Adsense

Jumaat, 20 Mei 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Julia Ziegler tidak memilih jenama

Posted:

Julia Ziegler tidak memilih jenama

Julia Ziegler tidak memilih jenama


RAMBANG mata melihat perhiasan rumah.


BARU-BARU ini S3 sempat mengikut Julia meluangkan waktu di pusat membeli-belah AEON Jusco, di AU2, Keramat, Kuala Lumpur.

Kata Julia, kalau tidak berlakon, beliau gemar mengemas rumah, membaca atau membeli-belah di KLCC, Pavillion dan Plaza Sungei Wang, Bukit Bintang di ibu negara.

"KLCC sering menjadi tempat lepak saya kerana ia berhampiran dengan rumah. Kalau ke situ, saya bukan sahaja suka window shopping tapi juga meluangkan waktu di kedai buku Kinokuniya.

"Kalau bab buku ni, saya sanggup menghabiskan ratusan ringgit. Paling banyak beli RM400. Buku terakhir yang saya baca ialah Ambition. Buku ini memberi motivasi kepada kita untuk mengatasi kelemahan diri," ceritanya.

Julia yang menyambut hari lahirnya hari ini berkata, beliau tidak pernah menetapkan bajet setiap kali membeli-belah kerana semua itu bergantung kepada keperluan.

Selain itu, beliau juga tidak menetapkan jenama terkenal menjadi pilihannya setiap kali membeli pakaian, kasut atau beg tangan kerana Julia lebih suka membeli berdasarkan kesesuaian.

"Saya seorang yang simple dalam bab membeli pakaian atau keperluan lain. Kalau saya sudah berkenan dengan satu-satu baju itu, tidak kiralah berjenama atau tidak, pasti saya ambil.

"Bagi saya, kita membeli kerana suka produk itu bukan kerana jenama. Tapi kalau membeli yang tidak berjenama, kita kenalah tanggung risikonya kerana kadang-kadang sekali basuh baju jadi mengecil," katanya yang baru selesai berlakon filem Tokak.

Menurut Julia, selain window shopping, beliau juga boleh menghabiskan masa berjam-jam di kedai perabot atau keperluan rumah kerana melihat barangan di situ hatinya terasa tenang.

Julia yang sempat menjenguk ke kedai peralatan sukan, Erke, untuk membeli bulu tangkis serta kasut sukan berkata, kalau tidak berlakon, beliau juga akan meluangkan masa bermain badminton dengan rakan-rakan artis.

"Semasa belajar di Sekolah Menengah Sri Garden, Kuala Lumpur dulu, saya memang aktif bersukan. Saya sertai acara balapan, bola keranjang, badminton dan bola jaring.

"Sekarang ini kalau ada waktu saya akan bermain badminton dengan rakan artis seperti Dynaz Mokhtar, Sherina atau sesiapa sahaja yang lapang.

"Selalunya saya tidak berjanji, main telefon dan tanya. Siapa free turunlah. Lokasi yang sering jadi tumpuan kami adalah di Ampang atau Bandar Sri Damansara," katanya yang pernah menuntut di Kolej Savannah, Amerika Syarikat.

Julia yang turut mengambil kesempatan membeli barangan dapur itu berkata, sejak menetap di Kampung Baru, beliau dan ibunya sering ke pasar Chow Kit untuk membeli barangan basah.

Beliau yang pakar memasak spaghetti bolognese untuk hidangan keluarga berkata, minat memasak bermula kerana sering melihat ibunya memasak.

"Saya suka memasak sebab ibu pun selalu memasak di rumah. Lagi pun masa sekolah ada mata pelajaran kemahiran hidup. Sebab itulah, kalau pergi pasar saya tahu mana barang murah atau mahal," katanya.

Julia yang bakal tampil dalam filem Man Sewel Datang KL berkata, sekarang ini beliau sedang menunggu kata putus untuk membawa watak bidan dalam sebuah telefilem.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syanie memasak sejak usia 10 tahun

Posted:

Syanie memasak sejak usia 10 tahun

Syanie memasak sejak usia 10 tahun


PERISA... Biarpun mengambil resipi dari buku dan internet, Syanie tetap akan memasak mengikut seleranya sendiri.


KEINGINAN untuk mencuba resipi-resipi baru membuatkan Syanie bertambah galak untuk memaksimumkan penggunaan ruang dapur mahligai yang dihuni bersama ibu dan seorang adiknya itu.

Mula membiasakan diri dengan alam dapur seawal usia 10 tahun, Syanie atau nama sebenarnya Syaniza Hisham kini mampu untuk menyediakan pelbagai jenis resipi termasuklah makanan barat dan cina.

"Biasalah dulu, balik dari sekolah sahaja, Syanie kena sediakan makanan untuk adik-adik maklumlah anak sulung.

"Tetapi masa itu bahan-bahan semuanya telah disediakan oleh mami, Syanie tinggal masak sahaja," akui Syanie memulakan bicara ketika ditemui di terataknya baru-baru ini.

Baginya, memasak memberikan satu kepuasan kerana selain dapat menikmati hidangan hasil air tangan sendiri, dia juga boleh mencuba pelbagai resipi baru.

"Kadang-kadang apabila berdua dengan mami pada hujung minggu, Syanie pasti tanya mami hendak makan apa?

"Mami sebut sahaja apa yang dia inginkan, terus Syanie google untuk mendapatkan resipi," akur pelakon yang memulakan kariernya dengan drama bersiri Cili Padi itu.

Biarpun mengambil resipi melalui Internet, akui Syanie, dia tidak akan mengikut 100 peratus arahan resipi berkenaan.

Tambahnya, masakan yang ingin dihasilkan itu pasti diadun mengikut selera sendiri.

"Syanie memang suka try and error, jadi kalau dapat sesuatu resipi itu pasti Syanie akan buat mengikut selera sendiri," ujar Syanie yang menyimpan impian untuk membuka sebuah restoran.

Berkongsi keistimewaan ramuan tambahan yang sering digunakan, Syanie pantas tertawa dan menjawab tiada apa yang istimewa yang di campurkan dalam masakan.

"Tiada apa pun bahan istimewa yang Syanie campurkan. Semuanya adalah bahan-bahan biasa yang diperlukan.

"Apa yang penting masak dengan penuh kasih sayang," getus Syanie berseloroh.

Bagaimana pun, akui anak kepada pemilik Nizarman (M) Sdn. Bhd, Ruhani Abdul Rahman itu, kehebatannya adalah menyediakan masakan Melayu terutamanya asam pedas, kari dan masak lemak cili padi.

Baginya, cabaran untuk menyediakan masakan melayu lebih sukar berbanding dengan masakan lain.

"Masakan kita (Melayu) lebih remeh untuk disediakan kerana banyak bahan yang perlu digunakan tetapi kalau berjaya untuk menyediakannya, gembiranya bukan kepalang.

"Jangan ingat mudah untuk masak makanan Melayu ini. Semuanya kena cukup kalau tidak rasanya kuranglah," ujar Syanie yang turut gemar mengumpul koleksi barangan Hard Rock.

Siapa sangka bermula dengan menggoreng ayam dan ikan, kini Syanie mempunyai keyakinan untuk menyediakan masakan untuk 20 hingga 30 orang.

"Andai ada kenduri di rumah, insya-Allah, setakat 30 orang makan itu, Syanie masih lagi yakin untuk memasak.

"Tetapi kenalah ada yang membantu, kalau sorang-sorang, Syanie angkat bendera putihlah jawabnya," jelas Syanie yang turut mempunyai koleksi boneka di penjuru katilnya.

Bagaimanapun, ujar Syanie lagi, biarpun minatnya untuk memasak itu tinggi, proses mengemas selepas memasak adalah yang paling malas untuk dilakukan.

"Masak itu menyeronokkan tetapi bab kemas itu kadang-kadang malas," kata Syanie sambil ketawa.

Selain itu, ruang-ruang lapangnya turut dimanfaatkan untuk berkomunikasi dengan para peminat melalui laman sosial Facebook (FB).

Baginya, itu sahajalah masa yang ada untuk membalas komen-komen peminatnya selain berinteraksi bersama teman-teman.

"Tetapi awal-awal lagi Syanie sudah beritahu kepada peminat di FB, seandainya Syanie ada masa, barulah Syanie akan membalas semua komen mereka.

"Balas tetap balas cuma cepat atau lambat sahaja," akur Syanie yang kini mempunyai 4,087 rakan di FB.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.