Adsense

Selasa, 12 April 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Berlakon dalam keranda, liang lahad

Posted: 11 Apr 2011 06:13 AM PDT

TERJUN ke layar perak pastinya menjadi impian ramai pelakon. Ramai yang mahu jadi pelakon popular tetapi tidak semua meraih peluang berlakon filem.

Berbeza dengan rezeki diterima pelakon baru, Tasha Shilla, perjalanan seninya bermula menerusi filem nampaknya kurang diberi perhatian. Sebaliknya, fokusnya kini lebih tertumpu kepada lakonan drama TV. Katanya, dia mula berjinak dengan bidang seni sejak di usia 17 tahun menerusi peragaan majalah.

Namun selepas mencuba nasib dalam lakonan dan mencipta nama menerusi dua filem, Ratu The Movie dan Klik 3GP, dia makin serasi meneruskan minat itu.


"Saya terlebih dulu berlakon drama bersiri, Dottie sebelum mendapat tawaran membintangi Gemilang yang kini masih ditayangkan di TV3.

"Nyata, drama kedua saya bersama pengarah Kabir Bhatia mendapat sambutan positif penonton. Dalam drama ini, saya membawakan watak Cikgu Ruhana yang tidak putus asa menagih cinta Cikgu Saiful (lakonan Shah Jaszle) hingga sanggup mempergunakan Cikgu Umar (Kamal Adli) untuk mendapatkan cinta lelaki itu.

"Saya bertuah kerana drama ini menampilkan saya sebagai pelakon utama bersama Shah, Kamal dan Tiz Zaqyah. Selepas Gemilang, saya meraih pula tawaran berlakon dua telefilem Panggilan Arwah yang turut memberi peluang saya membawa watak utama bersama Zizan Nin.


"Pengalaman dalam telefilem ini juga mencabar apabila saya perlu menghayati watak Sabariah yang menjelma menjadi hantu yang tidak tenteram perasaan dan mahu membalas dendam.


"Memberi pengalaman baru, saya diminta berlakon dalam keranda termasuk berada dalam kubur. Ketika melakonkan adegan di liang lahad itu, saya menggambarkan perasaan sedih dan menangis secara tiba-tiba jatuh pengsan," katanya ketika ditemui pada penggambaran drama Sahara arahan Jamal Khan di Bukit Jelutong, Shah Alam, baru-baru ini.

Katanya, drama arahan Faizal Ishak itu membabitkan 80 peratus adegan dalam kubur dan penggambaran dijalankan selepas Maghrib sehingga awal pagi.


Untuk telefilem kedua, Mila Kejar Cinta, Tasha terus diberi kepercayaan membawa watak utama, Mila menampilkan karakter gadis manja dan anak orang berada yang kemudian percaya cintanya sama seperti novel yang sering dibacanya. Lakonannya kali ini menggandingkan dia bersama Zack X-Factor.

Melihat pada pembabitan dua filem dan lima drama termasuk Sahara dalam usia pengalaman lakon masih setahun jagung, Tasha boleh berbangga dengan pencapaian sendiri sebagai bakat baru yang pantas mencipta nama.


Tasha berkata, dia tidak mahu tamak dengan tawaran yang diterima. Sebaliknya, mahu memberi fokus satu kerja pada satu-satu masa.


Ketika ini Tasha masih sibuk dengan penggambaran drama bersiri, Sahara ditayangkan menerusi slot Samarinda di TV3 setiap Selasa hingga Khamis jam 10.30 malam. Drama sebanyak 25 episod menyaksikan Tasha membawa watak Hartina yang cemburu terhadap kakaknya, Sahara (lakonan Nanu Baharudin).


"Sebulan lalu, saya ada mendapat tawaran berlakon sinetron bersama satu produksi Indonesia yang sepatutnya menjalani penggambaran di Jakarta. Namun, saya terpaksa menolak tawaran itu kerana jadual penggambarannya bertindih pula dengan Sahara.


"Sejak terbabit dengan Gemilang pada Disember tahun lalu, sampai sekarang saya belum ada masa berehat. Selepas ini ada juga tawaran drama baru yang saya terima.

"Apapun, saya bertuah dan bersyukur dengan rezeki yang diterima tidak putus-putus. Secara peribadi, saya selesa berlakon drama mahupun filem. Apa yang penting, saya gembira dengan kerja yang saya lakukan.


"Jika ada peluang lain selepas ini, saya mahu membawa pelbagai karakter berbeza yang lebih berat dan mencabar diri. Saya tidak suka watak komedi tetapi saya terbuka mencuba watak baru.


"Begitu juga, saya berhasrat bekerja dengan pengarah hebat lain seperti Murali Abdullah mahupun Kabir sekali lagi. Mungkin dalam sibuk berlakon drama, saya tetap meletakkan impian berlakon sekurang-kurangnya dua filem setahun," katanya.

>PROFIL
NAMA: Natasha Sheila Abd Razak
NAMA KOMERSIAL: Tasha Shilla
ASAL: Ampang, Selangor
TARIKH LAHIR: 25 Januari 1987
USIA: 24 tahun
KERJAYA: Model dan pelakon
FILEM: Ratu The Movie dan Klik 3GP
DRAMA: Dottie, Gemilang, Panggilan Arwah, Mila Kejar Cinta dan Sahara

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anuar cipta sejarah

Posted: 11 Apr 2011 06:08 AM PDT

DEMAM Minggu Setiausaha terus berlangsung dan antara yang menjadi perhatian adalah persembahan penyanyi lagu Sedetik Lebih, Anuar Zain.

Apa yang menarik, Anuar turut mencipta sejarah peribadi apabila diundang mengadakan persembahan bertemakan acara itu di tiga negeri berbeza.


Bagi peminat Anuar Zain di Selatan Semenanjung, persembahan akan diadakan di Dewan Tanjung Puteri, Persada Johor, Johor Bahru, pada 19 April ini.

Apatah lagi penganjurnya Johor Corporation sudah lama merancang untuk membawa Anuar bertandang ke Johor iaitu sejak enam tahun lalu. Hanya baru sekarang kesempatan itu diperoleh.


Jelas Pengurus Anuar Zain, Rohila Tahir, sewaktu dihubungi RAP, ini pertama kali membabitkan tiga negeri.


"Dulu pada 2005, Anuar pernah juga beraksi di tiga lokasi tapi dua negeri saja iaitu dua di Kuala Lumpur dan satu lagi Kuching, Sarawak.

"Kami sebenarnya sudah lama ingin beraksi dalam sambutan acara ini di Johor Bahru tapi ia selalu bertembung dengan jadual Anuar. "Sekarang, Anuar kebetulan ada masa masa terluang jadi kami terus bersetuju untuk bertemu peminat di Johor. Memang Anuar sedang sibuk dengan pembikinan album solo terbaru tapi dia sempat mencuri masa untuk menjayakan persembahan Minggu Setiausaha kali ini," kata Rohila.


Menyentuh mengenai corak persembahan Anuar di Dewan Tanjung Puteri kelak, Anuar akan beraksi dengan diiringi muzik minus-one selama tempoh 45 minit.

"Tiada sebarang gimik dirancang kerana sebelum ini pun Anuar memang tidak pernah membuat sebarang gimik. Sebaliknya peminat lebih gemar mendengar Anuar mengalunkan suaranya untuk menyanyikan lagu yang mereka minati. "Mengenai lagu pula, kebanyakannya adalah sama dengan dua lagi persembahan yang diadakan. Lagipun itulah lagu-lagu yang selalu diminta peminat untuk dinyanyikan. Kami setuju dengan permintaan mereka," katanya.


Dalam pada itu apabila ditanya mengenai isu peluk dan cium yang sering kali terjadi setiap kali Anuar menjayakan 'dinner show' dan Minggu Setiausaha, Rohila berkata, semuanya bergantung kepada peminat Anuar sendiri.


"Apa-apa yang berlaku selalunya di luar kawalan kami. Rasanya semua peminat Anuar sudah dewasa dan mereka mampu berfikir demi kebaikan bersama termasuk Anuar. Kita harap kejadian yang sebelumnya janganlah berulang lagi kerana nanti kesan buruk itu akan dirasai Anuar sendiri," katanya.


Sementara itu Eksekutif Perhubungan Awam, Johor Corporation Bahagian Hospitaliti, Haliza Salim, menjelaskan selain menyaksikan persembahan Anuar, hadiah lumayan turut menanti penonton bertuah, antara iPad, iPhone 4, TV LCD dan komputer riba.


Sebanyak 30 peratus meja masih lagi dijual dengan harga RM10,000, RM5,000, RM3,500, RM2,500 dan RM1,500. Mereka berminat boleh melayari laman web Johor Corporation di www.persada johor.com untuk pertanyaan lanjut.


"Kami juga berbesar hati apabila Yang Amat Mulia Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah, turut berkenan mencemar duli menyaksikan persembahan ini. Selaku Penaung Persatuan Pandu Puteri, sebahagian daripada hasil jualan meja akan disalurkan kepada badan kebajikan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.