Adsense

Sabtu, 6 Julai 2013

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Dunia baharu Manifesto

Posted: 06 Jul 2013 05:35 AM PDT

NAMA Manifesto mungkin baharu dalam dunia muzik tempatan tetapi tidak bagi ahli-ahli kumpulan itu.

Mereka yang terdiri daripada Tomok, Johan, Fami, Sapik, Kirk dan Ainol telah lama berkecimpung dalam dunia muzik.

Jika Tomok terkenal menerusi kumpulan New Boyz, Johan, Fami, Sapik, Kirk dan Ainol tidak kurang hebatnya apabila dikenali melalui kumpulan Modread.

Mereka hanya disatukan di bawah satu kumpulan baru-baru ini dan terus meletup setelah menjuarai pertandingan muzik anjuran stesen televisyen tempatan.

Menurut Johan, walaupun berbeza aliran muzik, ia bukan penghalang kepada mereka untuk mencari keserasian dalam menghasilkan muzik serta persembahan mantap.

Katanya, jurang yang ada sentiasa dikurangkan melalui persefahaman dan toleransi.

Begitu banyak halangan terpaksa kami tempuhi untuk berdiri seperti hari ini," katanya kepada .com.

Menerusi penghasilan single sulung mereka yang bertajuk Manifesto, Tomok selaku vokalis kumpulan ini nyata tampil berbeza.

Dengan popularitinya yang semakin hangat sejak kebelakangan ini, pastinya membuka peluang buat peminat muzik tempatan menghilangkan tanggapan skeptikal apabila mendengar nama Tomok.

Walaupun dia lebih dikenali sebagai penyanyi lagu cinta

yang mendayu-dayu, kemunculannya bersama Manifesto jauh beza.

Pendek kata, Tomok dan Manifesto bakal menggegarkan peminat muzik tempatan dengan kredibiliti yang tersendiri.

Selepas memenangi pertandingan muzik baru-baru ini, langkah pertama Manifesto adalah menghasilkan single terbaharu.

Setakat ini, sudah 60 peratus siap dirakamkan dan jika tiada aral melintang, mungkin akan dikeluarkan selepas Aidilfitri ini," kata Tomok.

Tambahnya lagi, gelaran sebagai juara menyebabkan peminat meletakkan harapan yang sangat tinggi.

Kami akan lakukan yang terbaik dan tidak mungkin kami akan menghancurkan kepercayaan serta amanah yang telah diberikan peminat kepada kami," ujarnya.

Walaupun baru memiliki sebuah single, Manifesto yakin bergerak ke hadapan menerusi perancangan jangka panjang demi meneruskan kelangsungan mereka dalam industri seni.

Bagi peminat yang ingin mengenali mereka dengan lebih dekat, silalah layari laman https:// www.facebook.

com/Manifestoversus untuk mengikuti perkembangan semasa mereka. - SYAHRIL

jaguh veteran

Posted: 06 Jul 2013 05:35 AM PDT

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI
Gambar FAUZI BAHARUDIN

USIA 65 tahun tidak menghalang DJ Dave untuk kekal tangkas bermain badminton.

SEMAKIN dimakan usia, pastinya ramai di antara kita lebih gemar memilih untuk menghabiskan masa dengan berehat dan melakukan aktiviti-aktiviti ringan. Namun terdapat segelintir di antara kita yang menjadi aktif apabila semakin berusia.

Perkara ini sebenarnya sesuatu yang positif apatah lagi kesihatan kita lebih mudah terganggu sekiranya kita hanya duduk berdiam diri dan tidak melakukan aktiviti-aktiviti riadah bagi mengekalkan kecergasan fizikal.

Itulah perkara yang dilakukan oleh penyanyi veteran, Datuk DJ Dave bagi memastikan tahap kecergasannya tidak pernah luntur tatkala dirinya menghampiri usia 65 tahun.

Jelas Dave, dia memang memilih untuk mengamalkan gaya hidup yang aktif dengan melakukan aktiviti-aktiviti riadah, antaranya berjoging tetapi yang paling diminatinya, adalah sukan badminton.

Sebenarnya sewaktu saya muda dahulu, saya lebih gemar bermain bola sepak, kerana selain ia sukan paling popular di Malaysia, kita juga dapat meluangkan masa bersama rakan-rakan.

Tetapi lama-kelamaan apabila semakin dikejar usia dan masing-masing sudah terikat dengan kehidupan sendiri, saya mula aktif dalam sukan badminton.

Selain daripada itu, antara sebab utama yang membuatkan saya memilih badminton adalah kerana saya pernah mengalami insiden patah tulang hidung sebanyak dua kali sewaktu bermain bola sepak," katanya yang mula aktif dengan sukan badminton pada usia 45 tahun.

Jelas Dave lagi, kebiasaannya dia akan mengunjungi gelanggang badminton kira-kira dua minggu sekali tetapi jika mempunyai kelapangan, dia akan ke sana tiga atau empat kali seminggu.

Menurutnya, adalah penting bagi dirinya kekal aktif kerana sungguhpun sudah semakin berusia, karier seninya masih tetap diteruskan memandangkan rasa cinta yang mendalam terhadap bidang nyanyian.

Melalui aktiviti seperti ini, saya dapat memastikan stamina diri sentiasa berada dalam keadaan terbaik. Ini kerana saya masih aktif sebagai penyanyi," katanya yang baru sahaja memenangi pingat perak dalam kategori perseorangan dan beregu di 42nd World Morning Cup Badminton Championship 2013 yang diadakan di Taipei, Taiwan, pada penghujung Mei lalu.

Tambah Dave lagi, dia mahu terus kekal aktif kerana selain dapat mengekalkan stamina, ia juga dapat membantunya menjaga disiplin diri selain memastikan tugas sehariannya berjalan dengan lancar.

Apabila aktif, kita akan sentiasa peka dengan keadaan sekeliling, bukan sahaja tubuh kita cergas, tetapi minda juga kekal cerdas.

Pastinya apabila kita mempunyai fizikal yang baik, kita akan mempunyai aura tenaga yang positif dalam mengharungi dugaan dan cabaran hidup seharian," tambah Dave lagi.