Adsense

Rabu, 4 Mei 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Showdown 2011 lebih berliku

Posted:

Showdown 2011 lebih berliku

Showdown 2011 lebih berliku



SETELAH melalui detik mencabar selama tiga minggu berturut-turut, kini satu-satunya program realiti tarian jalanan di Malaysia iaitu Showdown 2011 telah pun memilih 12 peserta pilihan bagi bertanding untuk menentukan juara musim kedua.

Memberi suasana berbeza kepada program realiti ini, baru-baru ini pihak 8TV telah mengaturkan sebuah sidang akhbar yang bertempat di Golden Palm Tree Resort, Bagan Lalang, Selangor, bagi memperkenalkan senarai kru 12 teratas yang telah dipilih berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan.

Showdown 2011 ialah satu-satunya program realiti di Malaysia yang berjaya mengumpulkan bakat-bakat terpendam anak muda yang meminati tarian dan objektif 8TV berjaya dilaksanakan apabila program ini juga berjaya mencapai rating yang mencecah hampir satu juta merangkumi siaran televisyen dan di laman web.

"Showdown bukan hanya dikenali sebagai sebuah program realiti, malah ia telah menjadi bualan generasi kini dan tidak salah jika menjadi budaya kepada mereka yang ingin bergelar penari hebat," tutur Pengurus Besar Kumpulan 8TV dan NTV7, Airin Zainul.

Uji bakat yang diadakan pada awal Januari lalu telah berjaya menarik 100 penyertaan krew-krew dari seluruh negara persembahkan bakat sekali gus mencuba nasib di dalam tarian jalanan untuk menjadi pasukan pilihan.

Sesi pencarian krew Showdown 2011 telah memulakan penjalanan mereka pada 8 Januari lalu yang mana Sarawak menjadi destinasi pertama dan diakhiri Kuala Lumpur dan seterusnya sesi Battle juga diadakan pada keesokan hari.

Tiga krew teratas Showdown tahun lalu, Wakaka Crew, Gile Battle Crew dan Floor Fever juga telah turun padang bagi mengendalikan bengkel kepada peserta juga peminat yang hadir untuk berkongsi seterusnya dapat mempelajari teknik tarian yang betul.

Apa yang menariknya, setelah melalui cabaran Battle dan sebelum sampai ke peringkat Meltdown, kru-kru yang dipilih harus melalui satu ujian yang dinamakan Blind Test.

Ujian ini mengharuskan setiap kru perlu menunjukkan tarian mereka di belakang tabir putih tanpa menunjuk muka dan memperkenalkan diri masing-masing.

Ini merupakan cabaran paling getir setiap kru yang menempuh cabaran ini kerana mereka tidak akan berpeluang berinteraksi dengan para juri secara langsung. Apa yang menjadi kejutan ialah mereka sebenarnya tidak diberitahu kehadiran juri menilai tarian dan kamera yang merakam aksi-aksi bertenaga mereka.

Cabaran ini diwujudkan untuk melihat tahap kesungguhan perserta dalam menghadapi tekanan dan juga menilai kreativiti serta keseragaman tarian yang dipersembahkan. Hasilnya empat kru telah disingkirkan dan satu kru telah menarik diri kerana kecederaan yang dialami oleh salah seorang ahli kumpulan menyebabkan mereka tidak dapat meneruskan cabaran lain.


KUMPULAN Dejavu Breakerz dari Kota Kinabalu, Sabah.


Kecekalan, ketabahan dan kreativiti mereka sekali lagi dicabar apabila kesemua peserta dikejutkan awal pagi dan dibawa ke pesisiran pantai bagi menguji dan seterusnya mengeluarkan pengetahuan yang telah dipelajari melalui bengkel yang telah disediakan.

Di dalam ujian tersebut, Zero dari Giler Battle Crew dan Boojee dari Floor Fever telah dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan kru yang telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu penari biasa dan penari hip hop.

Namun, setelah melalui ujian terakhir, hanya 12 kru sahaja telah dipilih bagi menggungguli senarai 12 teratas Showdown 2011.

Kru yang dipilih adalah Panic, Force 136, EGS Monster, Bounce Stepperz, Dejavu Breakers, Borneo Crew, Elecoldxhot, Blazin Squad, HMC Phlow, Roku Steps Stepholic dan Soulution.

HMC Phlow kembali bertanding

Bagi penonton yang mengikuti aliran perjalanan program realiti ini pada musim pertama, pasti mengenali kru penari yang menggelarkan diri mereka HMC Phlow yang dianggotai oleh Mohd. Faruq Mohd. Suhaimi 21, Mohd. Fareez Nor Azri 20, Mohd. Hydzly Shaari 20, Muhammad Fazrin Zainuddin 20, dan Mohamad Saiful Asraf Fairus 21.

Setelah hanya dapat tempat di senarai empat teratas yang hanya menyaksikan tiga kru mara ke final Showdown 2010, HMC Phlow kembali ingin merebut gelaran juara Showdown 2011 dengan tampil lebih bersedia dan bersemangat dengan teknik-teknik tarian yang lebih kreatif dan bertenaga.

Tidak mahu ketinggalan di dalam dunia tarian, satu-satunya kumpulan yang dianggotai oleh lima orang gadis iaitu Panic turut terpilih di dalam senarai 12 teratas untuk memberi saingan kepada kru-kru yang lain dan mempersembahkan teknik tarian terbaik mereka.

"Kami berbangga dapat mengetengahkan dan seterusnya menggilap bakat muda ini dan ia juga membuktikan Malaysia sebenarnya mempunyai penari-penari hebat setanding negara luar.

"Selain itu, adalah mengagumkan apabila kali ini terdapat ramai penyertaan kru wanita dalam sesi uji bakat. Ini membuktikan bahawa bakat wanita di dalam bidang tarian jalanan tidak boleh dipandang rendah," jelas Airin lagi.

Kekal


BLAZIN SQUAD


Walaupun telah menempuh musim kedua, Showdown 2011 masih mengekalkan hos mereka, penyampai radio Fly.FM, Hafiz Hatim untuk menerajui program ini buat kali kedua.

"Hafiz telah melakukan kerja yang mengagumkan musim lepas. Ada sesuatu yang menarik tentang dirinya dan apa yang dibuatnya sehingga dapat menarik perhatian bukan sahaja kaum remaja, malahan kanak-kanak dan juga orang dewasa.

Ia adalah sebuah program santai, dan Hafiz berjaya untuk menarik perhatian orang ramai dengan keletahnya semasa mengacarakan program ini," jelas Penerbit Senior, Showdown 2011, Zebedee de Costa.

Tempat duduk juri profesional juga masih mengekalkan wajah yang sama seperti musim sebelumnya iaitu penyanyi, Joe Flizzow dan juga penari Maple Loo.

"Kesemua kru yang hadir tahun ini sangat berbakat dan lebih bersedia. Kita juga dapat menyaksikan energi luar biasa pada setiap peserta yang hadir. Saya sendiri cukup berbangga kerana Showdown telah menyediakan platform yang baik untuk penari-penari ini mempamerkan bakat mereka," tutur Joe yang turut memberitahu dia punyai dua kumpulan pilihan.

Bagi Maple Loo pula, sebagai juri, dia akan lebih tertumpu kepada aspek teknikal tarian memandangkan dia adalah seorang penari.

Tambahnya lagi, dia cukup teruja melihat persembahan para peserta kerana walaupun tidak cukup masa untuk berlatih, namun, mereka tetap mempersembahkan rutin yang kreatif dan kemas.

Malam ini, penonton boleh menyaksikan kesemua peserta ini bersaing di peringkat Dance Off selama 10 minggu berturut-turut di mana ia akan disiarkan secara langsung daripada i-City Shah Alam, Selangor.

Pada peringkat ini setiap kumpulan perlu memberikan yang terbaik kerana penyingkiran akan dilakukan pada setiap minggu. Hanya dua kumpulan yang layak ke peringkat The Final Showdown. Siaran langsung Showdown 2011 akan bersiaran di saluran 8TV setiap Rabu pukul 9.30malam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bernikah Julai ini

Posted:

Bernikah Julai ini

Bernikah Julai ini

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA
saphilla.isa@kosmo.com


NURUL SYUHADA menolak untuk mengadakan majlis perkahwinannya secara besar-besaran.


SI cantik manis dan bijak pandai, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zain memang cukup terkenal dengan sikap berhati-hatinya. Mempunyai kredibiliti yang cukup tinggi terhadap kerjayanya sebagai seorang pengacara, Nurul jarang sekali mahu berkongsi kisah peribadi. Menurut gadis berusia 27 tahun ini, hal peribadi tidak manis dicampur dengan kerjaya yang harus selalu diberi keutamaan.

Namun sudah resam menjadi selebriti, kisah peribadi dirinya juga mahu dikorek orang. Maka, sewaktu dia asyik bercinta dengan Angkasawan Kedua Negara, Mejar Dr. Mohd Faiz Khaleed, tidak lama dahulu, dia tidak dapat menyembunyikan kisah tersebut.

Bagaimanapun cinta Nurul dan Faiz tidak sempat bertaut erat dalam ikatan rasmi. Mereka akhirnya berpisah sekitar dua tahun lalu. Sejak itu, Nurul enggan lagi bercerita tentang rasa hatinya.

Tetapi sebijak mana pun dia cuba menyimpan rasa cinta terhadap seorang lelaki baru yang berjaya mencuri hatinya, Nurul tidak juga mahu menipu khalayak bahawa dia kini sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri.

Akuinya serba ringkas, dia akan menamatkan zaman bujang bersama seorang jejaka kacukan Melayu dan Australia pada bulan Julai ini selepas dua tahun mengenali hati budi masing-masing. Lelaki bertuah itu adalah Raja Amir Raja Azwa, 29.

Merasakan dirinya dan pilihan hati yang merupakan seorang pegawai bank sudah serasi bersama, Nurul tidak menunggu lama dan sudah mula membuat persiapan majlis perkahwinan termasuk menempah kad undangan perkahwinan.

Saat dihubungi Kosmo! , Nurul dengan lembut menolak untuk berbicara lebih lanjut tentang kisah perkahwinan yang masih dalam perancangan itu. Katanya, apabila tiba saat yang sesuai, dia akan rela hati berkongsi kisah cinta mereka dengan lebih lanjut. Namun tidak menghampakan peminatnya, Nurul memberitahu, dia tidak teragak-agak untuk menikahi Amir kerana yakin lelaki itu mampu menjadi pasangan yang terbaik buat dirinya.

KOSMO!: Sejak bila berkenalan dengan Raja Amir?

Nurul: Saya jumpa dia di suatu tempat ketika keluar bersama teman-teman. Sejak itu, saya mula mengenalinya dan kini perkenalan kami sudah hampir dua tahun.

Kenapa memilih Raja Amir? Apakah kriteria yang dimiliki Amir sehingga berjaya menambat hati Nurul?

Dia seorang yang sangat gentlemen, baik dan sangat merendah diri. Saya senang berkawan dengannya kerana dapat berkongsi apa jua cerita bersama.

Apakah perancangan perkahwinan Nurul?

Kami merancang untuk tidak mengadakan majlis pertunangan seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak. Cuma pada bulan Januari lalu keluarga Amir ada datang ke rumah saya di Shah Alam, Selangor untuk merisik. Lagipun, memang kami sudah merancang untuk mengadakan majlis merisik dan kemudiannya majlis pernikahan dan resepsi. Ia akan dibuat secara sederhana sahaja memandangkan saya dan keluarga menginginkannya begitu.

Dimanakah lokasi pernikahan Nurul dan Raja Amir nanti. Adakah akan dibuat di hotel atau secara langsung di TV3?

Tidak. Saya cuma akan buat di lokasi tertentu tetapi bukan di hotel. Saya juga mahukan majlis perkahwinan yang tertutup dan bukan dibuat secara besar-besaran.

Adakah Nurul sudah bersedia menamatkan zaman solo dalam usia baru 27 tahun? Tidak takut populariti turun selepas berkahwin?

Alhamdulillah jodoh sudah sampai jadi saya terima. Saya juga tidak perlu takut apa-apa termasuk soal populariti.

Perkembangan terbaru Nurul dengan program di TV3?

Saya masih mengacarakan program Majalah Tiga dan Malaysia Hari Ini. Selain itu, saya juga melakukan tugas di sebalik tabir iaitu dengan membuat suntingan visual dan skrip untuk tugasan di Majalah Tiga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Impian 92 pesrta dalam Sejuta Impian

Posted:

Impian 92 pesrta dalam Sejuta Impian

Impian 92 pesrta dalam Sejuta Impian

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
roni.ridwan@kosmo.com.my



TIDAK dinafikan program-program televisyen yang berkonsepkan realiti televisyen ternyata sering mendapat tempat di kalangan penonton terutamanya yang berbentuk hiburan sama ada mencari penyanyi atau pelakon baru yang berbakat.

Bagaimanapun, TV3 telah tampil dengan satu program realiti yang dikenali sebagai Sejuta Impian dengan kerjasama Dana Belia 1Malaysia (DB1M) dan Telekom Malaysia (TM).

Menariknya, program ini bukan mencungkil bakat dalam bidang hiburan, sebaliknya memberi peluang kepada sesiapa yang mempunyai impian untuk direalisasikan dan mampu memberi impak kepada masyarakat atau membangunkan masa depan belia.

Malah, insentif sehingga RM1 juta telah disediakan dan ia akan dijadikan sebagai dana kepada para peserta yang menyertai rancangan ini agar impian mereka dapat dilaksanakan.

Mula dilancarkan sekitar bulan Februari lalu, ternyata rancangan ini mendapat sambutan hangat apabila 1000 penyertaan telah diterima untuk menjalani proses pemilihan.

Namun begitu, menerusi proses pemilihan yang dijalankan melalui kaunter pendaftaran di lokasi terpilih, secara pos dan dalam talian, hanya 92 peserta sahaja yang berjaya terpilih.

Selain itu, seramai tiga orang juri tetap serta seorang juri undangan turut dilantik iaitu Norman Abdul Halim, Roshan Thiran dan Yiu Lin yang akan menilai setiap impian yang dikemukakan peserta.

Salah seorang juri, Norman menjelaskan sebelum seseorang peserta itu diberikan dana, impian yang dikemukan oleh mereka akan dinilai terlebih dahulu meliputi pelbagai aspek.

Jelasnya, apa yang menjadi keutamaan ialah setiap impian yang dikemukakan itu meliputi pembangunan diri sendiri atau memberi impak kepada komuniti dan masyarakat.

"Boleh dikatakan setiap peserta yang datang mengemukakan pelbagai impian yang menarik. Pada masa itu mereka akan menyatakan sekali jumlah peruntukan yang diperlukan untuk merealisasikan impian masing-masing.

"Kemudian barisan juri akan berbincang tentang dana yang diperlukan mereka, namun tidak semestinya akan dapat sama seperti yang diminta. Sama ada mereka akan dapat kurang atau pun lebih dan bergantung kepada penilaian juri," ujarnya.

Tambah Norman, dana maksimum yang akan diberikan kepada peserta individu adalah sebanyak RM20,000, manakala yang mewakili persatuan atau badan bukan kerajaan pula akan menerima sehingga RM50,000.

Ujarnya lagi, apa yang diberikan kepada para peserta ini adalah sebagai langkah permulaan untuk merealisasikan impian dan mereka akan dibimbing dan dipantau sepanjang tempoh melaksanakan impian tersebut.

Menurut Norman, melihat kepada peserta yang hadir pada sesi rakaman rancangan tersebut, rata-ratanya telah membuat pelbagai persediaan.

Sementara itu, seorang lagi juri tetap iaitu Yiu Lin menjelaskan bukan mudah sebenarnya untuk menolak permintaan seseorang peserta. Namun setiap keputusan yang dibuat adalah melalui perbincangan bersama.

Jelasnya, pihak juri akan memberikan sebab dan alasan yang kukuh sekiranya sesuatu permohonan itu ditolak dan tidak dinafikan ada juga beberapa peserta yang pulang dengan tangan kosong.

"Tidak dinafikan setiap peserta mempunyai kesungguhan dan idea yang cukup menarik, tetapi adalakanya impian yang dikemukakan itu dilihat seperti sukar untuk diinterprestasikan," ujarnya.

Dihoskan oleh dua orang pengacara iaitu Nazrudin Habibur Rahman dan Zahamin Baki Zainal, rancangan Sejuta Impian akan mula bersiaran mulai 15 Mei pada pukul 7.30 malam setiap hari Ahad.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.