Adsense

Jumaat, 15 Julai 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Air mata, canda Didie

Posted: 14 Jul 2011 05:42 AM PDT

MELIHAT pada gaya dan ketrampilan dirinya, siapa sangka dia sebenarnya ibu kepada lima anak berusia 12 hingga 18 tahun yang sudah meniti usia remaja. Kemampuannya menjaga aura sebagai artis nyata semakin menyerlah pada usia 39 tahun ketika ini.

Artis yang dimaksudkan - Didie Alias ternyata sedang melalui fasa terbaik dalam hidupnya sekarang kerana semakin laris di kaca TV mahupun pentas hiburan. Dia juga semakin prihatin bergaya dan mula membuka mata ramai pihak.

Sejak muncul dalam drama seram Kum Kum The Series, lakonan Didie kembali menjadi perhatian. Bukan saja siri itu, aksinya dalam drama seperti Diva-Diva Pencen dan Pontianak Kampung Batu juga mendapat pujian penonton.

Selain itu, Didie meraih perhatian sebagai pengacara program hiburan Tiada Lama Tiada Baru (TLTB) terbitan RTM, baru-baru ini. Paling membanggakan, Didie akhirnya terpilih menjadi hos Anugerah Planet Muzik (APM) 2011 yang berlangsung di Singapura malam ini.


Di sebalik kesibukan Didie membina nama yang kian teguh, tanggung jawab beliau sebagai seorang ibu tidak pernah diabaikan.


Hakikatnya, Didie atau nama sebenar, Fadzilah Mohd @ Ali adalah wanita gigih yang sentiasa bertungkus lumus mencari rezeki bagi membesar lima zuriatnya hasil perkahwinan terdahulu.

Dia akui bahagia ditemani anak-anak iaitu Dhaniyah, 18; Dhanial, 17; Dinie, 15; Danie, 13, dan Diyana, 12. Malah mereka juga turut menyokong kerjaya seninya dari belakang dan memberi semangat tatkala dia dalam kesusahan.

Andai diimbau kembali saat awal Didie berpisah kira-kira 10 tahun lalu, dia akui terpaksa mencatur langkahnya dari bawah dengan susah.

Betullah kata arwah ibunya, jika perjalanan hidup manusia berkiblatkan keikhlasan dan sentiasa bersyukur, pasti akan ada jalan terang menanti di depan. Berpegang pada kata-kata itu, Didie akhirnya berjaya mendaki puncak kegemilangan semula.

"Saya enggan lagi mengenang semula kisah sedih dulu kerana semuanya satu pengalaman atau pengajaran yang begitu mematangkan diri saya. Biar apa yang pernah berlaku, semua itu satu sejarah dan kenangan yang tidak seharusnya melemahkan semangat kita.

"Apa yang penting, perancangan kita untuk hari ini dan masa depan. Saya mahu anak-anak saya membesar dalam cukup makan, pakai dan pelajaran," katanya kepada Rap, baru-baru ini.

Kata Didie yang anggun bergaya, dia tidak henti bersyukur atas rezeki dan segala peluang yang selalu ada dalam bidang seni. Dia yang mencetus fenomena menerusi filem Kanta Serigala dan Boss pada 1980-an, pernah berehat seketika selepas berkahwin dengan Ridzuan kerana mahu memfokus kepada keluarga.

Selepas sekian lama menjanda, Didie mendirikan rumah tangga lagi dengan jejaka bujang juga pemain bola sepak Negeri Sembilan, Norisham Ismail yang lebih muda daripadanya. Mereka pernah beraksi dalam program Sehati Berdansa.

"Saya sangat gembira dengan kehidupan saya sekarang. Saya akan gunakan setiap peluang untuk memajukan kerjaya dengan baik.

"Syukurlah lakonan saya diingat peminat kerana itulah yang menjadi matlamat saya setiap kali berlakon. Saya cuba imbangi lakonan bercorak serius, komedi dan seram agar menjadi seorang pelakon serba boleh, insya-Allah.

"Kepercayaan yang diletakkan ke bahu saya akan digalas dengan sebaik mungkin. Saya juga gembira melihat perkembangan dunia seni hari ini," katanya.

Mengulas mengenai APM 2011 yang akan dijayakannya hari ini, Didie sudah bersedia dengan busana yang menarik. Dia akan bergandingan dengan pengacara Singapura, Fiza dan Adi Rahman di Max Pavilion, Singapore Expo.

Acara gemilang bagi mengiktiraf artis dan karyawan seni dari Malaysia, Singapura dan Indonesia itu akan ke udara secara langsung, mulai 9 malam di Astro Ria (saluran 104).

"Inilah hadiah terindah buat saya dan mungkin menjadi titik permulaan kepada fasa seni saya seterusnya. Dua dekad saya berjuang dalam seni dan sekarang saya mendapat penghargaan yang sebegini besar.

"Saya anggap ini semua rezeki anak-anak juga. Sememangnya terpilih mewakili Malaysia bagi majlis anugerah yang sebesar ini sesuatu yang tidak pernah saya impikan. Sampai saat ini, saya masih belum percaya yang saya diberi peluang menjadi hos APM 2011.

"Alhamdulillah, sekurang-kurangnya ada pihak yang memerhati dan menghargai kemampuan bakat saya," katanya.

PROFIL:

NAMA PENUH: Fadzilah Mohd @ Ali
TARIKH LAHIR: 11 Januari 1972
TEMPAT LAHIR: Melaka
SUAMI: Norisham Ismail
ANAK: Dhaniyah, 18, Dhanial, 17, Dinie, 15, Danie, 13, Diyana, 12
FILEM: Boss, Kanta Serigala, Pesona Cinta, Ghazal Untuk Rabiah
DRAMA: Masih Ada Harapan, MoU, Labuna Labuni, Ta'in, Aku Anak Artis, Diva-diva Pencen, Dalil Cinta, Zamara Tamara, Pontianak Kampung Batu
PENGACARAAN: Tiada Lama Tiada Baru, 1 vs 0, APM 2011.

PENCAPAIAN: Finalis Aktres Pembantu Terbaik Anugerah Skrin 1995, finalis Aktres Pembantu Terbaik Anugerah Skrin 1997, tempat ketiga Sehati Berdansa 3, dan finalis Artis Komedi Wanita Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 & 2010.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Kami sudah berusaha’

Posted: 14 Jul 2011 05:27 AM PDT

PERNIKAHAN bintang Akademi Fantasia 2 (AF2) Nurul atau nama sebenarnya, Nurullah Zawawi, 29, dan suami, Mohd Munzil Muhamad di Narathiwat, Thailand pada 23 April lalu memang mengikut hukum syarak.

Disebabkan prosiding nikah itu sah, Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat sudah mengeluarkan surat pengesahan pada 26 Mei lalu sebagai sokongan.

Sangkaan Nurul dan suami–nya, sesudah pengesahan itu diperoleh, segala spekulasi dapat dihentikan, sekali gus membenarkan mereka hidup tenang.

Namun sebaliknya, mereka dikatakan pula cuba membelakangi keluarga sebenar Nurul sewaktu majlis pernikahan itu seperti ke–nyataan ayah kandungnya, Zawawi yang disiarkan program sensasi Melodi, TV3, baru-baru ini.


Menafikan dakwaan itu, Nurul memaklumkan dia sudah berusaha mendapatkan kerjasama daripada keluarga kandungnya tetapi usahanya itu gagal atas sebab tertentu.


"Bukan saya dan suami tak pernah cuba bertemu keluarga kandung saya itu. Ada dua cara kami buat, pertama mendapatkan bantuan Jabatan Agama Islam di Sarawak untuk bertemu mereka.

"Kemudian saya, suami dan mentua pergi ke Sarawak dan berjumpa penghulu di kampung itu. Saya terpaksa menggunakan Jabatan Agama Islam Sarawak dan penghulu kampung itu kerana saya tidak tahu di mana keluarga kandung saya tinggal kerana saya diserahkan kepada keluarga angkat ketika masih bayi lagi," jelasnya.

Ada juga pihak bertanya, apakah perlu dia menggunakan pihak ketiga untuk berhubung dengan keluarga kandungnya sedangkan arwah ayah angkat dan ayah kandungnya ada pertalian darah.

Persoalan lain pula bagaimanakah kru Melodi berjaya menemui keluarga kandungnya sebelum ini.

"Susah untuk saya komen dan bercerita panjang kerana hal ini membabitkan hal keluarga. Jadi banyak perkara terpaksa dipendamkan demi kebaikan," katanya.

Nurul yang tertekan dengan cemuhan di Internet selain dilemparkan pandangan sinis di khalayak ramai berkata, tidak pernah terlintas di hatinya mahu menyorokkan status dirinya sebagai anak angkat.

Malah Nurul turut menafikan menukar namanya, Nurullah Zawawi kepada Nurullah Abdul Hamid dalam setiap urusan rasmi.

"Nurullah Abdul Hamid digunakan untuk tujuan komersial dan nama itu saya perkenalkan ketika menyertai AF2. Saya buat begitu kerana menghormati ayah angkat yang membesarkan saya.

"Bagaimanapun, dalam apa juga urusan rasmi, saya masih menggunakan nama ayah kandung termasuk ketika pernikahan kami. Saya terkilan kerana ada pihak mengandaikan perkahwinan kami tidak sah kerana menggunakan nama ayah angkat.

Saya tidak salahkan media kerana mereka kenal nama pentas saya sebagai Nurullah Abdul Hamid, cuma pada sidang media tergempar ini, saya mahu menjelaskan perkara sebenar.

"Justeru, saya memutuskan untuk dikenali sebagai Nurullah Abdul Hamid @ Zawawi," katanya.

Sidang media itu turut bersaksikan suami Nurul, ibu angkatnya, Napsiah Husaini serta peguam syarie, Mohamad Azlin Mohamad Razali dan Mohammad Fauzi Abdullah.

Jauh di sudut hati, Nurul berharap satu hari nanti dia akan dapat dipertemukan dengan ibu bapa kandungnya.

Kata Munzil pula: "Ada media tersilap lapor kami bernikah pada 23 Mei tetapi sebenarnya 23 April. Disebabkan perkara itu, kami menerima pandangan negatif daripada masyarakat yang meng–anggap kami bersekedudukan.

"Saya harap penjelasan ini dapat menjernihkan keadaan dan situasi kami sebagai suami isteri yang sah."

Selain itu, Munzil mempertahankan tindakan mereka bernikah di negara jiran sedangkan masih boleh bernikah di negara ini kerana mahu mempercepatkan perkara yang wajib mengikut tarikh yang dirancang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.