Adsense

Ahad, 31 Mac 2013

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


ASWARA pengeluar karyawan seni

Posted: 30 Mar 2013 11:42 AM PDT

pelajar-pelajar ASWARA yang terlibat dalam pementasan teater yang merupakan antara salah satu fakulti utama di akademi ini.

MULAI sekarang, jika anda meminati bidang kreatif, anda ialah calon yang dialu-alukan untuk menyambung pengajian di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) bagi Sesi Akademik 2013/14. Institusi ini adalah sebuah universiti awam dengan program pengajian yang mendapat pengiktirafan MQA.

Sebagai sebuah institusi pengajian tinggi dalam bidang seni, budaya dan warisan, ASWARA lebih unggul berbanding institusi seni yang lain. Di ASWARA terdapat tujuh fakulti yang saling melengkapi iaitu Fakulti Muzik, Teater, Tari, Penulisan Kreatif, Filem & Video, serta Animasi dan Multimedia.

Tenaga pengajarnya terdiri daripada mereka yang berpengetahuan dan berpengalaman dalam bidang masing-masing, di samping yang didatangkan khas dari industri. Sesetengah kursus yang bersifat silang-fakulti menghasilkan pelajar yang menguasai pelbagai ilmu dan kemahiran seni. Pilihannya begitu luas dan terbuka, bagi membolehkan anda memilih fakulti yang benar-benar anda minati, agar bakat anda dapat dikembangkan semaksimum mungkin.

Berbanding sekolah seni atau institusi seni yang lain di tanah air, ASWARA menyediakan prasarana yang lebih lengkap lagi kondusif untuk para pelajarnya. Ini termasuklah:

n Panggung Eksperimen yang boleh memuatkan kira-kira 300 penonton. Panggung ini dilengkapi sistem pencahayaan, bunyi dan pelbagai kemudahan persembahan dan pementasan. Sebahagian latihan pelajar dilakukan di panggung ini. Persembahan pelajar yang memerlukan ruang besar juga dilakukan di panggung ini. Panggung ini juga menjadi pentas persembahan teater kebangsaan dan antarabangsa.

n Dewan Orkestra yang canggih, yang boleh memuatkan kira-kira 200 penonton. Dewan ini dilengkapi keperluan akustik yang sesuai untuk latihan atau persembahan oleh pelajar Fakulti Muzik atau pemuzik antarabangsa.

n Studio Rakaman & Penyuntingan Muzik, khusus untuk kegunaan para pelajar Fakulti Muzik, bagi tujuan menghasilkan album.

n Studio Tari yang luas dibina memenuhi ciri-ciri keselesaan dan keselamatan semasa latihan pelajar.

n Bilik-bilik latihan muzik, bagi pelajar menjalani latihan atau ujian secara individual.

n Studio penyuntingan filem dan video untuk kegunaan para pelajar Fakulti Filem dan Video, bagi menghasilkan filem pendek, video dokumentari dan sebagainya.

n Dewan Kuliah Utama yang boleh memuatkan kira-kira 300 pelajar, di samping beberapa lagi bilik-bilik kuliah.

n Perpustakaannya luas dan selesa. Perpustakaan ASWARA mempunyai koleksi buku yang besar tentang seni, budaya, warisan, pengurusan dan sebagainya; di samping koleksi khas, VCD dan DVD.

n Asrama untuk kira-kira 200 orang pelajar, dengan keutamaan diberikan kepada pelajar tahun pertama dan pelajar dari luar Lembah Klang.

ASWARA satu-satunya institusi pengajian tinggi seni budaya yang didokongi sepenuhnya oleh kerajaan di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan. Ia bertujuan menghasilkan seniman yang mahir dan karyawan yang berwibawa dalam bidangnya di samping memantapkan kesinambungan warisan seni negara.

Bagi mencapai maksud tersebut ASWARA menumpukan kepada pendidikan seni yang boleh melahirkan penghibur serta karyawan berilmu dan profesional untuk mengisi industri seni negara. ASWARA berusaha mengeluarkan graduan-graduan yang berupaya menjadi cendekiawan, penggalak, pemupuk, pelaku dan pengamal seni budaya dan warisan berbekalkan diploma dan ijazah.

Hanya calon pelajar yang benar-benar berbakat serta berminat sahaja dipilih menyertai ASWARA. Dalam langkah ASWARA untuk menjadi sebuah universiti butik, penekanan terhadap kualiti lebih diutamakan daripada kuantiti pelajar. Ini menyebabkan ASWARA tidak mengambil ramai pelajar.

Perangkaan semasa menunjukkan hanya 384 pelajar terpilih mengikuti program diploma, sementara 206 pelajar mengikuti program ijazah - kedua-dua program ini mengambil masa selama tiga tahun.

Sistem pengajian di ASWARA memberi keutamaan 60 peratus kepada penciptaan karya seni pelajar sendiri, sementara 40 peratus lagi kepada input ilmu pengetahuan yang menyentuh aspek teori serta disiplin ilmu yang berkaitan. Dengan menguasai teori dan disiplin yang dipelajari secara ilmiah, ASWARA dapat melahirkan penghibur dan karyawan seni yang berilmu.

Sementara keutamaan 60 peratus kepada penciptaan karya seni pelajar sendiri, ini melibatkan proses bimbingan yang berterusan oleh pensyarah yang berpengalaman atau mereka daripada industri, kepada setiap pelajar. Proses ini melibatkan semua tugasan setiap semester, serta projek tahun akhir para pelajar.

Proses tersebut akhirnya berhasil mengeluarkan graduan ASWARA yang boleh berkarya dengan baik dalam bidangnya seperti muzik, teater, tari, penulisan, filem dan video, seni halus, serta animasi dan multimedia. Di samping itu terdapat juga graduan ASWARA yang berkeupayaan menjadi penggubah muzik, pereka tari, serta tenaga penting dalam pelbagai peringkat produksi teater, serta filem dan video.

Amanda lali dicemuh

Posted: 31 Mar 2013 02:03 AM PDT

Oleh SITI ATHIRAH DZULKIFLY
athirah.dzulkifly@utusan.com.my
Foto SYEFRY MONIZ

BUKAN sekali dua, penyanyi Amanda Imani dicemuh dengan gelaran yang bukan-bukan. Itu semua berlaku lantaran dia memiliki tubuh yang agak berisi selain berangka besar.

Ada yang mencemuh dengan panggilan wanita gergasi atau apa saja yang terlintas di fikiran mereka.

Tentu sekali dia mudah menjadi bahan cemuhan kerana statusnya sebagai seorang artis membenarkan dia diperlakukan begitu. Itu tanggapan kebanyakan orang.

Kerjayanya itu tentu sekali mengundang banyak mata untuk mencari setiap kesalahan atau kejelikan yang ada pada dirinya meski itu tidak diingini Amanda.

Malah itu menjawab persoalan mengapa anak muda berusia 21 tahun ini sukar menjadi pilihan utama gadis muka depan sesetengah majalah atau akhbar.

Menganggap Amanda tidak boleh dijual, hal itu menjadi tanda tanya buat sesetengah pihak mengapa wanita ini bagai dianaktirikan gara-gara memegang gelaran `artis wanita gergasi.

Menyelami pandangan pelantun lagu Selamilah Cinta ini, ternyata dia sudah lama menyedari kritikan dan pandangan enteng sesetengah pihak padanya berhubung perkara yang satu itu.

Masa mula-mula masuk dalam industri seni saya mengaku, saya memang tak biasa dengan situasi bila orang memandang aneh dengan saya.

Maklumlah masa itu, apalah yang diketahui gadis 17 tahun mengenai industri. Ya, awalnya saya sangat terasa dengan cemuhan orang mengenai tubuh saya.

Mereka kata begitu begini dan itu memang pedih. Tapi sampai satu tahap, saya sudah lali dengan itu semua," katanya.

Kongsi wanita yang memiliki ketinggian 170cm ini, dia lebih senang untuk menganggap cemuhan itu sebagai satu perkara yang subjektif memandangkan pandangan setiap individu adalah berbeza.

Sejak dulu lagi, tubuh saya memang begini. Saya tak rasa itu satu tekanan terutama untuk saya ikut cakap orang untuk menjadi seorang yang bertubuh kurus.

Ada orang cakap saya okey begini, ada pula yang tak suka. Saya tak kecil hati atau marah bila orang bercakap mengenai hal ini atau menjadikannya isu sebab saya tahu sukar untuk saya menutup mulut orang.

Jadi apa yang saya lakukan, saya biarkan saja apa yang mereka mahu katakan. Nak buat macam mana kalau tubuh saya tak seperti figura wanita Asia lain," ujarnya.

Bangga

Meski jenuh berhadapan dengan kata dan umpatan orang, Amanda yakin bahawa apa yang dia miliki kini sudah begitu cukup untuk membuat dirinya berasa bangga.

Ya, saya bangga dengan diri saya. Rasanya saya tak perlu menuruti kemahuan orang. Kalau saya nak kurus, saya akan buat atas inisiatif sendiri. Bukan kerana disuruh-suruh.

Lagipun, tak semestinya saya tak kurus maka saya tak boleh berjaya. Ada banyak contoh artis atau selebriti yang berjaya dalam bidang mereka walau bertubuh besar. Contohnya Adele, Kim Kardashian dan ramai lagi.

Ramai pereka fesyen tanah air yang secara peribadi memuji tubuh saya kerana tak terlalu kurus dan nampak cantik dalam busana mereka. Jadi itu antara kelebihan yang saya dapat.

Jadi tak salah bukan kalau saya memilih untuk menjadi seorang yang berbeza. Sebab kalau semua orang sama, pasti membosankan.

Sama seperti isu pakaian, orang kata saya seksi. Pada saya asalkan yang saya pakai itu selesa dan menyakinkan, saya akan pakai," katanya.

Dalam riak wajah yang masih tenang, jelas Amanda dia tidak peduli dengan segala cemuhan itu kerana baginya apa yang penting adalah menjalani hidup dalam kegembiraan dan sihat.

Malah bercerita dalam niat bukan untuk meninggi diri, kata Amanda, meski menjadi bahan umpatan, setidak-tidaknya dia bangkit membuktikan bahawa dia mampu berjaya dalam landasannya.

Saya bersyukur dalam orang mengata, saya telah dipilih untuk menjadi duta produk kosmetik Za untuk tempoh kontrak selama setahun. Itu rezeki dan tuah buat saya.

Jadi untuk apa saya nak runsing memikirkan apa kata orang sedangkan rezeki itu ada buat saya walau ramai yang tak suka saya," katanya.

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Sabtu, 30 Mac 2013

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Malaysia menang empat anugerah AIFFA 2013

Posted: 30 Mar 2013 11:42 AM PDT

Oleh FARHANA JONI

KUCHING 31 Mac - Malaysia membawa pulang empat anugerah dalam Anugerah dan festival Filem Antarabangsa ASEAN 2013(AIIFA) menerusi lakon layar terbaik, pelakon lelaki terbaik, filem terbaik bagi kategori komedi dan aksi.

Filem Dain Iskandar berjudul Bunohan memenangi anugerah lakon layar terbaik manakala Shaheizy Sam pula diiktiraf sebagai pelakon lelaki terbaik menerusi lakonan mantapnya, Songlap.

Filem Istanbul Aku Datang arahan Bernard Chauly dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Filem Terbaik kategori komedi manakala filem Songlap pemenang Anugerah Filem Terbaik kategori Aksi.

Lebih 100 filem tempatan termasuk lapan dari luar negara termasuk Myanmar, Singapura, Brunei, Filipina, India, Australia dan Amerika Syarikat telah dipertandingkan untuk anugerah tersebut di festival filem yang bermula sejak Jumaat lalu.

Senarai nama pemenang AIFFA 2013.

1. Lakon layar terbaik - Bunohan - Dain Iskandar Said (Malaysia)

2. Suntingan Filem Terbaik - Sang Martir - Cesa Luckmansyah (Indonesia)

3. Pengarah Fotografi Terbaik - Rayya - Rahmat Ipung Syaiful (Indonesia)

4. Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik - Bugoy Carino (Filipina)

5. Pelakon Wanita Pembantu Terbaik - Anita Linda (Filipina)

6. Pelakon Lelaki Terbaik - Shaheizy Sam (Malaysia)

7. Pelakon Wanita Terbaik - Alessandra De Rossi (Filipina)

8. Filem Terbaik Komedi - Istanbul Aku Datang (Malaysia)

9. Filem Terbaik Drama - Sta Nina (Filipina)

10. Filem Terbaik Aksi - Songlap (Malaysia)

11. Pengarah Terbaik - Atambua 39 Degree Celcius (Indonesia)

12. Anugerah Semangat ASEAN - Cinta Tapi Beda (Indonesia)

13. Anugerah Khas Juri 1 - Kayan Beauties (Myamnmar)

14. Anugerah Khas Juri 2 - Rectroverso (Indonesia)

15. Anugerah Khas Juri 3 - Ada Apa Dengan Rina (Brunei)

16. Augerah Khas Juri 4 - Taxi! Taxi! (Singapura)

17. Anugerah Istimewa - Hanyut

18. Anugerah Sepanjang Hayat - Datuk Seri Michelle Yeoh

- UTUSAN ONLINE

Michelle Yeoh mahu terus aktif dunia hiburan

Posted: 29 Mar 2013 11:48 PM PDT

MICHELLE Yeoh bersama tunangnya, Jean Todt.

KUCHING 30 Mac - Bintang filem antarabangsa kelahiran Malaysia, Datuk Seri Michelle Yeoh berkata, beliau mahu terus aktif dalam industri hiburan kerana minatnya yang begitu mendalam dalam bidang itu.

Beliau secara berjenaka berkata, dengan pelbagai kejayaan yang telah dicapainya dalam industri, ia bukan merupakan petanda untuk beliau bersara.

"Saya memperoleh banyak kejayaan seumur hidup, saya harap ia bukan berupa mesej "untuk pulang sekarang", tetapi saya mengambilnya sebagai insentif untuk melakukan lebih baik. Saya mencapainya dan akan cuba untuk mencapai lebih lagi," katanya kepada pemberita di sini malam tadi.

Beliau berada di sini sempena Anugerah Festival Filem Antarabangsa dan Asean 2013 (AIFFA) selama tiga hari yang berakhir hari ini.

Yeoh dilahirkan pada 6 Ogos di Ipoh. Beliau mula terkenal apabila melakukan aksi ngeri sendiri dalam filem-filem aksi Hong Kong pada awal 1990-an.

Beliau terus menempa nama di peringkat antarabangsa menerusi filem James Bond bertajuk Tomorrow Never Dies.

Beliau terus mendapat penghormatan apabila dipilih memegang watak pemimpin prodemokrasi Burma, Aung San Suu Kyi dalam filem The Lady.

Mengenai filem terbaharunya, Yeoh berkata, ia diarahkan pengarah kelahiran Korea-Amerika, Gina Kim yang kini pada peringkat postproduksi yang beliau harap dapat ditayangkan musim panas ini.

Beliau juga berkata, beliau akan melancarkan program pencarian bakat baharu bagi mencari bintang Asia.

"Kami dalam proses merancangnya, apabila kami bersedia kami akan mengumumkannya," katanya. - BERNAMA

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Wulan buka salun

Posted: 29 Mar 2013 07:47 AM PDT

Enggan menipu diri, dunia lakonan yang sudah menjadi darah daging membuatkan aktres jelita, Wulan Guritno tidak mampu melupakan cabang seni yang sudah menyatu di jiwanya.

Ketika serius menekuni dunia perniagaan berteraskan kecantikan, malah aktres berdarah kacukan Solo-Inggeris ini berusaha keras menambah cawangan baru lakonan tetap tidak dilupakan.

Wulan, 33, mengakui lakonan memberikan pulangan lumayan tetapi bukan cuma itu yang menjadi faktor utama membuat dia bertahan.

"Lakonan sudah menyatu di jiwa, manakala bisnes pula sebagai pelaburan untuk hari tua. Saya tidak akan menolak tawaran lakonan, terutama sinetron kerana pulangannya besar.

"Andai menjalani dua bidang itu seiring, bimbang nanti tidak mampu membahagi waktu. Jadi perlu fokus kerana saya juga tidak sendirian, apatah lagi dengan status sebagai ibu tiga anak," kata Wulan yang terlebih dulu dikenali sebagai pengacara sebelum terjun ke dunia lakonan.

Pemilik nama lengkap, Wulan Lorraine Guritno ini berkata, dunia perniagaan tetap dijalani kerana impian besarnya ingin melihat salun kecantikan yang diusahakannya berkembang.

Dia bertuah kerana minatnya itu turut mendapat sokongan teman rapat yang sedia bergabung dan melabur dalam perniagaan itu.
Tiada masa untuk main- main

"Saya mengajak mereka menjadi rakan kongsi.

Alhamdulillah, pada usia sekarang saya semakin mengerti apa yang dimahukan dalam hidup.

"Sibuk bagaimanapun, saya akur posisi diri saya sebagai isteri dan ibu kepada tiga anak. Saya bukan muda lagi, sudah tiada masa untuk main-main," katanya.

Isteri kepada Adilla Dimitri itu bersyukur kerana suami dan anak memahami minatnya. Mereka tidak membantah, apatah lagi menghalang kerana memahami kecintaan Wulan terhadap kedua-dua bidang itu terlalu mendalam.

Sudah mula bijak membahagi masa, namun andai ditanya wanita kelahiran 14 April 1980 ini, formula yang dipakainya ternyata Wulan tidak memiliki jawapan.

"Saya tidak tahu bagaimana mahu menceritakannya.

Cuma saya selesa fokus kepada satu pekerjaan supaya masa untuk keluarga tidak tidak terkorban.

"Contohnya jika saya menerima tawaran filem, saya sudah tetapkan untuk tidak mengambil kontrak lain selama terikat dengan pembikinannya.

"Bukan enggan bertolak ansur, saya cuma menerima apa yang memungkinkan saja," katanya.

Ekoran terlalu serius membuat persiapan untuk pembukaan cawangan baru pusat rawatan kecantikan di Blok M, Jakarta Selatan, awal Mac lalu, Wulan pernah jatuh sakit. Hampir setiap hari Wulan berada di lokasi itu kerana ingin memastikan proses pengubahsuaian yang dijalankan menepati cita rasanya.

Lebih teliti

"Disebabkan konsep pusat kecantikan ini sedikit berbeza berbanding yang sebelumnya, saya jadi lebih teliti kerana mahukan kepuasan.

"Saya pernah kecewa kerana mutu kerja yang diberikan tidak memuaskan hati. Dalam keadaan tidak sihat, saya tetap memantau kerana tidak mahu terkilan lagi.

"Alhamdulillah suami tetap menyokong dan tidak merungut walaupun sebelum ini saya sibuk dengan filem dan novella," katanya.

Sebab Umi Kalthum selalu buat umrah

Posted: 29 Mar 2013 07:38 AM PDT

Ada banyak sebab kenapa heroin filem Melayu klasik, seniwati veteran, Datin Umi Kalthum, 81, kerap mengerjakan umrah hingga berpuluh kali.

Pada 1 April ini, beliau akan mengerjakan umrah lagi bersama anaknya yang juga bekas aktres dan penyanyi, Noor Kumalasari (50-an), dengan mengikuti pakej Andalusia Travel.

Antara sebabnya, selain dipanggil Allah sebagai tetamu-Nya untuk beribadat di Tanah Suci, Datin Umi Kalthum tersangat rindu pada Allah dan Rasul-Nya, juga rindu pada Kaabah serta arwah suaminya, seniman terkenal, Allahyarham Datuk S Roomai Noor (hero filem Melayu klasik). Mereka mempunyai enam anak berusia 40 hingga 63 tahun, 16 cucu dan seorang cicit.

Arwah suaminya meninggal dunia di Hospital King Abdul Aziz, Makkah pada 16 Mac 1996, akibat penyakit paru-paru berair. Jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Ma'ala, Makkah kira-kira dua kilometer dari Masjidil Haram.

Di perkuburan itu juga terdapat Makam Siti Khadijah RA (isteri pertama Nabi Muhammad SAW) dan makam sahabat Rasulullah.

"Dah nak pergi Makkah lagi ni, saya mimpi arwah suami. Memang saya rindu sangat-sangat pada arwah sebab itulah selalu saya nak pergi ziarah kuburnya. Orang perempuan tak boleh masuk ke tanah perkuburan tapi saya naik ke atas 'fly over' (di jalan raya) dan dari situlah saya boleh nampak kubur arwah di bawah sebelah hujung sekali. Kemudian saya hadiahkan Al-Fatihah dan berdoa untuk arwah.

Selalu rindu Makkah
"Bila nak sembahyang pula, saya dah terpandang-pandang Kaabah depan mata. Itu yang buat saya lagi rindu nak pergi Makkah selalu, " cerita Umi Kalthum kepada Juwie ketika dihubungi 24 Mac lalu.

Allahyarham S Roomai Noor meninggal dunia dalam bulan Syawal. Pada masa itu, mereka suami isteri mengerjakan umrah akhir Ramadan hinggalah sambut Aidilfitri dan puasa sunat enam hari pada Syawal. Mereka pernah mengerjakan haji pada 1976 dan 1982 serta mengerjakan umrah beberapa kali bersama.

Sewaktu sihat dan kakinya kuat untuk berjalan, setiap tahun Umi Kalthum pergi umrah pada akhir Ramadan sendirian. Tapi sejak kakinya sakit-sakit, beliau pergi umrah pada bulan biasa pula. Anaknya, Noor Kumalasari sudah mengerjakan haji bersama suaminya, Wan dan rajin mengerjakan umrah.

Lagu popular Noor, Dari Kamar Sepi masih berputar di radio hingga sekarang. Antara filem popular lakonannya, Esok Masih Ada arahan Tan Sri Dr Jins Shamsuddin.

JUWIE: Bila rindu, selalu Allah jemput ke Tanah Suci. Subhanallah....

Jumaat, 29 Mac 2013

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Pelakon, Irma Hasmie selamat melahirkan bayi lelaki

Posted: 28 Mar 2013 11:54 PM PDT

PASANGAN Irma Hasmie dan Redza Syah Azmeer kini lebih bahagia dengan kehadiran cahaya mata mereka (gambar kecil) selepas pelakon itu selamat melahirkan bayi lelaki di sebuah hospital swasta, di Kuala Lumpur pagi ini.

KUALA LUMPUR, 29 Mac - Hari ini menjadi detik paling indah dalam pernikahan Irma Hasmie dan Redza Syah Azmeer apabila pelakon itu selamat melahirkan seorang anak lelaki.

Bayi seberat 3.93 kilogram itu dilahirkan tepat pukul 8.51 pagi ini di sebuah hospital swasta di sini.

Suami Irma, Redza Syah menulis dalam laman sosial Twitter mengenai kelahiran anak sulung mereka itu, selain memaklumkan keadaan isterinya yang berada dalam keadaan stabil selepas melahirkan.

Alhamdulillah...kurnia Allah, sudah selamat lahir 8.51 am, berat 3.93 kg. Sayu rasa hati nampak anak keluar dari perut ibu....Subhanallah!" - UTUSAN

Pelakon lelaki perlu kasar

Posted: 29 Mar 2013 02:00 AM PDT

Oleh AIDA RIZMARIZA KAMARUDDIN
Gambar SYEFRY MONIZ

TIGA pelakon utama Jay, Johan dan Namron (dari kiri) filem bersiri Karlos, cuba menyampaikan mesej yang berguna buat masyarakat.

PERJALANAN tiga pelakon ini sering dikaitkan dengan watak antagonis yang dibawa. Mungkin watak ini bukan pilihan ramai pelakon, namun apa yang pasti melalui watak-watak sebeginilah kita mula mengenali siapa mereka. Bertemu dengan tiga tunjang utama drama bersiri Karlos, Hits didedahkan dengan pengalaman berbeza di dalam bidang lakonan oleh Johan Asari, Namron dan Jay Iswazir. Karlos disiarkan di saluran TV3, pada setiap Isnin, pukul 9 malam.

Rabu, 27 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Selasa, 26 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Jejak kasih ABPBH

Posted: 24 Mar 2013 05:36 PM PDT

Aktiviti amal di SMK Tun Tuah, Ayer Keroh temukan Johan As'ari dengan guru lama

Aktiviti tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Tuah, Ayer Keroh, Melaka, Sabtu lalu, sempena penganjuran Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) 2012 nyata meninggalkan kesan mendalam buat calon Pelakon TV Lelaki Popular, Johan As'ari.

Johan begitu terharu dan terkejut apabila dia secara tidak sengaja bertemu kembali dengan bekas wardennya, Ustaz Abdullah Tahir, pada acara terbabit.

Hampir 12 tahun tidak bertemu, Johan tidak sangka aktiviti amal yang disertainya di sekolah berkenaan meninggalkan kenangan cukup manis buatnya. Dia terkesima apabila Ustaz Abdullah yang pernah mengajar subjek agama Islam pada 1999 hingga 2001 di Sekolah Menengah Tinggi Melaka datang menegur.

"Saya memang terharu apabila dia datang menegur dan bersalaman dengan saya. Memang saya tak sangka dapat berjumpa Ustaz Abdullah di sini. Mana tidaknya, lebih 10 tahun kami tidak bertemu.

"Ustaz Abdullah seorang yang tegas dan berdisiplin, sebab dia jugalah saya menjadi diri saya yang sekarang ini. Saya cukup gembira dapat berjumpa dengannya di sini, selepas begitu lama. Saya juga ada mengambil nombor telefonnya tadi, untuk kami terus berhubung selepas ini," ujar Johan gembira.

Sama-sama berpanas baiki surau, tanam pokok

Ustaz Abdullah sendiri kelihatan ceria kerana bekas murid jagaannya kini sudah mempunyai kerjaya yang boleh dibanggakan.
Kongsi Ustaz Abdullah, Johan seorang yang ceria dan sangat aktif di sekolah dulu, serta tidak sombong walaupun berasal daripada keluarga yang senang.

Siapa sangka aktiviti CSR sebegini boleh meninggalkan coretan kenangan untuk barisan artis serta mereka yang terbabit menjayakannya. Tidak dinafikan setiap pelajar begitu teruja dengan kehadiran finalis ABPBH tahun ini seperti Johan, Hazama, Hafiz, Emma Maembong, Jihan Raja Lawak, Hanez Suraya dan Didie Alias.

Bersama-sama mereka memasang mozek di Surau Al-Hidayah dan menanam pokok di sekitar sekolah berkenaan. Barisan calon akhir ABPBH pula tidak kekok membantu, malah mereka turut bermandi peluh di bawah sinaran panas terik mentari petang itu.

Sebelum itu, ketika tiba di Ayer Keroh kira-kira jam 3 petang, barisan penganjur dan artis dihiburkan dengan persembahan nasyid dan sesi ramah mesra. Sebaik saja menjejakkan kaki ke sekolah itu pula, rombongan ABPBH 2012 disambut dengan meriah berserta taburan bunga rampai dan iringan paluan kompang.

Seronok sekolah jadi pilihan artis popular

Menurut Penolong Kanan Pentadbiran SMK Tun Tuah, Norsiah Abdul Rahman, mereka tidak menyangka sekolah berkenaan menjadi pilihan artis popular untuk beramal.

"Aktiviti ini menjadi perbualan hangat di laman sesawang Facebook sekolah kami sejak dua minggu lalu. Kami tentunya berasa amat bersyukur apabila hari yang dinanti-nanti oleh pelajar dan penduduk sekeliling tiba juga. Paling tidak, kami dapat melihat dengan lebih dekat artis kegemaran ramai ini," katanya.

Barisan artis yang hadir juga turut menghiburkan pelajar dan guru dengan celoteh serta nyanyian ringkas. Bersama-sama, artis yang ada menyanyikan lagu Kau Ilhamku, nyanyian asal oleh Man Bai, dan Ombak Rindu.

Malah, Johan dan Emma yang kelihatan pemalu turut diminta menyanyi bersama yang lain. Dan, paling menggelikan hati apabila Hazama menyampaikan lagu Ombak Rindu dalam versi Ramli Sarip. Mereka yang hadir seronok melihat gelagat bekas pelajar Akademi Fantasia itu.

Bukan saja dapat menyaksikan hiburan di depan mata, malah pelajar juga berkesempatan merakamkan gambar bersama artis kegemaran masing-masing. Maklum saja, peluang sebegitu tidak selalu menjelma. Jadi, kesempatan berharga itu pastinya enggan dilepaskan begitu saja.

Program CSR ini dianjurkan bersama Suara Komuniti BH dan turut dihadiri Pengarang Kumpulan BH, Datuk Mior Kamarul Shahid; Pengedar R A Talang Enterprise, Shell Service Station, Ridzuan Ahmad; dan Pengerusi Bersama Jawatankuasa Pengelola ABPBH 2012 yang juga Pengarang Hiburan BH, Shamshul Azree Samshir.

Along hadiahkan rumah untuk bapa

Sementara itu, pada sebelah malam pula, rombongan bertandang ke rumah bapa Along Cham di Ehsan Heights, Johor Bahru, untuk menjamu selera.

Meriah dengan hilai tawa dan gelagat masing-masing, acara santai ini dijadikan tempat untuk selebriti melepaskan penat-lelah sesama mereka, dengan bergurau-senda, selepas seharian perjalanan.

Malah lebih menarik lagi apabila jemputan ini diadakan bersempena dengan pemberian rumah baru daripada Along kepada bapanya, Ahmad Zakaria, 57.

Baru sebulan berpindah dari rumah lama di Johor Jaya, Ahmad begitu ceria melayan setiap tetamu yang hadir ke rumah barunya itu.

Dalam tidak sedar, acara sebegini sebenarnya mengeratkan lagi hubungan antara satu dengan yang lain.

Shaheizy Sam yang tidak terbabit pada aktiviti sebelah siang juga singgah sebentar ke rumah Along untuk menjamu selera dan menemui rakan yang lain.

Coret-Coret:

  • Ketika dalam perjalanan ke Ayer Keroh, Melaka, Hafiz dan Hazama menghiburkan ahli rombongan ABPBH dengan nyanyian karaoke yang menggelikan hati. Hazama gemar meniru nyanyian Papa Rock yang terkenal dengan suara garaunya, sehingga membuatkan yang lain ketawa tanpa henti.
  • Makan tengah hari ditaja Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, di Restoran Botanikal, Ayer Keroh, Melaka.
  • Ahli rombongan disajikan dengan hidangan nasi berlauk dan laksa Johor serta pelbagai kuih tradisional Melayu. Barisan artis kelihatan begitu berselera menjamu hidangan disebabkan penat seharian dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Johor.
  • Ketika berehat sebentar di hentian R&R, Didie Alias didatangi peminat lelaki berbadan tegap, yang seakan-akan mahu bergaduh. Walaupun kelihatan kasar, peminat itu sebenarnya hanya mahu bergambar kenangan dengan Didie.

Belanja RM500,000 demi P Ramlee

Posted: 24 Mar 2013 05:30 PM PDT

Jamal Abdillah guna duit sendiri adakan konsert kenang Seniman Agung

Perasaan kagum dan hormat terhadap Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P Ramlee, tidak pernah surut dalam diri Jamal Abdillah. Malah semakin hari perasaan itu semakin menebal sehingga terbit keinginan untuk mengabadikan sanjungan serta kekagumannya itu menerusi sebuah konsert khas.

Bukan berangan-angan kosong, sebaliknya hasrat itu menjadi realiti apabila Konsert Ekstravaganza Jamal Abdillah - P Ramlee bakal dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya, bermula 30 & 31 Mei dan 1 & 2 Jun depan.

Walaupun tanpa penaja, namun demi minat serta mahu melakarkan kenangan terindah buat artis pujaannya, Jamal menerusi syarikat produksinya, Bintang Chanell, tidak kisah jika terpaksa mengeluarkan belanja sendiri.

"Terus-terang, saya buat semua ini kerana saya amat meminati Allahyarham. Konsert ini ialah cara saya untuk mengenang jasanya dalam bidang seni. Biarpun terpaksa mengeluarkan belanja sendiri, iaitu RM500,000, saya tak kisah kerana itulah sumbangan saya untuk P Ramlee.

"Apa yang penting, konsert ini dapat diadakan seperti dirancang. Demi anak seni sepertinya, saya sanggup berhabis. Soal keuntungan juga saya tolak ke tepi. Saya buat konsert ini pun bukan kerana memikirkan soal duit, tetapi lebih kepada soal kepuasan," katanya ketika ditemui pada sidang media di Istana Budaya, Khamis lalu.

Hadir sama, Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Mohamed Juhari Shaarani, serta pengarah muzik konsert terbabit, Leonard Yeap.

Tubuh tabung khas
Memandangkan konsert ini menggunakan nama P Ramlee, tentunya ramai yang ingin tahu apakah Jamal juga akan memberikan sumbangan kepada waris seniman agung yang ditinggalkan itu supaya dia tidak dianggap mengambil kesempatan atau mengeksploitasi Allahyarham seperti yang sering berlaku sebelum ini.

Jamal berkata, ia tidak seharusnya berlaku dan pihak yang bertanggungjawab perlu memantau perkara terbabit.

"Perkara seperti itu tidak sepatutnya dibiarkan berleluasa. Kerajaan atau mana-mana pihak perlu bertegas dalam soal ini. Kita tidak mahu nama Allahyarham terus dipergunakan untuk kepentingan diri sendiri.

"Bagi saya sendiri, memandangkan konsert ini diadakan bersempena dengan Hari Seniman, jadi saya juga akan menubuhkan tabung untuk disumbangkan kepada waris P Ramlee.

"Butiran lanjut mengenai tabung itu akan saya umumkan pada sidang media kedua, yang akan diadakan di Pustaka P Ramlee, Setapak, dalam tempoh tiga minggu akan datang," katanya.

Nak buat penonton menangis

Istimewanya konsert ini, Jamal berkata lagu yang bakal didendangkan nanti ialah lagu popular seniman itu. Ada nyanyian solo, ada juga yang akan disampaikan secara duet bersama penyanyi popular lain. Antara penyanyi yang bakal berpadu suara dengan Raja Pop ini ialah Azlina Aziz, Mulsy Ramly, Isma Aliff dan Nas Adila.

"Saya juga akan memastikan penonton akan menangis melihat persembahan saya malam itu menerusi adunan nyanyian dan juga visual menarik yang dipetik daripada filem lakonan Allahyarham. Selebihnya kenalah datang menyaksikannya sendiri," ujarnya berahsia.

Info: Konsert Ekstravaganza Jamal Abdillah - P Ramlee:

* Persembahan Jamal bakal diiringi 55 pemuzik orkestra terdiri daripada pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM).

* Bagi peminat yang ingin mendapatkan tiket bolehlah melayari laman sesawang www.ticket2u.biz ataupun menghubungi talian 03-41478600.

Isnin, 25 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Himpunan Kisah Sensasi

Himpunan Kisah Sensasi


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Ahad, 24 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Tukar nama elak kontroversi

Posted: 17 Mar 2013 03:33 PM PDT

Arora Salwa kini bergelar Salwa Razak, muncul kembali dengan single Hidup Baru

Terlalu banyak kontroversi dan cerita negatif melanda dirinya tatkala menggunakan nama Arora Salwa. Justeru, penyanyi ini berharap, dengan imej dan nama berbeza, Salwa Razak, segala kisah kurang enak didengar itu akan dilupakan, yang secara tidak langsung memberikannya ruang untuk memulakan kehidupan baru.

Dia sendiri ingin sekali menutup buku lama, lalu wanita ini berharap segala kontroversi membabitkan percintaan dan aktiviti seninya dilupakan bersama langkah barunya itu.
Saya sudah tanam segala kisah lama saya dalam-dalam dan sebolehnya saya tak mahu lagi ada kontroversi. Saya juga amat berharap orang ramai turut memberikan saya peluang sekali lagi," Salwa Razak

Atas alasan itu juga Salwa muncul bersama syarikat rakaman berbeza serta single terkini berjudul Hidup Baru.

"Kini saya muncul semula dengan semua baru, daripada imej hinggalah kehidupan, malah orang di sekeliling saya pun semuanya baru. Saya lebih gembira sekarang. Saya sudah bertukar daripada Sony Music ke label JJS Partners Solution Sdn Bhd, syarikat yang ditubuhkan bersama pengurus dan rakan kongsi saya, Junita Jaafar.

"Saya sudah tanam segala kisah lama saya dalam-dalam dan sebolehnya saya tak mahu lagi ada kontroversi. Saya juga amat berharap orang ramai turut memberikan saya peluang sekali lagi," katanya pada majlis pelancaran single terbarunya itu di ibu kota, baru-baru ini.

Balada uji mutu vokal
Menurut Salwa, dia lebih selesa ketika menghasilkan single ketiganya itu kerana dia diberi ruang untuk menyalurkan idea serta pendapat. Bahkan, dia turut berpeluang menyampaikan lagu berkonsep balada, yang lebih menguji keupayaan suaranya.

"Sewaktu keluar dari Sony Music, saya tak buang masa untuk mencari arah baru. Apabila bertemu Junita pula, saya jadi lebih terurus. Atas sebab itu, saya yakin dan berharap orang ramai boleh menerima single terbaru ini," kata Salwa, 28, yang sanggup meninggalkan kerjayanya sebagai anggota polis selepas tujuh tahun demi minatnya dalam dunia nyanyian.

Maafkan bekas kekasih

Kata Salwa lagi, dia sudah memaafkan semua orang yang pernah memburukkan namanya. Namun sebagai teladan, dia tidak akan memadamkan ingatan terhadap detik hitam dalam kehidupan lampaunya.

"Saya sudah maafkan bekas teman lelaki saya dan seluruh keluarganya, tapi saya tak boleh lupakan apa yang mereka buat. Ia sangat menyakitkan, dan biarlah ia dijadikan iktibar supaya tidak berulang lagi.

"Mungkin kontroversi lama belum selesai, namun saya tak mahu layan. Kalau kita melayannya, sampai bila pun tidak akan habis. Sekarang, seboleh-bolehnya saya mahu elak kontroversi, sebab saya akui ia membuatkan karier saya tercemar," ujar Salwa.

Selebriti Hollywood meriahkan acara amal untuk IJN

Posted: 17 Mar 2013 03:30 PM PDT

Penyanyi popular yang pernah memenangi 10 anugerah Grammy, Kenneth 'Babyface' Edmonds serta tiga lagi selebriti terkenal Hollywood, Josh Hartnett, Teri Hatcher dan Ralph Johnson bakal memeriahkan Majlis Makan Malam Amal Sapurakencana Petroleum Malaysian Grand Prix 2013 pada 21 Mac nanti.

Diadakan sempena edisi Formula One Grand Prix Malaysia ke-15, majlis makan malam amal khusus buat Yayasan Institut Jantung Negara (IJN) itu akan dilangsungkan di Hotel Majestic Kuala Lumpur.

Pemuzik dan penerbit, Edmonds, yang terkenal dengan aktiviti amalnya bakal menyemarakkan malam gala itu dengan lagu popularnya seperti Everytime I Close My Eyes, When I Can See You dan banyak lagi. Vokalis dan pemain genderang kumpulan Earth Wind & Fire, Ralph Johnson, pula menghiburkan tetamu dengan lagu seperti September, Boogie Wonderland, That's The Way Of World dan Shining Star.

Kemunculan Hatcher daripada siri popular, Desperate Housewives, dan bintang Pearl Harbour, Hartnett, juga pasti menceriakan lagi malam gala terbabit.

Pengerusi Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Datuk Mokhzani Tun Mahathir, berkata selebriti Hollywood terbabit dipilih kerana mereka mampu menghiburkan tetamu yang hadir.

Pada malam itu juga, acara lelongan khas buat tabung Yayasan IJN akan diadakan. Justeru, sambil berhibur, tetamu boleh membantu insan yang kurang bernasib baik.

Malam amal berkenaan akan turut dihadiri Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Haminah Hamidun.
Hadir sama pada sidang media itu ialah Presiden Ketua Eksekutif Kumpulan Sapurakencana Petroleum, Datuk Seri Shahril Shamsuddin; dan Pengerusi Yayasan IJN, Toh Puan Datuk Seri Dr Aishah Ong; serta wakil penganjur.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi talian 03-62053091 atau 014-9393054.

Sabtu, 23 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Mulan, Dhani terus intim

Posted: 22 Mar 2013 05:00 PM PDT

Selesa kunci mulut ketika ditanya mengenai pernikahan mereka

Rahsia pernikahan yang terus disembunyikan Mulan Jameela dan Ahmad Dhani Prasetyo semakin terkuak, namun pasangan ini bagaikan tidak pernah peduli pandangan masyarakat terhadap hubungan mereka.

Kukuh mempertahankan pendirian untuk tidak berkongsi hal peribadi, namun ketika ibu Mulan, Titi Aisyah menutup mata buat selama-lamanya di Pondok Indah, Jakarta Selatan pada 8 Mac lalu, rahsia yang selama ini tersimpan kemas perlahan-lahan menguak.

Saat jenazah ibunya dibawa kediamannya, Safeea anak perempuan yang disebut-sebut sebagai buah cinta antara Dhani dan Mulan yang kini berusia dua tahun kelihatan begitu mesra dalam pelukan ibu pengasas band Indonesia berpengaruh, Dewa 19 itu.

Memakai baju putih dan celana merah jambu, Safeea didukung erat oleh ibu Dhani ketika jasad ibu Mulan dikafankan untuk disemadikan.


Dhani ketika ditemui media Indonesia di Kebon Jeruk, Jakarta Barat pada 15 Mac lalu, masih bungkam apabila diminta kepastian mengenai kehadiran Safeea.
Kunci mulut

Pemilik Republic Cinta Management itu selesa mengunci mulut dan terus berlalu ketika ditanya mengenai pernikahannya dengan penyanyi Makhluk Tuhan Paling Seksi itu.

Berita pernikahan mereka kembali marak diperkatakan apabila Dhani menjayakan satu sesi fotografi bersama Safeea dan Al, anak pertamanya dengan bekas isterinya, Maia Estianty sebagai penghias muka depan sebuah tabloid.

Januari lalu, Dhani pernah mengumpan sensasi media ketika melontarkan kenyataan mengenai berat badan isterinya.

"Berat badan kamu 40 kilogram? Berat isteri saya 50. Kalau ditanya sudah kahwin berapa kali, iya berkali-kali. Kalau ditanya nikah iya sudah berkali-kali, saya sudah nikah berkali-kali," katanya meninggalkan tanda tanya kepada umum.

Ketika ibu Mulan dimasukkan ke Rumah Sakit Pondok Indah kerana jangkitan paru-paru, Dhani menunjukkan keprihatinannya dengan berziarah.

Malah, Mulan tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu yang bergegas ke kediamannya sebaik mendapat tahu ibunya menghembuskan nafas terakhir.

"Sempat dia menziarahi ibu saya di hospital. Namun saya ingin berterima kasih kepada Dhani dan juga semua atas perhatian dan kasih sayang yang ditunjukkan," kata Mulan.

Tidak sembunyi keintiman

Meskipun belum pernah mengeluarkan kenyataan rasmi, Dhani dan Mulan tidak menyembunyikan keintiman mereka di mata umum.

Pasangan itu tampil berdua dalam satu kereta ketika menghadiri resepsi pernikahan Anang Hermansyah dan Ashanty pada Mei, tahun lalu.

Berpakaian serba hitam, Dhani kelihatan santai memegang tangan Mulan meskipun penyanyi Wonderwoman itu dilihat canggung mempamerkan kemesraan mereka.

Bagaimanapun, mereka berusaha menghindari wartawan yang sedang menanti di luar dewan dan Mulan hanya menjawab pertanyaan apabila diminta memberikan ucapan kepada pasangan mempelai itu.

SENIMAN ajak artis hulur bantuan

Posted: 22 Mar 2013 04:42 PM PDT

Isu pencerobohan pengganas di Sabah yang menyaksikan 10 anggota keselamatan negara terkorban turut meruntun jiwa hati anak seni. Atas rasa tanggungjawab bersama membantu keluarga mangsa keganasan itu, atas inisiatif Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), Tabung Perwira Lahad Datu Seniman dilancarkan Rabu lalu bagi menunjukkan keprihatinan dan sokongan artis terhadap perwira negara dalam insiden itu.

Presiden SENIMAN, Rozaidi Abdul Jamil atau Zed Zaidi berkata, pihaknya terpanggil mewujudkan tabung berkenaan sebagai satu misi murni dan tanda keprihatinan anak seni terhadap kejadian yang berlaku di Sabah.

"Sebagai anak seni, kita juga terpanggil melakukan perkara sama seperti organisasi lain yang mewujudkan tabung bantuan seumpama ini untuk meringankan beban terutama keluarga perajurit negara yang terkorban dan tercedera, selain mereka yang berada di zon pencerobohan.

Dengan melancarkan tabung bantuan ini, kita juga akan mengadakan Malam Nurani Rakyat yang mana SENIMAN akan mengadakan jelajah mini konsert ke lima lokasi di sekitar Selangor yang akan disertai ramai artis tempatan dari pelbagai bangsa Melayu, Cina dan India. Kita cuba untuk mewujudkan sifat perpaduan menerusi jelajah dianjurkan nanti yang akan disertai semua kaum.

"Kita juga akan mengedarkan tabung ini untuk pengunjung yang hadir untuk dapat turut sama menyampaikan sumbangan ikhlas mereka. Kita mensasarkan lima lokasi penjelajahan ini untuk mengumpul sebanyak RM10,000 yang mana hasil sumbangan menerusi tabung ini akan diserahkan kepada Tabung Wira Lahad Datu Media Prima," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran tabung terbabit di Kompleks Studio Merdeka FINAS, Hulu Klang, yang dihadiri lebih 300 warga seni.

Jelajah Malam Nurani Rakyat yang dianjurkan SENIMAN dengan kerjasama Pergerakan Pemuda UMNO Selangor bakal diadakan di Taman Datuk Harun (24 Mac), Subang (30 Mac) Klang (31 Mac), Ampang (6 April) dan Kota Raja (7 April).

Tambah Zed lagi, dia juga mendapat pelawaan daripada Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) menerusi Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menyertai misi bantuan ke kawasan pencerobohan terbabit.
"Pelawaan ini dibuat atas kapasiti saya sebagai Leftenan Kolonel (Kehormat) untuk menyertai misi anjuran RELA ke kawasan terbabit. Saya amat berbesar hati menyertai misi terbabit kerana mahu merasai pengalaman dan melihat sendiri keadaan semasa di Lahad Datu dan juga daerah lain, selain menyampaikan sumbangan daripada Tabung Perwira Lahad Datu Seniman. Saya juga nanti dapat menceritakan sendiri kepada golongan artis dan ahli SENIMAN supaya mereka juga faham dan menghayati perjuangan anggota keselamatan negara demi kedaulatan negara," katanya.

Khamis, 21 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Rabu, 20 Mac 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Tukar nama elak kontroversi

Posted: 17 Mar 2013 03:33 PM PDT

Arora Salwa kini bergelar Salwa Razak, muncul kembali dengan single Hidup Baru

Terlalu banyak kontroversi dan cerita negatif melanda dirinya tatkala menggunakan nama Arora Salwa. Justeru, penyanyi ini berharap, dengan imej dan nama berbeza, Salwa Razak, segala kisah kurang enak didengar itu akan dilupakan, yang secara tidak langsung memberikannya ruang untuk memulakan kehidupan baru.

Dia sendiri ingin sekali menutup buku lama, lalu wanita ini berharap segala kontroversi membabitkan percintaan dan aktiviti seninya dilupakan bersama langkah barunya itu.
Saya sudah tanam segala kisah lama saya dalam-dalam dan sebolehnya saya tak mahu lagi ada kontroversi. Saya juga amat berharap orang ramai turut memberikan saya peluang sekali lagi," Salwa Razak

Atas alasan itu juga Salwa muncul bersama syarikat rakaman berbeza serta single terkini berjudul Hidup Baru.

"Kini saya muncul semula dengan semua baru, daripada imej hinggalah kehidupan, malah orang di sekeliling saya pun semuanya baru. Saya lebih gembira sekarang. Saya sudah bertukar daripada Sony Music ke label JJS Partners Solution Sdn Bhd, syarikat yang ditubuhkan bersama pengurus dan rakan kongsi saya, Junita Jaafar.

"Saya sudah tanam segala kisah lama saya dalam-dalam dan sebolehnya saya tak mahu lagi ada kontroversi. Saya juga amat berharap orang ramai turut memberikan saya peluang sekali lagi," katanya pada majlis pelancaran single terbarunya itu di ibu kota, baru-baru ini.

Balada uji mutu vokal
Menurut Salwa, dia lebih selesa ketika menghasilkan single ketiganya itu kerana dia diberi ruang untuk menyalurkan idea serta pendapat. Bahkan, dia turut berpeluang menyampaikan lagu berkonsep balada, yang lebih menguji keupayaan suaranya.

"Sewaktu keluar dari Sony Music, saya tak buang masa untuk mencari arah baru. Apabila bertemu Junita pula, saya jadi lebih terurus. Atas sebab itu, saya yakin dan berharap orang ramai boleh menerima single terbaru ini," kata Salwa, 28, yang sanggup meninggalkan kerjayanya sebagai anggota polis selepas tujuh tahun demi minatnya dalam dunia nyanyian.

Maafkan bekas kekasih

Kata Salwa lagi, dia sudah memaafkan semua orang yang pernah memburukkan namanya. Namun sebagai teladan, dia tidak akan memadamkan ingatan terhadap detik hitam dalam kehidupan lampaunya.

"Saya sudah maafkan bekas teman lelaki saya dan seluruh keluarganya, tapi saya tak boleh lupakan apa yang mereka buat. Ia sangat menyakitkan, dan biarlah ia dijadikan iktibar supaya tidak berulang lagi.

"Mungkin kontroversi lama belum selesai, namun saya tak mahu layan. Kalau kita melayannya, sampai bila pun tidak akan habis. Sekarang, seboleh-bolehnya saya mahu elak kontroversi, sebab saya akui ia membuatkan karier saya tercemar," ujar Salwa.

Selebriti Hollywood meriahkan acara amal untuk IJN

Posted: 17 Mar 2013 03:30 PM PDT

Penyanyi popular yang pernah memenangi 10 anugerah Grammy, Kenneth 'Babyface' Edmonds serta tiga lagi selebriti terkenal Hollywood, Josh Hartnett, Teri Hatcher dan Ralph Johnson bakal memeriahkan Majlis Makan Malam Amal Sapurakencana Petroleum Malaysian Grand Prix 2013 pada 21 Mac nanti.

Diadakan sempena edisi Formula One Grand Prix Malaysia ke-15, majlis makan malam amal khusus buat Yayasan Institut Jantung Negara (IJN) itu akan dilangsungkan di Hotel Majestic Kuala Lumpur.

Pemuzik dan penerbit, Edmonds, yang terkenal dengan aktiviti amalnya bakal menyemarakkan malam gala itu dengan lagu popularnya seperti Everytime I Close My Eyes, When I Can See You dan banyak lagi. Vokalis dan pemain genderang kumpulan Earth Wind & Fire, Ralph Johnson, pula menghiburkan tetamu dengan lagu seperti September, Boogie Wonderland, That's The Way Of World dan Shining Star.

Kemunculan Hatcher daripada siri popular, Desperate Housewives, dan bintang Pearl Harbour, Hartnett, juga pasti menceriakan lagi malam gala terbabit.

Pengerusi Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Datuk Mokhzani Tun Mahathir, berkata selebriti Hollywood terbabit dipilih kerana mereka mampu menghiburkan tetamu yang hadir.

Pada malam itu juga, acara lelongan khas buat tabung Yayasan IJN akan diadakan. Justeru, sambil berhibur, tetamu boleh membantu insan yang kurang bernasib baik.

Malam amal berkenaan akan turut dihadiri Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Haminah Hamidun.
Hadir sama pada sidang media itu ialah Presiden Ketua Eksekutif Kumpulan Sapurakencana Petroleum, Datuk Seri Shahril Shamsuddin; dan Pengerusi Yayasan IJN, Toh Puan Datuk Seri Dr Aishah Ong; serta wakil penganjur.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi talian 03-62053091 atau 014-9393054.