Adsense

Rabu, 15 Jun 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Keletah mereka gamatkan konti

Posted:

Keletah mereka gamatkan konti

Keletah mereka gamatkan konti

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar AMIN FARIJ HASAN


FAIZAL Ismail, Usop Wilcha dan Fara Fauzana akan menggegarkan pagi anda dengan keletah mereka menerusi Hot FM AM Krew.


SELAMA lima tahun beroperasi, stesen radio popular, Hot FM telah berjaya menempatkan diri mereka sebagai salah sebuah stesen yang diminati ramai.

Populariti yang dikecapi oleh stesen yang bernaung di bawah Media Prima Berhad (MPB) itu pernah melayakkan mereka untuk merasai gelaran sebagai stesen radio nombor satu negara.

Meskipun hanya sempat merasai nikmat kejayaan itu hanya untuk seketika sahaja, namun ia bukan satu halangan buat Hot FM untuk terus memantapkan lagi kandungan program agar peminat terus setia bersama mereka.

Seperti mana yang pernah dikatakan Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Radio MPB, Seelan Paul sebelum ini, Hot FM bukan mahu berlumba-lumba untuk meletakkan diri mereka sebagai nombor satu.

Tetapi, apa yang penting bagi mereka adalah untuk memberikan kepuasan maksimum kepada pendengar setia yang tidak pernah berhenti menyokong Hot FM sejak lima tahun lalu.

Salah sebuah program yang cukup popular di kalangan pendengar setia radio itu adalah Hot FM AM Krew yang kini ke udara setiap hari Isnin sehingga Jumaat dari pukul 6 sehingga 11 pagi.

Sekadar menyingkap sejarah, untuk tiga tahun pertama, ia dikendalikan secara berdua oleh Fara Fauzana dan Faizal Ismail.

Ternyata populariti segmen pagi itu telah melonjakkan karier seni kedua-dua personaliti itu sehingga berjaya menjadi penyampai radio paling popular lewat ini.

Demi memantapkan lagi Hot FM AM Krew, Hot FM sebulat suara menambah seorang lagi ahli keluarganya iaitu Muhammad Azmir Selamat atau lebih dikenali sebagai AG.

Tidak puas melihat segmen itu dikendalikan secara bertiga, Hot FM telah melamar seorang personaliti yang cukup popular untuk memantapkan lagi segmen pagi yang diminati ramai.

Bermula hari ini (16 Jun), Syed Mohamad Asri Syed Osman Jamalulail atau lebih dikenali sebagai Usop Wilcha sah menjadi ahli keluarga terbaru Hot FM.

Pastinya dengan kehadiran Usop Wilcha yang digelar Abang Usop di kalangan kakitangan Hot FM itu akan menggamatkan pagi pendengar setia Hot FM apabila akan digandingkan bersama Fara, Faizal dan AG.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syamsul 'gangster'

Posted:

Syamsul 'gangster'

Syamsul 'gangster'

Oleh SYAZWAN ZAKARIAH
syazwan_zakariah@astro.com.my


LAKONAN Syamsul Yusof menunjukkan kematangan dalam filem terbaru arahannya ini.


SECARA kasar, Gangster dilihat sebagai sebuah lagi filem aksi dari Syamsul Yusof selepasEvolusi KL Drift (2008),Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009) dan Evolusi KL Drift 2 (2010).

Begitupun, untuk seorang karyawan muda yang baru tiga tahun mengarah, kemampuan Syamsul semakin memberangsangkan.

KL Gangster bukanlah sebuah filem luar biasa, tetapi tidak juga sangat biasa. Syamsul mengukuhkan 'trademark'nya menerusi filem aksi, meneruskan legasi bapanya, Datuk Yusof Haslam yang sinonim dengan filem-filem serta rangkaian drama jenayah dan kepolisan.

Filem ini mengisahkan Malek, bekas banduan yang inginkan kehidupan 'bersih' selepas lima tahun meringkuk dalam penjara.

Kembalinya lelaki itu membuatkan Shark, samseng muda yang gilakan kuasa tidak senang duduk kerana berasa tergugat, apatah lagi dia yang menyebabkan Malek ditangkap.

Isi cerita inilah yang dikembangkan dengan penampilan watak konco-konco Shark, kumpulan pesaing Shark yang diketuai Dragon serta 'guru' Shark iaitu bapa tirinya, King yang bersahabat dengan Malek.

Penonton juga diperkenalkan kepada karakter-karakter 'putih' yang selalunya tertindas seperti adik perempuan Malek dan ibunya serta watak komedi, Fadil (yang dibentuk baik serta terkawal oleh Zizan).

Konflik ala Hindustan yang membabitkan sibling rivalry turut dipaparkan menerusi watak adik Malek, Jai yang menjadi tali barut Shark.

Berdasarkan sinopsis, plot KL Gangster bukanlah sebuah idea di luar kotak, malah penonton sudah boleh mengagak penamatnya.

Namun, Syamsul mempamerkan kebolehan dan kebijaksanaannya mengolah naskhah lazim ini menjadi sebuah filem hiburan yang cukup sifat dan berlabel box-office.

Syamsul menyampaikan cerita dengan jelas, meskipun tempo filem ini bergerak pantas. Penonton masih diberi ruang untuk menghadam babak demi babak tanpa perasaan tergesa-gesa hasil suntingan yang kemas. Tidak perlu twist atau kejutan, dia menyandarkan aksi lasak sebagai umpan utama.

Aksi-aksi itu dikoreograf kemas dan ditangkap oleh kerja kamera yang efektif. Meskipun ada yang beranggapan filem ini menceduk semangat filem-filem samseng Hong Kong, tetapi 'peniruan' gaya itu dilakukan cemerlang oleh Syamsul. Adegan gasaknya tidak janggal dan tidak nampak dibuat-buat.

Selain aspek teknikal yang menjadi kekuatannya, Syamsul disokong barisan pelakon yang tepat, masing-masing berjaya menyerapi roh watak yang dipegang.

Aaron Aziz sebagai Malek menonjolkan sifat hero tipikal yang hanya mengganas bila 'disentuh' dan mampu mengundang simpati penonton tanpa perlu menangis.

Ady Putra sebagai Jai cukup menjengkelkan (tetapi masih mempunyai sifat kemanusiaan apabila dipaparkan dia memberi wang dan menyelimutkan kanak-kanak yang tidur di tepi jalan), begitu juga dengan Sofi Jikan sebagai Ajib.

Sofi memang sering diberikan watak jahat, tetapi kali ini dia lebih diingati kerana tidak 'over-acting' dan memberi makna, bukan sekadar tempelan.

Malah, Syamsul yang sebelum ini sering dikritik kerana kaku, mewarnakan peranan Shark dengan baik.

Raut wajah, bahasa tubuh dan pertuturannya sepadan, memberikan justifikasi bahawa sebenarnya dia sangat beruntung kerana selaku penulis skrip, dia sewajarnya tahu latar belakang dan selok-belok watak yang diciptanya sendiri.

Penamat filem ini sedikit anti-klimaks apabila Syamsul memilih untuk sekadar memberitahu apa yang berlaku selepas kemuncak pertarungan menerusi voice-over.

Apatah lagi, ia seperti pelajaran moral, memberitahu penonton , sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

Saya memahami tanggungjawab pembikin filem untuk menyampaikan mesej positif, biarpun tema filem berkisar kepada gangsterisme.

Saya juga memahami betapa fiksyennya adegan-adegan samseng Kuala Lumpur yang secara terbuka menembak dan berbunuh-bunuhan di khalayak ramai.

Saya akui, adegan pembukaan yang memaparkan KLCC membuatkan mood saya terganggu, begitu juga dengan narration Malek tentang betapa bernodanya Kuala Lumpur yang agak lapuk.

Bagaimanapun, Syamsul 'menebus' pengulangan klise itu dengan sebuah hidangan yang menghiburkan.

Perlahan-lahan, Syamsul membuktikan gelaran kontroversi Pengarah Terbaik yang dimenanginya tahun lalu bukan satu anugerah kosong. Dia 'gangster' industri perfileman Malaysia yang berani, harus 'digeruni' dan terus diperhatikan selepas ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.