Adsense

Isnin, 22 Ogos 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Terkenang si dia

Posted: 21 Aug 2011 04:37 PM PDT

Hip

Nostalgia berhari raya bersama kakak

TIDAK lengkap sambutan 1 Syawal dalam sesebuah keluarga kalau seorang daripada anggotanya tiada di sisi. Ketiadaan insan yang disayangi tentu saja mencambahkan rasa sayu walau di sekeliling ramai sanak saudara datang berkunjung.

Perasaan itu yang dilalui Ana Raffali, 26, selepas seorang kakaknya mengikut suami bertugas di India sejak empat tahun lalu, manakala adik lelakinya pula berada di Moscow menyambung pengajian di bidang perubatan.

Namun kegembiraan mereka sekeluarga berganda tahun ini apabila si adik yang sudah enam tahun di negara orang kembali, ke tanah air sekali gus menyambut hari raya bersama-sama. "Walaupun adik beradik ramai, situasi tidak serupa jika seorang tiada. Dari kecil kami tidak berpisah. Seperti kakak saya, walaupun berjauhan boleh dikatakan tiap tahun dia balik meraikan Aidilfitri, cuma kali ini saja mereka sekeluarga hanya balik kampung selepas musim raya.

"Kepulangan adik yang sudah tamat pengajian tentu saja memberikan suasana berbeza. Sebelum ini kami turut mengirim kuih muih, baju Melayu dan tidak ketinggalan rakaman video sambutan 1 Syawal sebagai pelepas rindu," kata anak ke sembilan daripada 11 bersaudara itu.

Cerita penyanyi lagu lagu Tolong Ingatkan Aku itu terus berlegar kepada arwah kakak sulung yang juga anak kedua dalam keluarga, Wilma Halina, apabila kembali ke rahmatullah lapan tahun lalu.

Akuinya, arwah kakaknya itu memang handal membuat kek dan biskut malah menerusi tunjuk ajarnya Ana belajar mengadun biskut istimewa untuk hari raya seawal usia 17 tahun.
"Nostalgia ketika arwah masih ada segar dalam ingatan kerana dialah orang paling sibuk membuat persiapan. Dari awal lagi dia sudah menyediakan bahan dan kami adik beradik akan membantu mana yang patut.

"Lucunya belum sempat raya kuih berbalang habis dimakan adik-adik, maklumlah kami keluarga besar. Apabila malam raya kami sepakat mencucuk dan membakar sate beramai-ramai, itu paling seronok. Sudah macam kenduri," katanya sambil tersenyum.

Paling diingati ketika program pertukaran pelajar di Jepun tatkala masih menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) apabila buat pertama kali perlu menyediakan juadah raya termasuk ayam masak merah dan kuah kacang.

Kebetulan ketika itu hanya Ana dan seorang lagi teman berbangga Melayu terpaksa menyambut hari raya di perantauan namun mereka sepakat memasak bersama-sama bagi mengubati rindu kepada keluarga dan suasana di desa.

"Waktu itu saya berbual lama dengan emak semata-mata mahu mendapatkan resepi. Walaupun rasanya tidak sama seperti air tangan emak, terubat juga rasa teringin kami malah rakan dari Australia turut memuji masakan kami yang tak seberapa itu," kata Ana sambil ketawa.

Menurutnya, dalam meniti kedewasaan memori zaman kecil dan remajanya tetap terpahat kukuh di ingatan dan sebagai kakak kegembiraan kini lebih diutamakan kepada adik serta tujuh anak saudaranya.

Duit raya antara kemestian kepada insan kesayangan apatah lagi kini dirinya sudah mula bekerja dan mempunyai wang sendiri yang mahu dikongsi dengan seisi keluarga.

"Untuk persiapan keluarga terutama adik-adik saya serahkan kepada emak dengan memberinya wang belanja. Disebabkan rumah kami bertimbun bahan bacaan, saya bercadang menambah lagi rak buku.

"Boleh dikatakan kediaman kami sudah seperti perpustakaan mini kerana di ruang tamu penuh buku malah tetamu turut membelek-belek buku yang ada," kata graduan Pendidikan Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL).

Nyata si manis yang murah senyuman itu meletakkan keluarga di tangga teratas kehidupannya hingga soal jodoh diletak dulu ke tepi sekali pun hubungannya dengan seorang jejaka sudah di peringkat serius.

Diajukan lagi perihal jodoh, Ana hanya tersenyum selain menyatakan tanggungjawab terhadap keluarga masih belum selesai dan tidak adil baginya mementingkan diri sendiri berbanding kebajikan insan tersayang.

Sudah menjadi rutin, saban tahun seboleh-bolehnya mereka sekeluarga akan berkonvoi mengunjungi sanak saudara di kedua-dua belah pihak ibu dan bapanya iaitu di Mentakab, Pahang dan Jelebu, Negeri Sembilan.


Berpisah jalan terbaik

Posted: 21 Aug 2011 04:34 PM PDT

Hip

Walaupun pahit, keputusan bercerai memberi kelegaan kepada Ainina

DI SEBALIK senyumannya, ada titis air yang jatuh di pipi halus Ainina Ahmad B ini tatkala mengakui secara jujur bahawa dia sudah tidak mempunyai sebarang hubungan lagi dengan bekas penyanyi kumpulan Mega, Rahmat Tohak.

Meluahkan apa yang terbuku di hatinya kepada wartawan Hip, ibu kepada Nur Ariana berusia sembilan tahun dan Nur Ara Elesya, dua tahun menegaskan dirinya reda dengan nasib yang dilaluinya.

"Ya... Saya dan dia (Rahmat) sudah berpisah. Kami berpisah pada awal tahun ini tetapi saya tegaskan perpisahan ini bukan penyebab saya kembali aktif berlakon kerana rezeki berlakon hadir ketika saya mengalami dugaan ini. "Jadi saya terima rezeki berlakon seadanya dan semua yang berlaku adalah kehendak tuhan dan Tuhan tahu apa yang terjadi," luah Ainina Ahmad B, pelakon yang pernah menempa kegemilangan sebagai heroin episod Spektra sehingga menghangatkan saluran Radio Televisyen Malaysia (RTM) satu ketika dulu.

Namun anak kepada seniman Allahyarham Ahmad B ini, sama sekali menyangkal perpisahan itu hadir disebabkan orang ketiga mahupun di disebabkan sikap tidak bertanggungjawab di suami.

Sebaliknya, dia sanggup menerima keputusan yang paling pahit ini demi memberi ruang dan mengambil sikap mengalah supaya orang lain mendapat lebih kebahagiaan seperti yang dimahukan.

Korban kasih, mungkin itulah episod kisah cinta Ainina tetapi dia tegas tidak mahu lagi berpaling ke belakang kerana hayunan langkahnya perlu diteruskan demi menjaga hatinya sendiri yang sudah terluka sebelum ini.
"Rahmat adalah seorang lelaki yang baik, penyayang dan cukup bertanggungjawab. Selama 11 tahun kami berumah tangga dia cuba memberikan keadilan kepada kami (Ainina dan isteri pertama), namun semua ini perlu saya akhiri kerana cukup sudah apa yang saya alami selama ini. Saya tidak mahu lagi Rahmat berada dalam keadaan serba salah kerana terpaksa membahagikan kasih yang ada.

"Saya tidak akan kembali kepadanya. Kalau berpatah balik kepadanya, umpama saya kembali lagi kepada kesakitan lalu. Keadaan tidak akan berubah," katanya yang tidak mahu bergaduh dengan bekas suami dan cuba menganggapnya sebagai sahabat pula.

Katanya, perhubungan dia dan bekas suaminya kini ibarat sahabat kerana mereka masih perlu bersama ketika membawa anak-anak keluar berjalan-jalan.

Malahan, dia sendiri mengakui Rahmat cukup bertanggungjawab apabila sudi mengambil pembantu rumah untuk menemani anak-anak ketika ketiadaannya di rumah untuk ke lokasi penggambaran.

"Keputusan ini diharapkan dapat memuaskan hati semua pihak dan menyenangkan pihak lain. Hubungan kami juga baik. Kami sepakat menjaga anak-anak bersama walaupun sudah berpisah.

"Sebagai manusia, saya sudah penat yang teramat dan sampai satu tahap, keputusan berpisah ini adalah jalan terbaik. Saya akui tidak mampu lagi bertahan. Sebagai isteri yang berada dalam dilema ini, hanya saya dan tuhan tahu apa yang ada dalam hati ini," sambungnya lagi yang memberitahu anak-anak seolah-olah memahami apa yang sedang berlaku antara mereka.

Katanya, setelah membuat keputusan yang cukup berat dalam hidupnya itu, dia cukup lega walaupun terluka dan berdoa ada kebahagiaan yang lebih baik yang menanti dirinya kelak.

"Saya menanggung semua ini sendiri. Apabila memberitahu ibu bahawa saya inginkan perpisahan dan sudah bersedia ke arah itu, ibu pula yang menangis dan hiba dengan nasib saya," katanya yang cuba mengatakan tidak lagi mencintai bekas suaminya.

Mengalih episod duka kepada kisah Syawal, masih ada saki baki kelukaan yang pernah menghiasi dirinya ketika bergelar isteri sebelas tahun lalu.

"Selama 11 tahun, saya tidak pernah merasa beraya dengan suami. Namun saya reda. Cuma tahun ini Rahmat nak bawa anak-anak ke Johor dan dapatlah mereka beraya bersama ayah mereka nanti. Untuk saya? Tidak apalah, kerana saya masih kuat mengharungi semua ini," katanya yang memberitahu cukup kasihan dengan anak sulungnya, Nur Ariana yang sangat memahami situasi yang dialami.

"Nur Ariana cukup memahami. Dia tahu kami sudah berpisah. Jika Syawal menjelang dia akan cakap, ayah beraya dengan kakak dan abang dulu. Barulah dengan kita," katanya sebak.

Tidak rela tanggalkan tudung

"Saya tidak kisah berlakon apa saja watak asalkan memakai tudung. Sebaik berehat dari berlakon dulu, saya sudah bertudung dan saya akan menolak tawaran jika terpaksa menanggalkan tudung.

"Penonton sekarang sudah matang dan saya rasa mereka tidak kisah untuk menerima mereka yang bertudung seperti saya," katanya yang memberitahu kembali merindu untuk berlakon bersama pelakon seangkatannya dan barisan pelakon baru yang disifatkan cukup berbakat.

Anina, berkata, kehadirannya dalam dunia lakonan satu ketika dulu bukan disebabkan mahu mengejar populariti dan semua tawaran yang diberikan dianggap sebagai tanggungjawab.

"Dalam keadaan sekarang, bukan lagi untuk saya mengejar populariti. Ketika aktif berlakon dulu pun, saya tidak berniat untuk menjadi terkenal kerana apa yang saya lakukan adalah tanggungjawab serta mencari rezeki.

"Saya juga jarang menghiasi majalah dan saya lebih dikenali TV dalam drama yang saya lakonkan," katanya yang sudah habis menjalani penggambaran drama Sekering Jiwa Ante yang bakal disiarkan di TV9 sempena Syawal ini.

Ketika ditanya tidak gentar dan kaku ketika berada di set penggambaran kerana sudah hampir 10 tahun tidak berada di hadapan kamera,

"Pada awal pembabitan semula ini, pastinya saya berasa agak kaku tetapi syukur perasaan itu sudah hilang. Saya rasa lebih semangat. Takut juga apabila mula-mula bergandingan dengan pelakon seperti Bell Ngasri tetapi semua itu dapat ditangani.

"Saya akui pengarah dan produser mungkin risau mengambil saya sebagai pelakon kerana sudah lama tidak berlakon dan saya ini ibarat pelakon baru yang mula bertapak dalam dunia seni," katanya.

Menurutnya, sebagai pelakon yang pernah membawa watak berat, dia mengharapkan dapat diberikan peluang untuk terus membawakan peranan seperti itu kerana jiwanya cukup puas jika dapat mewarnai drama dengan lakonan seperti itu.

"Masa muda dulu, saya membawakan watak utama dan heroin, tetapi kini banyak ditawarkan watak ibu dan saya tidak kisah tetapi mengharapkan watak yang diberikan berat dan serius," katanya.