Adsense

Rabu, 23 Februari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


'Kerana saya terlalu sunyi'

Posted: 22 Feb 2011 06:16 AM PST

pix_topright

"MANUSIA hanya merancang, namun Tuhan yang menentukan segala-galanya," itulah jawapan selamat yang diberikan pelakon bergetah, Rozita Che Wan mengenai persaraannya yang tidak jadi.

Sebelum ini, pelakon kelahiran Kedah ini sudah menghebohkan hasrat untuk bersara daripada berlakon pada penghujung Disember lalu. Walaupun enggan memberitahu sebab sebenar, dia dikatakan berbuat demikian kerana akan berkahwin dengan jejaka dikenali sebagai Shah.

Namun, keghairahan Rozita terus berlakon dan menerima tawaran demi tawaran menunjukkan seperti ada sesuatu tidak kena berlaku. Akibatnya, dia teruk dikutuk pelbagai pihak mengatakan cerita persaraan itu sekadar gimik Rozita untuk meraih publisiti.


Meskipun puas mengelak serta enggan memberi komen menerusi telefon, pelakon cantik ini akhirnya mati langkah apabila dikerumuni media pada sidang media Astro Warna, baru-baru ini. Dia turut berlakon drama komedi Iparku Diva untuk saluran Astro Warna yang menjadi drama pertamanya untuk 2011.

"Selepas ini saya akan terbabit dengan penggambaran telefilem Bila Suami Jadi Suri dan drama 13 episod, Mencari Wardah manakala bulan depan, saya akan ke Perlis untuk penggambaran drama Lagenda Mata Ayer. Sebelum itu, saya akan ke Johor Bahru untuk penggambaran drama 13 episod. Boleh dikatakan berturut-turut saya berlakon drama.


"Sumpah, niat nak bersara sebelum ini bukan gimik, propa atau berniat menipu. Sebenarnya, ada sesuatu yang buatkan saya berhasrat nak bersara, tapi tak jadi pula. Saya ada sebab tersendiri dan harapnya orang faham. Biarlah saya simpan sendiri apa yang berlaku," katanya enggan bercerita lanjut biarpun puas ditanya sebabnya.


Tambah Rozita, dari Januari lagi dia sudah diasak dengan tawaran berlakon yang tidak henti-henti datang. Walaupun dia menolak, pihak penerbit tetap melayangkan tawaran. Setelah memikirkan masak-masak, dia akhirnya bersetuju berlakon kembali sebagai mengisi kesepiannya yang menjadi alasan utama dia berbuat demikian.

"Selama ini saya tinggal dengan dua anak dan kakak. Bagaimanapun, kakak sekarang sudah berkahwin dan ada keluarga sendiri, manakala anak saya pula, Ammar Effendy dan Aniq Ezzra sekarang tinggal di asrama di Pahang. Mereka hanya akan pulang sebulan sekali. Kerana terlalu sunyi bersendirianlah, saya akhirnya kembali berlakon kerana sekurang-kurangnya masa akan terisi.


"Biarpun saya ada kedai The Cuture di Seksyen 23, Shah Alam, perniagaan dijalankan menerusi online (dalam talian) dan bukan dibuka kepada orang ramai. Saya memang akan berada di situ, tapi takkanlah saya nak tercongok seharian suntuk. Kedai ini ditubuhkan bersama rakan kongsi. Kami pilih jualan secara borong kerana lagi bagus pulangannya.

"Mungkin pada masa depan, baru kami akan buka butik. Bisnes yang kami buat ialah hasilkan jubah, baju kurung dan blaus yang dihantar ke butik. Pasarannya memang bertumpu kepada kaum wanita. "Mengenai bisnes bulu mata pula, memang ada perancangan tapi rakan kongsi saya, Amy Janz nampaknya lebih sibuk daripada saya, jadi impian itu tertangguh dulu," katanya yang tetap ramah melayan pihak media.

Menurut Rozita, ada sesetengah pakaian itu direka bentuk sendiri olehnya berdasarkan pemerhatian dan pengalamannya. Malah dia sering memakainya dalam drama antaranya Hani kerana lebih selesa dengan pakaian sendiri berbanding yang disediakan pihak produksi. Bukan dia mengada-ngada tetapi Rozita merasakan itu lebih memudahkan kerja semua pihak.

Kerana terlalu bekerja keras berlakon, Rozita hanya tidur 3 jam setiap hari. Tempoh itu dirasakan sudah mencukupi kerana sebaik meletakkan kepala atas bantal, dia akan terus nyenyak tidur tanpa dibuai mimpi.


"Memang diakui penat kerana shooting biasanya bermula dari pagi sampai pagi esoknya. Tapi, nak buat bagaimana kerana apabila duduk sendirian saya terasa bosan. Saya mudah bekerjasama dengan penerbit kerana tak demand (meletak harga). Sebenarnya seawal 3 Januari lagi, saya dah ditawarkan berlakon, tapi saya hanya mula berlakon pada bulan ini.


"Saya tak kisah sebenarnya orang nak kata apapun. Sama ada saya berlakon ataupun tak, orang tetap juga nak mengata. Kalau betul rezeki saya sudah ditentukan menerusi lakonan, saya terima dengan hati terbuka. Jadual saya sudah penuh sampai bulan Jun kerana Kiah Pekasam akan disambung lagi penggambarannya di Perlis.


"Saya bersyukur diterima peminat menerusi drama ini kerana 95 peratus menggambarkan karakter sebenar saya. Sekarang pergi ke mana-mana pun, orang panggil saya dengan gelaran itu," katanya yang pernah memberitahu ibunya turut berkata begitu dan melihat dirinya sesuai membawakan watak komedi.

Kemampuan Rozita melakonkan pelbagai watak sudah teruji apabila tampil dengan pelbagai genre drama. Di saluran Astro kelibatnya sering tampil dengan karakter komedi, sebaliknya menerusi TV3, dia membawakan peranan berbeza. Kejayaannya menghayati pelbagai watak ini menyebabkan namanya semakin menyerlah di mata peminat.

Bagaimanapun, dek kerana kuatnya penangan Kiah Pekasam dan sinonim dengan jenama Astro, dia dikatakan akan diikat oleh Astro sebagai Wajah Eksklusif Astro. Jika ia berlaku, bermakna lakonannya tidak dapat disaksikan lagi menerusi stesen TV lain. Sekali lagi, Rozita memberi jawapan selamat apabila diajukan soalan mengenai perkara itu.

"Sebagai pelakon saya hanya ikut kehendak stesen TV. Memang tak dinafikan saya kerap berlakon watak komedi untuk Astro dan di TV3 pula bawa watak lain. Memang itu kehendak pihak atasan. Tapi sekurang-kurangnya adalah perbezaan yang peminat dapat lihat. Macam watak dalam Hani, pengarah nak saya bawa watak ibu yang bermain dengan emosi.


"Sama ada jadi atau tak, bergantung pada saya sendiri untuk mencorakkannya. Selain itu gabungan dengan pelakon lain turut membantu menghidupkan lagi lakonan saya. Mengenai ura-ura saya dilamar Astro pula, saya tak boleh jawab kerana kenyataan itu bukan dikeluarkan oleh saya. Biarlah pihak Astro yang keluarkan kenyataan nanti," katanya diiringi ketawa panjang yang menjadi identitinya.

Tidak puas hati dengan kisah cinta yang belum terungkap sepenuhnya, Rozita terus diasak dengan soalan siapa kekasihnya sekarang selepas putus cinta. Tambah pula sebelum ini dia dikatakan diminati Shahir AF. Tidak kurang juga ada melihat Rozita intim dengan pelakon Zain Saidin. Pelakon 4 Madu ini tetap menyimpan kemas kisah peribadi dan tidak mahu berkongsi dengan masyarakat.


"Saya baru sekali putus cinta dan sekarang tak bercinta dengan sesiapa. Saya tak ada ciri-ciri tertentu dalam memilih lelaki tapi asalkan dia tak menyinggung perasaan saya, sudahlah. Tapi sebenarnya saya tak ada fikir pun ciri-ciri yang dikehendaki atau sasaran bila nak berkahwin kerana mana tahu nanti terbalik jadinya," kata sambil terus ketawa.

>PROFIL
NAMA SEBENAR: Rozita Che Wan
TARIKH LAHIR: 9 Mac
ASAL: Alor Setar, Kedah
KELUARGA: Anak kedua daripada tujuh beradik
PENDIDIKAN: Sijil Pelajaran Malaysia
KERJAYA: Pelakon dan model
DRAMA: Bara Yang Ku Genggam, Susuk, Ai Di Beijing, Diari Ramadan Raffique, Ayyad, Kuih Goyang Seha, Lawaknya Fantasia Raya, Kiah Pekasam, Hani, Iparku Diva, Bila Suami Jadi Suri, Mencari Wardah dan banyak lagi
FILEM: Dunia Baru The Movie, Sepi, Sifu & Tongga, Jangan Tegur, Kantoi, 4 Madu, Gentayangan, Misteri Dendam Balan Balan The Movie

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penghijrahan Iwan

Posted: 22 Feb 2011 06:02 AM PST

KETIKA irama dangdut di puncak kegemilangan persada muzik tanah air sekitar pertengahan 90-an, nama Iwan cukup meledak di pasaran. Malah, dia yang tampil menyanyi lagu dangdut secara solo, turut berduet bersama Amelina dan Sheeda.

Pastinya, lagu Memori Daun Pisang dan Yang Tersayang, cukup mengingatkan peminat pada keserasian Iwan dan Amelina. Bahkan, lagu Secangkir Madu Merah pula dinyanyikan Iwan bersama Sheeda. Selain itu, Iwan juga popular dengan lagu solo, Yang Sedang Sedang Saja dan Wulan.

Namun, semua itu sudah menjadi kenangan buat Iwan atau nama sebenar, Wan Syahman Yunus, 50. Ini kerana, Iwan sudah berubah imej dan dia lebih menjurus kepada berdakwah. Malah, Iwan juga memiliki keluarga baru dan seorang anak perempuan.

Iwan bertemu jodoh dengan isterinya, Evie Surriantyy pada 2 Oktober 2009 dan hasil perkongsian hidup itu mereka dikurniakan Wan Nur Sumayyah, setahun. Ternyata, Iwan sangat bahagia dengan cara hidupnya yang disifatkan lebih dekat dengan Tuhan.


Terdahulu, Iwan ditemui pada majlis perkahwinan anak gadisnya, Wan Syamira Putri Oktavia, 19, hasil perkahwinan bersama bekas isteri yang juga pelakon era 80, Rosnah Mohd Nor di Taman Putra Perdana Puchong, Ahad lalu, bertemakan coklat keemasan.


Hadir ditemani isterinya yang berjilbab hitam, anak serta ahli keluarga dari Indonesia, Iwan mengakui dia sangat bersyukur anaknya bertemu jodoh pada usia muda. Katanya, perkahwinan itu indah dan tuntutan agama, maka tidak perlu dilewat-lewatkan.

Mesra berbicara, Iwan juga bersikap terbuka berkongsi kisah hidup barunya. Katanya, dia akan muncul dengan album dakwah tidak lama lagi. Ikuti temubual wartawan Harian Metro, NORHAYATI NORDIN (yati@hmetro.com.my) bersama jurugambar, Khairunisah Lokman mengenai penghijrahan hidupnya.

RAP: Sudah berapa lama penghijrahan anda ini?
IWAN: Kira-kira dua tahun. Namun, saya tidak mahu bercerita sangat mengenai bagaimana penghijrahan ini berlaku. Apa puncanya dan kenapa kerana semua ini sebenarnya kuasa Allah s.w.t. Bahkan, saya tidak mahu dianggap bermegah-megah mengenainya. Apa yang boleh saya katakan, Allah sudah memberi peluang kepada saya untuk menginsafi semua kekurangan diri dan berhijrah ke arah kebaikan.

Saya akui, dulu mungkin terlalu sibuk dengan kerja hingga terlupa dan tidak faham soal-soal agama. Justeru, saya sangat bersyukur pada usia yang makin meningkat ini, Allah akhirnya memberi peluang dan kesempatan untuk berubah.
Kini, saya hanya mengharapkan perubahan yang berlaku kepada diri berkekalan selamanya dan bukan bersifat sementara. Jadi, penting untuk saya tidak menunjuk-nunjuk. Malah, sekarang ini pun saya lebih selesa beristiqamah. Malah, saya senang mengajak masyarakat berbuat baik, menghindarkan diri daripada kemungkaran dan seterusnya beriman kepada Allah.

RAP: Bagaimana pula dengan karier nyanyian anda?
IWAN: Sehingga sekarang, Alhamdulillah saya masih aktif. Malah, tawaran menyanyi pun masih diterima. Namun, hanya yang sesuai saja diambil dan sekarang saya banyak membuat persembahan di ekspo jualan barangan di seluruh negara. Selain di Lembah Klang, Selangor dan Kuala Lumpur, saya ke Segamat, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan serta Johor untuk membuat persembahan. sekarang ini, saya memang sudah tidak ambil tawaran menyanyi di kelab malam dan pusat hiburan.

Saya sudah meninggalkannya terus dan cukuplah dengan apa yang sudah dilakukan ketika muda dulu. Kini, semuanya sudah berubah dan saya hanya mahu mencari ketenangan dan keredaan Allah. Justeru, saya perlu menjaga keperibadian diri dengan baik.

RAP: Khabarnya anda bercadang menghasilkan album dakwah?
IWAN: Ya, saya kini dalam proses menyiapkan album dakwah yang memuatkan 10 lagu. Bagaimanapun, baru dua lagu siap dirakam dan saya bercadang ia dapat disiapkan selewat-lewat April nanti. Ini kerana, saya bercadang memasarkan album ini pada Ramadan. Saya berharap dapat menyiapkannya seperti yang dirancang.

Album ini diterbitkan syarikat saya sendiri, Iwan Entertainment Sdn Bhd. Semua aktiviti berhubung pemasaran juga dilakukan secara sendiri dan kemungkinan akan dibuat secara jualan langsung. Dalam soal jualan ini juga, saya takkan meletakkan harga yang mahal kepada peminat. Memandangkan ia dijual secara terus, peminat boleh mendapatkannya pada harga RM10 saja. Malah, saya juga membuka ruang kepada sesiapa yang berminat menjadi pengedar.

Apapun, kesemua lagu memang sudah ada dan cuma menunggu dimasukkan vokal saya. Ia adalah lagu ciptaan saya sendiri. Sehubungan itu, kepada sesiapa yang bersedia menjadi pengedar untuk album ini boleh menghubungi saya di talian 019-5255 646.

RAP: Cabaran anda menghasilkan album dakwah?
IWAN: Jujur, saya akui bukan mudah untuk menghasilkan satu album dakwah. Saya sentiasa membuat rujukan dan mendapatkan bimbingan daripada ustaz yang lebih berpengetahuan soal agama. Sebagai orang baru, masih banyak yang perlu saya belajar. Oleh itu, saya mendapatkan rujukan dan bimbingan daripada empat atau lima orang ustaz untuk mengetahui apa yang sesuai serta sebaliknya.

Saya harus berhati-hati dalam menghasilkan album dakwah ini kerana tidak mahu dihentam nanti. Kemungkinan, judul album ini ialah Segalanya Allah. Malah, antara lagu dimuatkan seperti Pengasih dan Nasihah, Berjalan Lurus, Solat Dulu, Kalimah Thoyyibah dan Segalanya Allah Punya. Harapan saya album ini diterima baik oleh peminat. Apapun, susunan muzik lagu Kalimah Toyyibbah diambil daripada lagu dangdut saya yang berbahasa Hindi iaitu Hay Diwanghi Hor Gaye. Bagaimanapun, lirik yang dulunya lebih memuji wanita, kini saya tukar kepada mengagungkan Allah dan Rasul-Nya.

RAP: Boleh ceritakan kisah perkahwinan baru anda?
IWAN: Saya mengenali isteri, Avie Surriantyy, kira-kira tiga tahun lalu ketika mengadakan persembahan di Pulau Pinang. Ketika itu juga, Avie bekerja di sana dan jodoh ini ditentukan Tuhan dan saya bersyukur dia menerima diri ini seadanya. Sepanjang hidup bersama, dia (Avie) seorang isteri yang baik dan tidak banyak kerenah. Lagipun, boleh dikatakan dia juga 'orang kampung saya' kerana kami berasal dari Indonesia. Jadi, yang pasti dia sangat memahami perjalanan hidup saya.

RAP: Apa lagi yang boleh dikongsikan bersama?
IWAN: Macam saya katakan tadi, saya kurang selesa untuk banyak berbicara mengenai penghijrahan yang berlaku pada diri ini. Bukan apa, kalau boleh biarlah ia disimpan dan menjadi rahsia saya sendiri kerana itu lebih bagus dan terbaik. Bagi saya, segala kebaikan datangnya daripada Allah. Apa yang penting sekarang adalah keredaan-Nya. Justeru, penghijrahan ini juga saya lihat sebagai kemahuan diri untuk berubah. Oleh itu, saya sangat mengharapkan dapat berbuat baik hingga ke akhir hayat.

Saya berdoa setiap hari supaya Allah sentiasa memberikan petunjuk kepada diri ini. Bukan hanya kepada diri saya seorang dan keluarga, tetapi yang paling utama semoga Allah memberikan hidayah kepada semua umat Islam di muka bumi ini.

RAP: Bagaimana jika anak-anak ada yang mengikut jejak langkah anda dalam seni?
IWAN: Bakat anugerah Allah. Tidak dinafikan, tiga orang anak saya bersama bekas isteri ada menunjukkan minat dalam seni dan mereka juga boleh menyanyi dengan baik. Bagaimanapun, sebagai bapa saya tidak menggalakkan mereka menjadi artis.
Saya tidak kisah jika mereka meminati seni kerana suka-suka dan bukannya sebagai karier. Saya takkan bagi peluang kepada mereka untuk bergelar penyanyi dan kalau boleh biarlah kerja lain. Lebih menjamin masa depan dan terbaik buat mereka. Jangan jadi penyanyi.

RAP: Ucapan perkahwinan untuk anak anda?
IWAN: Saya akur anak, Wan Syamira bertemu jodoh pada usia muda, 19 tahun. Saya berdoa kepada Allah supaya jodohnya dan suami berkekalan hingga ke akhir hayat. Saya harap dengan kehidupan baru ini lebih menjadikan dia seorang matang dan tabah.

Semoga dia mengenal erti sebuah kehidupan. Selain itu, saya juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan berbanyak terima kasih kepada tetamu yang terdiri di kalangan keluarga, sanak saudara, rakan dan jiran kerana sudi hadir ke majlis perkahwinan anak saya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.