penggambaran berlangsung. Jadi, tidak ada sebarang isu yang timbul kerana isteri saya sentiasa bersama saya ke mana sahaja saya pergi," bicara Aaron.

Air mata jantan Aaron

Aaron tidak malu untuk mengakui filem Ombak Rindu paling banyak meragut air mata jantannya selain mengakui adegan intim bersama Maya antara yang paling sukar.

"Saya dan Maya pernah bertemu untuk iklan L'oreal, sejak itu kami kenal tetapi tidak pernah bekerjasama dalam drama mahupun filem. Keserasian antara kami sedang timbul kerana dia seorang aktres yang bagus.

"Namun begitu, bagi saya, adegan intim bersama Maya antara adegan yang paling susah untuk dilakonkan kerana saya tidak tahu ekspresi wajah apa yang harus saya tonjolkan. Jadi, saya buat wajah biasa sahaja kerana watak Hariz lakonan saya itu penuh dengan sifat ego," jelas Aaron yang berjaya menunjukkan lakonan yang cukup cemerlang dalam filem yang menelan belanja sebanyak RM2.1 juta itu.

Mengulas lanjut mengenai watak Hariz, jelas Aaron, ini bukanlah kali pertama dia melakonkan watak sedemikian dan kerana pengalaman berlakon watak yang sama memudahkan perjalanan penggambaran filem Ombak Rindu yang dijalankan di Langkawi, Kedah serta Cameron Highlands, Pahang.

"Saya pernah berlakon watak yang lebih kurang sama sebelum ini tetapi dalam drama, untuk filem rasanya belum pernah lagi kerana filem kebanyakan filem saya adalah filem aksi," ulasnya.


OSMAN ALI (dua dari kiri) bersama barisan karyawan filem Ombak Rindu.


Disoal lagi mengenai Festival Filem Malaysia ke-24 yang baru sahaja melabuhkan tirainya penghujung minggu lalu, tidakkah dia kecewa kerana namanya tidak dicalonkan kerana kerakyatannya Singapura?

"Saya tidak kisah kerana anugerah yang paling penting buat saya apabila lakonan saya dapat memuaskan hati penonton. Itu sudah cukup buat saya kerana mereka bayar untuk tonton lakonan saya, biarlah mereka nilaikan saya bagus atau tidak.

"Mungkin tahun akan datang saya boleh bertanding jika permohonan saya untuk memegang status peduduk tetap diluluskan," kata Aaron yang telah lima tahun menetap di Malaysia.

Antagonis pertama Lisa

Lisa Surihani dikenali dengan watak gadis baik-baik selama ini tetapi dalam filem Ombak Rindu, Lisa berjaya memperlihatkan sisi lainnya dalam lakonan serta boleh dikatakan antara filem yang memperlihatkan Lisa benar-benar berlakon.

Watak sebagai Mila Amylia, seorang pelakon popular yang jelita serta lahir daripada keluarga kaya membuatkan dirinya mendapat segala apa yang dihajati, termasuk cintanya terhadap teman sepermainannya iaitu Hariz.

Kata Lisa, sudah lama dia mengimpikan untuk berlakon di bawah arahan pengarah Osman Ali, lantaran itu, tawaran yang datang terus diterimanya. Malah, dia juga merasakan dirinya begitu kerdil apabila pertama kali berlakon dengan Maya, Aaron dan Bront Palare.

"Rasa amat kecil sekali kerana mereka semua pelakon yang bagus serta pernah memenangi anugerah. Saya masih pelakon baharu, pengalaman empat tahun aktif dalam bidang seni jika hendak dibandingkan dengan mereka memang jauh sekali," ujar kekasih pengarah, Yusry Abdul Halim itu lagi.

Akui Lisa secara jujur, dia tidak pernah membaca novel Ombak Rindu, bagaimanapun sebelum penggambaran bermula, dia membaca novel tersebut untuk memahami dengan lebih mendalam watak Mila Amylia.

"Watak Mila memang susah untuk dilakonkan sebab ekspresi wajahnya sentiasa tegang. Bila saya baca novel dan dengan bantuan latihan bersama Elly Suriati serta pengarah, saya berjaya lakonkan mengikut kehendak skrip.

"Saya tidak berani untuk mengatakan filem ini merupakan filem terbaik yang pernah saya lakonkan kerana saya serah tanggungjawab menilai mutu lakonan saya kepada penonton," ujarnya.

Filem Ombak Rindu yang diterbitkan oleh Tarantella Pictures Sdn. Bhd. itu akan menemui penonton di pawagam bermula pada 1 Disember depan.

Full content generated by Get Full RSS.

Rossa makin ligat

Posted:

Rossa makin ligat

Rossa makin ligat

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN


ROSSA menafikan menjalin hubungan intim dengan jejaka Malaysia bernama Faris.


ROSSA atau nama sebenar Sri Rossa Roslaina Handiyani, 33, bukan nama asing di Malaysia. Malah kehadirannya di sini disambut baik biar daripada peminat begitu juga rakan selebriti.

Baru-baru ini sempena Anugerah Industri Muzik Ke-18 (AIM 18), Rossa buat kali ketiga berjaya menggondol anugerah menerusi kategori Lagu Bahasa Melayu Terbaik yang dipersembahkan oleh Artis Luar Negara melalui lagu Ku Menunggu.

Lagu ciptaan Mery LC itu berjaya mencipta hatrik buat Rossa selepas lagu Terlalu Cinta dan Ayat-Ayat Cinta memenangi kategori yang sama pada AIM 15 dan AIM 16.

Namun begitu, ketika anugerah disampaikan Rossa tidak kelihatan. Menuntut penjelasan berhubung isu itu, beberapa soalan diajukan ketika pertemuan singkat di Restoran Pegaga, Hulu Klang, Selangor baru-baru ini sempena kehadirannya untuk membuat persembahan di Islamic Fashion Festival (IFF) di Kuala Lumpur.

Menurut Rossa, ketika berlangsungnya AIM 18 dia baru saja tiba di Jakarta dan tidak sempat datang ke Kuala Lumpur sempena anugerah itu.

"Namun, Rossa dihubungi oleh teman-teman yang ada di Malaysia yang Rossa menang, memang tidak disangka," katanya yang mengklasifikasikan lagu itu easy listening, mudah dihafal dan notasi yang cukup bagus.

Siapa Faris?

Ketika pertemuan di restoran itu juga Rossa kelihatan hadir bersama seorang jejaka berpakaian sedondon. Sebelum ini Rossa dan lelaki yang dipanggil Faris itu pernah dikatakan mempunyai hubungan istimewa oleh sebuah majalah popular.

Demi tidak mengeruhkan suasana, Rossa turut menceritakan perihal sebenar hubungan antara mereka berdua.

"Rossa kesiankan orang yang kena gosip (Faris). Kami sebenarnya kawan baik. Rossa kenal orang tuanya sudah lama dan tiada apa-apa antara kami berdua.

"Lagipun, restoran ini (Restoran Pegaga) milik familinya, Rossa pula mudah mesra, semua yang dekat dengan Rossa pasti akan digosipkan," ujarnya yang menegaskan tidak merancang untuk berpakaian hampir sama ketika sesi temu bual itu diaturkan.

Rossa bagaimanapun memaklumkan Faris seorang yang santai orangnya, keluarganya juga sangat baik dan menegaskan sekeras-kerasnya mereka bukan berpacaran. Status semasa pula katanya: "Single but not available (solo tetapi telah dimiliki)."

Sejak berpisah dengan bekas suaminya yang juga merupakan anggota band Padi, Yoyo pada tahun 2009, Rossa akui lebih selesa bersendirian buat sementara.

"Rossa lebih banyak teman sebagai sahabat, belum ada jodoh lagi rasanya, yang penting Rossa menunggu jodoh yang betul-betul terbaik daripada Allah," katanya yang juga menjadi juri Indonesian Idol 6.

Diva Karaoke

Dalam pada itu, Rossa juga kini sedang sibuk menguruskan pusat karaoke yang diberi nama Diva Karaoke yang diusahakan oleh beberapa orang rakannya di Indonesia.

Terkini sudah empat buah pusat karaoke miliknya sudah dilancarkan sejak awal tahun ini iaitu di Mangga Besar, Pejaten, Kalibata dan Central Park (paling besar), Jakarta.

Perancangannya, dalam masa tiga tahun akan datang sasarannya sebanyak 40 buah cawangan akan dibuka di sekitar Indonesia.

"Konsepnya adalah karaoke famili, semua orang pasti senang berlatih dan praktikal untuk anak-anak ikut serta.

"Alhamdulillah setakat ini sambutan sangat baik dan kalau boleh Rossa mahu kembangkan dulu di Jakarta, belum ada cadangan untuk buka di Malaysia," bicaranya yang dilantik sebagai duta Diva Karaoke secara automatik oleh rakan-rakannya.

Album duet

Rossa juga kini dalam proses menerbitkan album duetnya menjelang bulan Mac atau April tahun depan. Album itu bakal menampilkan nama-nama hebat seperti Anuar Zain, Taufik Batisah, Rico Blanco dan Joe Flizzow.

Memandangkan album itu merupakan album duet, maka ada antara lagu-lagu yang dimuatkan mengandungi lirik berbahasa Inggeris dan Mandarin.

"Rossa bertemu sama Abang Anuar (Anuar Zain) ketika konsert di Bukit Jalil dan ketika itu ada musibah berlaku kepadanya.

"Sewaktu ngobrol (berbual-bual) dia mengajak Rossa berduet dalam satu lagu," cerita Rossa mengenai perkenalannya dengan pemilik trofi Lagu Terbaik AIM 18, Anuar Zain.

Dalam pada itu, Rossa juga usai melancarkan album untuk francais Kentucky Fried Chicken (KFC) yang mengandungi 14 buah lagu di dalamnya.

Album itu terkandung dua buah lagu ciptaan Joe Flizzow yang dinyanyikan bersama dengan Rossa iaitu One Night Lover dan Jangan Ada Dusta.

Selain itu, lagu solo Rossa berjudul Tak Sanggup Lagi ciptaan Andi Rianto turut dimuatkan dalam album yang diedarkan di KFC sekitar Singapura dan Malaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

Twinkle anugerah terbaik saya - Akshay

Posted:

Twinkle anugerah terbaik saya - Akshay

Twinkle anugerah terbaik saya - Akshay


CINTA Akshay terhadap isterinya, Twinkle tidak pernah goyah walau dia selalu dikelilingi wanita jelita.


TAHUN ini, usia pembabitan Akshay Kumar sebagai aktor Bollywood sudah mencecah 20 tahun. Bercakap tentang perjalanan panjang dalam industri yang bermula dengan filem Saugandh pada tahun 1991 dan terkini pada tahun ke-20 muncul dengan filem Desi Boyz, Akshay memberitahu, dia tidak akan berhenti dari dunia lakonan dalam masa terdekat.

"Apabila menoleh ke belakang dan melihat perjalanan karier saya, rasanya ia sebuah perjalanan yang panjang dan sukar. Sebenarnya sukar untuk saya bertahan dengan lambakan bintang baharu, namun ia menjadi mudah apabila kita berusaha keras. Saya percaya, saya masih mempunyai perjalanan yang jauh lagi dalam industri ini," katanya.

Walau sudah tersohor, Akshay tetap menyifatkan dirinya sebagai seorang lelaki yang sama seperti 20 tahun dahulu. Dia sentiasa memegang nasihat ibunya agar sentiasa merendah diri. Namun dalam seloroh dia berkata: "Yang berubah mungkin saya kini mempunyai cermin mata hitam yang lebih cantik!"

Bercakap mengenai jadual kerjanya, aktor yang mempunyai lima buah filem setiap tahun tanpa gagal ini memberitahu jika mahu dihitung, dia tidak terlalu sibuk dan sering berada di lokasi.

Jelasnya: "Saya akan menghabiskan semua kerja mengikut jadual. Pada hari Sabtu, saya hanya bekerja dari pukul 7 pagi hingga 2 petang dan akan menghabiskan masa dengan keluarga selepas itu. Hari Ahad adalah hari cuti untuk saya. Bulan Jun setiap tahun adalah bulan cuti untuk saya membawa keluarga bercuti. Jadi itulah jadual kerja dan hidup saya."

Malah kata Akshay, kunci utama yang membuat dia terus sukses dalam hidup adalah isterinya, Twinkle Khana. Memberitahu isterinya itu sudah tidak minat untuk berlakon lagi, Twinkle adalah segala-galanya bagi dirinya.

"Anda boleh ambil semua anugerah saya, filem saya atau karier saya dan saya boleh hidup. Saya hanya tak boleh hidup walau sehari tanpa isteri dan anak saya. Saya hanya mahu menghabiskan hidup saya bersama mereka," kata Akshay bersungguh-sungguh.

Full content generated by Get Full RSS.