Adsense

Jumaat, 28 Disember 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Rahsia Erra Fazira

Posted: 27 Dec 2012 02:41 PM PST

Pelakon jelita ikut pesan ibu jaga penampilan diri demi status selebriti

Azimat ibu, Azizah Zaik supaya dia sentiasa menjaga penampilan diri walau hanya secalit gincu di bibir, cukup diingati primadona filem Melayu moden, Erra Fazira.

Biarpun mengakui lebih gemar gaya ringkas tatkala bersantai, pelakon yang mula melonjak namanya selepas membintangi filem Sembilu pada awal 1990-an sentiasa memastikan dirinya tampil rapi.
Saya akan sentiasa ingat pesan emak supaya sentiasa menjaga penampilan walaupun di luar waktu kerja. Emak beritahu sebagai selebriti, ke mana saya pergi pasti ada mata yang memandang. Oleh itu saya perlu sentiasa tampil rapi agar tidak menjejaskan periuk nasi," Erra Fazira, Pelakon

"Saya hanya bergaya bila perlu seperti menghadiri majlis tertentu. Tetapi jika keluar bersantai, saya lebih suka bergaya kasual dan ringkas.

"Bagaimanapun, saya akan sentiasa ingat pesan emak supaya sentiasa menjaga penampilan walaupun di luar waktu kerja. Emak beritahu sebagai selebriti, ke mana saya pergi pasti ada mata yang memandang. Oleh itu saya perlu sentiasa tampil rapi agar tidak menjejaskan periuk nasi.

"Mungkin sudah kerap bersolek membuatkan saya malas mengenakan mekap ketika keluar bersantai. Apabila perasaan malas menerjah, pesanan ibu akan membuatkan saya tersedar. Jadi saya akan segera menggoles gincu ke bibir," kata Erra ketika ditemui pada majlis penyampaian hadiah Anugerah Pereka Popular, Anugerah Bintang Popular BH 2011 di Kuala Lumpur, semalam.

Pada majlis itu, gaun dipakai Erra ciptaan pereka, Hatta Dolmat dipilih peminat sebagai busana permaidani merah tercantik pada ABPBH 2011, April lalu. Erra dan Hatta masing-masing menerima hadiah trofi dan barang kemas Rafflesia The Pearl Centre bernilai RM10,000 daripada Pengarah Urusan Rafflesia The Pearl Centre, Winnie Sin.
Erra juga sangat meminati dunia fesyen. Tidak hairanlah, timbunan pakaian peribadi termasuk baju yang dipakai dalam filem Sembilu pada 1994 masih lagi disimpan rapi dalam kotak.

Menurut Erra, dia memiliki koleksi baju yang banyak hingga kadang kala sukar memilih yang mana satu hendak digayakan.

Bagi koleksi pakaian lama, kata Erra, dia lebih gemar menyimpan atau memberikannya kepada teman rapat berbanding menjualnya. Akui Erra, pakaian lama yang masih berkeadaan baik boleh dipakai semula ketika membintangi filem atau drama.

Walaupun memiliki nama yang disegani dalam persada seni tanah air, Erra bukanlah seseorang yang mementingkan jenama. Apa saja yang cantik di matanya, ibu kepada Engku Aleesya Engku Emran, 4 tahun, ini tidak kisah membelinya.

Namun, dia tidak menafikan memiliki rangkaian pakaian serta tas tangan berjenama. Tetapi Erra mengakui membelinya sebagai hadiah selepas berhempas pulas bekerja mencari rezeki.

Rakam lagu duet bersama Umie Aida

Dunia lakonan sudah sebati dalam diri wanita kelahiran Sungai Choh, Rawang ini. Malah, pendapatan dari sumber lakonan dan nyanyian selama inilah yang menyara hidup Erra, ibu dan adiknya.

Lantaran tidak mempunyai minat lain, Erra tidak akan sesekali meninggalkan dunia seni. Bagi memastikan kehadirannya di arena seni terus relevan, wanita ini berazam untuk memajukan prestasinya dari pelbagai sudut. Sama ada dalam kerjaya seni mahupun hubungannya dengan Allah.

"Bila bercakap soal azam, saya hanya terfikir mahu memantapkan prestasi saya dari semua sudut. Terutama sekali bidang lakonan kerana ia periuk nasi saya. Bagaimanapun, niat saya hendak memperbaiki mutu lakonan bukanlah disebabkan ingin mengejar anugerah. Sebaliknya, saya mahu peminat melihat peningkatan lakonan saya.

"Manakala untuk bidang nyanyian pula, setakat ini tiada lagi sebarang perancangan untuk menghasilkan album penuh. Lagipun, single saya Cinta Diam Diam tidak begitu menjadi. Bagi saya buat lagu juga bergantung pada nasib, kalau kena lagu yang sesuai dan tepat pada masanya, memang boleh popular.

"Pada masa sama, stesen radio juga memainkan peranan penting. Jika mereka tidak mahu memutarkan lagu kita, bagaimana peminat hendak terima lagu seseorang penyanyi. Kekerapan lagu itu diulang-ulang lambat-laun akan mempengaruhi selera pendengar juga," katanya yang bakal muncul dengan sebuah lagu single yang dinyanyikan secara duet bersama teman baiknya Umie Aida.

Kopratasa dendang lagu baru pada malam puisi esok

Posted: 27 Dec 2012 02:39 PM PST

Kumpulan Kopratasa akan memperdengarkan lagu dari album terbaru, Keroncong Puisi pada Malam Puisi Riong BH-Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)-Majlis Belia Negeri Sembilan (MBNS)-Majlis Belia Daerah Jempol (MBDJ) di Kompleks Belia dan Sukan Jempol, Negeri Sembilan, malam esok.

Anggota Kopratasa, Sani Sudin berharap kemunculan mereka dalam acara itu membolehkan peminat menikmati buah tangan terbaru mereka yang belum dipasarkan.

"Saya dan seorang lagi anggota Kopratasa, Usop akan menyampaikan lagu, E-gauan hasil sentuhan komposer Ahmad Ramli, manakala liriknya oleh saya sendiri. Lagu berkenaan diberi judul itu kerana kami cuba menghasilkan lagu yang menepati cita rasa peminat semasa," katanya ketika dihubungi.
Saya dan seorang lagi anggota Kopratasa, Usop akan menyampaikan lagu, E-gauan hasil sentuhan komposer Ahmad Ramli, manakala liriknya oleh saya sendiri. Lagu berkenaan diberi judul itu kerna kami cuba menghasilkan lagu yang menepati cita rasa peminat semasa," Sani Sudin, Anggota Kopratasa

Sani berkata, walaupun Keroncong Puisi masih belum memasuki pasaran, album 10 lagu yang dihasilkan oleh beliau dan Ahmad Ramli itu boleh dibeli pada Malam Puisi Riong BH-DBP-MBNS-MBDJ pada harga istimewa.

Kopratasa juga bakal mendendangkan dua lagu malar segar iaitu Permata Untuk Isteri dan Masihkah Kau Ingat, pada acara itu.

Azian Mazwan ubati rindu peminat

Penyanyi era 1990-an, Azian Mazwan Sapuan yang turut membuat persembahan pada acara itu pula berharap, peminat akan terhibur dengan dua lagu popularnya iaitu Rumah Kecil Tiang Seribu dan Bukan Belas Bukan Simpati.
"Mungkin penonton pada malam esok adalah peminat lagu puisi. Namun, saya berharap mereka juga akan dapat menghayati lagu itu kerana ia mempunyai makna tersendiri," katanya yang belum merancang menghasilkan album baru sebaliknya mahu memberi perhatian kepada kerjaya dan keluarga.

Penyanyi indie berbakat besar, Mohd Arriff Fardillah Mohd Rosli, pula akan mengiringi bapanya, Datuk Dr Rosli Saluddin menyampaikan puisi selain mendendangkan lagu.

"Saya akan bermain gitar ketika berganding dengan bapa untuk mendeklamasi puisinya. Saya juga akan membuat persembahan sendiri," katanya.