Adsense

Khamis, 4 Ogos 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Takbir Cinta lagu dakwah Amy Search

Posted:

Takbir Cinta lagu dakwah Amy Search

Takbir Cinta lagu dakwah Amy Search

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar WAHIDIN SALIM


Norhasniza Hassan atau Norish, menyuapkan pulut kuning kepada suami tercinta, Amy, sambil diperhatikan oleh anaknya, Alexander Zulkarnain (kanan).


SELAMA 30 tahun bergelar anak seni, Amy Search mengaku dia tidak pernah menghasilkan lagu atau album khas sempena Ramadan.

Bagaimanapun impian Amy Search atau Suhaimi Abdul Rahman untuk menghasilkan lagu berunsur dakwah berjaya direalisasikan sempena Ramadan ini bersama Yasin atau Muhammad Yasin Sulaiman, 35, pelantun lagu Mimpi Laila.

Bercerita mengenai kerjasama bersama Yassin, Amy berkata, hasrat itusudah lama terpendam cuma tidak berkesempatan untuk berbincang lanjut.

Justeru, sewaktu bertemu Yassin di konsert Maher Zain Oktober tahun lalu, Amy menyatakan hasratnya itu. Tidak lama kemudian terus menghasilkan lagu Takbir Cinta.

"Pertama kali mendengar demo Takbir Cinta saya terus setuju untuk merakamkannya. Namun proses rakaman mengambil masa agak lama. Hampir tiga bulan kerana rakaman dibuat berulang kali sehingga kami puas hati.

"Lagu Takbir Cinta ini istimewa sebab ia khas untuk bulan Ramadan yang mulia ini. Liriknya bertepatan sekali dengan mesej yang ingin disampaikan," katanya Amy.

Menyingkap pengalaman dengan Yasin, Amy berkata, sememangnya dia memilih untuk bekerjasama dengan penyanyi merangkap komposer itu kerana suka dengan elemen world music yang ditampilkan oleh penyanyi nasyid kontemporari itu.

"Satu kepuasan bagi saya apabila bekerja dengan Yasin kerana apa yang saya mahu dia mampu terjemahkannya dengan baik.

"Maka itulah, selain diperdengarkan di corong radio, Takbir Cinta yang berentak balada rock world music itu juga boleh didapati menerusi belian ring back tone," ujar Amy yang berduet dengan Yasin dalam single itu.

Setelah berduet dengan Yasin, Amy kini merancang untuk berduet dengan vokalis kumpulan Dewa, Ahmad Dhani dari Indonesia untuk single dakwahnya yang kedua, Jika Syurga dan Neraka Tak Pernah Ada.

Apabila ditanya mengapa Ahmad Dhani menjadi pilihan, tanpa teragak-agak Amy berkata: "Saya memang berkawan dengan Ahmad Dhani dan buat masa ini kami menunggu waktu yang sesuai untuk merakamkan lagu tersebut."

Jika Syurga dan Neraka Tak Pernah Ada adalah lagu ciptaan Ahmad Dhani. Rakaman lagu berentak moderate itu akan dilakukan di Indonesia.

Hadiah hari lahir

Tiada apa yang diinginkan oleh Amy sempena hari lahirnya yang ke-53 pada 28 Julai lalu cukup jika Allah memberi kesihatan yang sempurna dan mempermudahkan perjalanan kerjayanya.

Di samping itu Amy juga berdoa agar dia mampu menjadi seorang yang hebat di dunia dan akhirat serta berupaya menambah amalan ibadat dengan lebih tawaduk.

Menurut Amy, dia amat bersyukur kerana selama ini Allah melimpahinya dan keluarga dengan pelbagai rezeki.

"Setiap orang perlu penghijrahan. Sampai bila nak leka dengan duniawi. Bagi saya, semua orang ada fasa dalam kehidupan masing-masing.

"Saya hanya mohon diberikan kesihatan yang baik agar boleh berkarya dan di waktu yang sama memperbanyakkan lagi amalan akhirat," katanya terus terang.

Majlis sambutan hari lahir Amy yang diadakan di Restoran Cheng Ho, Wangsa Maju turut dihadiri rakan-rakan artis, Yasin, Nasir Search, Edrie Hashim, Erul dan Afif.

Dalam pada itu, Amy selaku pemilik restoran itu turut mempromosi bufet Ramadan untuk pelanggan restoran berkenaan.

Katanya, seperti biasa setiap hari lapan menu utama disajikan termasuk kambing panggang pada hari minggu dan barbeku setiap Isnin hingga Khamis.

Lain-lain makanan adalah rendang daging, pari asam pedas, bawal tiga rasa, sup tulang, sup tauhu rumpai laut dan tomyam sup merah.

"Kami menawarkan harga RM43.90 untuk dewasa dan RM20.90 bagi kanak-kanak, dari Isnin hingga Khamis. Kalau Jumaat hingga Ahad, harga dewasa RM46.90 dan RM23.90 untuk kanak-kanak.

"Untuk tempahan boleh layari laman web www.chengho.com.my atau telefon 03-41496094," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Upin Ipin ke pentas teater

Posted:

Upin Ipin ke pentas teater

Upin Ipin ke pentas teater

Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar SYEFRY MONIZ


Mohamed Juhari bersama maskot Upin & Ipin ketika sidang akhbar Upin & Ipin the Musical di Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


FENOMENA kejayaan siri kartun tempatan, Upin & Ipin benar-benar mengubah landskap industri animasi negara apabila ia berganjak ke satu tahap lebih tinggi berbanding lima tahun lalu.

Setelah berjaya mencatat kutipan box-office sebanyak RM6.2 juta menerusi filem animasi Geng: Pengembaraan Bermula yang turut menampilkan karakter Upin & Ipin pada 2009, kini produksi Les' Copaque Sdn. Bhd., muncul pula dengan idea baru yang mahukan animasi tersebut dibawa ke pentas teater.

Justeru, hasrat Penerbit Eksekutif produksi berkenaan, Burhanuddin Radzi itu disambut baik oleh Ketua Pengarah Istana Budaya (IB), Mohamed Juhari Shaarani atau mesra disapa sebagai Abang Joe.

Menurut Abang Joe, telah lama beliau berhasrat melihat kelibat kedua-dua anak kecil yatim piatu itu menggamatkan Panggung Sari dengan keletah dan kenakalan mereka yang ditonjolkan menerusi siri Upin & Ipin di kaca televisyen.

Bersandarkan persetujuan bersama Upin & Ipin the Musical (UItM) bakal dipentaskan pada April 2012.

Menurut Abang Joe, dengan berlangsungnya UItM di pentas itu kelak, ia umpama pucuk dicita, ulam mendatang kerana dia begitu meminati siri kartun comel itu.

"Secara peribadi, saya sendiri menggemari siri animasi ini kerana gelagat dua budak botak ini benar-benar mencuit hati saya.

"Ia secara tidak langsung mengingatkan kembali kepada zaman kanak-kanak saya dahulu.

"Sebab itulah, saya yakin UItM mampu mencipta fenomenanya sekali lagi seperti mana yang pernah dilakukan sebelum ini menerusi siri dan filemnya," ujar Abang Joe yang senantiasa ceria itu.

Dalam pada itu, Burhanuddin pula berkata, sudah dua tahun dia memikirkan untuk membawa karya tersebut ke pentas teater.

Cuma, hanya sekarang ia sesuai untuk dipentaskan kerana pada masa itu, dia merasakan agak klise apabila semua karya yang popular ketika itu mahu dijadikan muzikal.

"Lebih-lebih lagi, saya memang cerewet tentang cerita yang ingin dibawa.

"Saya mahukan sesuatu yang memberi manfaat kepada penonton terutamanya kanak-kanak," katanya.

Burhanuddin memberitahu, kesemua sembilan watak utama yang terdapat dalam siri tersebut akan dibawa naik ke atas pentas. dengan menggunakan maskot setiap karakter.

Maskot bagi watak Upin, Ipin, Mei Mei, Ehsan, Jarjit, Fizi, Ros, Mael dan Rajoo akan dihidupkan apabila setiap satunya diberi suara asal karakter berkenaan menerusi teknik miming yang dirakamkan terlebih dahulu.

Pada sidang akhbar tersebut, turut diumumkan, Siti Rohayah Atan akan bertindak selaku penerbit, Zaifri Husin sebagai pengarah dan Datuk Suhaimi Mohd. Zain pula menggalas posisi sebagai pengarah muzik.

Tambah Burhanuddin, sesi uji bakat bagi mencari pelakon teater itu akan diadakan pada 13, 14, 20 dan 21 Ogos ini bertempat di IB pada pukul 10 pagi hingga 3 petang. Ia terbuka kepada mereka yang berusia enam hingga 35 tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.