Adsense

Selasa, 25 Januari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Teruja timba pengalaman berteater

Posted: 24 Jan 2011 06:49 AM PST

PEMBABITAN penyanyi, Farahdhiya Mohd Amin, 26, atau Farah dalam bidang lakonan semakin diterima ramai. Kejayaan melakonkan watak jahat, penggoda dan lemah lembut menyerlahkan bakat lakonan gadis berdarah kacukan Melayu-Inggeris ini.

Penampilan dalam drama seperti Kau Curi Cinta Ku, Ku Milik Mu dan Spa Q cukup meninggalkan impak besar dalam karier penyanyi bergelar pelakon yang popular dengan lagu Bertakhta Di Hati itu.

Selepas sekian lama memendamkan hasrat untuk melebarkan profil lakonan untuk terbabit di pentas teater, Farah akhirnya menerima tawaran menjayakan pementasan teater muzikal pertamanya, Terima Kasih Cinta.

Pementasan teater itu menampilkan barisan pelakon terkenal tanah air antaranya Latiff Ibrahim, Safura, Deja Moss, Shajiry, Nadia Aqilah, Vince Chong, Norish Karman dan Tony Eusoff bakal dipentaskan di Istana Budaya, Kuala Lumpur pada 17 Februari hingga 6 Mac ini.


Menurut Farah, pengalaman kali pertama terbabit dalam pementasan teater meninggalkan pelbagai memori menarik. Dia tidak sabar untuk menanti maklum balas peminat yang menyaksikan pementasan teater itu.


"Memang setiap kali berlatih untuk pementasan itu hati saya berdebar. Setiap hari banyak perkara baru yang saya pelajari. Memang membabitkan diri dalam pementasan teater adalah sasaran untuk tahun ini selain mengintai peluang beraksi di layar perak. Saya pernah mendapat beberapa tawaran untuk teater dan filem, namun terpaksa menolaknya kerana berdepan jadual penggambaran drama bersiri yang melalui tempoh penggambaran yang agak panjang.

"Saya cukup teruja untuk terbabit dalam pementasan teater. Sebelum ini, saya hanya mengetahui dan mendapat nasihat daripada rakan jika ingin meningkatkan mutu lakonan pentas teater adalah landasan terbaik. Selain lakonan saya juga perlu memberi tumpuan kepada tarian dan nyanyian kerana ia membabitkan pementasan teater muzikal.

"Pengalaman pertama di bawah bimbingan Pat Ibrahim juga pengalaman yang menyeronokkan. Siapa tidak kenal dengan reputasi koregrafer dan pereka tari terkenal seperti Pat malah saya percaya ramai yang menantikan peluang bekerja di bawah bimbingannya.

"Sudah tentu cabaran dalam pementasan teater lebih besar daripada menyanyi dan berlakon di televisyen. Saya perlu sentiasa peka dan memberi tumpuan penuh ketika beraksi di pentas," katanya.

Membawakan watak Azura, Farah bakal menyanyikan beberapa lagu baru selain lagu yang pernah dipopularkan Aishah, Janji Manis Mu pada pementasan teater itu. Ditanya mengenai karya yang diadaptasi daripada filem Cinta itu, Farah menjangkakan satu persembahan yang menarik.

Bercerita lanjut mengenai watak Azura seorang gadis lurus bendul, namun tegas. Dia bekerja di kedai buku. Sejak Disember tahun lalu kru produksi pementasan berkenaan sudah memulakan latihan untuk menjiwai watak dan memahami karakter masing-masing.

Mengulas lanjut mengenai nyanyian pula, Farah mempertaruhkan single terbaru, Kau Telah Pergi ciptaan Julfekar. Lagu berentak balada itu mendapat maklum balas yang positif daripada pendengar. Malah dia menaruh keyakinan lagu kisah putus cinta itu bakal meninggalkan impak besar seperti lagu Bertakhta Di Hati.

Lagu berkenaan juga berkaitan dengan dirinya yang mengakui sudah kembali 'single' selepas percintaan dengan seorang ahli perniagaan terputus selepas empat tahun berkenalan. Farah sendiri sudah berasa penat apabila diajukan soal cinta apalagi mengenai perkahwinan.

"Tawar hati dan penat apabila ditanya soal cinta. Mungkin kami tiada jodoh. Saya tidak percaya dengan hubungan jangka panjang lagi. Perpisahan kami tiada kena mengena dengan kesibukan saya dalam karier seni mahupun pihak ketiga. Cuma kami tidak ada persefahaman lagi, itu sahaja.

"Hendak kata serik untuk bercinta lagi tidak rasanya. Buat masa ini, biarlah saya melupakan dulu mengenainya (cinta). Saya lebih selesa menumpukan kepada karier terlebih dulu," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Kecewa sikap MMP, EPSB

Posted: 24 Jan 2011 06:40 AM PST

PRESIDEN Persatuan Pekerja-Pekerja Filem Malaysia (Profima), Khir Mohd Noor melahirkan rasa kecewanya apabila dua syarikat penerbitan filem terkenal, Metrowealth Movies Production (MMP) dan Excellent Pictures Sdn Bhd (EPSB) tidak membenarkan karya diterbitkan dipertandingkan pada majlis Malam Anugerah Profima.

Anugerah yang dulunya menggunakan nama Anugerah Oskar itu bakal berlangsung pada 7.30 malam esok (25 Januari) di Palace of The Golden Horses. Sebanyak 64 kategori akan dipertandingkan membabitkan kerja di balik tabir sesebuah penerbitan.


Sewaktu sidang akhbar Anugerah Profima yang berlangsung di Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia (Finas) baru-baru ini, Khir menegaskan disebabkan keengganan dua produksi filem dan drama milik David Teo dan Ahmad Idham mempertandingkan filem mahupun drama dihasilkan menyebabkan karya ahli bernaung di bawah Profima terbitan MMP serta EPSB terpaksa digugurkan.

"Saya dapat berasakan kekecewaan ahli Profima yang bekerja dengan dua produksi itu apabila penyertaan yang dihantar kepada kami terpaksa digugurkan kerana ia dihantar sendiri oleh mereka," katanya.


Sebelum itu Khir mendapat maklumat daripada beberapa ahli, jika penyertaan kru yang bertugas dengan MMP dan EPSB diteruskan, tindakan akan diambil.


"Bagi mengelakkan ia bakal memberikan kesan kepada kerjaya ahli, kami terpaksa akur dan menggugurkan semua penyertaan mereka," katanya lagi.

Begitupun Khir sudah mendapatkan penjelasan daripada Pengarah Urusan EPSB, Ahmad Idham mengenai tindakan yang diambil dan jelas pengarah serta pelakon itu, pihaknya tidak mahu terbabit dengan sebarang aktiviti berkaitan industri perfileman tempatan termasuk majlis penganugerahan dianjurkan mana-mana pihak.


"Kami menghormati pendiriannya. Cuma saya tidak tahu apa puncanya, saya belum mendapat sebarang penjelasan daripada Pengarah Urusan MMP, David Teo," katanya.

Walaupun dua produksi yang aktif menerbitkan filem dan drama itu tidak terbabit, bagi syarikat penerbitan gergasi lain seperti Skop Production, Primework Studios dan Tayangan Unggul memberikan sokongan dengan bukan saja menghantar karya hasil kerja ahli Profima untuk dipertandingkan, tetapi turut membeli meja pada malam majlis dianjurkan.


Majlis penganjuran Anugerah Profima tahun ini bagaimanapun menimbulkan kontroversi, pertamanya apabila namanya diubah dan kedua tiada kategori untuk pelakon.


Menjelaskan mengenai perkara itu tegas Khir, nama Oskar yang diguna pakai selama tujuh kali penganjurannya sebelum ini dirasakan kurang sesuai dan tidak mewakili Profima.


"Mengapa kita mahu menggunakan nama yang sudah diguna pakai orang lain. Oskar sinonim dengan majlis penganugerahan Academy. Menggunakan nama Profima bermakna ia datang dari persatuan yang menghargai ahlinya. Saya rasa ia akan menjadikan majlis anugerah ini menjadi lebih bermakna.


"Mengenai kategori untuk pelakon sebenarnya Profima diwujudkan untuk mengangkat karya atau kerja dihasilkan pekerja produksi. Kami mahu mengiktiraf mereka. Pelakon pula sudah banyak anugerah di Malaysia ini diwujudkan untuk mereka. Walaupun ada berpendapat dengan ketiadaan kategori pelakon anugerah Profima ini akan hilang seri, ia tidak berlaku kerana mereka ini akan menghiasi majlis diadakan dengan menjadi penyampai anugerah juga persembahan," katanya. Walaupun anugerah pelakon digugurkan ia ditambah dengan beberapa anugerah lain, antaranya Kostum Terbaik, Jurusolek Terbaik, Kesan Khas Terbaik dan Pembantu Produksi Terbaik. Pada malam itu nanti Profima turut mewujudkan beberapa anugerah khas seperti Tokoh Veteran Profima, Tokoh Pelakon, Tokoh Akademi Perfileman dan Tokoh Media.


"Untuk anugerah khas Tokoh Veteran Profima kami berikan kepada Mohd Nor Tagaya yang aktif sebagai pekerja produksi sejak zaman Allahyarham Tan Sri P Ramlee sehingga sekarang. Tokoh Pelakon kami memilih Datuk Yusuf Haslam, ini kerana pembabitannya dalam dunia penerbitan filem dan drama tempatan sangat memberangsangkan. Beliau juga boleh dijadikan contoh kepada ahli yang lain kerana sebelum ini dia juga bermula sebagai pekerja filem sebelum menimba pengalaman sebagai pelakon dan pengarah.


"Bagi anugerah Tokoh Akademik Perfileman akan diberikan kepada Allahyarham Dr Anuar Nor Arai sementara Tokoh Media diberikan kepada Ku Seman Ku Hussein yang banyak menulis mengenai industri perfileman secara umum mahupun kritikan," katanya.


Tahun ini Profima menerima hampir 300 pencalonan untuk 64 kategori dipertandingkan membabitkan 83 bidang kerja penerbitan filem mahupun drama. Anugerah akan diberikan kepada kategori filem, telefilem, drama bersiri, program televisyen, animasi, dokumentari dan pengiklanan. Seramai tujuh juri dilantik untuk menilai pemenang bagi setiap kategori.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.