Adsense

Jumaat, 4 November 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Pengorbanan terbalas

Posted: 03 Nov 2011 01:03 PM PDT

Hip

Kepuasan penuhi hasrat bapa

AMANAT arwah bapa yang mahu dia melanjutkan pelajaran dalam bidang keagamaan, tidak pernah sekali dikesali gadis ini.

Malahan Nur Amalina Faisal, 24, merasa bertuah kerana patuh dengan nasihat bapanya, meskipun hasrat sebenarnya melanjutkan pelajaran ke United Kingdom dalam jurusan perundangan tidak kesampaian. Mengorbankan cita-cita asal dalam bidang undang-undang semata-mata untuk memenuhi hasrat arwah bapanya memang memberi tuah. Barangkali inilah perkara yang tersirat di sebalik amanat orang tuanya itu.

Dia bukan sahaja sudah menunaikan tanggungjawab seorang anak dalam memenuhi keinginan bapanya, tetapi pada masa perjalanan rezekinya bagaikan dipermudahkan.

Malahan gadis ini juga tidak menjangka boleh terbabit dalam dunia penyiaran yang pada awalnya sangat kekok untuk dilakukan.

Pengacara program Majalah Islam yang bersiaran di TV Alhijrah ini mengaku, dia membuat pilihan melanjutkan pelajaran ke Universiti Yarmouk, Jordan hanya untuk memenuhi kehendak bapa tanpa didorong oleh sebarang minat mendalam pada waktu itu.
Mungkin kerana tiadanya minat itu, Amalina atau senang membahasakan dirinya sebagai Amna berkata, pernah dia hampir membuat keputusan untuk kembali ke tanah air dan meninggalkan saja pengajian dalam bidang Ijazah Bahasa dan Kesusasteraan Arab.

Bagaimanapun, berkat dorongan dan nasihat daripada rakan-rakan, anak sulung dari empat beradik itu semakin meminati bidang yang dipilih. Malah berkat kesabaran itu juga, dia dapat menguasai bahasa Arab dengan baik.

Namun dia juga terpaksa melalui saat-saat getir yang memberikan banyak pengetahuan dan pengalaman dalam kehidupannya.

"Dugaan pertama menimpa pada hari pertama saya tiba di Jordan. Beg bagasi saya tidak sampai, sebaliknya beg itu dihantar ke New York. Jadi saya terpaksa meminta bantuan senior untuk menemani saya membeli pakaian.

"Bagaimanapun apabila tiba di pasar, mereka biarkan saya berkomunikasi sendiri dengan peniaga di situ. Sedangkan saya tidak tahu bahasa Arab pasar. Apa yang saya pelajari ketika di sekolah langsung tidak boleh digunakan di sana kerana mereka tak faham.

"Akibatnya saya diketawakan peniaga di situ kerana salah menggunakan perkataan. Cerita itu sampai ke pengetahuan pelajar Malaysia yang lain. Tapi saya tidak kisah sebab kalau saya malu, sampai bila-bila pun saya tidak belajar," katanya yang pernah mengajar bahasa Arab di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selama satu semester.

Menurut Amalina, dia mengambil keputusan meninggalkan kerjaya itu kerana jarak antara kampus dan tempat tinggal yang jauh.

Namun pada waktu sama, dia turut menaburkan khidmatnya sebagai guru bahasa Arab di Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Jemaah, Seksyen 11, Shah Alam.

Hampir setahun mencurahkan ilmu, Amna membuat keputusan meninggalkan tugas sebagai tenaga pengajar setelah menerima tawaran daripada TV Alhijrah.

"Sebenarnya saya tidak pernah terfikir langsung hendak bekerja di depan kamera. Saya sendiri tidak tahu menahu mengenai uji bakat yang diadakan TV Alhijrah, saya tahu mengenai perkara itu melalui seorang rakan. Dia yang beriya-iya sangat suruh saya cuba.

"Walhal pada hari itu saya tak sihat, saya sedang demam jadi tiada hati hendak pergi. Tetapi kawan saya beriya-iya benar hendak saya pergi juga hingga dia sanggup datang ke rumah dan gosokkan baju saya.

"Bila sampai di tempat uji bakat, pada mulanya saya terkejut, betul ke ada uji bakat? Atau maklumat itu sebenarnya tidak benar. Tapi bila masuk ke dalam bangunan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang lama, memang ada uji bakat dijalankan tetapi saya tidak menaruh sebarang harapan pun.

"Cuma saya memang tidak sangka akan terpilih. Sehingga saya buntu sama ada mahu terima tawaran itu atau tidak, atas nasihat guru besar dan keluarga, saya akhirnya membuat keputusan untuk terima saja tawaran itu," katanya.

Gadis kelahiran Perak ini mengaku dia sedikit janggal dengan dunia penyiaran. Namun berkat latihan selama sebulan yang dijalani bersama bekas personaliti TV terkenal, Nizal Mohamad, dia semakin mengenal skop tugas dalam dunia penyiaran.

"Selepas menjalani latihan selama sebulan, saya ditempatkan di bahagian berita. Saya mula menyukai bidang ini, malah tak sangka sudah setahun saya bersama TV Alhijrah.

"Tugas saya bukan saja perlu duduk di depan kamera, tetapi pada waktu sama, saya juga kena keluar membuat tugasan di luar," katanya.

Sebelum mengakhiri perbualan, Amna berkata dia berasa amat bersyukur kerana dipilih menyertai TV Alhijrah apabila masih dapat mempraktikkan bahasa Arab yang dipelajari dengan beberapa pekerja di situ.

Sekurang-kurangnya kata Amna, dia tidak akan lupa dengan apa yang dipelajari selama ini, walaupun ada ketika dia terlupa beberapa perkataan hingga pernah ditegur ibu angkatnya yang menetap di Jordan, kerana lenggok Arabnya semakin hilang.

Full content generated by Get Full RSS.

Tak marah, cuma terkejut

Posted: 03 Nov 2011 01:00 PM PDT

Hip

Lisa Surihani nafi kontrak ditamatkan, anggap rating, populariti adalah bonus

KHABAR berita mengatakan dirinya sudah kurang laris sehingga tidak membantu meningkat rating TV pada setiap drama lakonannya, diterima dengan hati terbuka oleh Lisa Surihani.

Pelakon Filem Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2010 (ABPBH2010) ini menganggap itu sebagai gosip dan dia sudah lali cerita tidak benar membabitkan peribadi dan kariernya. Selepas cerita membabitkan hubungannya bersama Yusry Abdul Halim hampir, Lisa sekali lagi dikejutkan dengan gosip kononnya dia ditamatkan kontrak sebagai wajah eksklusif Astro gara-gara gagal memberikan rating tertinggi untuk stesen berbayar itu.

Ditemui pada majlis tamat penggambaran filem Istanbul! Aku Datang, pelakon ini agak tenang mendengar persoalan yang sudah dijangkakan itu. Malah dia tahu mengenai perkara itu ketika berada di Istanbul, Turki.

"Masa gosip itu keluar saya di Istanbul dan wakil Astro, Norizan Abu Samah ada menghantar kiriman pesanan ringkas (SMS) berkaitan cerita itu. Katanya, jika mendengar gosip itu jangan percaya kerana Astro tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan.

"Saya tidak marah, cuma terkejut. Bagi saya, apabila masuk dalam industri ini, dua perkara saya fikirkan, iaitu rezeki dan natijahnya. Sama ada rating, populariti, bonus atau sebagainya bukanlah keutamaan yang saya cari," katanya.
Apa yang pasti khabar mengatakan Astro menamatkan kontraknya sebagai wajah ekskulsif gara-gara dirinya gagal menaikkan rating program di stesen TV itu adalah tidak benar sekali.

"Saya masih mengikat kontrak bersama mereka untuk tahun ketiga, namun berapa lama itu bergantung kepada budi bicara mereka. Biasanya kita tidak boleh tentukan berapa lama tempoh itu, ia sama ketika saya menandatangani kontrak bersama syarikat pengiklanan dulu.

"Sehingga kini hubungan saya dengan stesen TV ini sangat baik. Pun begitu saya tidak pernah terfikir lagi untuk menamatkan kontrak itu kerana saya masih berpegang kepada tanggungjawab yang diamanahkan untuk diselesaikan dulu.

"Baru ini pun saya mendapat panggilan daripada mereka bertanyakan jadual kerja saya untuk penggambaran drama. Sepatutnya dua bulan lalu saya ada penggambaran drama bersama Adi Putra tetapi kami masing-masing ada komitmen lain, saya ke Istanbul menjalani penggambaran dan begitu juga dengan Ady, jadi ia tertangguh seketika," katanya.

Lisa juga menafikan yang dia turut ditegur oleh David Teo kerana isu itu.

"Masa saya pulang ke Malaysia, David Teo tidak ada, dia ke Australia dan bersedia untuk berjumpa. Selepas dia balik dari Australia tidak pula dia bertanyakan apa-apa cuma memberi semangat dan mengucapkan 'take care your self and good luck', itu saja," katanya.

Pengalaman paling indah

Lisa yang ditemui pada majlis tamat penggambaran filem Istanbul, Aku Datang! terbitan Grand Brilliance dan Red Films membuktikan komitmen terhadap dunia seni yang diceburi bukanlah cakap kosong.

Walaupun baru 10 hari pulang dari Turki dan kesihatan yang tidak mengizinkan, dia tetap menggagahkan diri untuk hadir kerana rasa bertanggungjawab terhadap banyak pihak seperti penerbit, pelakon, pengarah dan media dalam menghadiri majlis itu.

Dalam keadaan wajah yang sembab, masalah mata dan tiada suara, Lisa masih mampu berhadapan dengan pihak media tanpa merasa kekok. Segala kehendak media dipenuhi satu persatu termasuklah menjawab segala hal sama ada gosip mahupun peribadi.

"Masalah kesihatan yang saya alami ini pertama kali berlaku, memang selepas pulang dari Istanbul saya tidak sihat tetapi saya gagahkan juga untuk menghadiri majlis ini," katanya.

Sepanjang 21 hari berada di Turki, pelbagai pengalaman baru dipelajari yang pastinya menambahkan lagi ilmu di dada untuk bekalan kariernya.

"Terus terang inilah pengalaman 'shooting' paling 'best'. Mungkin kerana semuanya adalah kali pertama dalam hidup saya. Ia membabitkan kali pertama saya menjalani penggambaran di negara luar dalam cuaca yang sangat sejuk.

"Begitu juga dengan gandingan kali pertama dengan Beto Kusyairy, Tomok dan Aizat Amdan. Beto adalah pelakon yang hebat, Tomok seorang yang gentleman dan sangat menghormati orang di sekelilingnya serta Aizat seorang kawan yang baik.

"Pengalaman yang saya lalui bersama mereka adalah pengalaman yang balik best sepanjang saya dalam industri seni ini. Masing-masing mempunyai kelebihan yang secara tidak langsungnya dapat saya berkongsi bersama," katanya yang tidak akan dapat melupakan kenangan terindah bersama berada di Istanbul.

Begitupun kesempatan berada di negara orang, Lisa tidak melepaskan peluang mengambil tahu industri penerbitan filem dan drama mereka.

"Bila kita berpeluang bekerjasama dengan kru dari luar negara termasuk pelakonnya secara tidak langsung ia adalah jalinan kerjasama antarabangsa yang membawa nama baik negara masing-masing.

"Cuma cabarannya hanyalah keadaan cuaca yang tidak menentu kerana terlalu sejuk disebabkan sentiasa berangin. Begitu juga dengan perbezaan dari segi bahasa, tetapi tidak begitu susah selepas beberapa hari menjalani penggambaran.

"Sesetengah perkataan mereka kita mudah faham begitu juga dengan bahasa kita yang mudah untuk mereka memahami seperti terima kasih, sama-sama dan sebagainya," katanya yang tidak lupa memperkenalkan budaya negara kita kepada mereka.

Lisa yang memegang watak Dian dalam filem arahan Bernard Chauly itu mengisahkan gadis blogger yang mempunyai satu misi untuk membuktikan bahawa dia boleh menjadi isteri idaman kepada tunangnya lakonan Tomok yang menuntut di Turki. Untuk membuktikan dia mampu berdikari, Dian ke negara itu dan menyewa bilik. Tanpa pengetahuannya Dian sebenarnya berkongsi rumah bersama seorang jejaka berperwatakkan pelik lakonan Beto Kusyairy.

Full content generated by Get Full RSS.