Adsense

Khamis, 4 Julai 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


YA1M adakan konsert amal tambah dana

Posted: 03 Jul 2013 04:46 PM PDT

Yayasan Artis 1Malaysia (YA1M ) akan menganjurkan konsert amal pada 5 Oktober depan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bagi mengisi dana tabung pertubuhan itu.

Konsert Amal YA1M itu ialah projek pertama mereka dalam mencapai objektif penubuhannya iaitu menjaga kebajikan semua artis tanah air.

Sebelum ini YA1M menerima dana RM2 juta daripada kerajaan yang diberikan kepada hampir 400 artis veteran daripada pelbagai bangsa dan agama.

Pengerusinya, Datuk DJ Dave, menerusi projek terbabit, penganjur berharap syarikat korporat tampil membantu sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial mereka.

"Inilah kali pertama YA1M mengadakan projek untuk menambah tabung pertubuhan, dengan menjual meja konsert. Di samping menjamu selera dan menyaksikan persembahan 10 penyanyi terkenal, secara tidak langsung mereka sebenarnya beramal membantu artis veteran tanah air.

"Sebanyak 100 meja akan dijual pada harga serendah RM2,000 hingga RM20,000. Kami berharap dapat memungut RM200,000 pada malam terbabit. Semua kutipan akan disalurkan kepada tabung YA1M," katanya pada majlis sidang media Konsert Amal YA1M - Satu Suara Satu Matlamat, di ibu negara semalam.

Majlis dirasmikan Timbalan Menteri Komunikasi & Multimedia, Datuk Jailani Johari.
Pada majlis itu, 48 artis veteran menerima sumbangan RM2,000 setiap seorang daripada YA1M.

"Sejak YA1M ditubuhkan dan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak, pada 11 November tahun lalu, inilah kali keempat sumbangan disampaikan kepada artis veteran yang belum pernah menerimanya.

"Tahun ini juga, kerajaan menjanjikan dana baru sebanyak RM3 juta, yang akan diagihkan kepada artis memerlukan," katanya yang mengalukan mana-mana artis yang akan menjangkau usia 60 tahun untuk menghubungi YA1M di talian 03-22763327.