Adsense

Isnin, 11 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Alasan Que kembali berlakon

Posted:

Alasan Que kembali berlakon

Alasan Que kembali berlakon

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar HAFIZ JOHARI


REAKSI Que Haidar sewaktu menjawab soalan daripada pihak media yang menghadiri pelancaran filem Rock Ooo... di Ipoh, Perak, baru-baru ini.


KEPUTUSAN yang diambil oleh pelakon hebat ini untuk bersara dari dunia lakonan sejak dua tahun lalu memang mengejutkan ramai pihak.

Ketika namanya berada di puncak dan belum puas menikmati kehidupan sebagai seorang aktor ternama, secara tiba-tiba Que Haidar mengambil keputusan drastik seperti itu.

Pelbagai tanggapan negatif mula timbul dan sudah pasti salah satunya apabila nama isterinya, Linda Jasmine Hashim dikaitkan sebagai punca segala-galanya.

Secara tidak langsung, ramai menganggap Linda telah mengongkong Que selepas mereka mendirikan rumah tangga pada 14 Februari 2009.

Apabila dapat bertemu dengan Que sewaktu menghadiri majlis pelancaran dan meninjau lokasi penggambaran filem Rock Ooo... di Ipoh, Perak, minggu lalu, peluang itu diambil untuk bertanyakan perihal sebenar kepadanya.

"Ingin saya jelaskan di sini, Linda tidak pernah mengongkong mahupun mempengaruhi setiap keputusan yang saya buat. Malah, dia sendiri yang menyokong dan menyuruh saya membintangi filem Rock Ooo... ini.

"Semua keputusan yang saya ambil adalah daripada diri saya sendiri dan untuk menjawab persoalan anda (pihak media) mengapa saya mahu bersara, ia adalah sesuatu yang sukar dijawab.

"Barangkali ia ada kaitan dengan kehidupan saya sendiri yang sudah dewasa dan matang. Saya kira waktu ini adalah masa untuk bersama dengan keluarga dan menumpukan perhatian kepada mereka," katanya membuka bicara.

Namun, jawapan yang diberikan bagaikan tidak memberi kepuasan keada pihak media.

Sehinggalah, pengarah filem Rock Ooo..., Mamat Khalid yang turut berada pada sesi temu bual itu 'terlepas cakap' mengatakan Que sebenarnya merajuk dengan beberapa individu yang terlibat dalam dunia seni.

Sukar untuk menolak

Dek kerana kata-kata pedas yang dilemparkan kepadanya telah membuatkan Que jauh hati lantas mengambil keputusan untuk bersara.

Agak terkejut dengan cerita itu, Que terus diasak untuk menceritakan perkara sebenar. Namun, anak kelahiran Felda Taib Andak, Kulai, Johor, itu hanya mampu ketawa sahaja tanpa mahu mengulas lanjut.

"Biarlah apa yang berlaku hanya saya sahaja yang tahu. Saya sendiri tidak mahu memanjangkan isu ini. Buat masa ini, saya masih berpegang teguh kepada prinsip saya untuk bersara.

"Saya lebih selesa untuk membiarkan takdir yang menentukan bilakah saya akan kembali aktif sebagai pelakon sepenuh masa. Ketika ini, saya gembira dengan kehidupan saya bersama keluarga tersayang," kata pemilik nama penuh Tengku Iskhan Shah Tengku Haidar ini sambil menutup cerita itu.

Jika benar pelakon berusia 32 tahun ini sudah mahu melupakan terus dunia lakonan yang telah mempopularkan namanya itu, apakah menyebabkan Que mengubah pendiriannya apabila mengambil keputusan bersetuju untuk membintangi filem Rock Ooo...?

Sambil menghela nafas panjang, Que mengakui skrip filem itu terlalu kuat untuk dia menolaknya selain barisan pelakon dan Mamat sendiri yang membuat Que mengubah keputusannya.

"Apabila diberikan skrip, helaian demi helaian saya selak dan merasakan filem ini memiliki jiwa yang sangat besar. Ceritanya adalah tentang naik turun seorang insan yang melalui laluan yang cukup mencabar untuk mencapai cita-citanya sebagai seorang penyanyi.

"Tidak cukup dengan itu, Rock Ooo... mempunyai pengakhiran yang cukup menyentuh jiwa apabila Mamat cuba merangkumi nasib yang perlu dihadapi oleh industri muzik rock pada ketika itu.

"Cerita ini bukan hanya sekadar komedi semata-mata tetapi ia mempunyai semangat dan keikhlasan yang cukup murni sehinggakan saya fikir saya perlu berlakon dalam filem ini," jelas aktor yang pernah dijulang sebagai Pelakon Harapan Lelaki Festival Filem Malaysia Ke-19 (2006) menerusi filem Castello ini penuh bersungguh.

Tidak dirancang

Menceritakan detik-detik bagaimana dia 'terjebak' semula ke dunia lakonan untuk filem Rock Ooo..., cerita Que semuanya tidak dirancang.

Semuanya bermula sewaktu dia bertemu dengan Mamat di sebuah pusat membeli-belah dan dalam masa yang singkat itu, pengarah kreatif itu sempat menceritakan sinopsis filem terbarunya itu.

Kemudian, Que 'diperdaya' pula oleh sahabatnya, Khir Rahman yang mengajaknya untuk berbual santai di sebuah kedai mamak tanpa disedari Que, ia sebenarnya adalah perjumpaan untuk filem Rock Ooo....

"Bayangkan ketika itu, saya seram sejuk dan gementar kerana sudah dua tahun saya tinggalkan dunia glamor ini. Jadi, apabila kembali semula dengan melakukan proses yang pernah saya lalui dulu sebelum berlakon sesebuah filem, saya menjadi kaku (ketawa).

"Selepas berbincang, saya tidak boleh lagi berkata tidak dan akhirnya saya bersetuju. Sukar untuk menolak pelawaan Mamat yang sudah saya kenali begitu lama iaitu sebelum saya bergelar pelakon lagi.

"Begitu juga dengan aktor lain seperti Khir Rahman dan Shoffi Jikan yang telah saya anggap sebagai saudara saya sendiri. Jadi, kerana mereka jugalah, saya kembali berlakon," kata Que yang begitu galak bercerita sehingga terpancar jelas keseronokan dan kegembiraan yang bukan kepalang di wajahnya.

Menangis di lokasi

Menyambung bicara, Que yang pernah dua kali dicalonkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik FFM menerusi filem Maut dan KL Menjerit 1 itu memberitahu dia kekok apabila kali pertama menjejakkan kaki ke set penggambaran filem Rock Ooo....

Que merasakan dirinya seperti orang yang baru kali pertama berlakon sehinggakan dia begitu sukar untuk mencari rentak seperti mana yang dimahukan oleh Mamat dalam menjayakan watak Amy Mat Piah dalam filem itu.

Que mengakui dia menangis di hari kedua kerana terasa bagai hilang arah dan gagal mencari jiwa lakonan yang sebelum ini umpama begitu mudah dilakukannya.

"Kerana itu jugalah, kami memulakan penggambaran dengan adegan yang mudah terlebih dahulu sebelum sampai ke babak yang sukar dan menuntut permainan jiwa serta emosi," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Amylea tunggu pinangan Farouk Flava

Posted:

Amylea tunggu pinangan Farouk Flava

Amylea tunggu pinangan Farouk Flava

Oleh HASNURUL MOHAMED
Gambar Amin Farij Hasan



D UA tahun menjalin percintaan masih belum meyakinkan pasangan merpati dua sejoli, Amylea Azizan, 25, dan Farouk Flava, 21, untuk melangkah ke gerbang perkahwinan.

Walaupun Amylea dan Farouk telah berkawan selama empat tahun namun kedua-duanya masih dalam proses memahami dan mengenali hati budi masing-masing.

"Hubungan kami bukan rahsia kerana keluarga masing-masing mengetahuinya.

"Bagi saya, restu keluarga itu amat penting dan alhamdulillah, kami mendapat restu dalam menjalin hubungan ini," kata Amylea.

Baru-baru ini, tercetus khabar angin yang mengatakan kononnya bekas pelajar program realiti televisyen Akademi Fantasia musim ketiga (2005) itu telah berkahwin.

"Saya belum lagi berkahwin. Khabar angin itu mengatakan dengan siapa agaknya saya berkahwin?

"Kalau dengan kekasih saya (Farouk), tak mengapalah. Jangan pula saya dikatakan berkahwin dengan orang lain.

"Kalau benar saya sudah berkahwin, pastinya saya mahu berkongsi berita gembira ini dengan semua orang dan tidak mahu menyembunyikannya.

"Apa yang saya nyatakan ini adalah benar walaupun ia soal peribadi. Lain kali, kalau ada terdengar berita seperti ini, eloklah bertanya terus kepada saya," katanya tenang.

Amylea yang pernah menjadi peserta One In A Million (OIAM) musim ketiga pada tahun 2009 tidak melenting ditebak dengan soalan berbaur peribadi itu beranggapan, khabar angin itu merupakan doa yang baik ke atas dirinya.

"Itu adalah satu doa yang baik ke atas diri saya. Jadi, saya tidak marah cuma jika masih ada lagi pihak yang enggan percaya dengan penjelasan saya ini, bolehlah bertanya kepada ibubapa saya," katanya.

Sementara itu, Farouk atau nama sebenarnya, Mohd. Farouk Abdul Razak, peserta pertandingan Gangstarz musim pertama (2007) yang berdiam diri sepanjang mendengar jawapan daripada Amylea berhubung gosip perkahwinan, tersenyum apabila diminta bercerita tentang hubungan cintanya dengan kekasihnya itu.

"Saya sebenarnya ingin membawa hubungan kami ini ke satu peringkat lagi iaitu ke arah perkahwinan tetapi ia bukan semudah itu.

"Jujurnya saya beritahu di sini bahawa saya masih mengumpul duit kerana hasrat di hati memang ingin menghantar rombongan peminangan pada tahun hadapan.

"Sama ada awal, pertengahan atau pun hujung tahun, masih belum dapat ditentukan," kata Farouk dalam nada tenang.

Bercinta dengan Amylea, akui Farouk, mengajarnya erti kematangan dalam menjalani kehidupan.

Ini kerana, katanya, walau pun Amylea empat tahun lebih tua daripada usianya, dia tidak pernah terasa kekasihnya itu bersikap dominasi.

"Dia matang dalam membuat keputusan. Dia juga tidak pernah membuatkan saya terasa rendah diri.

"Hubungan dengannya seimbang dan bersamanya, saya merasa diri ini lengkap," katanya sambil memandang ke arah Amylea yang duduk di sebelahnya.

Katanya lagi, dia dan Amylea adalah pasangan yang serasi dan hubungan mereka diketahui keluarga masing-masing.

"Apabila hubungan yang dijalin ini mendapat restu daripada orang tua kami, itu adalah satu petanda yang baik.

"Jadi, dari sekarang kami belajar erti susah senang bersama dan kami lebih mengenali hati budi masing-masing," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.