Adsense

Jumaat, 31 Mei 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Erra tunggu panggilan haji

Posted: 30 May 2013 03:27 PM PDT

Kenangan menjejakkan kaki beberapa kali ke Tanah Suci Makkah masih segar dalam sanubari primadona filem Melayu alaf baru, Erra Fazira. Ketenangan berada di kota suci itu terlalu sukar diungkap dengan kata-kata sehingga hatinya sentiasa digamit rindu untuk kembali ke sana.

Lantaran kerinduan itu, timbul cerita kononnya pelakon, penyanyi dan pengacara berkenaan khabarnya akan ke sana semula tahun ini. Namun, kali ini untuk menunaikan haji pula.

Ketika HIP menghubungi empunya diri bagi mengetahui sejauh mana kebenaran berita itu, ibu kepada Engku Aleesya Engku Emran ini tidak menafikannya.

Memang benar saya sudah mendaftar, tetapi ia dilakukan tiga tahun lalu. Saya kini masih menunggu nama dipanggil, bagaimanapun, setakat ini belum ada sebarang surat daripada Tabung Haji.

Saya faham, mungkin belum rezeki lagi untuk dijemput ke sana dan saya akan terus sabar menanti. Sewaktu mendaftarkan nama dulu, saya buat keputusan untuk pergi berseorangan. Jadi, apabila Arab Saudi mengenakan syarat baru, perkara itu memang sedikit menyukarkan. Apabila saatnya tiba nanti, barulah saya akan fikirkan soal mahram, kata pelakon yang mula mencipta nama menerusi filem Sembilu itu.

Sedih nak tinggalkan Aleesya

Menurut bintang berusia 39 tahun ini, dia membuat keputusan menunaikan haji pada usia muda kerana berasakan sudah tiba masanya, selain adanya kemampuan untuk berbuat demikian.
Pernah membawa puterinya menunaikan umrah saat Aleesya baru berusia setahun, Erra bagaimanapun memberitahu, dia tidak bercadang membawa si kecil bersama bagi mengerjakan ibadat haji.

Insya-Allah, jika diizinkan, saya bercadang membawanya ke Tanah Suci sekali lagi untuk menunaikan umrah, memandangkan ketika kali pertama ke sana dia masih kecil.

Lagi pun, Aleesya sudah semakin besar dan lebih matang. Jadi urusan ibadat lebih mudah.

Memang tidak dinafikan, jika berpeluang menunaikan haji, bermakna saya perlu meninggalkan Aleesya dalam tempoh waktu yang lama. Sebagai ibu, tentu timbul rasa sedih. Namun, apabila memikirkan tujuan saya ke sana untuk beribadat, sedikit sebanyak kesedihan itu terubat. Perasaan itu berbeza jika dibandingkan dengan meninggalkan Aleesya kerana tugas, kata Erra.

Belum pasti soal penampilan

Ditanya adakah dia akan memperlahankan aktiviti seninya selepas bergelar Hajah, Erra berkata, sejak akhir-akhir ini, dia memang sudah berbuat demikian. Begitupun, untuk meninggalkan terus kerjaya seni, perkara itu belum terlintas dalam fikiran anak tunggal kepada Azizah Zaik ini.

Saya tidak bercadang meninggalkan terus kerjaya seni selepas mengerjakan haji. Apa pun yang saya lakukan adalah di atas keizinan-Nya. Bakat dan rezeki tidak akan menjadi milik saya jika bukan atas ketentuan Allah. Cuma, saya akan cuba memperlahankan aktiviti seni. Malah, sejak akhir-akhir ini pun saya tidak lagi seaktif dulu.

Mengenai soal penampilan pula, saya tidak berani berkata apa-apa. Kita tidak tahu dugaan yang Allah hendak berikan. Apa yang penting, hasrat saya tunaikan haji adalah untuk mendekatkan lagi diri kepada-Nya, kata Erra.

Kembali dalami agama selepas nikah

Posted: 30 May 2013 03:25 PM PDT

Hampir setahun lalu, ramai yang terkejut dengan perubahan penampilan anak bujang pelakon Khatijah Tan, Pierre Andre, apabila jejaka itu memilih untuk berhijrah.

Ketika usianya yang mencecah 28 tahun, Pierre bertindak untuk lebih mendekati agama kerana baginya, masa sudah tiba untuk dia melakukan perubahan.

Sejak itu, Pierre mula menyimpan janggut dan jambang apabila mengikuti aktiviti keagamaan bersama jemaah tabligh.

Begitupun, sejak akhir-akhir ini penampilan Pierre kembali seperti sebelumnya, tanpa janggut dan jambang. Pierre juga kerap kelihatan bersama gadis cantik, Siti Nurhidayah Hashim, 25.

Pengarah dan pelakon yang ditemui pada malam pratonton filem Bro, Nampak Motor Gua? baru-baru ini juga tidak berselindung, malah sedia memperkenalkan wanita itu sebagai tunangnya, yang akan dinikahi bulan depan.

"Saya baru saja mencukur janggut dan jambang sebagai persediaan untuk bernikah, Jun ini. Dulu saya terlalu ghairah untuk melakukan perubahan. Apabila kita bercerita mengenai agama, ia tidak boleh dilakukan dalam masa yang singkat.

Soal agama adalah untuk jangka masa panjang.
"Memang menyimpan janggut dan jambang sunnah Nabi SAW, namun dalam saya mendalami agama, ia harus datang daripada hati yang ikhlas, bukannya untuk menunujuk-nunjuk.

Penampilan bukan ukurannya, tetapi kita harus tanya diri sendiri, ia dilakukan untuk siapa?" katanya yang masih mengikuti kelas agama.

Sudah tiga bulan bertunang Kehadiran bersama tunangnya yang seksi pada majlis itu membuka mata ramai tetamu, terutama wakil media.

Bagaimanapun, seakan sudah bersedia, Pierre tiada masalah menjawab setiap pertanyaan.

"Janganlah kita menilai seseorang itu dari segi penampilan, tetapi pandanglah dari segi akhlak. Sudah dua tahun saya mengenali tunang saya dan hubungan kami semakin rapat sejak setahun lalu. Kami juga memilih untuk bertunang pada 9 Februari lalu.

"Buat masa ini dia masih di bawah tanggungjawab keluarganya. Dari segi hukum, memanglah salah bagi saya yang tidak mempunyai apa-apa hubungan membawanya ke sini, tetapi, saya manusia biasa yang ada kalanya terlepas pandang.

"Insya-Allah, sebaik saya menjadi suami yang sah, maka bermulalah tanggungjawab saya untuk mendidik dan mendorongnya ke jalan kebaikan," katanya yang mengakui terlalu berdebar menanti hari bahagia.

Siapkan empat filem MIG Kata Pierre, disebabkan terlalu sibuk sejak kebelakangan ini, dia sudah meninggalkan jemaah tabligh itu hampir tiga bulan lalu.

"Bukannya saya meninggalkan terus jemaah itu, tetapi terpaksa memberikan komitmen dengan tawaran pengarahan filem. Insya-Allah, selepas kami bernikah, saya akan kembali mengikuti kelas agama bersama isteri seperti biasa," katanya.

Dalam diam, Pierre sudah menyempurnakan empat filem bersama MIG Pictures Sdn Bhd. Keempat-empatnya ialah hasil tulisan dan arahannya sendiri. Karyanya juga terdiri daripada genre berbeza seperti Islamik, komedi, seram, cinta dan aksi.

Filem pertama yang bakal menyusul bulan depan, iaitu seminggu selepas bergelar suami ialah 1 Lawan 1, diikuti Highlands Tower, Ustaz... Mu Tunggu Aku Datang (yang menyaksikan kemunculan Ustaz Azhar Idrus) dan Perempuan Muka Surat Tujuh.

Bermula Julai depan pula, Pierre akan memulakan penggambaran filem aksi berjudul Sniper.

- Blog Hanz -

- Blog Hanz -


Sejarah Penubuhan Kumpulan Metallica

Posted: 31 May 2013 12:23 AM PDT


METALLICA 


Ahli: 

James Hetfield – Vokalis utama, Gitar irama (1981–kini)
Lars Ulrich – Drum (1981–kini)
Kirk Hammett – Gitar solo, Vokalis tambahan (1983–kini)
Robert Trujillo – Gitar bes, Vokalis tambahan (2003–kini)





Bekas ahli:

Lloyd Grant : Guitar [1982], Defcon

Ron McGovney : Bass [1982-1983], Phantasm

Sammy Dijon : Vocals [1982]

Jason Newsted : Bass [1986-2001], Spastik Children, IR8, Echobrain, Voivod, ex-Flotsam And Jetsam, ex-Ozzy Osbourne

Cliff Burton : Bass [1983-1986], died 27/09/1986 (bus accident), ex-Trauma, ex-Spastik Children, ex-EZ-Street

Bob Rock : Bass [2003], session member

Dave Mustaine : Guitar [1982-1983], Megadeth, MD.45, ex-Panic (USA)










SEJARAH BERMULA DI SINI:

Awal tahun (1981-1983)

Metallica telah dibentuk di Los Angeles, California, pada awal tahun 1981 apabila pemain drum Lars Ulrich membuat pengiklanan ke akhbar tempatan Los Angeles —The Recycler— berbunyi " Pemain drum sedang mencari ahli muzik untuk bermain dengan Tygers dari Pan Tang, Diamon Head dan Iron Maiden." Pemain guitar James Hetfield dan Hugh Tanner dari Leather Charm menjawab iklan tersebut. 

Walaupun dia belum membentuk sebuah kumpulan muzik, Ulrich meminta pengasas Metal Blade Records, Brian Slagel jika dia boleh merekod sebuah lagu untuk kompilasi Metal Massacrelabel akan datang. Slagel menerima dan Ulrich merekrut Hetfield untuk menyanyi dan bermain gitar.

Ulrich berbincang dengan rakannya Ron Quintana yang mencadangkan nama kumpulan ini untuk fanzine. Quintana telah mencadangkan beberapa nama iaitu Metal Mania dan Metallica. Ulrich memilih Metallica sebagai nama kumpulan muzik ini. Iklan kedua diletakkan pada akhbar The Recycler untuk posisi lead gitar. Dave Mustaine menjawab, dan, selepas melihat gitarnya yang mahal, Ulrich dan Hetfield merekrutnya. awal tahun 1982, Metallica merekod lagu original mereka pertama "Hit the Lights" untuk Metal Massacre / kompilasi. 

Hetfield bermain bass dalam lagu tersebut dan Lloyd Grant diberi kepercayaan untuk solo gitar. Dikeluarkan pada 14 Jun 1982, cetakan awal Metal Massacre/ terdapat kesilapan dalam senarai sebagai "Mettallica'. Walaupun marah dengan kesilapan tersebut, Metallica berjaya menghasilkan lagu yang cukup mantap dan beraksi persembahan live mereka yang pertama di Radio City di Anaheim, California pada 14 Mac 1982 dengan pemain bass Ron McGovney yang baru direkrut. 

Metallica merekod demo pertama, Power Metal sebuah nama hasil inspirasi kad perniagaan Quintana pada awal tahun 1982. Pertengahan tahun 1982, Ulrich dan Hetfield menghadiri satu pertunjukan di kelab malam Whisky a Go Go yang mempamerkan pemain bass Cliff Burton dari kumpulan muzik Trauma. Mereka berdua terpegun dengan penggunaan pedal wah-wahBurton dan mempelawanya untuk menyertai Metallica. 

Hetfield dan Mustaine ingin menyingkirkan McGovney kerana dia tidak memberi sebarang sumbangan dan hanya sekadar mengikut. Walaupun pada awalnya Burton menolak pelawaan tersebut, tetapi pada penghujung tahun dia menerima pelawaan tersebut dengan syarat kumpulan muzik itu berpindah ke San Francisco. Persembahan livepertama Metallica ialah di sebuah kelab malam The Stone pada Mac 1983, dan rekod pertama bersama Burton adalah demo Megaforce pada tahun 1983.

Metallica telah bersedia untuk merekod album sulung mereka tetapi Metal Blade tidak mampu menanggung kos tambahan, kumpulan muzik itu mula mecari jalan lain. Penganjur konsert Johnny "Z" Zazula, demo No Life 'til' Leather 1982, menawarkan record deal dengan Metallica dan New York City - lebel rekod tempatan. Setelah tidak menerima sebarang label rekod, Zazula meminjam wang untuk menutup bujet rekoding dan Metallica menjadi label dibawahnya, Megaforce Records. 

Ahli kumpulan muzik ini menyingkirkan Mustaine keluar dari kumpulan muzik ini kerana penyalahgunaan dadah dan alkohol, dan kelakuan ganas. Pemain gitar Exodus, Kirk Hammett menjadi pengganti kepada Mustain pada hari yang sama Mustain disingkir. Persembahan Metallica bersama Hammet adalah pada 16 April 1983 di kelab malam The Show Denver, New Jersey.

Mustaine telah meluahkan perasaan kurang senang dalam wawancara. Katanya Hammett "stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?".Mustaine sememangnya marah kerana percaya bawaha Hammett telah menjadi popular dengan bermain gitar lead yang ditulis oleh Mustaine. 

Pada tahun 1985, wawancara bersama Metal forces, Mustaine mencabar Hammett dengan berkata "it's real funny how Kirk Hammett ripped off every lead break I'd played on that No Life 'til Leather tape and got voted No. 1 guitarist in your magazine."Dalam album Megadeath Killing Is My Business... and Business Is Good!, Mustaine memuatkan lagu "Mechanix", yang mana nama tersebut diubah kepada "The Four Housemen" on Kill 'Em All oleh Metallica. 

Mustaine berkata dia berbuat demikian adalah untuk "mengukuhkan Metallica" kerana dia dirujuk sebagai pemabuk dan tidak boleh bermain gitar oleh Metallica.

Kill 'Em all dan Ride the Lighting (1983-1984)



Pada tahun 1983, Metallica mengembara ke Rochester, New York untuk merekod album pertama mereka, Metal up Your Ass, dengan tugas - tugas produsi yang diurus oleh Paul Curcio. Desebabkan konflik dengan label rekod kumpulan muzik dan keengganan pengedar mengeluarkan album dengan nama tersebut, album tersebut di nama semula sebagai Kill 'Em All. 

Dikeluarkan atas Megaforce Records di U.S dan Music for Nation di Eropah, album tersebut naik tangga ke 120 dalam Billboard 200, dan walaupun album tersebut pada awalnya tidak berjaya dari segi kewangan namun ia meningkatkan peminat dalam underground metal scene. Kumpulan muzik ini memulakan jelajah Kill 'Em All bersama Raven untuk menyokong pengeluaran album tersebut. Pada Februari 1984, Metallica menyokong Venom dalam Jelajah Seven Dates of Hell, dimana mereka beraksi di Festival Aardschok di Zwolle, Belanda.

Metallica merekod studio album yang kedua, Ride the Lightning, di Sweet Silence Studios di Copenhagen, Denmark. Dikeluarkan pada Ogos 1984, album tersebut naik ke tangga 100 dalam Billboard 200. Seorang warga Perancis yang tersalah cetak album hadapan yang berwarna hijau kini dijadikan sebagai bahan koleksi. Lagu lain dalam album ini termasuk lah "For Whom the Bell Talls", "Creeping Death" (yang menyatakan cerita berunsul alkitab penghijrahan Hebrew dari perhambaan di Egypt, menumpukan pada pelbagai wabak yang dikunjungi oleh orang Egypt), dan "The Call of Ktulu" instrumental. Mustaine menerima pengiktirafan untuk "Ride the Lighting" dan "The Call of Ktulu".

Master of Puppepts (1984-1986)

Album ketiga Metallica, Master of Puppets direkod di Sweet Silence Studio dan dikeluarkan pada Mac 1986. Album tersebut meningkat tangga ke-29 dalam Billboard 200, dan bertahan selama 72 minggu dalam carta tersebut. Album tersebut merupakan album pertama yang diberi pengiktirafan emas pada 4 November 1986, dan diiktiraf enam kali platinum pada 2003. 

Steve Huey daripadaAllmusic mempertimbangkan album tersebut sebagai "kejayaan terbesar kumpulan muzik ini". Selepas pengeluaran album tersebut, Metallica membuat jelajah U.S dibantu oleh Ozzy Osbourne. 

Hetfield tercedera pada pergelangan tangan selepas bermain papan luncur meluncur menuruni bukit, walaubagaimanapun menyambung jelajah sebagai penyanyi, dibantu oleh John Marshall selaku juruteknik gitar bermain untuknya sebagai gitar irama.Pengarah Elektra Records A&R Micheal dan pengasas bersama Q-Prime Management Cliff Burnstein menghadiri konsert Metallica pada September 1984. 

Terpegun dengan persembahan Metallica, mereke menandatangan kontrak Metallica dengan Elektra Records dan menjadi pelanggan kepada Q-Prime Management. Kejayaan Metallica yang pantas menjadikan muzik label British menerbitkan edisi terhad Creeping Death EP, yang telah dijual 40,000 salinan seperti diimport di A.S. Dua daripada tiga lagu dalam rekod (versi muka Diamond Head "Am i Evil?", dan Blitzkrieg "Blitzkrieg") muncul dalam Elektra 1989 penerbitan semula Kill 'Em All. 

Metallica memulakan jelajah Eropah mereka yang pertama yang mana purata penonton sebanyak 1,300. Sekembali ke U.S menandakan tajuk jelajah bersama dengan W.A.S.P dan Armored Saint. Metallica beraksi dalam persembahan mereka yang terbesar di festival Monster of Rock pada 17 Ogos 1985, bersama Bon Jovi dan Ratt di Donington Park,England, beraksi di depan 70,000 orang. Satu persembahan di Oakland, California, pada festival Day on the Green melihat kumpulan muzik ini beraksi di depan 60,00 orang penonton.

Kematian Cliff Burton dan Garage Days Re-Revisited (1986-1987)


Pada 27 September 1986, semasa Jelajah Damage Inc. Metallica ke Eropah, mereka mencabut undi menggunakan daun terup untuk melihat tempat tidur pilihan mereka di dalam bas. Burton menang dan memilih untuk tidur di tempat tidur Hemmett. Sekitar waktu subuh di Dörarp, Sweden, pemandu bas mereka hilang kawalan dan menggelongsor, memyebabkan bas itu terbalik beberapa kali.

Ulrich, Hammet dan Hetfield tidak mengalami kesederaan yang serius; walaubagaimanapun, pemain bes Buton telah dihimpit di bawah bas dan terbunuh. Hetfiel berkata, "saya nampak bas itu menghimpitnya, saya nampak kakinya terkeluar dan saya panik. Pemandu bas tersebut cuba mengambil selimut daripadanya untuk kegunaan orang lain dan saya berkata "Jangan buat itu!" saya hampir ingin membunuh pemandu bas tersebut. 

Kematian Burton meninggalkan keraguan pada masa depan Metallica. Ketiga-tiga mereka kekal ahli kumpulan muzik dan tersebut membuat keputusan untuk meneruskan impian mereka. Dengan restu keluarga Burton mereka mencari pengganti Burton.

Lebih kurang 40 orang mencuba ujibakat termasuk kawan zaman kanak-kanak Hammett, Les Claypool dari kumpulan muzik Primus, Troy Gregory dari kumpulan muzik Prong dan Jason Newsted, bekas kumpulan muzik Flotsam dan Jetsam. Newsted tang telah mempelajari semua senarai set Metallica, dan selepas ujibakat tersebut Metallica mempelawanya ke Tommy's Joynt di San Francisco.

Hetfield, Ulrich dan Hammett membuat keputusan bahawa Newsted adalah orang yang sesuai menggantikan Burton, dan persembahan langsung pertama Newsted bersama Metallica ialah di Country Club di Reseda, California. Ahli kumpulan muzik ini membuat 'permulaan' bersama Newsted dengan mengenakan Newsted dengan memakan bebola wasabi.

Pada Mac 1987, Hetfield mengalami kecederaan pada pergelangan tangannya kali kedua selepas bermain papan luncur. Juruteknik gitar, Marshall kembali untuk bermain gitar irama, tetapi kecederaan ini terpaksa membatalkan persembahan mereka bersama Saturday Night Live. Metallica menamatkan jelajah mereka pada awal bulan 1987 dan pada Ogos 1987 semua EP mereka bertajuk The $5.98 E.P.: Garage Days Re-Revisited diterbitkan. EP tersebut direkod untuk sebagai usaha menggunakan rekod studio mereka yang baru dibina, menguji bakat Newsted, dan mengurangkan kesedihan dan tekanan berikutan kematian Burton. Satu video bertajuk Cliff 'Em All telah diterbitkan pada 1987 sebagai peringatan 3 tahun Burton bersama Metallica. Video tersebut disertakan solo bes, video di rumahnya dan gambar-gambar.

...And Justice for All (1988-1990)


…And Justice for All, merupakan album studio pertama mereka semenjak kematian Burton, dikeluarkan pada 1988. Album tersebut berjaya dari segi komersil, berada dalam tangga ke enam padaBillboard 200, dan merupakan album pertama kumpulan muzik ini berada dalam 10 teratas dalam carta tersebut. 

Album tersebut disahkan platinum selama sembilan minggu selepas penerbitan album tersebut. Bes yang dimainkan oleh Newsted dalam album ini sengaja ditolak yang merupakan salah satu "penghinaan" berterusan yang diterimanya dan idea muziknya juga diabaikan (walaubagaimanapun, dia menerima penghargaan dalam penulisan muzik untuk lagu "Blackened").

Metallica (Black album boh) (1990-1993)


Pada Oktober 1990, Metallica berkunjung ke One on One studio di North Hollywood untuk merekod album terbaru mereka. Bob Rock, pernah bekerja dengan kumpulan muzik The Cult, Bon Jovi, dan Mötley Crüe diberi kepercayaan bekerja dengan Metallica sebagai produsi. 

Metallica {juga dikenali sebagai "The Black Album") telah diolah sebanyak tiga kali, bernilai 1 juta dolar dan menyebabkan berlaku tiga penceraian.

Load, Reload, Garage Inc., dan S&M (1994-1999)






Setelah hampir tiga tahun menjelajah untuk mempromosi album Metallica termasuk membuat persembahan utama di Woodstock '94. Metallica kembali ke studio untuk menulis dan merekod studio album ke enam mereka. Kumpulan muzik ini berehat pada musim panas pada tahun 1995 dan membuat tiga persembahan termasuk persembahan utama mereka di Donington Park di United Kingdom bersama - sama Slayer, Skid Row, Slash's Snakepit, Therapy? dan Corrosion of Conformity.

Kontroversi Napster (2000-2001)

Pada tahun 2000, Metallica mendapati satu demo lagu mereka "I Disppear", yang sepatutnya diterbitkan bersama - sama runut bunyi Mission: Impossible II, telah dimainkan radio ke udara. Setelah menjejak sumber yang mengeluarkan lagu tersebut, kumpulan muzik ini mendapati fail tersebut adalah daripada rangkaian perkongsian fail rakan-ke-rakan Napster dan mereka juga mendapati semua katalog kumpulan muzik ini boleh diperolehi secara percuma melalui rangkaian tersebut. 

Serta - merta tindakan dijalankan menentang Napster dengan menfailkan sama terhadap Napster di Mahkamah Daerah Amerika Syarikat, Pusat Daerah California yang mana Napster secara haram.

Pemergian Newsted,St. Anger dan kemasukan Trujillo (2001-2005)

Semasa rancangan untuk memulakan studio album terbaru mereka, Newsted meninggalkan kumpulan muzik ini pada 17 Januari 2001. Kenyataannya menunjukkan pemergiannya adalah berdasarkan sebab - sebab peribadi dan keadaan fizikal yang dilakukan terhadap dirinya semasa bermain muzik yang disukainya.

Beberapa minggu selepas pengeluaran St. Anger,baru mereka membuat ujibakat memilih pemain bes baru mereka.Setelah mengujibakat beberapa pemain bes,mereka sebulat suara telah memilih Robert Trujillo dari Suicidal Tendencies dan ia kekal sampai ke album seterusnya,Death Magnetic.

Death Magnetic (2006-kini)



Pada Disember 2006, Metallica menerbitkan DVD yang mengandungi kesemua video muzik dari tahun 1989 hingga 2004. DVD tersebut bertajuk The Videos 1989–2004, dijual sebanyak 28,000 salinan pada minggu pertama dan memasuki carta Billboard Top Videos pada tangga ketiga.

Gaya,tema & lirik

Terpengaruh dengan kumpulan muzik heavy metal sebelumnya seperti Black Sabbath, Deep Purple, dan Led Zeppelin dan irama baru kumpulan muzik Heavy Metal British seperti Venom, Motörhead, dan Iron Maiden. Diawal penerbitan album Metallica mengandungi tempo yang laju, gitar solo yang diharmoni, dan sembilan minit instrumental. Steve Huey dari Allmusic berkata bahawa Ride the Lighting memaparkan "extended, progressive epics; tight, concise groove-rockers". 

Huey merasakan Metallica mengembangkan teknik pengkomposisi dan jurang ekspresi untuk membawa pembawaan yang lebih agresif pada penerbitan album seterusnya, dan lirik lagu lebih kepada isu peripada dan sosial. Tema lirik dalam Master of Puppets merangkumi keagamaan, pemimpin askar, kemarahan, kegilaan, raksaan dan dadah.

Pada 1991, dengan penerbit baru Bob Rock, Huey merasakan Metallica meringkaskan dan meluruskan muzik mereka lebih kepada pendekatan komersil untuk menarik pendengar mainstream. Kumpulan muzik ini telah meninggalkan pembawaan lagu yang agresif dan tempo yang laju, seperti yang diperkatakan oleh Robert Palmer dari kumpulan Rolling Stone.

Warisan & Pengaruh

Metallica merupakan salah satu kumpulan muzik heavy metal yang paling berpengaruh dan diberi penghargaan sebagai salah satu "big four" kumpulan muzik trash metal seiring dengan Slayer, Anthrax, dan Megadeath. 

Kumpulan muzik ini telah menjual sebanyak 90 juta rekod sedunia (terbukti kegilaan ramai ), termasuk 57 juta di Amerika Syarikat membuatkan Metallica sebuah kumpulan muzik trash metal paling berjaya dari segi komersilnya.


Official Music Video

Khamis, 30 Mei 2013

Gosip Artis Malaysia

Gosip Artis Malaysia


Raja Azmi Disamun

Posted: 29 May 2013 10:48 PM PDT

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


BFF comel

Posted: 29 May 2013 05:34 PM PDT

Mia, Rykarl mengaku pernah gaduh, seronok berlakon bersama

Sama comel, sama bijak. Sekali imbas, wajah dua pelakon cilik, Mia Sara dan Rykarl Iskandar, saling tidak tumpah bagai punya hubungan sedarah. Malah mereka mengakui ramai peminat pernah menyangka kedua-duanya bersaudara.

"Memang orang kata saya abang Mia, padahal kami cuma BFF," kata Rykarl sepenuh perasaan, disambut hilai tawa ramai.

Ditanya apa makna BFF padanya, jawab kanak-kanak lelaki itu dengan yakin, perkataan berkenaan merujuk kepada rakan karib.

"Mia BFF saya sebab kami ada 'chemistry' (keserasian). Kami selalu berlakon bersama dan pernah diundang menjadi hos program. Saya suka digandingkan dengan Mia sebab kami kawan baik. Kalau tak berlakon sama pun, kami ada berbual perkara penting di telefon.

"Kadang-kadang kami pun pernah bergaduh, tapi tak lama. Biasalah, macam BFF lain," cerita anak sulung daripada tiga bersaudara itu lagi ketika ditemui pada majlis pratonton episod akhir Geng Bas Sekolah (GBS) di GSC Signatures, The Gardens, Kuala Lumpur, Isnin lalu.

Sering berlawan siapa hebat

Menerusi musim kelima yang akan berakhir Ahad ini di Astro Ceria, mereka digandingkan sebagai rakan sekolah dan difahamkan kedua-duanya bergabung sebagai pasukan GBS pada musim akan datang.
Selain Mia yang memegang watak Orked dan Rykarl sebagai JD, siri yang mencatat rating tinggi itu turut dibarisi Harris Alif (Jay), Jasmine Jessica Cross (Chempaka), Brendan (Bobby), Muhd Shahzuan Aiman (DJ) dan Azrul Zaidi (Abang Reza).

Duduk semeja dengan bintang sebaya berusia lapan tahun ini bagai bersembang dengan penglipur lara. Setiap persoalan dijawab panjang lebar, namun terlebih dulu mereka diam seketika seakan mahu menyusun ayat sebelum melontar jawapan.

Seperti sahabat karibnya, Mia juga mengakui seronok berada di set penggambaran kerana berpeluang mengenali ramai teman baru serta bergaul dengan ramai pelakon berpengalaman.

"Saya dengan Rykarl suka berlumba, tapi lebih kepada perkara positif. Maknanya, kalau Rykarl tunjukkan lakonan yang bagus, saya mahu buat yang lebih baik daripada itu. Macam dulu, saya belum pandai membaca dan lebih kepada menghafal, sekarang ia bukan masalah lagi.

"Biarpun kami kanak-kanak, pengarah, kru dan semua pelakon baik-baik. Kami tak pernah dimarah pun kalau buat silap. Mereka bagi lagi tunjuk ajar sampai kami faham. Itu yang seronok sebab semua orang sayang," ucap Mia yang ramah berceloteh.

Tak rimas layan peminat

Memahami sesi bersama wartawan juga sebahagian daripada tanggungjawab sebagai pelakon, mereka cukup petah berbalas jawapan, namun sesekali kedua-duanya tampak bersaing memberikan jawapan terbaik.

Diusik perasaan melayani peminat dan merasai kehidupan sebagai bintang yang dilimpahi populariti, tidakkah pernah terdetik rasa rimas? Jawab Rykarl: "Tiada istilah rimas dalam hidup saya".

Jawapannya itu sudah tentulah mengundang derai tawa hadirin.

Mia pula memaklumkan, sesekali timbul juga perasaan negatif, namun sebagai individu yang memilih seni sebagai aktiviti sampingan, dia sentiasa membuang jauh rasa sedemikian.

"Sudah jadi artis, jadi kita perlu melayan peminat macam saudara sendiri. Disebabkan sokongan merekalah saya terus dapat peluang berlakon. Perkara itu yang sering Mama Lisa (Surihani) ingatkan," katanya yang sememangnya akrab dengan aktres terbabit.

Selain GBS, kedua-duanya pernah disatukan sebagai pengacara program Kan Dah Kena musim dua bersama Nabil dan Aril, selain bakal tampil menerusi drama bersiri, Strawberry Dan Karipap; telemovie, Aaliyah; serta filem, Manisnya Cinta.

Main game, sembang isi masa

Diminta bercerita pengalaman di lokasi, dedah Rykarl yang belajar di Sekolah Rendah Islam Seri Pintar Al-Amin Bandar Sunway, jadual pelakon kanak-kanak tidak panjang, malah punya waktu rehat yang banyak.

"Semua orang faham, kami kanak-kanak cepat letih. Disebabkan seronok berlakon, saya selalu cuba buat yang terbaik. Kalau bosan sangat, saya main game. Macam GBS, shooting siang saja, tapi saya tak kisah pun kalau kena berlakon malam. Saya masih diberi rehat dan tidur," katanya yang teringin berlakon dengan Nabila Huda.

Mia pula lebih gemar bersembang sementara menanti giliran dan jika penat, dia diminta tidur dulu sehingga perlu bersedia sebaik babak membabitkannya bakal dimulakan.

"Saya lebih suka tidur kalau dapat peluang berehat. Tapi selalunya kalau mata tak mengantuk, saya sembang, bermain atau hafal lagi skrip untuk babak seterusnya. Kalau dapat peluang, saya nak beraksi dengan pelakon Korea," ucap Mia yang turut laris sebagai pelakon iklan.

Jangan pinggir pelawak otai

Posted: 29 May 2013 05:31 PM PDT

Artis komedi sambut baik usaha anjurkan Anugerah Lawak

Inisiatif Astro Warna menganjurkan Anugerah Lawak yang julung kali diperkenalkan disambut baik artis komedi generasi lama dan baru. Masing-masing berasakan kewujudan anugerah itu mampu menaikkan lagi martabat penggiat seni bidang berkenaan.

Namun dari sudut lain, mereka berharap anugerah terbabit tidak berpaksikan kepada nilai komersial semata-mata, sebaliknya pengiktirafan hendaklah dilakukan dengan telus lagi saksama.

Pelakon veteran yang mula melakar nama dalam industri hiburan sejak era 70-an, A R Badul, berkata penganjuran anugerah yang dikhususkan untuk golongan pelawak menunjukkan masyarakat semakin sedar sumbangan kelompok berkenaan terhadap industri seni negara.

Dia yang turut bergelar pengarah bagaimanapun berharap acara yang bakal berlangsung pada 16 Ogos itu di Istana Budaya nanti tidak meminggirkan golongan pelawak veteran.

Katanya golongan itulah yang selayaknya diberikan pengiktirafan memandangkan tiada anugerah sedemikian diwujudkan sebelum ini.

"Saya rasa inilah kesedaran yang orang kita baru hendak ada. Rata-rata anugerah yang ada di negara kita hanya mengiktiraf golongan pelakon. Setakat ini belum ada anugerah diwujudkan untuk mengiktiraf golongan pelawak.

"Sehingga kini, saya sendiri tidak mengetahui kategori yang dipertandingkan dalam anugerah berkenaan. Cuma saya berharap, mereka tidak menjadikan Anugerah Lawak sebagai acara komersial semata-mata. Jika hendak hulurkan pengiktirafan, berikanlah kepada orang yang benar-benar layak, dengan menilai kepada bakat mereka, bukannya hanya bersandarkan kepada populariti.
"Saya juga berharap pelawak veteran tidak dijadikan sandaran pada acara terbabit. Jika sengaja wujudkan satu anugerah khas untuk mengenang jasa pelawak veteran, lebih baik tidak diwujudkan langsung kategori itu. Saya berkata begini bukan kerana berkecil hati, tetapi saya sedar di mana kedudukan pelawak lama. Kami tidak mampu menyaingi populariti artis komedi masa kini," katanya.

Penghormatan buat artis lawak

Penganjuran Anugerah Lawak turut disokong Artis Komedi Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) 2011 dan 2012, Didie Alias yang melihat kewujudannya sebagai penghormatan buat pelakon komedi sepertinya.

Lebih-lebih lagi kata Didie, bilangan golongan pelawak juga semakin ramai. Justeru, kewujudan anugerah itu sangat bertepatan pada masanya, selain dapat membantu menaikkan taraf pelawak itu sendiri.

Bagaimanapun Didie turut berharap penganjur tidak hanya memberi perhatian kepada pelawak generasi baru, selain bukan hanya muka sama yang diberikan pengiktirafan.

Juri, peminat jadi penentu

Sementara itu juara Raja Lawak musim kedua, Nabil Ahmad, melahirkan perasaan gembira dengan usaha dilakukan Astro.

"Dengan adanya anugerah seperti ini, peminat akan lebih menghormati dan menyanjungi golongan pelawak. Ini menunjukkan sumbangan golongan artis komedi juga sama penting dengan artis lain, bukan sekadar selingan saja.

"Cuma saya berharap kewujudan anugerah ini tidak mengubah sikap artis yang menang. Janganlah disebabkan anugerah itu nanti, mereka mula meletakkan harga yang tinggi. Saya lebih senang mengekalkan harga sama daripada meletakkan bayaran bukan-bukan, tetapi tiada sebarang tawaran.

"Selain itu, saya berharap pihak penganjur memberikan perhatian kepada pelawak otai. Mereka yang selayaknya diiktiraf kerana sumbangan serta pengalaman mereka dalam bidang ini sangat banyak," katanya.
Anugerah berkenaan akan dipancarkan secara langsung menerusi saluran Astro Warna (132). Ia bakal menggabungkan elemen kualiti dan populariti dalam pemilihan pemenang.

Sebanyak 20 kategori dipertandingkan, dengan 16 daripadanya bakal diadili juri profesional manakala empat lagi berdasarkan pilihan peminat menerusi undian SMS. Sebuah kategori anugerah khas juri turut diwujudkan.

INFO:

Anugerah Terbaik oleh Juri Profesional:

1. Filem Komedi Terbaik
2. Pelakon Komedi Lelaki Terbaik (Filem)
3. Pelakon Komedi Wanita Terbaik (Filem)
4. Pelakon Komedi Lelaki Terbaik (TV)
5. Pelakon Komedi Wanita Terbaik (TV)
6. Siri Animasi Komedi TV Terbaik
7. Rancangan Komedi Hiburan Terbaik (Bersiri)
8. Siri TV Komedi Terbaik
9. Siri Komedi Kanak-Kanak TV Terbaik
10. Rancangan Komedi Hiburan Terbaik (Bukan Bersiri)
11. Lakon Layar Komedi Terbaik (Filem)
12. Lakon Layar Komedi Terbaik (TV)
13. Skrip Komedi TV Terbaik
14. Skrip Komedi Filem Terbaik
15. Pengarah Komedi Terbaik (TV)
16. Pengarah Komedi Terbaik (Filem)

Anugerah Popular oleh undian SMS:

1. Pelawak Lelaki Paling Popular
2. Pelawak Wanita Paling Popular
3. Most Popular Original Viral Video Content
4. Segmen Komedi Radio Paling Popular

Anugerah Khas Juri oleh Jawatan Kuasa Penganjur:

1. Konsep/Idea Asal Komedi Terbaik

Rabu, 29 Mei 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


'Beego bukan lelaki jahat'

Posted: 28 May 2013 05:30 PM PDT

Linda Hashim tetap pertahankan tunang, bakal naik pelamin 8 Jun

Jauh di sudut hatinya wujud rasa kesal apabila banyak pihak yang sudah pun menjatuh hukum ke atas tunangnya, Md Aszerul Nizam Abdullah, atau lebih dikenali sebagai Beego, 32, biarpun kes khalwat membabitkan pelakon dan penyanyi itu belum selesai.

Malah, hakikat perbicaraan yang belum berkesudahan itu tidak menghalang pelakon, Norhazlinda Hashim, 28, untuk menerima lelaki berkenaan sebagai pasangan hidup. Kedua-duanya akan disatukan dalam majlis akad nikah yang direncanakan berlangsung Jun ini.

Bagi wanita yang dikenali sebagai Linda ini, dia bukan sekadar menerima Beego sebagai suami, sebaliknya dia bertegas mengetahui kebenaran di sebalik peristiwa hitam yang menimpa bekas anggota kumpulan Phyne Ballerz itu.

"Bila orang ramai membaca ceritanya ditangkap khalwat, orang fikir dia jahat. Tanpa mengetahui cerita sebenar, orang sudah menghukum dirinya. Saya, peguam, keluarga dan kawan-kawannya tahu cerita sebenarnya, malah saya tidak pernah terfikir dia lelaki jahat.

"Antara kami pula memang sudah jodoh. Bukan masalah yang dihadapinya juga yang membuatkan saya menerima Beego. Apabila saya bersama dengannya, kami langsung tidak terfikir mengenai masalah ini. Malah, Beego bukanlah seorang yang bermasalah, sebaliknya masalah itu yang datang kepadanya.

"Cuba fikir, kalau dia betul-betul salah, buat apa dia nak membazirkan masa naik turun mahkamah? Baik saja dia mengaku dan bayar denda. Namun dia mahu melawan demi membersihkan namanya. Sebab itulah kes berkenaan masih berjalan sampai sekarang," kata Linda ketika dihubungi HIP.

Doa kebenaran terbukti
Pelakon yang sedang menjalani penggambaran telefilem, Bawalah Aku Pulang, ini sendiri sentiasa berdoa semoga kebenaran terbukti sedikit masa lagi.

"Saya mendoakan agar dia menang dalam kes ini dan orang ramai akan tahu kebenarannya. Memang nasibnya memang begitu. Kita tidak pernah merancang perkara ini terjadi, namun saya tetap terima segala ujian yang menimpa.

"Beego lelaki yang jujur dan ikhlas, bahkan dia bijak mengambil hati saya dan keluarga," kata Linda.

Linda dan Beego mula intim sejak membintangi drama Seuntai Tasbih pada Jun tahun lalu dan mengambil keputusan bertunang lima bulan kemudian. Pasangan ini akan bernikah di sebuah masjid di Wangsa Maju pada 7 Jun, disusuli majlis persandingan pada malam esoknya di Dataran Karyawan Finas, Hulu Klang.

Menurutnya, persediaan ke arah itu sudah pun hampir siap sepenuhnya dan dirinya sendiri masih sempat meluangkan masa menyediakan cenderamata untuk tetamu ketika sibuk berlakon.

Tunai umrah selepas kahwin

Berkongsi mengenai perancangan selepas kahwin, Linda berhasrat untuk menunaikan umrah bersama suami dan jika tiada aral melintang, ia mungkin tertunai selepas Aidilfitri.

"Kalau nak cakap pasal bulan madu, kami sebenarnya tiada banyak masa sebab selepas kahwin saja sudah tiba bulan puasa, jadi waktunya agak suntuk. Kalau hendak berjalan jauh pun mungkin selepas raya. Cuma selepas berkahwin nanti, kami mungkin pergi bercuti dekat-dekat dulu, bersama keluarga dan kawan-kawan.

"Selepas kahwin saya akan tetap terus berlakon. Begitupun, apabila sudah berumah tangga, kita kena ada had juga. Bagaimanapun Beego tidak menghalang saya untuk terus aktif dalam seni," katanya yang turut berhasrat memulakan perniagaan sendiri bersama suami.

10 telefilem rebut trofi

Posted: 28 May 2013 05:25 PM PDT

Malam Anugerah Tribute P Ramlee berlangsung di Istana Budaya 7 Jun

Selepas ditunda bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, April lalu, malam Anugerah Tribute P Ramlee akhirnya akan diadakan 7 Jun ini bertempat di Panggung Sari, Istana Budaya.

Anugerah yang julung kali diperkenalkan itu akan dipancarkan secara langsung di dua saluran milik Radio Televisyen Malaysia (RTM), TV1 dan TVi, mulai jam 9 malam.

Sebanyak sembilan anugerah akan dipertandingkan berdasarkan 10 telefilem yang ditayangkan menerusi slot Tribute P ramlee di saluran TV1, sejak November tahun lalu hingga Mei 2013.

Sepuluh telefilem yang dicalonkan menerusi slot Tribute P Ramlee ialah Tunggu Sekejap arahan Along Kamaluddin, Getaran Jiwa (Michael Ang), Miang Buluh Keladi Birah (Bade Azmi), Di Mana Ku Cari Ganti (Osman Ali) dan Siapa Tipu Siapa (Aziz M Osman).

Turut dipertandingkan ialah telefilem Jodoh Kita (Ismail Yaakob), Titisan Kasih (Rashid Sibir), Pelamin Di Pusara (Murali Abdullah), Hanya Dikau (Amie Maziah) dan Selagi Cinta Berzikir (Erma Fatima).

Semua telefilem terbabit ialah projek khas terbitan Suhan Movies & Trading Sdn. Bhd.

Sembilan kategori dipertandingkan
Sementara itu, sebuah panel khas juri seramai tujuh orang dilantik bagi menilai kualiti setiap telefilem mengikut kategori yang ditetapkan.

Kategori yang dipertandingkan pada anugerah ini ialah Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Pengarah Terbaik, Telefilem Terbaik, Skrip Terbaik dan Videografi Terbaik.

Sebuah anugerah khas turut diwujudkan bagi penganjuran pertama ini iaitu Anugerah Penampilan Istimewa Terbaik.

Pemenang bakal membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM5,000 berserta trofi, manakala pemenang kategori peminat, iaitu mereka yang berjaya meneka nama pemenang dengan tepat serta penghantar penyertaan terbanyak pula akan membawa pulang wang tunai bernilai RM3,000.

Tema Sinema Klasik

Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran RTM, Ahmad Jamali Mohd Yunos, berkata slot Tribute P Ramlee bukan sekadar hiburan semata-mata, tetapi beliau sangat berpuas hati dengan hasil garapan drama serta persembahan yang luar biasa.

Kriteria penjurian, katanya, ditentukan berdasarkan kepada elemen kreatif serta kemiripan dengan karya asal P Ramlee.

Bagaimanapun pihak RTM belum memutuskan sama ada anugerah itu akan dijadikan acara tahunan.

"Oleh kerana anugerah ini julung kali diadakan, kita masih tidak dapat menjangka hasilnya. Tetapi kita percaya, dengan kemampuan penerbit muda yang dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan anugerah itu nanti, ia bakal menjadi acara yang menarik.

"Setakat ini pihak RTM belum pasti sama ada menjadikan anugerah ini sebagai acara tahunan atau sebaliknya. Kita pastinya akan menjalankan kajian selanjutnya selepas penganjuran. Jika perlu diteruskan, mungkin kita akan mengubah konsep anugerah untuk menjadikan majlis itu lebih berprestij pada masa akan datang," katanya.

Majlis bertemakan Sinema Klasik itu akan dimulakan dengan acara permaidani merah yang dikendalikan oleh penyampai Nasional FM, Muaz; dan pelakon serta pengacara, Sazzy Falak.

Acara anugerah pula diacarakan penyampai Suria FM, Linda Onn; dan Terence Dass.

Sepuluh telefilem dipertandingkan:

1. Tunggu Sekejap (Along Kamaluddin)
2. Selagi Cinta Berzikir (Erma Fatima)
3. Miang Buluh Keladi Birah (Bade Azmi)
4. Di Mana Ku Cari Ganti (Osman Ali)
5. Siapa Tipu Siapa (Aziz M Osman)
6. Getaran Jiwa (Michael Ang)
7. Jodoh Kita (Ismail Yaakob)
8. Titisan Kasih (Rashid Sibir)
9. Pelamin Di Pusara (Murali Abdullah)
10. Hanya Dikau (Amie Maziah)

Kategori Dipertandingkan:

1. Pelakon Wanita Terbaik
2. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
3. Pelakon Lelaki Terbaik
4. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik
5. Skrip Terbaik
6. Pengarah Terbaik
7. Telefilem Terbaik
8. Videografi Terbaik
9. Anugerah Penampilan Istimewa Terbaik

Selasa, 28 Mei 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Stacy lindungi Bella

Posted: 27 May 2013 04:05 PM PDT

Enggan terlalu tayang si kecil demi kebaikan anak

Biarpun bukan darah daging sendiri, Stacy cukup terluka andai ada yang terus memanggil si kecil kesayangannya, Bella Deluna Valentina, sebagai anak angkat hingga dia pernah meninggikan suara saat berdepan insiden sebegitu.

Memahami itu hakikat sebenar, namun naluri keibuan yang dirasakan sebaik mengendong Bella lebih setahun lalu membuatkannya sanggup berbuat apa saja demi melindungi anaknya.

Malah, andai dulu disebabkan rasa teruja, pemilik nama Stracie Angie Anam, 23, sentiasa memuat naik gambar puterinya, kini dia semakin jarang berbuat demikian atas sebab tertentu.
"Jangan salah faham, saya hanya mahu melindungi anak saya. Bella ialah nyawa saya"

Stacy,
Penyanyi


"Selepas dianugerahkan Bella baru saya menyedari bagaimana hebatnya kasih dan pengorbanan seorang ibu. Kami memang tak boleh berenggang. Kalau saya ada undangan di luar Kuala Lumpur, Bella tetap saya bawa kerana tak sanggup berpisah dengannya.

"Ikatan itu menyebabkan saya enggan membayangkan bagaimana saya mahu berdepan dengannya menjelaskan situasi sebenar. Sekarang, walaupun dia belum tahu apa-apa, saya sendiri akan naik darah jika orang memanggilnya anak angkat.

"Jangan salah faham, saya hanya mahu melindungi anak saya. Bella ialah nyawa saya. Apabila dia semakin membesar, saya semakin prihatin dengan isu keselamatan, sebab itu kadang kala saya keberatan gambar kami berdua dirakam untuk tatapan umum. Harap semua faham situasi ini," ulasnya lembut.

Cekap sebagai ibu
Sememangnya di atas pentas, pelantun lagu Kasanova itu cukup lincah beraksi, malah dalam kehidupan harian memikul tanggung jawab sebagai ibu pun Stacy cekap memastikan keperluan dan kebajikan Bella yang sudah menjangkau setahun lebih itu terjaga.

Jika gadis solo lain lebih gemar menghabiskan waktu senggang berlibur atau sekadar menggantikan tidur, Stacy sanggup mengorbankan keperluan sendiri dengan memperuntukkan masa bersama anaknya.

"Bella ialah tanggungjawab yang diamanahkan kepada saya. Memang ibu mahu pun adik-beradik saya boleh diminta menjaganya sesekali, tetapi hati saya tetap mahu pulang ke rumah bertemu Bella andai dia tidak dapat dibawa bersama-sama," kongsinya yang tampak teruja setiap kali bercerita perihal si buah hati.

Bella panggil Akim Daddy

Ditebak soal teman hidup selepas pernah dikaitkan dengan teman seperjuangan, Akim, akuinya tiada sebab untuk berselindung kerana hingga kini hatinya belum dimiliki sebaliknya lebih selesa berkawan.

Dapatkan naskhah BH hari ini untuk berita lanjut atau muat turun versi digital di http://subscription.nstp.com.my/

Vikingdom dapat perhatian antarabangsa

Posted: 27 May 2013 04:01 PM PDT

Filem Malaysia punya nilai komersial untuk tayangan negara luar

Penyertaan empat filem Malaysia pada Marche du Film sempena Festival Filem Antarabangsa Cannes dari 15 hingga 24 Mei lalu nyata tidak sia-sia apabila menerima sambutan positif daripada pengedar filem antarabangsa.

Buat julung kalinya juga empat filem yang dibawa iaitu Vikingdom terbitan KRU Studios, Bola Kampung (Animasi Studio), Penanggal dan Kil (Primework Studios) ditayangkan kepada peserta festival berkenaan, yang datang dari serata dunia.

Ketua Pegawai Eksekutif, Persatuan Kandungan Kreatif Malaysia (CCAM), Datuk Mahyiddin Mustakim, berharap lebih ramai produser filem menyertai pasaran filem antarabangsa berikutan potensi filem tempatan untuk menembusi pasaran luar dilihat cerah.

"Berdasarkan maklum balas beberapa pengedar antarabangsa, mereka melihat filem kita mempunyai nilai komersial untuk dipasarkan di negara masing-masing.

"Malah ada pengedar yang meminta penerbit filem kita menghantar salinan dalam bentuk DVD supaya mereka dapat menayangkan pula kepada pengedar filem dan televisyen di negara mereka.

"Pada pasaran sebelum ini, filem kita hanya dipromosikan menerusi gerai yang disediakan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) menerusi Pavillion Malaysia. Inilah kali pertama filem kita mendapat peluang ditayangkan di sana.

"Daripada penyertaan kali ini juga, beberapa penganjur festival antarabangsa turut menunjukkan minat mengundang Malaysia menyertai festival filem anjuran mereka. Tidak ketinggalan mereka yang menyarankan agar kita menghantar filem untuk dipertandingkan," kata Mahyidin ketika dihubungi HIP, semalam.
Secara tidak langsung, kata Mahyiddin, matlamat kerajaan untuk melihat filem tempatan berjaya melangkah ke peringkat antarabangsa tercapai walaupun masih pada peringkat permulaan. Justeru dia berharap peluang ini akan membakar semangat lebih ramai penerbit tanah air untuk menyertai festival sebegini, sekali gus mendorong mereka menghasilkan lebih banyak filem bermutu.

Kelebihan filem berbahasa Inggeris

Sementara itu penerbit daripada KRU Studios, Norman Abdul Halim, melahirkan kegembiraan atas sambutan baik ditunjukkan peserta acara pasaran filem festival itu terhadap filem terbitan syarikatnya.

Katanya, penggunaan bahasa Inggeris dan tema aksi yang dipaparkan dalam filem berkonsepkan epik itu memberi kelebihan kepada Vikingdom berbanding filem lain yang menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing.

"Penggunaan bahasa Inggeris memberi kelebihan kepada kami berbanding filem yang menggunakan bahasa lain seperti Thai atau Portugis. Bagaimanapun, ia tidak bermakna KRU Studios tidak akan menerbitkan filem yang mempunyai unsur dan budaya Malaysia.

"Kita bersyukur kerana keseluruhan maklum balas yang diterima cukup positif. Mereka sangat terpegun apabila diberitahu 100 peratus penggambaran filem Vikingdom dilakukan di Malaysia. Malah, mereka tidak menyangka kita mempunyai kepakaran menghasilkan kesan visual dan terpegun dengan kualiti filem terbabit.

"Pengedar yang pernah menonton filem Vikingdom dalam bentuk 2D, rata-ratanya berpendapat tayangan 3D yang kita tunjukkan di Cannes lebih menarik dan puas untuk ditonton.

"Sebelum menyertai festival filem ini, KRU memang giat memasarkan Vikingdom pada peringkat antarabangsa. Dengan penyertaan ini pula, kita berjaya meluaskan lagi pengedarannya. Setakat ini boleh dikatakan Vikingdom sudah berjaya menembusi kira-kira 85 negara," katanya.

Filem bercorak aksi pengembaraan yang membariskan pelakon antarabangsa seperti Dominic Purcell, Craig Fairbrass, Natassia Malthe, Jon Foo dan Conan Stevens itu sedang menanti kelulusan untuk ditayangkan pada 12 September depan.
Filem epik kedua selepas Hikayat Merong Mahawangsa itu diarahkan Yusry Abdul Halim dengan bajet puluhan juta ringgit.

- Blog Hanz -

- Blog Hanz -


Anwar Ibrahim

Posted: 28 May 2013 04:51 AM PDT





Mengapa Aku Berdiri Teguh Dibawah Kepimpinan DS Anwar Ibrahim...(untuk renugan anda)


Mengapa aku berdiri teguh dibawah kepimpinan DS Anwar Ibrahim. Masih terimbau detik itu dlm akhir thn 1997 cerita mengenai beliau seorang kaki liwat tersebar luas. Terkejut dan sangat keliru daya fikir aku waktu itu....

Jiwa aku cukup terkesan dan tersentap dengan pelbagai pertuduhan dan cercaan yang dilemparkan terhadap Anwar. Aku fikir ini tuduhan gila. Mana mungkin seorang bekas aktivis Islam mengamalkan homoseksual!


Menyorot beberapa artikel yg aku baca mengenai sosok diri seorang yg bernama Anwar Ibrahim, akal yg waras pasti akan membuat penafian atas semua tuduhan salah laku dan moral beliau.


Sejak berada di bangku sekolah iaitu di MCKK, Anwar bukanlah pelajar yg boleh di kategori popular kerana punya wajah tampan atau menjadi kegilaan remaja perempuan. Tetapi semua guru-guru sangat cenderung memilih dan melantik beliau sbg ketua pelajar.

Ini tidaklah menjadi kehairanan kerana peribadi beliau yg sgt pintar,berdisplin, bijak berhujah dan taat beragama.

Perwatakkan beliau terbawa hingga ke Universiti

Ramai dari kita tahu, Anwar merupakan peneraju Abim, pertubuhan pergerakan belia Islam sewaktu beliau berada di kampus Universiti Malaya.

Seorang aktivis pelajar yg sgt lantang bersuara mengenai hak dan kebajikan anak melayu. Memperjuangkan kehidupan dan menerapkan nilai-nilai keislaman dlm masyarakat melayu bermula dari kampus sehingga ke kampung-kampung.
.
Kemuncak kepimpinan beliau bila berlaku demostrasi dan pemberontakkan mahasiswa sewaktu isu kampung Baling yg keseluruhan penduduknya daif dan hanya mampu menjamah ubi kayu setiap hari utk melapik perut.

Natijahnya Anwar di penjara di bawah tahanan ISA di kemunting atas kesalahan menghasut dan menimbulkan huru hara.

Keperibadian Anwar sangat menarik minat Tun Mahathir

Tun Mahathir pada masa itu dapat mengagak bahawa Anwar boleh membantu beliau utk meraih jawatan tertinggi Umno.

Tun merasakan Anwar adalah satu kuasa keramat yg mampu menjatuh dan menaikkan reputasi seseorg politikus. Ini terbukti sewaktu Anwar mengetuai gerakkan memprotes dan berpiket mendesak Tungku Abd. Rahman meletakkan jawatan kerana pentadbirannya yg mengutamakan kaum cina sehingga kaum melayu di kampung-kampung terabai.

Tun memujuk Anwar untuk bersama- sama Umno memperjuangkan melayu dan islam.

Akhirnya keluar dari Kamunting Anwar bersetuju menyertai Umno.

Persetujuan Anwar utk menyertai Umno telah membuatkan ABIM gelisah. Separuh dari Mereka tidak bersetuju Anwar menyertai umno dan bukannya Pas. Pemimpin-pemimpin Pas yg mendokong perjuangan ABIM juga jadi jauh hati.

MengapaAnwar menerima pujukan Tun Mahathir utk menyertai Umno..!?
Anwar pernah berkata, dia berniat mahu menerapkan nilai-nilai islam ke seluruh pelusuk negara melalui perjuangan umno yg di dokong kebanyakkan kaum melayu.

Anwar dlm Umno naik begitu mendadak sekali. Kepimpinan dan aura pejuang melayu dan islamnya sangat besar sehingga ramai kalangan ahli Umno mulai pandai berhujah berdasarkan petikan hadis dan al- quran. Anwar berjaya mentraformasikan satu pertubuhan melayu menuju ke arah kepimpinan islam.

Aku masih ingat lagi sewaktu berada di tahun awal 80an. Waktu itu memang sangat sukar untuk bertembung dgn wanita atau pelajar sekolah yg menutup aurat dan bertudung. Nilai-nilai keislaman belum bangkit dan meresapi budaya orang melayu.

Namun sewaktu mengalas jawatan Menteri Pendidikan, Anwar dgn lantang mengubal akta mendaulatkan bahasa melayu dan mulai mengislamkan institusi pendidikan dgn nilai- nilai murni melalui pemakaian dan aktiviti ibadah.

Waktu itu barulah muncul dan kelihatan wanita dan gadis- gadis melayu memakai tudung yg menutup keseluruhan rambut.

Sekiranya ada orang yang boleh dianggap sebagai pengasas gerakan kebangkitan semula Islam di Malaysia, dia ialah Anwar Ibrahim...!!

Nah, masakan seorang penggerak perjuangan islam seorang kaki liwat..!!
Sehingga aku menulis artikel ini, belum ada seorang pun sahabat beliau di MCKK dan UM menjelaskan atau memperakui bahawa beliau memang seorang Gay atau biseksual..!!!

Malahan guru2 dan tenaga pengajar beliau jg amat sedih dan bersimpati atas setiap tuduhan dan fitnah yg di lemparkan terhadap Anwar... Kecuali sahabat politik yg akhirnya menjadi musuh politik beliau yg begitu lantang mengiyakan fitnah tersebut.

Sbg anak muda yg sangat jahil perihal politik, khabar itu membuatkan aku jadi begitu teruja utk mengetahui duduk perkara sebenar...

Dulu penggunaan internet belum cukup meluas. Buku, majalah dan akhbar menjadi media alternatif utk mencari berita dan maklumat...

Majalah Tamadun, Siasah, Detik, akbar Harakah dan buku2 politik seperti 50 dalil karangan Khalid Jafri .

50 dalil mengapa Anwar tidak boleh menjadi Perdana Menteri adalah pemulaan agenda memusnahkan personaliti dan karektor beliau ddlm politik.

Di meriahkan dgn kesinambungan surat berantai Umi Hafilda kpd Tun tentang salahlaku Anwar yg kononnya menjalin hubungan asmara dgn isteri abgnya Azmin Ali. Di tambah lagi dgn tuduhan jenayah seksual yg melibatkan adik angkat beliau serta pemandu peribadi Wan Azizah. Membaca buku 50 dalil ini agak mengelirukan dgn cara penulisan dan fakta yg di beri. Semacam setiap rangka dan cerita di garap dlm bentuk tuduhan dan fitnah yg melulu.

Berbanding dgn beberapa buku yg sangat menarik karangan Ahmad Lutfi Othman;-
##"Anwar Boneka Barat?".
##Layakkah Anwar Ketuai Reformasi.!?
##Skandal Seks atau Konspirasi Politik!?

Pada aku buku-buku karangan beliau agak mencabar minda kerana tulisannya memaksa pembaca berfikir dan mencari jawapan berdasarkan fakta dan pemerhatian.

Bukan tuduhan atau fitnah yg di rancang

Nampak sepertinya beliau mungkin semacam penentang, atau individu yg tidak menyukai sosok diri Anwar.



Tetapi mungkin beliau sedikit kecewa dgn sikap dan peribadi DS Anwar sewaktu dlm UmNo terhadap Pas dan pemimpin- pemimpinnya.

Aku masih teringat ayat beliau yg menilai niat Anwar menyertai Umno umpama seekor lembu mengajak sekandang kerbau supaya tidak bermain dgn lumpur.

Sedangkan sikap kerbau itu mana mungkin tidak sukakan lumpur. Akibatnya lembu yg masuk ke kandang kerbau kalau tidak pun bergelumang lumpur pasti terpalit atau terpercik juga dgn lumpur. Agak berkias dan simbolik namun sangat menikam..!!!

Persoalan sama juga turut disentuh oleh S. H. Alattas dalam bukunya bertajuk " Anwar Ibrahim : Wira, Juara atau Penderhaka",

Buku karangan S.H Alattas ini agak sedikit misteri dan terlampau memaksa otak berfikir lama.

Tak kurang juga dgn kontroversi

Novel Shit karya Shahnon Ahmad pada tahun 1999 adaptasi daripada pergolakan politik Anwar vs Mahathir dan Umno yang sangat haru biru bermula dari satu episod politik dahsyat dan kebangkitan berani rakyat bersuara dan menyatakan pendapat dan perasaan.

Karya ini lebih berbentuk sindiran yg keras atau satira yg keterlaluan.

Episod pemecatan Anwar telah mengerakkan satu gelombang kebangkitan rakyat melalui semangat reformasi. Gerakan reformasi bermula dr road tour ceramah di beberapa buah negeri bagi membersihkan namanya dan menuntut Dr. Mahathir Mohamad meletak jawatan.

Dimana- mana muncul keluarga "anti-Mahathir' dengan beraninya memakai lencana dan tag yang tertera slogan 'reformasi', 'keadilan', 'lawan tetap lawan' !!!

Kemuncak reformasi seterusnya disaksikan pada petang 20 September 1998 di Masjid Negara, Kuala Lumpur. Hampir 100 ribu warga tanpa mengenal latar kaum dan kelas berhimpun untuk mendengar ucapan 'terakhir' dari Anwar sebelum beliau ditahan oleh pihak polis pada sebelah malamnya.

Selepas Anwar dipenjara dgn berbagai siri-siri kepincangan institusi negara bermula dr polis, badan kehakiman, hospital dan media perdana secara berterusan menidakkan hak dan memusnahkan karektor seorang pejuang rakyat yg bernama Anwar...!!!

Apabila Anwar di pukul di penjara oleh ketua polis ketika itu, Tun Mahathir dgn lantang menyatakan Anwar memukul dirinya sendiri. Bermula dr detik itu rakyat dan seluruh parti pembangkang terus menyatakan simpati dan sokongan yg tidak berbelah bg terhadap Anwar.

Rakyat yg sedar mulai mengerti Anwar adalah mangsa konspirasi jahat Tun dan sekutu- sekutunya di dalam Umno.

Mereka tidak dapat membongkar pecah amanah, rasuah atau salahlaku politik beliau sewaktu di dalam Umno.

Makanya tuduhan jenayah liwat dan seks yg di susun dan di rencana sejak 1997 di realisasikan pada september 1998.

Tuduhan itu dgn niat utk memusnahkan aura islamik dan kepimpinan Anwar yg bersih.

Semuanya berpunca dari sikap Anwar yg sangat berani dan lantang menegur kepimpinan Umno yg rasuah, kronisme serta kepincangan- kepincangan pentadbiran di segenap kementerian.

Natijahnya Tun mulai sakit hati dan tergugat dgn kuasa dan pengaruh Anwar yg semakin besar di dalam Umno.

Yang sedihnya, Anwar ditangkap, dibicara dan dipenjarakan kerana kehendak penguasa, waktu itu Tun Mahathir Mohamad bukan berdasarkan fakta keterangan dan undang-undang. Tetapi tuduhan dan agenda jenayah yg sangat meragukan. Dan sewaktu beliau dibebaskan juga adalah kerana kemahuan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi yg ketika itu berbalah dari segi kepimpinan dgn Tun dan bukan semata-mata fakta kes.

Maka aku turut bersedih. Maknanya, hakim-hakim masih tidak bebas menentukan penghakiman dan mereka perlu melihat isyarat dari pihak eksekutif.

Namun setelah Anwar bebas berpolitik dan bejaya menyatukan semua parti pembangkang yg berlainan ideologi dan perjuangan dalam satu gelombang politik baru. Kini sudah mulai kelihatan kecenderungan badan- badan dan individu profesional yg secara terang- terangan menyokong dan mendokong perjuangan menuju Malaysia Baru.

Gelombang perubahan ini terlakar dlm PRU12 yg menafikan kemenangan 2/3 BN di Parlimen.

Kini gelombang itu semakin deras dan pukulan- pukulannya semakin keras membadai BN dan Umno.

BN semakin lemah dan melonglaikan

Rakyat mulai sedar, suara mereka adalah suara keramat yg mampu merubah politik Malaysia ke arah politik yg lebih baik,bijak dan matang.

Namun sehingga ke detik ini Umno masih bermain politik cara lama. Masih berusaha membangkitkan sentimen kaum dan agama, membakar api patriotik melalui agenda menuduh Anwar sbg agen Amerika dan Yahudi. Mencetuskan sentimen hak kaum melayu yg akan hilang di sebabkan perpaduan antara DAP.

Terus-terusan memfitnah, membuat tuduhan dan rencana jahat mereka melabel Anwar sebagai seorang pemimpin yg tidak layak kerana punya beberapa siri salah laku seks yg tidak pernah pun berjaya di buktikan oleh mahkamah.

Benarlah kata Anwar, beliau tidak pernah mampu berdiri seteguh dan segagah ini tanpa doa rakyat dan restu Allah.

Tiba- tiba jiwa ku terasa bergetar dan airmataku gugur perlahan- lahan.

Aku masih terbayang abah mengayuh basikal tua nya ke masjid semata- mata ingin berdoa dan membaca surah yassin sewaktu keputusan bicara kes tuduhan liwat Saiful Bukhari terhadap Anwar di jatuhkan.

Sempat aku melihat mak pun turut mengambil wuduk dan membacakan surah Yassin berkali- kali.

Bila aku sampaikan keputusan Anwar di bebaskan dan dilepaskan dari tuduhan tersebut, abah mengangkat tangan berdoa bersungguh- sungguh. Mak yg selesai membaca surah Yassin mula menguntumkan senyuman dan berbisik... Kali ini Anwar mungkin ikhlas berjuang utk rakyat...

Aku terpukul dan terkasima dari episod doa dan keyakinan rakyat biasa yg sangat mempercayai Anwar adalah insan terpilih yg mampu merubah corak Malaysia ke arah yg lebih baik...!!
Allahu akbar... Allahu akbar... Allahuakbar...!!!
REFORMASI...!!!
Lawan tetap lawan...!!!
Jom UBAH Malaysia...!!!