Adsense

Isnin, 29 April 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Terbongkarnya kejahatan

Posted: 28 Apr 2013 05:21 PM PDT

ADVERTORIAL

SAAT diumumkan francais 'Star Trek' akan dilanjutkan dengan filem ke-12nya, teka-teki terus bermula untuk watak antagonis yang bakal bertarung kebijaksanaan dengan Kapten James T.

Kirk dan krew Enterprise dalam 'Star Trek Into Darkness'. Awalnya, ramai peminat meneka barangkali pengarah J.J Abrams akan memperkenalkan salah seorang penjahat kesayangan Star Trek iaitu Khan Noonien Singh.

Diperkenalkan dalam episod 'Space Seed' (1967) dalam musim pertama siri televisyen 'Star Trek: The Original Series', watak terbabit diperkembangkan dalam filem 'Star Trek II: The Wrath of Khan' (1982). Watak Khan Noonien Singh dilakonkan arwah Ricardo Montalban.

Laporan awal media mengatakan pelakon Benicio del Toro sudah ditawarkan watak penjahat itu malah pernah bertemu Abrams untuk berbincang. Namun dia kemudiannya menarik diri. Pelakon kelahiran Mexico, Demian Bichir juga pernah dikaitkan dengan watak Khan.

Akhirnya, watak itu jatuh kepada Benedict Cumberbatch. Tetapi bukan sebagai Khan, sebaliknya satu watak baru sudah dicipta iaitu pengganas misteri John Harrison.

Cumberbatch bukanlah nama baru dalam industri. Antara karya-karya lakonannya termasuk filem 'War Horse', 'Atonement' dan 'The Hobbit'. Tetapi ramai hanya mula memberi perhatian kepada pelakon Inggeris ini melalui drama 'Sherlock', di mana dia menghidupkan kembali watak ternama rekaan Sir Arthur Conan Doyle, penyiasat terulung Sherlock Holmes.
Seorang peminat Star Trek sebelum pembabitannya dalam filem itu, Cumberbatch berkongsi sudah menonton filem 'Star Trek' (2009) dan begitu mengagumi hasil kerja Abrams.

Menggambarkannya sebagai sebuah filem yang bijak dan lucu, pada masa yang sama ia juga setia kepada cerita asal.

Bagi menjayakan wataknya sebagai Harrison yang banyak membabitkan aksi pertarungan, Cumberbatch terpaksa menjalani pelbagai latihan. Dedahnya, dia banyak mendapat pertolongan dari Chris Pine dan Zachary Quinto.

Di kalangan teman-teman pelakon 'Star Trek Into Darkness', babak-babak emosi antara Pine dan yang paling dinantikan mereka. Malah Pine sendiri merasakan Cumberbatch berjaya mencipta detik-detik istimewa yang akan termaktub di dalam sejarah Star Trek.

"Pembawaan wataknya begitu tepat dan terperinci. Sebagai seorang peminat dan pelakon saya kagum melihatnya. Persembahannya menyeramkan dan menakutkan. Dia sudah mencipta detik-detik istimewa yang akan terus diperkatakan di kalangan peminat Star Trek sampai bila-bila."

Tarikh tayangan di pawagam pada 16 May 2013 (3D).

Bantu bapa berkempen

Posted: 28 Apr 2013 05:20 PM PDT

Dafi tak minat jadi ahli politik, cuma ingin pastikan BN menang

Sejak dulu hingga kini, nama penyanyi ini sering kali dikaitkan dengan bapanya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar kecil), yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Kononnya, tanpa sokongan orang tua, kerjaya seni jejaka ini tidak akan ke mana.
Apa yang saya miliki sekarang adalah atas usaha dan jerih perih saya selama enam tahun dalam industri," Dafi, Penyanyi.


Bukan sekadar tuduhan sedemikian dilemparkan, malah sebagai anak kepada wakil rakyat, Dafi tidak terlepas daripada menjadi mangsa serangan berbaur politik. Ketika yang sama, tidak kurang yang menghampiri dengan harapan dia mampu menjadi orang tengah supaya mereka dapat berurusan dengan bapanya.

"Sejak orang tahu siapa saya, ramai juga yang cuba mendekati. Malah, ada yang tidak pernah berhubung dengan saya pun cuba rapat, semata-mata untuk minta bantuan daripada papa," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran drama Kisah Chenta Uda & Dara di ibu kota, baru-baru ini.

Dafi sedar semua itu sebahagian daripada asam garam perlu dihadapinya sebagai artis yang juga anak tokoh politik dikenali. Dia tidak kisah dengan semua itu, malah, ada kalanya dia juga turun memberikan sokongan kepada si bapa ketika berkempen, seperti yang akan dilakukan pada 1 Mei ini di Bera, Pahang.
"Pada acara itu nanti mungkin akan ada aktiviti dengan penduduk setempat. Kalau diminta menyanyi, sudah tentu saya tidak keberatan menunaikannya. Begitupun, pembabitan saya dalam kempen ini bukanlah kerana minat untuk terbabit dalam politik, sebaliknya ingin membantu jentera Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Umum nanti," katanya.

Hasil usaha sendiri

Akui Dafi, 25, memanglah dia tidak mempunyai masalah untuk mendapatkan bantuan bapanya dalam melancarkan lagi kerjaya seninya itu. Begitupun, bekas peserta program Akademi Fantasia musim kelima ini enggan menggunakan kesempatan yang ada.

Selagi termampu, dia mengerat keringat sendiri untuk membina nama dalam dunia muzik.

"Di mata orang, mungkin mereka nampak saya senang dan mudah untuk mendapatkan apa yang diingini. Tetapi, sebenarnya apa yang saya miliki sekarang adalah atas usaha dan perit jerih saya selama enam tahun dalam industri.

"Saya buat album pun menggunakan duit sendiri. Biarlah orang nak kata apapun, hakikatnya saya bukan jenis suka meminta. Kecuali, kalau betul-betul terdesak, mungkin saya akan minta pertolongan atau pandangan papa," katanya yang kini sibuk menyiapkan album berjudul #D4F1, yang akan dilancarkan selepas Aidilfitri.

Kahwin usia 30 tahun

Mengenai album terbaru itu, dia memberitahu, ia memuatkan lima hingga enam lagu yang dicipta Ajai.

"Keadaan pasaran album yang suram sekarang membataskan saya untuk menghasilkan lebih banyak lagu," katanya yang menyimpan hasrat menghasilkan album duet dengan artis diminati, antaranya As Feminin, tahun depan.

Menyentuh soal cinta, penyanyi yang baru muncul dengan single, Salahkah Aku, enggan memberi tumpuan pada soal itu kerana takutkan komitmen.

Belum bertemu gadis yang sesuai, Dafi selesa hidup solo sehingga dia berasa puas dan memiliki apa yang diimpikan dalam kerjayanya terlebih dulu.

"Saya lebih suka menumpukan kepada keluarga, kerjaya dan kawan kerana buat masa sekarang, saya belum mampu memberikan komitmen dalam perhubungan. Saya juga lebih suka mencari sendiri pilihan hati," katanya yang berhasrat menamatkan zaman bujang pada usia 30 tahun.