Adsense

Rabu, 30 Mac 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Geng Celepet dan si kecil!

Posted:

Geng Celepet dan si kecil!

Geng Celepet dan si kecil!

Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar MUHAMAD IQBAL ROSLI


(DARI kiri) Aishah Sinclair bersama anaknya, Soraya Ann, Sazzy Falak dan Dynas Mokhtar yang mendukung Khyra Khalyssa.


BERGELAR ibu merupakan detik terindah buat mana-mana wanita. Bayi yang dilahirkan adalah pelengkap kepada mahligai yang dibina bersama pasangan masing-masing.

Lagi pula dikurniakan zuriat sebagai penyambung warisan adalah anugerah tuhan yang tidak terhingga nilainya. Anak-anak jugalah yang bakal membentuk generasi mendatang dalam memimpin dunia.

Berkesempatan bertemu dengan tiga sahabat baik, Dynaz Mokhtar, Sazzy Falak dan Aishah Sinclair yang menggelarkan diri mereka sebagai geng Celepet, Hits teruja untuk menyelami hati mereka bagi berkongsi perihal kerenah anak masing-masing.

Dynas mahu kembali aktif

Setahun menyepi tanpa sebarang aktiviti seni, pelakon yang juga model tinggi lampai, Dynas meluahkan hasratnya untuk kembali aktif.

Kini, setelah anaknya, Khyra Khalyssa mencecah usia 11 bulan, Dynas bersedia untuk meninggalkan bayi perempuannya itu bersama penjaganya agar dia mampu melangkah semula ke dunia hiburan tanah air.

"Sudah setahun rasanya saya berehat untuk memberi sepenuh perhatian kepada Khyra.

"Sekarang, sudah tiba masanya untuk bekerja semula. Rindu untuk berada di hadapan kamera dan bergaul dengan krew-krew produksi," ujar aktres jelita bermata galak itu.

Bagaimanapun, Dynas atau nama sebenarnya Wan Intan Edrinas Wan Mokhtar itu memastikan, tawaran lakonan yang diterimanya tidak melibatkan penggambaran di luar Lembah Klang.

Terbaru, Dynas muncul dalam sebuah rancangan kanak-kanak berjudul Si Kecilku... Chak!! yang memulakan siarannya pada 22 Mac lalu.

Selaku pengacara program berkenaan, Dynas memberitahu, ia banyak membantu dirinya dalam membentuk pembesaran Khyra yang kini sudah pun pandai berjalan.

Walaupun sudah kembali sibuk, ia tidak menjadi alasan buat Dynas untuk menggantikan susu ibu kepada susu formula.

Jelas Dynas, dengan pelbagai teknologi yang terdapat pada masa kini, sudah ada pelbagai peralatan untuk kemudahan untuk si ibu menyusukan bayi mereka.

Dalam pada itu, aktres berusia 29 tahun itu meluahkan rasa kesalnya apabila terdapat segelintir ibu muda yang mengambil remeh hal penyusuan susu ibu.

Katanya, susu ibu cukup penting dalam membesarkan bayi. Tambahnya, tiada satu pun susu formula yang mempunyai khasiat sama seperti susu ibu.

Disebabkan itu, Dynas mengambil inisiatif untuk mereka pakaian khas yang membolehkan para ibu menyusukan anak-anak mereka di mana jua.

"Baju ini sesuai untuk digayakan dalam mana-mana situasi termasuklah ke pejabat kerana saya merekanya dengan pelbagai gaya dan trendy," jelasnya yang akan terus menyusukan Khyra sehingga anaknya itu berusia dua tahun.

Menurut Dynas, baju-baju tersebut boleh didapati di butiknya, Dynas Nursing Attire (DNA) yang dibuka di E@Curve, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor.

Aishah ikut petua ibu

Kehadiran cahaya mata comel bernama Soraya Ann yang sudah pun memasuki usia tujuh bulan benar-benar menambahkan keceriaan dalam kehidupan rumah tangga Aishah dan suaminya, Sheikh Abdul Shahnaz.

Malah, Soraya adalah keutamaan dalam hidupnya kini walaupun sibuk dengan karier sebagai pengacara program bual bicara The Breakfast Show (TBS) yang disiarkan di saluran ntv7.

Pemilik nama sebenar Aishah Jennifer Mohamed Sinclair, 30, itu bagaimanapun teringin untuk kembali aktif dengan kerja-kerja pengacaraan yang selama ini merupakan pintu rezeki utama buatnya.

Namun atas rasa tanggungjawab terhadap bayi sulungnya itu, Aishah hanya fokus kepada TBS kerana siarannya bermula 8.30 pagi sehingga 10 pagi.

"Jadi, saya ada banyak masa untuk bersama Soraya. Saya berat hati untuk meninggalkan Soraya dalam tempoh masa yang lama.

"Saya amat mementingkan pemakanan Soraya. Sebab itulah saya sukar untuk berenggang dengannya supaya mudah untuk memberikan susu badan kepada Soraya," kata Aishah sambil menjelaskan, itulah petua yang diamalkan oleh ibunya bagi memastikan dia dan adik-beradiknya sentiasa sihat.

Sazzy ingin bersalin secara normal

DI KALANGAN tujuh anggota geng Celepet yang terdiri daripada Dynas, Aishah, Atilia, Daphne Iking, Serena C dan Sazzy, pemilik nama Sazlini Shamsul Falak merupakan selebriti pertama yang dianugerahkan dengan anak kembar.

Dikurniakan dua cahaya mata sekaligus adalah rahmat yang sememangnya dinanti-nantikan oleh kebanyakan suami isteri.

Menurut bintang Gol & Gincu itu, rezeki ditakdirkan bakal melahirkan sepasang anak kembar perempuan adalah berkat doanya selepas hampir tiga tahun mendirikan rumah tangga bersama pelakon Nazril Idrus.

Bagaimanapun, memandangkan tubuh aktres dan pengacara itu bersaiz kecil, jauh di sudut hati Sazzy, dia cukup risau dengan kandungannya.

"Dengan saiz tubuh saya yang begini (kecil), macam-macam boleh berlaku. Jadi, saya begitu berhati-hati dengan pergerakan saya.

"Seboleh-bolehnya, apabila sampai masanya untuk bersalin nanti, saya berharap dapat melahirkan anak secara normal tanpa perlunya pembedahan caesar. Kalau terpaksa buat dua kali pun saya sanggup," beritahu Sazzy yang dijangka bakal menimang bayi kembarnya pada Mei ini.

Apa pun, Sazzy bersikap realistik terhadap keselamatan bayi-bayinya. Tambahnya, jika keadaan benar-benar tidak mengizinkan, dia reda sekiranya dibedah.

Jelas Sazzy, dia banyak membuat kajian dan membaca beberapa perkara yang memudahkannya melahirkan bayi kembarnya secara normal.

"Kata orang tua-tua, si ibu mesti selalu bercakap dengan bayi yang dikandung dan selalu berfikiran positif selain sering berdoa agar dipermudahkan proses kelahiran bayi kelak," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ratnah tipu umur?

Posted:

Ratnah tipu umur?

Ratnah tipu umur?

Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar SAHARUDDIN ABDULLAH


RATNAH bersama mentornya, Afdlin Shauki.


SALAH satu syarat untuk menyertai program realiti terbitan TV3, Mentor musim kelima (Mentor 5) ialah peserta haruslah berusia 18 hingga 26 tahun.

Namun, baru-baru ini, Hits mendapat tahu protege Afdlin Shauki, Ratnah Awal berusia 28 tahun.

Berkesempatan menonton persembahan protege kumpulan A yang diadakan di Auditorium MBSA, Shah Alam, Ahad lalu, Hits terus menerpa Ratnah sejurus tamatnya siaran Mentor 5.

Tatkala persoalan mengenai usianya diajukan, Ratnah kelihatan terkejut dengan soalan tersebut.

Pada mulanya Ratnah enggan mengaku dia melepasi had umur yang telah ditetapkan ketika menghadiri sesi uji bakat Mentor 5.

Tetapi apabila terus didesak untuk dia bercakap benar, akhirnya anak jati Ampang, Selangor itu akur.

"Saya memang sedar dan tahu sangat-sangat yang usia saya melebihi had umur yang ditetapkan.

"Bukan niat untuk menipu sesiapa cuma ketika hadir pada sesi uji bakat, saya ingin melihat sejauh mana kemampuan saya untuk menceburi bidang nyanyian. Itulah yang menyebabkan saya 'langgar' syarat itu.

"Apabila terpilih untuk menjadi protege Afdlin, saya terkejut dan dalam masa yang sama beranggapan, mungkin saya diberi peluang kerana pihak penerbit (TV3) dan Afdlin percaya dengan bakat yang ada pada diri saya.

"Tanpa ada niat lain, saya bersyukur kerana diberi platform untuk kembangkan bakat nyanyian dengan menyertai Mentor.

"Sesungguhnya, tidak terdetik sedikit pun di hati saya ini untuk menipu sesiapa," ujarnya dalam nada kesal.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.