Adsense

Sabtu, 26 November 2011

Himpunan Kisah Sensasi

Himpunan Kisah Sensasi


Iklan wangian Marc Jacobs diharamkan

Posted: 25 Nov 2011 04:51 PM PST

du 06.1 Iklan wangian Marc Jacobs diharamkan

LONDON – Badan pemantau pengiklanan Britain mengharamkan iklan minyak wangi keluaran Marc Jacobs yang dibintangi pelakon Dakota Fanning kerana ia seolah-olah memanipulasi seksual kanak-kanak dan boleh disabitkan dengan kesalahan yang serius.

Menurut Pihak Berkuasa Standard Pengiklanan, empat pembaca telah membuat aduan mengenai iklan minyak wangi Oh, Lola! keluaran Marc Jacobs di dalam majalah yang dilancarkan baru-baru ini.

Iklan tersebut memaparkan bintang berusia 17 tahun itu memakai gaun singkat, duduk dengan sebotol minyak wangi yang bersaiz besar di antara kakinya.

Badan pemantau berkenaan berkata Fanning kelihatan seperti remaja bawah umur 16 tahun dalam iklan tersebut. Sementara gaya imej tersebut menarik perhatian pembaca terhadap seksualitinya.

"Oleh sebab itu, kami menganggap penampilannya itu memperlihatkan seksualiti kanak-kanak," katanya.

Pembuat minyak wangi, Coty UK pula tidak menerima sebarang aduan.

Coty UK menyatakan minyak wangi tersebut disasarkan kepada pembaca berusia 25 tahun ke atas. Walaupun menyifatkan iklan itu sebagai provokatif, namun ia tidak lucah.

Fanning dikenali sebagai pelakon kanak-kanak dalam beberapa filem antaranya I am Sam dan siri televisyen arahan Steven Spielberg, Taken. – AP

/// kosmo ///

Full content generated by Get Full RSS.