Adsense

Ahad, 12 Jun 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Eksperimen Syamsul Yusof berjaya

Posted:

Eksperimen Syamsul Yusof berjaya

Eksperimen Syamsul Yusof berjaya

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOORADZRENE MOHD. NOOR dan ihsan SKOP PRODUCTIONS


KEMUNCULAN Zizan (tengah) dalam filem KL Gangster cukup mencuit hati.


SELEPAS anak muda ini menjulang trofi Pengarah Filem Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-23 (FFM23) menerusi filem Evolusi KL Drift 2tahun lalu, ramai yang menantikan buah tangan terbarunya.

Apatah lagi, kemenangan Syamsul Yusof pada malam bersejarah itu dikritik hebat oleh segelintir pihak yang bagaikan tidak merestui trofi keramat itu menjadi hak milik mutlaknya.

Atas alasan itu, golongan itu terutamanya pasti menantikan detik untuk melihat sama ada filem terbarunya setaraf dengan pengiktirafan yang telah dianugerahkan.

Bukan itu sahaja, kejayaan filem seram pertama arahan Syamsul Khurafat juga dijadikan sebagai kayu pengukur untuk melihat sejauh manakah kehebatan Syamsul sebagai seorang pengarah filem.

Tarikh 9 Jun lalu menyaksikan satu lagi sejarah yang telah tercatat dalam portfolio Syamsul apabila kelima arahannya, KL Gangster mula ditayangkan di pawagam.

Sebagai seorang pengarah yang cukup sinonim dengan filem aksi dan drama, pastinya ia bukanlah satu masalah untuk Syamsul memberikan hasil yang terbaik dalam filem-filem seterusnya.

Jujurnya, penulis mempunyai tanggapan skeptikal terhadap hasil karya Syamsul kerana bimbang setiap filemnya akan memiliki pendekatan yang sama.

Bermula dengan filem pertama Evolusi KL Drift (2008), Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009) dan Evolusi KL Drift 2 (2010), penulis berpendapat Syamsul telah meletakkan satu acuan tetap untuk filem-filemnya terutama dari aspek dialog dan elemen aksi yang ditonjolkan.

Terbaik

Lalu, apabila berpeluang menghadiri majlis pratonton filem KL Gangster di Cathay Cineleisure, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini, penulis tidak mampu menghapuskan pandangan tersebut.

Namun, semuanya berubah sebaik sahaja filem mula berputar dan untuk lima minit pertama, KL Gangster telah berjaya membuatkan penulis terus melekat di kerusi sehingga filem tamat.

Ternyata, Syamsul telah menunjukkan peningkatan yang sangat ketara sebagai seorang pengarah filem apabila KL Gangster sememangnya merupakan filem aksi terbaik untuk tahun 2011 setakat ini.

KL Gangster memiliki rencah yang cukup untuk diangkat sebagai sebuah filem aksi. Lakonan, jalan cerita dan elemen drama serta aksinya memang cukup menyakinkan.

Sepanjang hampir satu setengah jam di dalam panggung wayang, tidak sedetik pun timbul rasa bosan menonton KL Gangster. Mata begitu ralit menyaksikan santapan di layar lebar sehingga tidak sedar masa berlalu begitu pantas sehingga tirai dilabuhkan.

Pertuturan dialog dalam KL Gangster tidak lagi menjadi sesuatu yang klise sebaliknya skrip tulisan Syamsul dan sepupunya, Rizal Ashref membuatkan penonton benar-benar percaya dengan dunia gangster seperti yang dipersembahkan.

Begitu juga dengan kemunculan setiap pelakon yang seimbang dan tiada istilah cuba membayangi antara satu sama lain dalam filem KL Gangster.

Zizan Raja Lawak sebagai Fadil misalnya, begitu mencuit hati dan berjaya menggeletek penonton dengan lakonannya. Setidak-tidaknya kehadirannya meredakan ketegangan menonton KL Gangster.

Selain Zizan, seorang lagi pelakon iaitu Shoffi Jikan juga begitu menyerlah dalam filem ini sebagai Ajib. Rasanya peluang begitu cerah untuk Shoffi dicalonkan sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik dalam FFM yang akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dunia detektif Jonathan

Posted:

Dunia detektif Jonathan

Dunia detektif Jonathan

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my

MULA ditayangkan pada tahun 2009, siri drama komedi televisyen, Bored to Death meraih perhatian meluas daripada peminat siri televisyen bukan hanya di Amerika Syarikat (AS) tetapi juga di seluruh dunia.

Disifatkan sebagai sebuah siri yang bijak dengan pendekatan yang berbeza setiap kali ditayangkan sekurang-kurangnya satu juta penonton akan menontonnya menerusi saluran terkemuka, HBO.

Atas alasan itu, HBO mengumumkan Bored to Death akan kembali untuk musim ketiganya yang dijangka tayangannya selewat-lewatnya pada penghujung tahun ini.

Semuanya kerana kejayaan dua musim pertama siri itu yang bukan hanya berjaya dari segi rating tetapi juga mendapat pengiktirafan Anugerah Emmy.

Barangkali ada yang tidak tahu Bored to Death sebenarnya diadaptasi daripada cerita pendek karya Jonathan Ames yang kemudiannya dikumpul menjadi sebuah novel penyiasatan.

Idea itu timbul daripada minat Jonathan sendiri yang begitu gemarkan kisah-kisah detektif dalam menyelesaikan kes yang berlaku.

Maka itu, tidak hairanlah apabila Jonathan sendiri menggunakan namanya dan menggambarkan watak tersebut menerusi lakonan Jason Schwartzmen yang membawakan wataknya dalam siri tersebut.

"Saya memang sengaja mewujudkan karakter itu kerana saya membayangkan diri saya sebagai seorang detektif persendirian dan mahu menjadi seorang wira.

"Kelangsungan karakter ini adalah daripada novelnya di mana saya sendiri mahu pembaca turut merasai pengalaman seperti mana yang saya bayangkan untuk watak ini.

"Saya percaya dengan adanya dua medium yang saya kira cukup hebat ini, ia dapat membantu menguatkan lagi imaginasi pembaca dan penonton sewaktu membaca serta menonton siri ini," jelas Jonathan baru-baru ini.

Namun, kata penulis berusia 47 tahun itu apa yang dipaparkan dalam televisyen dan novel bukan diri yang sebenar dalam dunia realiti.

"Kalau hendak mengatakan watak yang begitu dekat dengan diri saya dalam siri itu ialah George Christopher yang dilakonkan oleh Ted Danson di mana usianya sama dengan saya.

"Ini kerana watak Jonathan Ames dalam Bored to Death adalah berusia pertengahan usia 30 tahun sedangkan saya sudah melewati angka 40 tahun. Jadi, cara pemikiran dua Jonathan ini adalah berbeza sama sekali.

"Saya memuji lakonan Jason yang berjaya menterjemahkan watak tersebut dengan cara yang tersendiri tanpa membayangi diri saya sendiri," katanya yang juga gemarkan sukan tinju ketika zaman mudanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.