Adsense

Sabtu, 26 Jun 2010

borak kosong

borak kosong


Rasa Nak Muntah

Posted: 26 Jun 2010 11:00 AM PDT


Di Dalam sebuah bas duduk seorang pemuda dan seorang nenek . Si nenek memicit-micit kepalanya .
     "Kenapa nie nek . Pening ya ," tanya pemuda tersebut .  
     "Ya nak , rasanya kepala pening , perut mual ,rasa macam nak muntah ," jawab nenek .
     "Oh , ya nak ,bolehkah nenek melihat muka kamu sebentar ."
     Pemuda itu terkejut tapi kemudian tersenyum ," Boleh nek , tapi kenapa ?"
     Si nenek menjawab ,"Biar muntahnya lebih cepat ."

Pengantin becerai sebelum sanding

Posted: 26 Jun 2010 09:55 AM PDT


Majlis persandingan sepasang pengantin baru di sebuah dewan kecoh apabila keluarga perempuan menolak hantaran pulut kuning yang di bawa rombongan pengantin lelaki.Akibatnya,pasangan yang baru diijabkabulkan itu tidak sempat menikmati malam pertama mereka kerana mengambil keputusan bercerai pada hari persandingan.
Ini semua terjadi kerana pihak pengantin lelaki melanggar perjanjian supaya tidak membawa pulut kuning sebagai hantaran yang di anggap khurafat oleh pihak keluarga perempuan.Pihak lelaki pula mengatakan bahawa itu tradisi turun temurun keluarga mereka.Akibat hendak menjaga maruah kelurga pengantin lelaki menceraikan isterinya tanpa sempat menaiki pelamin.

Budak Dua Muka

Posted: 26 Jun 2010 09:01 AM PDT


Lali lahir bersama 4 mata ,sepasang hidung,telinga dan mulut.Ia sesuatu keajaiban.Ini kuasa tuhan dan kelahiaran ini mungkin ada petanda baik.Sehingga kini tahap kesihatan Lali semakin baik.
Kelahiran bayi perempuan yang mempunyai dua muka menjadi perhatian penduduk desa Saini Sunpura, di Utara India.Bagi masyarakat Hindu bayi ini di anggap  'Anak Dewa' kerana ia dikaitkan dengan Dewa Durga yang mempunyai banyak muka.

12 Tempat dan Waktu doa Mustajab

Posted: 26 Jun 2010 08:08 AM PDT

Doa Pictures, Images and Photos


Selain  usaha dan tawakal, doa ialah satu -satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat. Doa itu ialah senjata mukmin.Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada Allah SWT .Diantaranya ialah
  1. Semasa Lailatul-Qadar
  2. Ketika hujan turun
  3. Ketika memulakan dan setelah selesai solat
  4. Ketika menghadapi betisan musuh di medan peperangan
  5. Di tengah malam
  6. Di antara azan dan iqamah
  7. Ketika susjud dalam solat
  8. Ketika iktidal akhir dalam solat
  9. Ketika Khatam (tamat) membaca 30 juz Al Quran
  10. Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga malam(waktu sahur)
  11. Malam Jumaat dan di sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah(diperkenankan doa ) yang terletak diantara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat
  12. Di antara waktu Zuhur dan Asar dan antara waktu Asar dan Maghrib














Penggunaan Gitar Dalam Islam

Posted: 26 Jun 2010 06:53 AM PDT

Guitar Pictures, Images and Photos


Nyanyian adalah diharuskan oleh golongan pertengahan.Hal ini terjadi apabila orang yang terlalu asyik denagan Allah SWT ,nyanyiannya adalah baik..Manakala bagi orang yang mudah terpengaruh dengan desakan hawa nafsu,nyanyian haram baginya.
Namun begitu,jika nyanyiannya itu dijadikan sebagai rutin harian sehingga mengabaikan perkara yang harus dan wajib ,maka ia berada dalam kalangan orang-orang bodoh yang kesaksiannya di tolak.
Bercerita mengenai hukum penggunaan gitar dalam Islam,Iman  al -Ghazali beranggapan bahawa alat  muzik yang dipetik dengan tali dan ditiup dengan mulut adalah sebahagian daripada punca ia di haramkan.
Pengharaman alat muzik tersebut adalah berpunca daripada haramnya arak.Beliau menganggap muzik akan merangsang orang yang mendengar untuk mengambil arak.Bagi orang yang berhenti daripada meminumnya pula ,mendengar bunyi alat muzik ini akan menggamit ingatannya kepada sejarah silam iaitu tempat dan pesta minumannya dulu.
Setelah itu beliau membuat huraian dengan menyatakan jelaslah bahawa sebab pengharaman bukanlah kerana ia sesuatu yang baik dan menyeronokkan,sebaliknya membuktikan semua pekara baik adalah halal kecuali jika ia membawa kerosakan kepada manusia
Kesimpulannya tiada hadis yng melarang penggunaan alat muzik ini.Hakikatnya penggunaan alat muzik ini hendaklah digunakan ke jalan yang benar dan diredai Allah SWT serta tidak melalaikan orang yang bermain dan juga orang yang medengar.

Adab Berkunjung Ke Rumah Jiran

Posted: 26 Jun 2010 03:45 AM PDT

family Pictures, Images and Photos
MINTA IZIN TERLEBIH DAHULU
  • Sebelum berkunjung mintalah izin terlebih dahulu daripada teman atau jiran anda,Tanyakan padanya adakaah dia sudi menjrmout anda masuk kerumahnya,Atau buat temu janji melalui telefon atau sms
SENTIAS BERSOPAN SANTUN
  • Ketika berada di dalam rumah jiran atau teman,kita perlu melatih diri agar tidak terlalu berlebih-lebihan.Sebaik-baiknya kawal setiap percakapan agar tidak menyinggung hatinya,Ada kalanya tanpa disedari kita ingin mebgadukan sesuatu terlepas cakap di rumahnya
MAKAN DAN MINUM APABILA DI MINTA
  • Sungguhpun kita benar-benar lapar ataun kehausan pada ketika itu,jangan tunjukkan pada mereka
BAWA BUAH TANGAN
  • Sesekali cubalah tawan hati teman atau jiran,Bawalah buah tangan untuk merek nikmati bersama keluarga mereka

Ulang Tahun Perkahwinan

Posted: 26 Jun 2010 02:25 AM PDT

Sewaktu merayakan ulang tahun perkahwinan yang ke 25,seorang isteri mengingatkan suaminya :"Apakah abang ingat sewaktu abang melamarku aku begitu terkesima sehingga aku terdiam tak bisa  berbicara selama 1 jam?"
Suaminya pun menjawab : "Ya,sayang,itu adalah 1 jam yang paling bahagia,aman, tenteram dalam hidupku brsamamu,"

Pertama Kali

Posted: 26 Jun 2010 01:44 AM PDT

Seorang pesakit yang akan di bedah terbaring di katil bilik bedah dengan muka yang pucat.Seorang doktor bedah muda masuk sambil menyapa pesakit itu dengan ramah.
"Awak kelihatan takut sekali,jangan bimbang,semuanya akan jalan dengan baik dan lancar,jadi tabahkan lah hatimu...".
"Bagaimana tidak takut doktor,seumur hidup,inilah kali pertama saya di bedah."
"Sama-sama, saya juga kali pertama buat pembedahan saya sama kali tidak merasa takut.."

p/s bagaimana perasaan kita seorang doktor bercakap begitu

Mamak oh mamak

Posted: 25 Jun 2010 11:29 PM PDT

Suatu hari Ali minum teh di sebuah gerai Mamak  yang biasa dikunjungi nya,tiba -tiba Mamak .gerai itu besorak gembira dan datang kepada Ali.

Ali : "Apa yang suka sangat ni Mamak?"

Mamak :'Saya bini juga surat sudah mari,"

Ali : "Apa dia cakap?Ada good news kaa...."

Mamak : "Dalam ini surat dia cakap sudah beranak..New babay..saya banyak suka hati lah..Ini hari saya belanja Free.."

Ali : "Taniah Mamak.Berapa lama awak tara balik India?"

Mamak :"Sudah lama..3 tahun jugak tarak balik."
Ali :"?????????"

KEMAKMURAN 3

Posted: 25 Jun 2010 09:15 PM PDT

tazkirah Pictures, Images and Photos



KEMAKMURAN dapat dicapai dengan mengajar diri menjadi seorang yang pemurah . Dengan membahagikan kepada sesama manusia semua anugerah yang diterima dalam hidup , kita juga akan menerima berkat melimpah . Jangan menjadi kedekut seolah-olah harta yang dimiliki berkurangan .
    Kemurahan hati kita juga bukan sahaja menyenangkan orang  lain tetapi dipandang mulia disisiNya . Mungkin kita tidak tahu , semakin banyak yang diberikan , semakin bertambah pula kelebihannya kepada diri sendiri . Bak kata pepatah Inggeris , " What you give ,you get back ". Yakinlah bahawa balasan kepada kebaikan anda pasti ada walau tidak kelihatan .                                                         

Gerhana Bulan Hari Ini

Posted: 25 Jun 2010 07:19 PM PDT


Gerhana Bulan dijangka berlaku hari ini pada pukul 8.00 malam ini.Kita disunatkan mengerjakan sembahyang sunat gerhana bulan,Hukumnya adalah sunat muakkadah atau pun sunat yang digalakkan.Disunatkan juga dilakukan secara berjemaah.Unuk mengetahui cara sembahyang gerhana bulan sila klik sini

Hadis Abdullah bin Umar r.a:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya matahari dan bulan tidaklah menjadi gerhana disebabkan kematian seseorang atau kerana dihidupkan seseorang tetapi kedua-duanya adalah termasuk ayat-ayat (tanda-tanda) dari Allah. Oleh itu apabila kamu semua melihatnya maka dirikanlah sembahyang. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
p/s ramai-ramai kita berjemaah....

SUKSES 3

Posted: 25 Jun 2010 06:51 PM PDT

Kejayaan dapat di capai tanpa memperdulikan hasil yang bakal di capai.Lakukan sahaja yang terbaik dan biarlah  hasilnya terbukti nanti.
Biasanya kebanyakkan orang mahu melihat hasil dari kegigihan mereka dalam masa yang singkat tanpa begitu memikirkan tentang jangkamasa panjang.Jika tidak berjaya atau tidak melihat hasil yang di harapkan pada masa yang terdekat,mereka akan beralih kepada pekerjaan lain ataupun mula berputus asa.Ingat,kadang kala kejayaan hanya tinggal selangkah sahaja bila mana anda mengambil keputusan untuk menyerah kalah.Orang yang berjaya pada masa kini adalah mereka yang tidak pernah mengenal erti putus asa

Pulang Coli, Seluar Dalam

Posted: 25 Jun 2010 05:53 PM PDT

Seorang wanita tergaman sebaik melihat seluar dalam dan colinya yang hilang dua minggu lalu, di tinggalkan di atas cermin keretanya yang di letakkan di pinggir sebuah taman perumahan.Sepasang pakaian dalamnya hilang bersama kamera digital Sony DSLR milik majikannya yang di simpan dalm bilik tidurnya.Dia juga berharap pencuri itu memulangkan kamera itu juga.-harian metro

Ayam Kalah Tikam Pengadil

Posted: 25 Jun 2010 05:34 PM PDT


Gara-gara tidak puas hati dengan 'pengadil' pertandingan sabung ayam seorang lelaki sanggup menikam pengadil itu sehingga mati.Mangsa yang berusia 45 tahun itu dipercayai sedang mengadili perlawanan sabung ayam di sebuah Felda  Lahad Datu.Suspek naik berang dengan tindakan berat sebelah pengadil terus mengamuk sebelum menikam mangsa tiga kali menggunakan pisau bugis.Mangsa disah meninggal apabila sampai di tempat perubatan dan suspek pula sedang di buru oleh polis.