Adsense

Ahad, 24 Julai 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Fathia tolak provokasi

Posted:

Fathia tolak provokasi

Fathia tolak provokasi


MAHU tinggalkan karakter wanita bertudung. Itu antara misi Fathia jika mahu terus muncul menghiasi kaca televisyen mahupun filem.


SEBABAK demi sebabak bertukar sifat, suara-suara berjelaga hitam yang bercerita tentang keperibadian yang bukan-bukan tentang dirinya tidak mampu disekat. Secara harfiah, dia sedar perkara itu semakin menjadi santapan harian. Jika tiada pilihan mengalihkan untuk perhatian, pastinya dia harus menggandakan benteng di jiwa, biar kebal dan nista yang menerjah segera pantul keluar.

"Nasib baik saya masih belajar, setidak-tidaknya, saya ada pilihan untuk mengenepikan semua ini apabila tamat cuti semester pada September ini," ada nada keluhan bersimpul dalam mukadimah bicaranya. Nur Fathia Abdul Latif menghitung-hitung semula butiran peribadinya yang semakin diperkatakan. Kisah dari belakang tabir, datang lambat ke lokasi penggambaran serta adegan membaling telefon bimbit kepada sang sutradara antara faktor penolak yang meletakkan namanya dalam carta kontroversi. Ketika segala-galanya sudah bertemu penjelasan, wanita kelahiran Pulau Mutiara itu disogokkan pula dengan isu bersara.

Nah, sekali lagi perasaan kurang senang terbangkit di hati banyak pihak. Masakan pada usia semuda 24 tahun, si dramatis yang baru lekat dalam beberapa drama di kaca televisyen itu sudah pantas berundur? Ada juga sedang membuat andaian, isu bersara itu kononnya sekadar menggugah perhatian murahan. "Itu tandanya apa sahaja yang ditulis oleh akhbar sangat memberi impak kepada orang ramai. Orang akan betul-betul termakan walaupun belum pasti perkara itu betul. Kalau begitulah anggapan orang, sedihnya saya. Sudahlah saya ini baru berlakon. "Nanti apa pula kata orang, tak laratlah, apa sahajalah. Terfikir juga, bagaimanalah artis senior yang lebih hebat berdepan kontroversi menangani soal sebegitu. Nampaknya, apa yang berlaku kepada saya ini sekadar permulaan. Lepas ini saya kena biasa-biasakan diri," kata Fathia yang banyak terkena limpahan publisiti semenjak drama bersiri Stanza Cinta menjadi ikutan.

Nafi mahu bersara

Jadi wujudkah istilah bersara dalam nota harian Fathia? Tebak penulis meneka hatinya. "Tak wujudlah. Saya tak cakap pasal bersara tetapi saya ada bercerita untuk bercuti seminggu dua. Alasannya, sebab saya rasa sangat penat sepanjang dua bulan di lokasi penggambaran Stanza Cinta. Sudahlah kisah air mata, watak yang agak berat, saya pula tak ada masa untuk keluarga, pergi bercuti dan keluar dengan kawan-kawan. Saya anggap itu sekadar salah faham," getusnya sambil memikirkan impak negatif yang sedang dimamah. Tambah Fathia: "Cuma sekarang, terasa macamlah negatif sangat perangai saya ini, macam bermasalah sangatlah saya ini. Lepas satu, datang lagi satu hal lain. Walhal, masa saya berlakon drama lain, tak ada pula cerita sebegini. Mungkin silap saya juga, sebab awal-awal lagi saya sudah tanamkan dalam fikiran, bahawa kerja lakonan hanyalah kerja sambilan sebab saya masih belajar. Dulu saya seronok, tiba-tiba begini pula jadinya." Tidak menyalahkan keadaan kerana bukan senang untuk memuaskan hati semua pihak, Fathia juga tidak mahu semua itu mengekang dirinya untuk bertingkah seperti biasa. Lebih jauh lagi, walaupun kerja lakonan yang dilakukan ketika cuti semester, dia kembali menginginkan tawaran filem.

Lihat direktori lakonannya, Fathia pernah muncul dalam drama bersiri Nur Kasih, Dea Sofea, Laila Asyikin, Hani, Hotel Hasanah dan termasuklah Stanza Cinta. Satu sahaja persamaan, semuanya menuntut pelajar jurusan undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam itu tampil bertudung. "Sekarang saya teringin untuk buat filem. Bukan bosan dengan drama, tapi mahukan watak yang lebih dinamik, lebih agresif dan kalau boleh nak lari daripada watak bertudung," kata yang bimbang 'tersangkut' dalam karakter bertudung untuk tempoh yang lama. Tidak mahu khalayak salah faham, sekali lagi dia bertegas, karakter bertudung hanyalah dalam lakonan. Dalam kehidupan sehari-harian, dia juga seperti selebriti yang lain.

"Watak wanita muslimah pun bagus, mencerminkan keperibadian yang tinggi dan saya sedang membuktikan saya boleh melakonkan watak sebegitu. Cuma ada pro dan kontra. Apa yang tidak bagusnya, saya takut orang nampak stereotaip dan hanya watak sebegitu yang ditawarkan kepada saya sedangkan saya juga boleh memainkan watak berlainan," tuntut Fathia yang bakal muncul dengan filem sulungnya Hijab, pada Oktober nanti.

Merenung ke matanya, anak sulung daripada empat beradik itu tidak kekok untuk berterus-terang. Pintanya, usah bertapis jika ada persoalan yang mahu diutarakan. Air mukanya pula, sesekali kusut dan sesekali ketawa dek dipinta banyak penjelasan. Di situ, ada kejujuran yang cuba disampaikan.

Cuba kawal diri

Di sebalik keterujaan mengisi diari sebagai selebriti, pelakon yang dikatakan antara yang menyerlah untuk 2011 ini berkongsi citra dirinya. Biarpun percubaan masuk ke dunia seni sedang menampakkan ruang, dia masih berpegang dengan untuk kekal sebagai Fathia yang bergelar pelajar dan tidak mahu hipokrasi populariti mengaburkan haluannya. "Saya pegang kata-kata ibu saya, dia mahu saya habiskan pelajaran dan jangan terlalu lara dengan dunia hiburan. Saya juga, setakat ini, rasanya saya belum lara," katanya. Tertarik dengan satu ungkapan 'lara' yang berbutir dari bibirnya, istilah itu minta diperjelaskan. "Saya maksudkan lara itu sebagai terlalu mengejar keseronokan atau ambil apa sahaja peluang yang datang tanpa memikirkan baik atau buruknya. Setakat ini saya masih mengawal diri, saya tahu, bila sesi pengajian dibuka, kerja lakonan saya berhenti dulu buat sementara," ujar sambil memberikan pandangan terhadap provokasi yang kerap berlaku depan mata.

Bagi Fathia, dia melihat kadangkala, ada di kalangan selebriti sendiri yang sengaja mencetuskan provokasi terutamanya di laman Twitter. "Memanglah kita tweet untuk meluahkan pandangan, komentar atau apa sahaja yang mahu dikongsikan tetapi apabila ada artis yang menjadikan Twitter sebagai tempat untuk meluahkan keburukan orang lain, rasanya itu tidak sesuai. Itu yang sedang berlaku dan saya bercakap soal ini secara umum, tidak menjuruskan kepada mana-mana pihak," katanya. Sebelum mengangkat kaki, penulis bisikkan ke telinganya. Ada seperkara lagi yang mahu diusulkan. Bukan soal kekasih hati tetapi soal permintaan melampaunya (demand). Fathia dikatakan menolak permintaan fotografi selain fotografi sebagai penghias muka depan.

"Sumpah saya tak pernah nak minta itu atau ini, saya tahu bagaimana desas-desus itu tercetus. Betul saya tidak memilih dalam bab fotografi, saya terima semua tawaran dengan hati terbuka, tak kira surat khabar atau majalah apa pun," katanya seraya menutup pertemuan dengan berbagai rasa. Fathia sedang sudah melepasi era permulaan, pertengahan sedang bermula untuk sampai ke tahap mana, sesiapapun tidak dapat untuk mempastikan. Jalan terbentang ada untuknya, terpulanglah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Persandingan RM12 juta Norman-Memey

Posted:

Persandingan RM12 juta Norman-Memey

Persandingan RM12 juta Norman-Memey


NORMAN dan Memey pada majlis sidang media khas pengumuman penaja utama untuk resepsi perkahwinan mereka menjelang 28 September depan.


CINTA Norman Hakim dan Memey Suhaiza ibarat dipugar dalam gerhana, walaupun demikian, tuah tetap menyebelahi mereka. Ketika persiapan perkahwinan yang dijadualkan berlangsung pada 24 September di Felda Tenggaroh Selatan 1, Kota Tinggi, sedang rancak diuruskan, sekali lagi pasangan sensasi itu mengejutkan ramai.

Dalam pada kes tangkap khalwat yang masih berbaki di mahkamah, siapa sangka, pasangan yang bukannya dari 'papan atas' itu akan diraikan dalam sebuah majlis resepsi eksklusif yang ditaja sepenuhnya dengan nilai keseluruhan bernilai hampir mencecah RM12 juta. Dahsyat bukan?

Majlis resepsi di Crown Plaza Mutiara Hotel pada 28 September diadakan eksklusif untuk selebriti dan media. Pasangan itu memilih tema perkahwinan gaya Amerika sentuhan Nas Great Idea. Kos untuk dekorasi sahaja mencecah RM150,000.

Ibarat bulan jatuh ke riba, Norman, 35, dan Memey, 23, juga menjadi pasangan pengantin selebriti pertama Malaysia yang akan menerima sepasang kasut rekaan khas daripada pereka kasut terkemuka dunia, Datuk Jimmy Choo. Memey, 23, juga akan memakai dua persalinan gaun, setiap satu bernilai lebih RM500,000 tajaan Rafflesia untuk majlis persandingan dan acara memotong kek.

Memey juga diberitakan akan mengenakan dua set barangan kemas bernilai RM2.8 juta, merangkumi anting-anting, gelang tangan, cincin dan tiara. Perkara itu disahkan dalam satu majlis sidang media khas bersama penaja utama, Rafflesia serta penaja-penaja lain di ibu kota, Jumaat lalu.

Sensasi Bintang: Bagaimana boleh tercetusnya idea untuk majlis resepsi sebegitu rupa?

NORMAN (N): Lebih kurang tiga minggu lalu, saya dan Memey hanya diminta oleh Bill Bora untuk memberitahu tarikh perkahwinan kami, dia yang bertanggung jawab menjadi perancang perkahwinan kami dan semua ini dilakukan atas usahanya, sedangkan saya langsung tidak berhajat untuk mengadakan sebarang majlis resepsi di Kuala Lumpur selain di Johor.

Sekarang segala-galanya ditaja malah kos penganjuran majlis resepsi itu hampir mencecah RM12 juta, bagaimana perasaan kalian?

N: Saya tidak mampu untuk meluahkan dengan perkataan. Macam tak percaya pun ada juga, sangat gementar dan takut. Rasa macam nak bersanding di dunia fantasi pula. Yelah, saya rasa kerdil sangat tetapi semua ini berlaku kepada saya dan Memey. Saya cuma diberitahu akan hal ini semasa baru tiba dari Bandung. Hari ini (kelmarin) pula ia menjadi tajuk utama dalam akhbar. Pada saya, ia sesuatu yang luar biasa dan apabila perkara ini diberitahu kepada ibu saya, dia kata, ini mungkin hikmah atas apa yang telah kami alami sebelum ini.

MEMEY (M): Saya mula mengenali Bill pada 2007 dan beberapa kali terlibat dengan pihak Rafflesia tapi apa yang saya dapat hari ini sangat mengejutkan, saya sendiri masih cuba untuk mempercayainya.

Diuar-uarkan dengan sebegitu rupa, kelihatannya majlis persandingan itu menjadi pesta jenama atau perkahwinan bisnes?

N: Semua ini di luar imaginasi, kami hanya merancang untuk majlis persandingan di Johor sahaja, tetapi jujurnya saya melihat majlis berkenaan sebagai keraian mendatangkan faedah kepada kedua-dua pihak, macam situasi menang-menang. Saya ambil peluang ini sebagai kolaborasi atau kerjasama dua hala.

Khabarnya akan ada artis luar negara dijemput untuk menyerikan dan membuat persembahan pada majlis kalian.

N: Kami ada diberitahu, tapi biarlah ia tidak diumumkan terlebih dahulu.

Adakah Norman bercadang akan menjemput bekas isteri dan anak-anak?

N: Saya ada berhajat. Insya-Allah sebab segala masih dalam perancangan. Saya dan bekas isteri ada berhubung, dia mengucapkan tahniah kepada saya, yang penting sekarang soal anak-anak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Keyakinan Sasqia

Posted:

Keyakinan Sasqia

Keyakinan Sasqia


SASQIA mempunyai satu kelebihan untuk melangkah dalam dunia hiburan. Dia yakin dalam percakapan dan sudah meletakkan matlamat dalam usia mudanya.


TINGGI lampai, petah dan yakin dalam bertutur. Itu kriteria awal yang muncul dalam minda sewaktu Sasqia mula memperkenalkan diri sewaktu sesi fotografi di Studio Utusan, minggu lalu.

Hadir bagi mempromosikan filem lakonan terbarunya, Senario Ops Pocot, wanita muda dengan tinggi 170 sentimeter ini turut memperkenalkan diri. Baru melangkah dalam dunia lakonan, dia tiada tanda kekok berbicara.

"Saya bermula dengan drama Bilik No.13. Kemudian muncul dalam filem Kongsi menjadi teman wanita Azad Jasmin. Ini adalah kemunculan ketiga saya melalui filem Senario Ops Pocot," ujar graduan jurusan pemasaran ini.

Membawakan watak Azie dalam filem Ismail Bob Hashim, Sasqia menjelaskan karakter tersebut adalah individu yang sangat manja dan tidak boleh berpanas serta gemar mengadu. Namun tidak mengada-ada katanya. Filem Senario Ops Pocot mula ditayangkan di pawagam sejak Khamis lalu.

"Saya reka karakter sendiri. Agak tertekan dan gemuruh juga pada awalnya kerana sewaktu kami berkawad kami perlu berdepan dengan Pengarah Rela (Ikatan Relawan Rakyat Malaysia).

"Namun anggota-anggota Rela banyak membantu kami dalam menjiwai watak sebagai pelatih Rela. Ia adalah pengalaman yang menarik dan menyeronokkan," ujar wanita berusia 26 tahun itu perihal pengalaman sebulan di set filem tersebut yang menampilkan Diana Amir, Kamal Adli dan anggota Senario iaitu Azlee, Mazlan serta Wahid.

Jujurnya, pemilik nama Nurlisasqia Ahmad Dahuri itu mengaku mempunyai matlamat sendiri dalam bidang lakonan. Bukan hanya mahu bergelar aktres, dia juga mahu mengembangkan bakat menjadi seorang usahawan berjaya.

"Sejak sekolah lagi dan zaman universiti saya memang minat berniaga. Masa di universiti, saya buat bisnes sewa kereta. Memang saya ada cita-cita yang besar dalam perniagaan," ujarnya.

"Lakonan memberi saya proses pembelajaran. Banyak perkara yang saya pelajari baik daripada aspek lakonan, kamera, bunyi serta skrip. Bagi saya bidang ini sangat menarik dan bukan sesuatu yang mudah untuk diterokai," ujar Sasqia yang awalnya menebak menjadi pelakon itu mudah. Namun sebaik sahaja melangkahkan kaki ke dalam bidang tersebut, dia sudah nampak profesion ini tidak semudah yang disangka.

Dalam waktu bidang lakonan kebanjiran wajah-wajah baru yang kadangkala tidak dapat diingati nama mereka, Sasqia menegaskan bahawa kehadirannya dalam lakonan bukanlah sebagai salah seorang pelakon muda yang bersandarkan wajah semata-mata.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.