Adsense

Sabtu, 7 Mei 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Fasa baru Witherspoon

Posted:

Fasa baru Witherspoon

Fasa baru Witherspoon



REESE WITHERSPOON pertama kali dikenal dunia menerusi pembabitannya dalam filem The Man in the Moon pada tahun 1991.

Sejak itu, namanya terus mendadak naik menerusi filem-filem lakonannya yang sukses di panggung seperti Cruel Intentions, Legally Blonde, Election dan Sweet Home Alabama.

Walau dilihat agak kurang mendapat publisiti, ironi, Witherspoon bukan calang-calang aktres. Anak kelahiran New Orleans, Lousiana, Amerika Syarikat ini telah banyak menggondol anugerah, termasuk Oscar yang dimenanginya lewat peranan sebagai June Carter Cash dalam filem Walk the Line.

Malah menerusi lakonannya dalam filem yang sama juga, dia menerima 16 anugerah dalam pelbagai majlis anugerah hiburan Hollywood.

Jika mahu dihitung usia pembabitannya, sudah 20 tahun dia bergelumang dengan dunia glamor yang diceburinya seawal usia 15 tahun. Pada 22 Mac yang lalu, usia Witherspoon sudah menjangkau 35 tahun.


AKTRES Reese Witherspoon telah menggondol pelbagai anugerah sepanjang pembabitan selama 20 tahun sebagai pelakon.


Bercakap mengenai peningkatan usianya, aktres yang kini sedang hangat dengan filem terbarunya, Water for Elephants memberitahu, menjangkau usia 35 tahun adalah satu hal yang besar bagi seorang wanita. Ini kerana menurut Witherspoon, semakin bertambah usia, dia berasa semakin yakin. Bukan malu.

"Saya rasa teruja dengan usia saya sekarang. Berusia 35 tahun adalah hal yang besar buat saya. Saya rasa lebih selamat dan yakin. Lebih yakin dan selesa daripada waktu saya berusia 20-an dahulu," kata pemilik nama sebenar, Laura Jeanne Reese Witherspoon ini.

Sementara memberi respons kepada kehidupan dan kariernya pula, Witherspoon mengatakan kehidupannya kadangkala boleh ditafsirkan sebagai sebuah kehidupan yang gila.

Katanya: "Saya menjalani kehidupan yang agak gila. Kadang-kadang saya rasa seperti sedang menaiki sebuah keretapi laju dan tak tahu arah tujuan sehingga hampir hilang identiti serta tak pasti apa yang sedang saya lakukan. Sehingga pada satu-satu masa saya rasa seperti tidak mampu menangani semua hal yang datang."

Akuinya, pada saat dia hampir kehilangan identiti dan lumpuh, dia selalu mengingatkan diri bahawa dia tidak hidup untuk glamor. Tetapi dia hidup untuk sebuah kehidupan yang sederhana bersama keluarganya, sama seperti yang dijalani orang lain.


TAK takut. Witherspoon menghabiskan masa selama enam bulan bersama gajah yang diberi nama Tia ini.


"Jadi saya bangun setiap hari dan ingatkan diri bahawa saya sedang hidup untuk keluarga saya dan mahu bergembira dengan mereka," katanya penuh semangat.

Apabila Witherspoon bercakap mengenai kehidupan keluarga, dia sebenarnya merujuk kepada perjalanan hidup berkeluarga yang dijalaninya pada usia muda. Dia berkahwin dengan lawan lakonnya, aktor Ryan Phillippe, pada usia 23 tahun. Mereka dikurniakan dua orang anak iaitu Ava Elizabeth dan Deacon Reese.

Namun tujuh tahun selepas berkahwin, pasangan ini bercerai. "Ia amat memalukan," katanya merujuk kepada penceraian tersebut. Witherspoon juga mendefinisikan bahawa penceraian tersebut sebagai satu malapetaka buat dirinya. Ia amat menyakitkan, malah sehingga kini dia masih berfikir tentang kewarasan di sebalik kata-kata semangat, semua kesakitan itu akan pulih nanti.

Biar masih terasa pedih terhadap penceraian lampau, ia tidak membunuh rasa aktres itu untuk kembali mendirikan rumah tangga pada tahun lalu. Dia yang kini merupakan isteri kepada Jim Toth berkata, kehidupannya hari ini lebih bermakna.

"Sebab itu saya katakan usia 35 tahun sekarang adalah satu kebanggaan buat saya. Saya menjadi semakin matang dan tahu erti kehidupan. Berkahwin dengan Toth adalah satu pilihan yang tepat. Dia seorang lelaki yang baik dan saya bernasib baik kerana menjadi isterinya," katanya yang turut memberitahu ibunya juga menggemari Toth.

Begitu teruja dengan kehidupan barunya, Witherspoon juga memberitahu, dia mahu menambah bilangan anak kerana suka dengan kanak-kanak dan suka dengan konsep kekeluargaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Maulana, ibu berduet

Posted:

Maulana, ibu berduet

Maulana, ibu berduet

Oleh SHAH NIZAM OMAR
shahnizam.omar@kosmo.com.my


MAULANA bakal mendendangkan lagu-lagu milik Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan Datuk Shiela Majid.


RATU HATIKU. Itulah tema yang boleh digambarkan dalam persembahan Maulana Mohamed atau Maulana AF8 sempena sambutan hari ibu yang bakal menemui peminat di Pusat Konvensyen Shah Alam, Selangor (SACC) pada 8 Mei (esok).

Ratu Hatiku yang dipetik sebahagian daripada senikata lagu Ibu nyanyian seniman Allahyarham Tan Sri P. Ramlee itu turut menampilkan seorang artis veteran tahun 60-an, S. Mariam bagi membuat persembahan pada malam itu.

Lebih manis, persembahan Maulana pada malam itu yang bakal menampilkan ibunya S. Mariam sebagai artis jemputan adalah untuk memberi penghormatan ke atasnya yang telah berkecimpung dalam dunia seni pada ketika itu.

"Ibu yang telah membesarkan kami enam beradik, sebagai ibu tunggal dia memang tabah. Jadi saya sendiri mengambil keputusan untuk berkongsi pentas untuk menyanyi bersama-samanya dalam persembahan sempena hari ibu untuk menghiburkan tetamu-tetamu yang hadir," katanya.

Maulana juga memberitahu, ini adalah persembahan pentas yang pertama pernah dibuat selepas dia keluar daripada Akademi Fantasia 8 secara solo dan mahu memastikan tetamu-tetamu yang hadir malam itu benar-benar terkesan dengan persembahannya.

Menyentuh tentang pemilihan P. Ramlee yang menjadi tema sambutan hari ibu itu, adalah kebanyakan mereka merupakan orang-orang lama dan lagu-lagunya amat sesuai dengan lingkungan umur 50-an.

Lagu-lagu istimewa yang bakal diperdengarkan kepada tetamu adalah rangkaian lagu popular nyanyian P. Ramlee dan Datuk Sheila Majid termasuk lagu Inggeris yang kesemuanya terdiri daripada 20 buah lagu kesemuanya.

"Saya juga akan menyanyikan lagu single terbaru saya iaitu Melodi Muzika Cinta dan lagu hit saya, R.S.V.P.

"Lagu-lagu P. Ramlee pula termasuk Jeritan Batinku, Madu Tiga dan Sheila Majid, Dia serta Sinaran," katanya.

Di sebalik untaian lagu malar segar, Maulana juga turut akan menyanyikan lagu-lagu terkini yang popular.

Persembahan tersebut dianjurkan oleh Lensa Creative dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang terdiri daripada warga emas serta ibu-ibu tunggal seramai 60 orang untuk menghiburkan mereka.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif SACC, Datuk Zulkifli Mohamad berkata, dia melihat Maulana sebagai seorang anak muda yang kreatif dengan idea bagi menyambut sambutan hari ibu pada tahun ini.

"Sebenarnya saya ada tunggu daripada pengurus acara yang lain untuk memberi kertas kerja tetapi Maulana dan penganjur majlis ini, Lensa Creative telah datang dulu dan memberikan idea menarik lantas bersetuju menerimanya," katanya.

Harga tiket yang dijual untuk Meja VIP RM2,500 setiap meja, Meja Platinum RM188 setiap orang dan Meja Emas RM158 setiap orang.

Orang ramai boleh menghubungi SACC di talian 03-5511 8858 atau Lensa Creative 03-6209 9858.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ahmad Idham, David Teo tak gaduh

Posted:

Ahmad Idham, David Teo tak gaduh

Ahmad Idham, David Teo tak gaduh

Oleh MOHD. ALIF ABU BAKAR
alif.abubakar@kosmo.com.my

KHABAR yang menyatakan berlakunya perselisihan faham antara pengarah, Ahmad Idham dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Metrowealth Movies Production (MIG), David Teo sedang hebat diperkatakan.

Jika dahulu timbul krisis persengketaan antara Pierre Andre dengan David Teo, kini Ahmad Idham pula menjadi individu yang dipersoalkan tentang cerita kurang enak itu.

Seperti sudah menjangka akan dihujani persoalan sedemikian daripada media, Ahmad Idham hanya mampu tersenyum dan merungkai segala kekeliruan yang selama ini telah mengeruhkan hubungan baiknya bersama David Teo.

"Saya tidak pernah bergaduh dengan David malah saya masih lagi meneruskan projek filem 8 Jam bersama MIG.

"Itu hanya persepsi orang yang melihat mengapa projek-projek baru saya tidak lagi bernaung di bawah bumbung MIG.

"Sebenarnya saya tidak pernah menjadi pekerja tetap di MIG dan harus diingat kesemua filem arahan saya bersama MIG merupakan kerjasama syarikat saya, Excellent Pictures dengan MIG.

"Sepanjang kerjasama dengan MIG, saya telah mengarahkan 16 buah filem dan kontrak saya bersama mereka juga baru sahaja tamat Mac lalu," jelas Ahmad Idham tanpa selindung.

Pengarah filem Senjakala itu hanya menganggap berita seumpama itu sekadar cerita biasa yang tidak perlu digembar-gemburkan.

Dia turut memberitahu hubungannya bersama David Teo masih utuh malah David Teo sentiasa membuka pintu buat Ahmad Idham untuk bekerjasama dengan MIG pada masa akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.