Adsense

Khamis, 10 Mac 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Sekadar berbisik, bukan cium!

Posted: 09 Mar 2011 06:03 AM PST

MESKIPUN tidak terbabit sepenuhnya dalam filem epik pengembaraan Hikayat Merong Mahawangsa (HMM), jejaka idaman satu Malaya - Anuar Zain - boleh berbangga kerana turut menjadi sebahagian dari filem bermodalkan RM8 juta itu. Lebih bermakna, suara emasnya mengalunkan lagu tema, Sedetik Lebih ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim, turut menjadi nadi serta menghidupkan lagi filem arahan Yusry Abdul Halim ini.

Semuanya serba menjadi buat filem kelapan terbitan KRU Studios ini kerana selain filemnya dipuji hebat, populariti lagu Sedetik Lebih juga apa kurangnya kerana sudah pun melonjak menduduki tangga teratas di semua carta stesen radio tempatan ketika ini.

Keindahan lagu latar serta lagu tema ini yang menimbulkan kekaguman kepada peminat adalah satu penghargaan yang tidak terhingga dalam gabungan Anuar, KRU Studios dan Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) ini. Gandingan yang tidak pernah dilakukan mana-mana produksi sebelum ini berupaya mencetuskan fenomena baru dalam industri muzik tanah air.

Turut hadir menyaksikan malam gala previu media HMM di Cathay Cineleisure pada 7 Mac lalu, Anuar menyatakan perasaan kagum dengan hasil kerja KRU Studios dan berbangga kerana berpeluang menyanyikan lagu tema HMM.


"Saya kagum apabila lihat produksi tempatan boleh buat macam ini. Kerja sebegini memerlukan kos yang besar tapi mereka membuktikan kemampuan mengikut cara sendiri. Filem ini berskala besar tapi kosnya masih dianggap rendah dengan kualiti yang mereka hasilkan. Skripnya juga bagus dan saya teruja dengan babak aksi pertarungan yang ditampilkan.

"Tak sangka produksi tempatan boleh tampil dengan filem sebegini tapi itulah KRU yang terkenal ada Wow! dan X-factor mereka. Berbaloi rasanya kerana saya turut mencatat nama sebagai penyanyi lagu tema. Alhamdulillah lagu ini semakin popular. Malah kali pertama mendengar melodinya pun saya sudah tertarik dan dapat rasa ia bakal diminati," katanya.


Calon Top 5 Penyanyi Lelaki Popular ABPBH 2010 ini menambah gandingan kreatif ini perlu diteruskan lagi kerana berupaya memberi kepuasan kepada pendengar. Apatah lagi hasil yang diberikan juga bagus. Namun agak mengecewakan peminatnya apabila penyanyi berusia 41 tahun ini menjelaskan tidak memuatkan lagu indah ini dalam album terbarunya nanti.


"Lagu ini istimewa dan eksklusif jadi biarlah ia di tempatnya sendiri. Memang ada peminat yang minta masukkan dalam album saya tapi bukan mudah kerana membabitkan beberapa kontrak antara saya dan KRU. Namun yang sebenarnya saya tak suka nak campur adukkan lagu ini dalam album saya kerana sebab tadi.

"Saya menghormati prestij lagu ini dan biarlah KRU muatkan dalam projek berkaitan HMM. Biarlah ia 'gah' ini berada pada kelasnya tersendiri. Ramai yang kata saya akan rugi kerana tak ambil peluang, tapi sebenarnya ada sikit perbezaan antara konsep lagu ini dan album terbaru saya.


"Bagaimanapun saya tetap akan menyampaikan lagu ini dalam persembahan yang dijayakan. Sudah ramai pun peminat yang minta saya menyanyikannya dan saya tiada masalah berbuat demikian. Jika itu boleh membahagiakan peminat apa salahnya kerana mereka perlu dihargai," terangnya jujur.

Berbicara mengenai album terbarunya, Anuar meminta peminatnya bersabar kerana masih memperbaiki apa yang dirasakan kurang. Ia kini dalam peringkat 'mastering' dan dijangka akan menemui peminat pada bulan ini ataupun April.


"Saya tampil dengan 8 lagu dan single pertama berjudul Ku Berjanji Kerna Cinta sudah diperdengarkan di stesen radio. Alhamdulillah peminat bagi respon yang baik.

"Mungkin orang akan keliru dengan lagu Sedetik Lebih yang popular sekarang tapi lama-kelamaan mereka dapat membezakan antara kedua-duanya. Lagipun dalam masa sama, ia turut menaikkan populariti saya di mata peminat.


"Kalau ditanyakan mengenai kerjasama saya dengan KRU lagi, insya-Allah tak mustahil kami akan bergandingan pada masa akan datang.

"Lagipun gandingan kami sudah terbukti menerusi lagu ini. Mereka sudah membuktikan kebolehan itu. KRU memang pakar menghasilkan melodi yang menarik," jelasnya.


Seperti kebiasaannya menjelang April, Anuar Zain akan sibuk memenuhi undangan menjayakan persembahan untuk Minggu Setiausaha. Tahun ini dia akan menjayakan persembahan di 3 lokasi iaitu di Pusat Konvensyen Sime Darby, Kuala Lumpur pada 6 April, Dewan Seri Melaka, Melaka pada 9 April dan Johor Bahru, Johor yang akan diumumkan secara lengkapnya dalam sidang media kelak.


"Sepanjang April saya memang padat dengan acara ini. Untuk Kuala Lumpur saya akan beraksi dengan iringan enam pemuzik dan tiga penyanyi latar, persembahan di Melaka pula diiringi dengan piano dan keyboards manakala di Johor menggunakan minus-one. Saya ikut apa yang dikehendaki oleh penganjur.

"Tak dinafikan jadual latihan saya agak padat kerana hanya ada tempoh beberapa hari selepas persembahan di Kuala Lumpur yang diikuti dengan Melaka. Namun yang pasti saya akan tampilkan persembahan yang menghiburkan semua yang datang. Saya tak kisah pun sama ada yang datang itu peminat lelaki atau wanita kerana semuanya dilayan sama rata.


"Saya seronok dapat menghiburkan setiausaha kerana setelah penat bekerja mereka patut diberi penghargaan oleh majikan. Memanglah kebanyakan yang datang peminat wanita dan mereka tak segan-segan menjerit bagi meluahkan kegembiraan berbanding kaum lelaki yang lebih memilih berdiam diri.


"Kegembiraan mereka inilah yang jadi isu. Banyak orang kecohkan aksi mereka ketika bersama saya sedangkan mereka hanya bersalaman dan berbisik ke telinga saja. Perkara ini memang dimanipulasikan. Disebabkan muzik yang kuat, peminat terpaksa berbisik sesuatu di telinga saya. Gambar ini dirakam dan akhirnya dimanipulasi kononnya mereka mencium saya.

"Ada juga setengahnya peminat tak sentuh saya tapi gambar pula diambil dari sisi lain yang menampakkan seolah-olah dia mesra dengan saya. Perkara ini sudah kerap berlaku dan menampakkan sisi negatif. Sebenarnya peminat saya masih lagi terkawal dan belum lagi buat perkara di luar batasan.

"Mana-mana peminat pun teruja lihat penyanyi pujaan mereka di depan mata, tapi mereka masih dapat kawal diri dan hanya ingin berhibur," katanya yang meminta isu ini tidak diperkatakan lagi.

>PROFIL
NAMA: Shahrul Anuar Zain
NAMA KOMERSIAL: Anuar Zain
TARIKH LAHIR: 15 Februari 1970
BILANGAN DALAM KELUARGA: Anak kedua daripada lima beradik
ZODIAK: Aquarius
KERJAYA: Penyanyi & berlakon
PENCAPAIAN: AIM 1999-Penyanyi Baru Lelaki Terbaik & Penyanyi Lelaki Terbaik, Anugerah Era 2003-Vokal Lelaki Pilihan, AIM 2003-Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Lelaki), Lagu Terbaik (Keabadian Cinta), ABP-Penyanyi Lelaki Popular, APM 2004-Penyanyi Lelaki Paling Popular, APM 2005-Artis Lelaki Popular, Anugerah Era 2005-Vokal Lelaki Pilihan, APM 2008-Artis Lelaki Terbaik.
ALBUM: Anuar & Ellina (Berdendang Bersama), Kasih Sayang, Nyanyian Sekeping Hati, Anuar Zain (1998), Anuar Zain (2002), Anuar Zain 1998 - 2002, Best of The Best Anuar Zain & Dayang, Anuar Zain Karaoke, Anuar Zain - Platinum Edition, Anuar Zain (2007), Memori Hit Anuar Zain & Ellina
LAGU POPULAR: Bila Resah, Keabadian Cinta, Mungkin, Perpisahan, Lelaki Ini, Ketulusan Hati
SINGLE TERBARU: Sedetik Lebih, Ku Berjanji Kerna Cinta
FILEM: Bintang Hati, Soal Hati

Sedetik Lebih
Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu
Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa

Kasihku... ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu
Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu

Lagu & Lirik: Edry Abdul Halim

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Teruja mahu jumpa peminat

Posted: 09 Mar 2011 06:00 AM PST

SEBAGAIMANA dijanjikan Jelajah Harian Metro (Jelajah Metro) sempena meraikan ulang tahun ke-20 Harian Metro pada 26 Mac ini, empat lokasi dipilih untuk mendekati pembaca setia dan tanda terima kasih kepada semua pembaca yang selama ini menyokong akhbar ini hingga menjadi nombor satu di negara ini.

Selepas tiga lokasi dilalui dengan jayanya, kini tibalah giliran Melaka dan masyarakat di sekitarnya bertemu dengan barisan artis popular untuk beramah mesra dengan mereka.


Jika sebelum ini penduduk Melaka hanya membaca mengenai kemeriahan Jelajah Metro yang berlangsung di Lumut, Perak pada 15 dan 16 Januari, Kota Tinggi, Johor (29 dan 30 Januari) dan Kuala Terengganu (18 dan 19 Februari), mereka kini dapat merasai keseronokan itu apabila Jelajah Metro bertandang ke Dataran Kris, Alor Gajah pada Sabtu dan Ahad ini (12 dan 13 Mac).

Ini adalah lokasi terakhir sebelum melabuhkan tirainya dengan pelbagai aktiviti menarik dan konsert di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 26 dan 27 Mac ini. Program Jelajah Metro untuk bagi memberi peluang kepada akhbar ini mendekati pembacanya dengan mengadakan pelbagai aktiviti dan bagi memeriahkan lagi acara, dibawakan bersama artis popular tanah air untuk beramah mesra dengan peminat.


Inilah peluang untuk mereka mendekati artis pujaan mereka serta mengenali warga kerja HM secara lebih dekat. Menjadi tradisi Jelajah Metro menampilkan barisan artis lama dan baru untuk semua peminat pelbagai golongan. Kali ini artis yang bakal menggamatkan dan menggegarkan Alor Gajah ialah Ramlah Ram, Diana Danielle, Ezlynn, Farhan, Diana Amir, Ifa Raziah, Roslan Shah, Izwan Pilus dan Zoey. Bagi pencinta rock, ditampilkan kumpulan rock popular, Jinbara dan otai rock, Yantzen yang pernah bersama kumpulan Rusty Blade dan May.


Seperti di lokasi lain, mereka akan dipecahkan kepada empat rumah mewakili unit editorial di Harian Metro iaitu Rumah Merah mewakili meja hiburan (Rap), Rumah Biru (Hati), Rumah Kuning (Variasi) dan Rumah Hijau (Arena). Selain mengadakan persembahan, mereka juga akan turut serta mengambil bahagian dalam acara sukaneka yang sinonim dengan masyarakat desa.

Pengisian acara dibuat dengan aktiviti sampingan pada hari Sabtu, yang diteruskan dengan mini konsert artis popular pada sebelah malamnya. Manakala keesokannya (Ahad) peminat boleh bersenam poco-poco bersama artis pada jam 8.30 pagi dan seterusnya mengambil bahagian dalam acara sukaneka yang dianjurkan.


Menyedari program ini turut menarik perhatian golongan kanak-kanak, mereka tidak dilupakan apabila berpeluang menyertai acara harta karun dan pertandingan mewarna pada hari Sabtu. Pada yang minat menyanyi pula, boleh menguji bakat dalam acara karaoke santai yang menawarkan hadiah berupa wang tunai.

Ramlah Ram yang semakin popular dengan single terbaru, Cinta Gila, meluahkan perasaan gembira apabila dapat bersama-sama memeriahkan program ini. Dia berjanji akan menampilkan persembahan menarik buat peminat di Melaka.


"Sebelum ini saya sudah diajak untuk turut serta tapi tidak berpeluang kerana ada komitmen lain. Kali ini memang rezeki saya kerana dapat juga bertemu peminat di sana. "Jadi, sudah tentu saya akan beri persembahan menarik sebagai menghargai sokongan yang tidak berbelah bahagi diberikan selama ini," katanya yang berjaya mempertahankan populariti sehingga kini.


Yantzen pula gembira kerana sudah agak lama tidak muncul bertemu peminat terutamanya di luar bandar. Dia mahu meninggalkan kenangan abadi buat semua yang hadir.


"Memang sudah agak lama saya tak muncul menyanyi dalam acara sebegini. Agak lama juga menunggu peluang menghiburkan peminat di luar bandar. Penantian ini jadi kenyataan apabila HM menawarkan peluang. "Saya percaya peminat tentu tertunggu saya menyanyikan lagu Tiada Lagi Aku dan saya pasti akan menyampaikannya khas buat mereka," katanya. Kehadiran pelakon Diana Amir dan Zoey pula tentunya sangat dinanti-nantikan peminat. Diana yang bakal muncul dengan filem barunya, 321 Cinta berkata, dia akan menggunakan kesempatan untuk mempromosi drama lakonan terbarunya kepada peminat.


"Untuk Jelajah HM yang pertama di Lumut, saya awalnya menyatakan persetujuan tapi terpaksa menarik diri kerana bertembung dengan jadual penggambaran drama. "Selepas itu, saya menanti-nantikan lagi peluang untuk terbabit dalam program ini selepas mendengar keseronokannya dari Shaheizy Sam, Kamal Adli dan Intan Ladyana yang berpeluang turut serta ketika itu. "Itulah sebabnya saya cepat-cepat berikan persetujuan apabila diajak kali ini. Saya mahu gunakan peluang ini untuk beramah mesra dengan peminat serta melepaskan tekanan selepas terbabit dengan jadual penggambaran yang sangat padat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.