Adsense

Isnin, 17 Januari 2011

borak kosong

borak kosong


[WOW] Wanita Tunisia mengandung 12 bayi sekaligus

Posted: 17 Jan 2011 09:20 PM PST

Wanita yang berasal Tunisia mengaku sedang mengandung 12 bayi. Wanita yang enggan disebutkan namanya itu mengungkapkan kehamilan ini sangat menggembirakan kerana sebelumnya wanita ini mengalami dua kali keguguran. Dia dan suaminya berharap memiliki enam anak laki-laki dan enam anak perempuan. Ketika ini wanita tersebut dikatakan sedang hamil sembilan bulan dan dalam masa menunggu melahirkan.



Namun, para pakar kesihatan mengkritik keras apa dialami wanita ini. Mereka menuduh doktor yang merawat pasangan itu mempertaruhkan kesihatan serta kehidupan ibu dan bayi yang dikandung. Tidak diketahui pengubatan kesuburan apa yang mereka lakukan, tapi suami wanita yang bernama Marwan, mengatakan kalau mereka mengharapkan anak kembar.

Isterinya pula ingin segera memeluk bayi kembarnya dan ingin melahirkan secara normal. Tetapi menurut pakar kandungan itu tidak mungkin. Marwan, yang mengajar di sebuah sekolah di Gafsa, bahagian barat Tunisia, mengatakan kehamilan 12 bayi ini adalah sebuah keajaiban.

"Awalnya aku berfikir bahawa isteriku akan melahirkan kembar dua. Tetapi ditemukan lebih banyak janin," kata Marwan seperti dikutip dari Telegraph.co.uk. Keadaan tersebut menurut Simon Fisher, pakar fertilitas dari University of Oxford, sangat menakutkan. Dia mengatakan kehamilan tersebut dapat terjadi kerana pasangan mengabaikan nasihat dari doktor dengan melakukan hubungan seksual selama pengubatan.

"Kesempatan untuk janin bertahan hidup sangat kecil. Mungkin beberapa dari janin akan hidup tanpa masalah kesihatan tetapi risiko mereka mengalami masalah kesihatan yang serius juga sangat besar," kata Fisher. Keadaan ini juga sebelumnya dialami oleh seorang wanita yang berasal Amerika Syarikat, Nadia Sulaeman, tetapi jumlah bayinya tidak sebanyak wanita asal Tunisia tersebut. Pada Januari 2010, ia berhasil melahirkan lapan bayi hasil IVF (pembuahan buatan).

Pada Mei lalu, wanita InggEris, Nuala Conway, melahirkan enam bayi kembar. Satu dari empat anak perempuan dan dua anak lelakinya meninggal bulan lalu. Pada 1996, wanita Inggeris lainnya, Mandy Allwood, juga hamil kembar lapan setelah mengambili ubat kesuburan.

Mandy ditawarkan untuk menggugurkan beberapa janin demi memberi kesempatan bertahan hidup janin lainnya, tapi dia menolak. Akibatnya bayi kembar lapan, enam anak laki-laki dan dua perempuan, dilahirkan selama tiga hari dan semuanya meninggal hanya dalam waktu satu jam.

Lagi kelakuan tak senonoh pasangan di MRT Singapura

Posted: 17 Jan 2011 08:35 PM PST

Laporan ini saya petik daripada stomp.com.sg mengenai pasangan
yang selamba buat projek walaupun penumapang ramai di
sekelilingnya....



ini laporan penuhnya....

This young couple did not seem to be bothered by the stares they were getting, as they kissed and behaved intimately on the train, said STOMPer Yun.

She said:

"The moment this couple got on the train, they kept touching each other all over and kissed non-stop.

"The guy noticed that I was staring at them, but they just continued behaving like this."

[Gila] Ramai wanita Bangladesh disimbah asid kerana tolak pinangan

Posted: 17 Jan 2011 07:40 PM PST

Wajah wanita-wanita muda di Bangladesh terancam cacat jika menolak untuk berkahwin. Hal ini terjadi kerana siraman asid oleh pelamarnya.

Di Bangladesh, kes serangan dengan menggunakan asid kepada wanita dan keluarganya tinggi. Serangan itu ditujukan kepada wanita-wanita muda yang menolak lamaran untuk menikah.

Proses pernikahan yang gagal dengan alasan mahalnya mahar yang harus dibayar calon pengantin laki-laki, kadang berhujung dengan serangan air asid terhadap calon pengantin perempuan. Anak-anak juga menjadi sasaran dalam kes pertikaian keluarga.

Sebab itu juga pemerintah Bangladesh bermaksud mengatur penjualan dan pembelian air asid dengan harapan kes serangan dengan menggunakannya menurun.

"Para pejual harus menulis nama-nama pembeli asid sehingga kami memiliki catatannya. Intinya kami ingin membatasi pembeliannya ini sehingga tidak akan disalahgunakan," kata menteri perdagangan, Faruk Khan, kepada BBC.

Ancaman hukuman mati

Pada tahun 2002, Bangladesh telah menerapkan peraturan dengan ancaman hukuman mati terhadap para pelaku serangan yang menggunakan asid. Hukuman berat tersebut membuat jumlah kes serangan menggunakan asid menurun.

Namun kelompok-kelompok penekan mengatakan tahun lalu, jumlah penyerangan dengan menggunakanasid kembali meningkat. Tidak kurang dari 153 orang, sebahagian besar wanita dan anak anak, menjadi korban serangan asid sepanjang tahun lalu.

LSM di Bangladesh mengatakan lemahnya menegakkan hukuman membuat tidak banyak pelaku yang diseret ke muka pengadilan.

sumber : TRIBUNNEWS.COM

Hanya tak bayar tol di penjara seumur hidup

Posted: 17 Jan 2011 06:46 PM PST

Hanya gara-gara tak mahu mengeluarkan wang untuk membayar tol, seorang lelaki dihukum penjara seumur hidup. Shi Jianfeng ini nekad memalsukan plat nombor kendaraan  agar terhindar daripada membayar jalan tol.

Hakim di Daerah Henan, menjatuhkan hukuman itu kerana Shi Jianfeng menggunakan plat nombor kendaraan tentera demi menghindari membayar perbelanjaan jalan tol sebanyak US$560.000 . Jianfeng dinyatakan terbukti menampal plat nombor kendaraan tentera di dua trak pasir miliknya selama sembilan bulan.

Selain dihukum penjara, Jianfeng juga dijatuhi denda 2 juta Yuan dan kehilangan hak politiknya.

Namun,  Hakim Pingdingshan memerintahkan agar proses persidangan diulang semula kerana ada  orang lain disayaki terlibat dalam kes ini.

Pejabat berita Xinhua melaporkan pegawai kehakiman, Liu Penghua, mengatakan Jianfeng pernah mengaku bahawa dia diperalat oleh adiknya, Shi Junfeng.

Shi Junfeng yang mengetahui hal ini terus menyerahkan diri kepada polis di Kota Yuzhou,Dia mengaku telah memperalatkan abangnya yang hanya seorang petani. Namun, Junfeng tidak menyangka abangnya akan dihukum sedemikian berat.

Kes ini mendapat banyak protes di kalangan masyarakat yang menganggap banyak kejahatan yang lebih serius hanya mendapatkan hukuman ringan. Masyarakat juga mengeluhkan mahalnya kos tol di sebahagian besar jalan-jalan utama China.(bbc.co.uk)
sumber : TRIBUNNEWS.COM

Maut dibunuh rakan Facebook

Posted: 17 Jan 2011 05:40 PM PST

Lagi-lagi kerana facebook....
saya petik dari myMetro

VILNIUS (Lithuania): Seorang remaja lelaki ditahan kerana disyaki membunuh kenalan barunya selepas mereka bertemu hasil perkenalan di Facebook, kata polis semalam.

Suspek, 14, didakwa bertemu mangsa selepas mereka saling bertukar-tukar mesej melalui laman sesawang sosial popular berkenaan.


Jurucakap polis Lithuania berkata, mayat remaja perempuan berusia 13 tahun itu ditemui pihak berkuasa di pinggir Vilnius pada petang kelmarin.


Katanya, mangsa berasal dari Alytus di selatan Lithuania dan pergi ke pinggir ibu negara Lithuania itu untuk bertemu suspek yang tinggal di situ. - AFP

Anak rusa dapat bantuan pernafasan mulut ke mulut dari seorang pekerja

Posted: 17 Jan 2011 04:40 PM PST


Seorang pekerja taman tema BRITISH secara dramatiknya telah menyelamatkan nyawa seekor anak rusa  dengan memberikan pernafasan dari mulut ke mulut.

Jurutera penyelenggaraan Chris Walker sedang membaiki rollercoaster ketika Holly, rusa Scandinavia yang berusia dua tahun, melahirkan anak di kandang taman haiwan, Grantham Journal melaporkan.

Dan dengan pengarahnya, Mr Walker, 52, yang mempunyai pengalaman sebelum bekerja dengan ternakan, terpaksa melangkah masuk.

"Kami mengamati Holly di padang dari jarak jauh dengan teropong agar tidak menyedihkannya," katanya kepada Jurnal Grantham.

"Semua nampak berjalan lancar sehinggalah anak rusa dilahirkan. Saya tiba-tiba mengesyaki bahawa anak rusa itu tidak bergerak.

"Saya bergegas ke situ dan mendapati rusa terbaring di atas rumput tak bernyawa. Dia memiliki detak jantung yang sangat lemah dan tidak bernafas.

"Saya periksa laluan udaranya bersih, menggosoknya cepat untuk merangsang jantung dan memberinya beberapa nafas di mulutnya."

Anak rusa itu seberat 5kg, kini kembali sihat sepenuhnya, pekerja di Twinlakes Park, berhampiran Melton Mowbray, England tengah berkata.

"Kami telah menamakannya Snow White kerana dia telah kembali hidup oleh Putera Tampan kami," kata pengurus Sandy Gyorvari.



Sumber - News.com.au

Gadis China dengan tulang belakang bentuk ular akan melakukan pembedahan pembetulan

Posted: 17 Jan 2011 10:01 AM PST




The 14-year-old is to receive surgery to correct her snake-shaped spine this February at Xinqiao Hospital.


Xiao developed a twisted spine when she was just 9-years-old.

"My grandmother found my shoulders are not on the same line," she says. Her spine became more and more twisted, which makes it difficult for her to breathe as the twisted spine presses on her right lung.

Doctors have planned a two-phase surgery on Xiao - the doctors intend to cut off part of the twisted vertebra, and then the second phase of surgery is to make the snaky spine straight.

"The risk is very high," says a doctor at the hospital, "as any mistake or unpredicted factors can make her paralyzed for her remaining life."


Via - Faded Tribune

Nenek berusia 98 tahun mencekik mati nenek berusia 100 tahun

Posted: 17 Jan 2011 09:01 AM PST

AMERIKA SYARIKAT - Seorang nenek berusia 98 tahun penghuni rumah orang-orang tua telah dituduh dengan pembunuhan tahap dua kerana dituduh mencekik teman sebiliknya yang berusia 100 tahun.

Laura Lundquist dari Massachusetts, AS dituduh membunuh Elizabeth Barrow (gambar di sebelah kiri), yang ditemui mati di biliknya di Dartmouth pada 24 September dengan beg plastik di atas kepalanya.

Polis pada mulanya menyangka Puan Barrow telah membunuh dirinya sendiri tetapi pemeriksa perubatan menyatakan itu pembunuhan selepas bedah mayat menyatakan bahawa dia telah dicekik.

Scott Barrow, anak lelaki mangsa, mengatakan, bahawa Lundquist membuat kenyataan mengancam kepada ibunya. Puan Lundquist sudah sering mengeluh bahawa teman sebiliknya terlalu banyak pelawat.

"Ibu saya sangat dikasihi. Dia juga mengasihi semua orang di rumah orang tua itu. "Dia punya rutin sehari-hari di mana dia akan naik dan menyusuri lorong dan memeluk orang-orang yang tidak seberuntung seperti dia."

Hakim negeri mengarahkan Puan Lundquist ke hospital tempatan di mana doktor akan menilai kemampuannya sebelum ia didakwa, menurut media tempatan di sana.

Dia diyakini sebagai terdakwa pembunuhan yang tertua dalam sejarah Massachusetts. Namun, kesnya mungkin tidak dibawa ke mahkamah kerana masalah mentalnya.


Sumber - Sky News

[Kesian] Bayi Vietnam lahir dengan wajah yang cacat

Posted: 17 Jan 2011 08:40 AM PST

Ms Vo Thi Gai (dari daerah Hoai An, wilayah Binh Dinh, Timur Utara Vietnam) berkata, selepas melahirkan Ho Ngoc Toi (nama bayi) doktor di hospital kanak-kanak di Daerah 1, Bandar Ho Chi Minh, selatan Vietnam mendiagnosis bayi perlu dibuat pembedahan untuk menyelamatkan kedua-dua matanya.

Walaupun ibu nya mengalami beguk, doktor memintanya untuk membuat pembedahan penting tetapi dia masih ragu-ragu. Jika dia menggunakan wang untuk pembedahannya, bayinya akan ditinggalkan dalam keadaan sukar. "Saya telah menderita banyak kesakitan dalam hidup saya, dan sekarang saya hanya berharap untuk membantu bayi ini," katanya.


Namun, umur bayi itu baru hampir dua bulan, terlalu lemah untuk menjalani pembedahan untuk menyelamatkan matanya ". Para doktor mengatakan untuk menunggu sehingga berat bayi mencapai 8 atau 9kg (£ 17), cukup kuat untuk menjalani pembedahan tetapi kerana jangkitan, bayi itu tidak boleh makan, hingga kini, sudah 3 bulan berat badan bayi hanya 3.5 kg (7 £)

[Gila] Jewel Eye!! Inilah Teknik Pemasangan Permata di Bola Mata

Posted: 17 Jan 2011 07:00 AM PST

Jewel Eye (perhiasan mata) merupakan metode baru dan ekstrim untuk menghias wajah. Metode ini dikembangkan oleh Netherlands Institute for Innovative Ocular Surgery dan dikatakan sebagai generasi terbaru dari kosmetik tubuh. Body Piercing.



Teknik Jewel Eye (atau JewelEye di Belanda) adalah teknik bedah yang meletakkan permata kecil (sebesar 3,5 mm) di bawah lapisan transparan mata yang dikenal dengan konjungtiva, seperti dikutip dari carefair. Konjungtiva adalah membran halus yang menutupi bahagian depan bola mata dan garis bahagian dalam kelopak mata.

Biasanya design permata yang biasa dimasukkan ke dalam konjungtiva berbentuk bulat, daun semanggi, not balok dan yang paling populer adalah bentuk hati. Meskipun begitu, anda juga boleh meminta bentuk permata sesuai keinginan.

Proses Pemasangan

Hal pertama yang dilakukan adalah membius mata dengan ubat anestesi dan didekontaminasikan untuk mencegah infeksi bakteria. Kemudian mata disuntikkan dengan menggunakan larutan garam khusus untuk membuat kantung kecil pada konjugtiva mata. Secara medik, kantung ini dikenal dengan nama 'bleb'.

Dengan menggunakan gunting khusus, 'bleb' dibuka dengan cara membuat semacam terowongan agar permata boleh dimasukkan. Terowongan tersebut dibuat agar sesuai dengan proporsi dari design permata tersebut.

Kemudian barulah memasukkan permata pada 'bleb' di konjungtiva mata. Keseluruhan proses implan ini memakan masa hanya sekitar 15 minit.

Setelah proses implan selesai, mata dibersihkan dan menghilangkan kelebihan larutan garam khusus dari mata. Hal terakhir yang dilakukan adalah meneteskan antibiotik pada mata.

Pemasangan Jewel Eye ini boleh dilakukan di klinik doktor mata yang terdaftar. Kos pemasangan bervariasi, mulai dari US $ 600 hingga US $ 1,200 .







Setelah pemasangan, ada rawatan yang harus dilakukan, yakni dengan menitiskan antibiotik secara teratur selama dua minggu. Setelah itu, hanya diperlukan rawatan pemeriksaan setelah pemasangan satu tahun.



Foto seekor zebra tersenyum mesra

Posted: 17 Jan 2011 06:00 AM PST




Foto-foto lucu ini diambil oleh Irina Koehler sewaktu dia memandu di Pine Mountain Wild Animal park bersama keluarganya. Keluarga ini telah mengambil gambar binatang di taman sepanjang hari ketika mereka melihat sebuah Zebra mendekati mereka. Mereka membuka tingkap kereta mereka untuk mengambil gambar tetapi mereka terkejut ketika Zebra cheeky menjulurkan kepala lmelalui jendela dengan mulut terbuka lebar melemparkan senyum manisnya dengan gigi besarnya.

Ekstrim!! Foto X-Ray Menunjukkan Remaja 13 Tahun ini Hampir Kehilangan Otaknya

Posted: 17 Jan 2011 05:45 AM PST





So close: The X-rays taken after Xiaolin Niu, 13, fell and a hook missed his brain by a whisker.

These are the amazing X-ray images that show how a 13-year-old boy cheated death when a razor sharp hook missed his brain by two millimetres in a bizarre accident. Xiaolin Niu slipped on the icy playground at his school in Xianghai, north eastern China, and fell face down on to a steel hook attached to a broken heater that had been dumped on the tarmac. 'It hurt a lot but I tried to be brave,' said Xiaolin.

'The hook was originally much longer so the school called out an engineer who cut off most of it with a welder, which was a bit frightening.' Head surgeon Yan Shijun from nearby Changchun emergency hospital explained: 'The hook pierced his skull but was turned to the side by the impact. 'But any movement would have sent it into his brain and he could have died on the spot. 'We managed to extract it very carefully. 'He has lost his right eye but he's very lucky to be alive at all,' he added.

Wu seorang petani membuat robot yang canggih

Posted: 17 Jan 2011 04:00 AM PST

Wu Yulu, seorang petani berusia 49 tahun dari luar kota Beijing, menjadi perbincangan di negaranya karena robot rumahan buatannya.

Saat ini robot ciptaan Wu, yang disebut sebagai anaknya, selangkah lagi mendapat pengakuan internasional. Robot itu terbuat dari barang bekas seperti kawat dan sekrup. Wu telah menciptakan lebih dari 47 robot yang dapat menuangkan teh, memberi api kepada perokok, dan mengecat.

Wu yang tidak sekolah lagi setelah lulus sekolah rendah menjadi pahlawan di media massa China atas kreativiti dan penemuannya.Media massa asing juga tertarik mewawancaranya sebelum dia muncul di Shanghai World Expo.

"Saya menjadi terkenal sekarang. Padahal, saya telah melakukan ini lebih dari 20 tahun. Di ekspo nanti saya dapat menerima pengiktirafan yang lebih luas lagi. Saya akan mewakili para petani dan saya senang sekali," katanya.

Wu mengakui, untuk membiayai hobinya membuat robot memang memerlukan perbelanjaan besar. Dia sampai bercerai dengan isterinya kerana menghabiskan wang terlalu banyak untuk hobinya itu. Robot buatannya telah diperlihatkan di Jepun, Korea, dan Hongkong. Hebat juga petani ini.

sumber: kompas.com

Hebatnya kenderaan awam di negara lain

Posted: 17 Jan 2011 03:00 AM PST




 Mesra OKU dan yang paling canggih ada tempat letak basikal
di depan bas khas untuk mereka yang berbasikal yang mahu menaiki bas




Aksi lembu cuba untuk membelasah seorang wanita

Posted: 17 Jan 2011 02:00 AM PST

w
image

image
Gila betul lembu ini sampai dia nak belasah perempuan .Mungkin dia geram pasal perempuan itu pakai baju warna merah

Berloghat Cina selepas terkena migrain

Posted: 17 Jan 2011 01:17 AM PST

Seorang perempuan Inggris tiba-tiba berbicara dengan loghat China, setelah dia menderita migrain berat.

Sarah Coldwill, perempuan itu, sebagaimana diberitakan media, percaya bahawa dia mengalami Sidrom Logat Asing (FAS/Foreign Accent Syndrome), yang telah membuat cara berbicara "West Country"-nya berubah jadi loghat sengau China, sekalipun dia tak pernah mengunjungi negaraChina.

Perempuan berusia 35 tahun dari Plymouth, England barat-daya, itu sekarang menjalani terapi kemampuan berbicara, setelah menderita sakit kepala sebelah akut. yang dilaporkan membuat dia mengalami sejenis kerosakan otak. "Saya pindah ke Plymouth ketika saya berusia 18 bulan, jadi saya sejak dulu selalu berbicara seperti orang tempatan. Namun setelah satu serangann mereka mengatakan saya bercakap seperti orang China," katanya.

"Saya bercakap dengan anak tiri saya melalui telefon dari hospital dan dia tak mengenali suara saya. Dia mengatakan suara saya terdengar seperti suara orang China. Sejak itu, teman-teman saya meletakkan telefon  kerana mereka mengira saya membuat panggilan palsu."


FAS telah didokumentasikan di seluruh dunia dan biasanya berkaitan dengan stroke atau cedera otak traumatis. Sindrom tersebut pertama kali dicatat pada awal Abad XX dan ada pendapat penyakit itu hanya menyerang sebanyak 24 orang sahaja di seluruh dunia.

sumber: kompas.com




Selamatkan ayahnya daripada terbakar dengan sebotol coca cola

Posted: 17 Jan 2011 12:45 AM PST

Seorang lelaki yang tak sengaja berada ditengah kebakaran ketika dia menggunakan minyak untuk menyalakan unggun api telah diselamatkan oleh anak remajanya dengan sebotol coca cola.

Lelaki itu terselamatkan ketika anaknya Nicholas (15 tahun), menggoncang sebuah botol coca cola berisi dua liter air, mengarahkan mulut botol kepada bapanya lalu membuka tutup. Remaja itu menggunakan kekuatan letusan soda dari botol coca cola itu untuk memadamkan api. Hebatnya, api pun terpadam!

Ayah dua anak dari Mullion, dekat Helston, Cornwall, England ini, dilarikan ke unit luka bakar terdekat.Dilaporkan, dia memerlukan pembedahan transplantasi kulit. Para doktor mengatakan,anak lelakinya yang bijak itu  telah menyelamatkan hidupnya. Menurut doktor lagi, kecederaan ini akan lebih teruk jika api itu tidak berhasil dipadamkan.

Nicholas  itu mengatakan, "Ayah pada mula cuba berguling-gulingan untuk memadamkan api, tapi kerana dalam posisi sulit, cara itu tidak berkesan. Kemudian dia berlari ke arah saya dan berteriak 'Tolong!' Secara tak sengaja saya mengambil sebuah botol coca cola dua liter yang terletak dekat saya, lalu mengoncangnya, dan air coca cola itu tersembur ,api pun terpadam."

Insiden itu terjadi ketika Nicholas dan ayahnya, Wythe, membersihkan  semak berduri dan rumput liar di kebun mereka, lalu ayahnya membuat sebuah unggun api. Ketika api  itu tidak juga menyala, Wythe menuangkan minyak pada api itu, yang kemudian menyambar tubuhnya.

Wythe dilarikan ke hospital Cornwall Barat di Penzance oleh isterinya Anita, sebelum dipindahkan kehospital Frenchay di Bristol. Wythe mengatakan, keluarganya sangat bangga pada anaknya. Kata Wythe, " Tanpa kecedikkan Nicholas itu pasti perkara itu menjadi lebih buruk. Saya benar-benar beruntung. Kita semua mengetahui, sangat berbahaya melemparkan sesuatu ke dalam api. "

Mari kita lihat proses kehilangan jari selepas dipatuk ular berbisa

Posted: 16 Jan 2011 11:30 PM PST

Biasanya racun yang dimiliki oleh jenis ular cobra atau kalajengking jenis tertentu, sungguh mematikan.Walaupun mangsa patukkan terselamat tetapi bahagian yang dipatuk bakal cacat dalam waktu yang sangat singkat. Mengerikan !!! diharap kita dan keluarga tidak akan pernah mengalami hal mengerikan seperti ini.Cuba lihat gambar dibawah ini....






sumber : ruanghati.com

[Ajaib]Bayi dilahirkan setelah ibunya disahkan meninggal dunia

Posted: 16 Jan 2011 10:45 PM PST

Kejadian luar biasa telah mengejutkan dunia kedoktoran. Seorang ibu yang dipastikan telah meninggal dunia, tetapi masih boleh melahirkan bayi mungil dengan sempurna. Berita ini  menjadi bahan perbincangan dunia perubatan.

Mahmoud Soliman sebagai suami yang berumur 29 tahun tak pernah membayangkan boleh menghadapi kesedihan dan kebahagiaan dalam satu masa. Isteri yang dicintainya Jayne Soliman 41 tahun, pergi untuk selamanya. Dan sebagai gantinya, dia mendapatkan seorang bayi perempuan cantik yang dilahirkan dari rahim isterinya. Yang mengharukan, Aya Jayne  nama bayi tersebut, dilahirkan dua hari setelah Jayne dinyatakan meninggal akibat otaknya tidak boleh berfungsi lagi. Berkat bantuan perubatan, Aya boleh dilahirkan dengan selamat.

Sebenarnya kehamilan Jayne tidak bermasalah. Namun di usia kehamilannya yang mencapai 25 minggu, tiba-tiba dia pengsan setelah mengadu sakit kepala. Mahmoud melarikannya ke hospital John Radcliffe di Oxford. Namun beberapa jam kemudian, doktor menyatakan otak bekas atlet ski ais England ini tidak berfungsi dan dia sudah sahkan mati.


Doktor telah cuba membantu jantung Jayne agar tetap berdenyut dengan bermacam peralatan. Ini dilakukan agar bayi yang berada di perut Jayne boleh diselamatkan. Jayne diberi dua dos besar steroid, sehingga jantung bayinya bioleh berkembang. Dan akhirnya, Aya Jayne boleh lahir dengan selamat melalui pembedahan cesar.

 Aya sempat diletakkan di atas perut ibunya untuk memberi sedikit waktu bagi keduanya untuk bertemu. Setelah itu Aya langsung dilarikan ke unit perawatan intensif. Sedangkan Mahmoud diberi kesempatan untuk mengucapkan selamat jalan kepada isterinya, sebelum akhirnya doktor mematikan peralatan batuan untuk hidup.

Mahmood berkat nama"Aya" berasal dari bahasa Arab yang berarti "KEAJAIBAN". Itu merupakan nama yang dipilih Jayne ketika masih hidup.(link)