Adsense

Rabu, 14 September 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Shahz, Miera mula menyemai cinta

Posted:

Shahz, Miera mula menyemai cinta

Shahz, Miera mula menyemai cinta

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar AMIN FARIJ HASAN


SHAHZ Jaszle mengaku hatinya kini milik Miera Leyana.


SEWAKTU menemu bual Shahz Jaszle, 23, di lokasi penggambaran filem Rentaz di Prangin Mall, Pulau Pinang baru-baru ini, pihak media tidak melepaskan peluang bertanya siapakah kekasihnya ketika ini setelah putus cinta dengan Maria Farida.

Shahz Jaszle yang pernah digosipkan dengan Neelofa selepas itu, dengan tenang memberitahu dengan penuh terbuka bahawa dia sedang bercinta dengan pelakon Miera Leyana Kasmi, 18.

"Yes, I'm seeing Miera right now," itulah jawapan ringkas Shahz yang memegang watak Jeff dalam filem Rentaz.

Jawapan Shahz atau nama sebenarnya, Shahrizal Jaszle Jasmin dianggap tidak serius kerana dia dan Miera memang berlakon sebagai pasangan kekasih dalam filem arahan Mamat Khalid itu.

Kata Shahz, perkenalan mereka wujud sejak lapan tahun lalu kerana masing-masing bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur.

"Miera adalah junior saya. Dulu saya memang ada hati padanya tapi tidak kesampaian kerana dia rapat dengan kawan baik saya.

"Kelakarnya, bila diungkap balik cerita lama, kami pernah berlakon bersama dalam drama Luna Fantasiku. Waktu itu Miera di tingkatan dua dan kini selepas digandingkan dalam Rentaz, barulah kami rapat. Dulu tidak berpeluang untuk mengenali antara satu sama lain," cerita Shahz yang cukup popular dengan drama bersiri Asmara dan Gemilang ini lagi.

Shahz yang mengaku lebih gemar lepak di rumah apabila tidak menjalani penggambaran berkata, selepas putus cinta dengan Maria, dia tidak mempunyai teman wanita selama lapan bulan.

Meskipun Shahz dengan Miera baru rapat ketika penggambaran Rentaz yang bermula sebelum Ramadan lalu, namun hubungan mereka mendapat restu keluarga.

"Saya bukan sekadar kenal Miera tapi juga abang dia kerana kami berkawan. Saya jenis yang suka berterus terang. Sejak dulu lagi kalau orang tanya siapa teman wanita, saya akan beritahu," akuinya yang akan muncul dengan filem Azura 2011 arahan Aziz M. Osman, Februari depan.

Shahz yang sering dikelilingi wanita jelita berkata, dia selesa berkawan dengan Miera kerana perangai pelakon itu yang sempoi dan tidak hipokrit.

"Dia memang muda tapi matang dan saya senang berkomunikasi dengannya dalam apa jua hal. Pengalaman mengajar saya bahawa kecantikan bukanlah segalanya kerana yang penting adalah persefahaman," jelasnya.

Menyedari hubungannya dengan Miera yang pernah mencetuskan kontroversi gara-gara berpakaian seksi bakal diperkata ramai, Shahz berkata, biarlah apa orang hendak cakap kerana yang penting mereka tidak mengganggu hidup orang lain.

Filem paling seram

Posted:

Filem paling seram

Filem paling seram

Oleh SYAZWAN ZAKARIAH
syazwan_zakariah@astro.com.my

APABILA menyebut tentang filem bencana, apakah yang terlintas di fikiran kita? Pencerobohan makhluk asing ke atas bumi? Letusan gunung berapi atau banjir besar? Atau kuasa ajaib dari angkasa, atau pun menanti detik kiamat dunia?

Kita sudah melihat populasi manusia 'dihapuskan' dalam pelbagai cara, kebanyakannya dipersembahkan dengan efek berskala besar.

Namun, Contagion adalah sebuah kisah yang lebih realistik bagaimana dunia huru-hara dan manusiawi berdepan kepupusan hanya kerana penularan wabak baru.

Saya mengakui agak skeptikal semasa menonton treler filem ini, bimbang ia sekadar mengitar semula idea filem Outbreak (1995).

Mujurlah Contagion tidak mengikut rentak biasa Hollywood yang selalu melebih-lebihkan situasi contohnya babak teman lelaki yang mengorbankan nyawa demi kekasih atau anak kecil yang mahu menyelamatkan anjing.

Filem arahan Steven Soderbergh ini memberi fokus kepada aspek yang lebih penting, yakni senario yang bungkam dan bagaimana setiap karakter menangani ketakutan dengan cara yang lebih logik dan relevan. Hampir tiada imej janaan komputer (CGI) digunakan dalam filem ini.

Soderbergh pernah menang Oscar untuk Pengarah Terbaik menerusi Traffic (2000). Seperti filem itu, Contagion juga mempunyai struktur filem yang serupa iaitu plot yang bertingkat-tingkat, di mana setiap satu watak saling bersangkut paut meskipun sesetengahnya tidak mengenali secara langsung.

Filem dibuka ketika virus merebak secara senyap pada 'Hari Kedua'. Beth Emhoff (lakonan Gwyneth Paltrow) berada di lapangan terbang Chicago untuk pulang ke rumahnya di Minneapolis daripada lawatan kerja di Hong Kong. Dia kemudian memindahkan wabak itu kepada suaminya, Mitch (Matt Damon) dan anak mereka.

Turut ditunjukkan ialah senario wabak mula menular di Kowloon, Guandong dan London - lengkap dengan jumlah populasi penduduk - di mana mangsa yang terjangkit mula jatuh sakit. Jangkitan berlaku hanya melalui objek yang disentuh.

Sementara itu, di pusat kawalan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) di Atlanta, Dr. Ellis Cheever (Laurence Fishburne) menugaskan seorang pegawai khas epidemik, Dr. Erin Mears (Kate Winslet) untuk mencari punca dan penyelesaian terhadap masalah tersebut.

Manakala Dr. Leonara Orantes (Marion Cotillard) daripada Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) terbang ke China dan diculik orang tempatan. Pada masa sama, muncul pula penulis blog Alan Krumwiede (Jude Law) yang mengambil kesempatan dengan menggembar-gemburkan situasi sehingga panik tercetus.

Berbulan-bulan CDC berusaha tanpa henti untuk menghasilkan vaksin ketika pasar raya dan tempat-tempat awam mula ditutup, kuarantin berlaku di mana-mana dan mangsa terpaksa dikebumikan beramai-ramai.

Tiada siapa yang tahu siapa akan menjadi mangsa seterusnya dan manusia mula hilang pertimbangan untuk meneruskan kehidupan.

Soderbergh sangat beruntung apabila barisan calon dan pemenang Oscar bersetuju untuk terlibat dalam Contagion, tetapi 'bintang' sebenar filem ini ialah virus halimunan tersebut.

Tidak keterlaluan jika saya menyifatkan virus itu sebagai pembunuh paling kejam dan menakutkan dalam sejarah sinema moden.

Tidak dinafikan lakonan yang ditampilkan cemerlang, kalau ada kekurangan pun barangkali kerana durasi kemunculan yang terhad. Namun, faktor terbesar yang memberi impak ialah imaginasi penonton yang diisi dengan tekanan dan ketakutan.

Kombinasi kerja kamera, pembentangan adegan demi adegan serta dialog yang ringkas dan padat, mewujudkan peristiwa-peristiwa yang dipercayai berlaku.

Tiada letupan yang diiringi jeritan atau babak raungan dan tangisan. Mungkin akan ada penonton yang berpendapat Contagion sebuah filem yang dingin emosi.

Bagaimanapun, itu gaya Soderbergh dan penulis lakon layar, Scott Z. Burns yang tidak mahu filem ini tampil terlalu dramatik, biarpun isunya tentang kematian. Tindakan terhadap uji kaji sains, perundangan, birokratik dan propaganda kerajaan dalam membanteras virus itu juga dipaparkan dengan sangat menarik.

Hanya pada penghujung filem, penonton akan didedahkan dengan apa yang berlaku pada 'Hari Pertama', punca dan asal-usul wabak tercetus.

Contagion ialah sebuah filem yang tidak patut dilepaskan. Anda akan berfikir dua kali untuk bersalaman selepas menontonnya.