Adsense

Rabu, 30 Mac 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Masih di hati peminat

Posted: 29 Mar 2011 04:26 PM PDT

Hip

Fasha anggap pencalonan ke peringkat akhir ABPBH 2010 pengiktirafan cukup bermakna

HANYA tinggal tiga hari saja lagi Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010 akan menyingkap tirainya di Arena of Stars, Genting Highlands, sekali gus menjadi gelanggang perhimpunan semua penggiat seni.

Pastinya kalangan finalis daripada 16 kategori yang dipertandingkan lebih berasakan getaran itu kerana berbeza daripada anugerah lain, pemenang ABPBH dipilih berdasarkan undian peminat yang juga pembaca setia Berita Harian. Sememangnya ganjaran cukup lumayan ditawarkan kepada pemenang khususnya Bintang Paling Popular termasuk aksesori mutiara bernilai RM180,000 dan Nissan Teana, namun lebih utama ialah penyatuan penggiat industri hiburan yang membolehkan acara ini terus gah tatkala memasuki edisi ke-24.

Walau siapa pun juara di hati peminat, hampir semua Top 5 mengakui penganjuran anugerah membabitkan penyertaan orang ramai begitu bermakna. Tidak terkecuali, pelakon Fasha Sandha yang sekali lagi menyaksikan namanya dicalonkan ke peringkat akhir kali ini.

Bagi bintang Samson & Delaila itu, mara ke peringkat akhir sudah dianggap satu rahmat, apatah lagi dicalonkan bersama barisan finalis lain yang tidak kurang hebatnya.

"Saya pernah merasai kemanisan menggenggam trofi itu dan jika rakan lain yang membawa pulang kemenangan pada ABPBH kali ini, saya turut gembira kerana ia sudah menjadi rezekinya.
"Sebagai penggiat seni, saya melihat penganugerahan seumpama ini memberi pengiktirafan terhadap sumbangan artis tidak kira pelakon, penyanyi mahu pun daripada cabang seni yang lain," katanya yang turut memeriahkan jelajah ABPBH 2010.

Kepadatan jadual lakonan serta pengurusan salun rambutnya, Chinta, yang baru beroperasi bukan alasan untuk bintang sensasi itu menolak pelawaan menyertai program promosi ABPBH2010, malah memilih lokasi nun di selatan iaitu di Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang, Johor untuk bertemu peminat.

Akuinya, kesempatan itu digunakan sebaik mungkin untuk mendekati insan yang selama ini memberikan sokongan tidak berbelah bagi, sekali pun ketika hadirnya pelbagai kisah negatif yang mencalar rasa.

"Selain keluarga, peminat ialah kekuatan yang membolehkan saya terus berdiri di sini. Walau di mana pun kita berada, sukar untuk memuaskan hati semua orang, terutama apabila dikaitkan dengan gosip atau cerita kurang enak.

"Biarlah saya mengambil sikap berdiam diri kerana sekali kita membuka mulut, akan banyak lagi rentetan kisah mengarut yang timbul. Daripada membiarkan setiap khabar angin melarat tanpa berpenghujung, baik diam saja," katanya perlahan.

Membiarkan cakap kosong berlalu pergi, dalam syukur Fasha berterima kasih kepada penyokong setia selain penerbit yang memberi sepenuh kepercayaan untuknya menerajui penerbitan mereka, hingga wajahnya kerap menghiasi setiap saluran televisyen.

Nyata gadis berjiwa kental ini tidak mudah dipukul gelombang. Dalam meniti perjalanan seni yang penuh berliku, bermacam-macam onak ditempuh apatah lagi pada ketika ini namanya turut berada di kemuncak kegemilangan.

Sama seperti lakonan, kisah peribadi terutama perihal cintanya sering menjadi perhatian ramai. Tetapi wanita muda ini tetap kental, malah enggan cepat melatah.

"Kadangkala bila mengingati semula segala gosip yang timbul, saya hanya tersenyum. Memang ada yang tidak masuk akal, cuma sebagai insan biasa saya sekadar berserah kerana segala yang berlaku lebih mematangkan saya.

"Apa pun dalam soal kerja terutama lakonan, saya tidak main-main. Inilah periuk nasi saya dan bidang yang semakin saya cintai, tidak mungkin saya berkompromi dalam isu tugasan," kata pelakon yang terkenal dengan disiplin tinggi ini.

Sambut hari lahir tanpa insan tersayang

BERBANDING rutin sebelum ini, kali ini anak sulung lima bersaudara itu terpaksa meraikan hari lahirnya yang ke-27, yang jatuh pada 28 Mac di lokasi penggambaran drama Lima Tahun Lima Minit, di Paris.

Walau sedih tidak dapat bersama insan tersayang terutama keluarga dan teman akrab, kehadiran rakan produksi selain barisan pelakon lain nyata meredakan laranya.

"Sebenarnya sambutan hari lahir paling istimewa tentu saja apabila bersama keluarga. Walaupun majlis kecil, kita pasti tidak dapat melupakan memori dikelilingi orang tersayang.

"Namun pengalaman di Paris juga sesuatu yang sangat bermakna. Sambil bekerja, kita melihat negara orang malah berpeluang menyambut hari lahir di lokasi yang terkenal dengan jolokan sebagai Kota Cinta," katanya lagi.

Namun apabila topik beralih kepada cinta barunya selepas hubungan bersama Jejai terputus di tengah jalan, Fasha dengan baik meminta perkara itu tidak dipanjangkan lagi.

Dedahnya, tumpuan kini lebih menjurus terhadap Chinta Hair Salon & Beauty yang semakin berkembang hingga kadang kala kakitangannya juga tidak menang tangan melayani pelanggan yang tidak putus-putus berkunjung semula.

"Syukur apabila perkhidmatan kami mendapat sambutan. Sudah pasti jika ada rezeki, saya ingin meluaskan empayar perniagaan ini dengan mempelbagaikan lagi perkhidmatan. Namun biarlah ia kukuh terlebih dulu, selain mempunyai lebih ramai petugas terlatih.

"Tidak perlu mengenang perkara yang lalu. Kesibukan di lokasi dan Chinta membuatkan masa saya terisi. Malah di sekeliling saya juga ramai teman akrab serta keluarga yang mengisi setiap ruang kosong hingga saya tidak pernah rasa sunyi," ucapnya.

Mengenai kunjungan ke kota cinta itu 24 Mac lalu ditemani pengurusnya, pelakon yang juga model komersil itu juga dijangka kembali semula ke tanah air untuk memenuhi undangan Berita Harian menghadiri majlis berprestij itu sebagai penyampai trofi selain finalis.

FASHA SANDHA

  • NAMA: Nur Fasha Sandha Hassan
  • TARIKH LAHIR: 28 Mac 1984
  • TEMPAT LAHIR: Johor Bahru
  • KERJAYA: Pelakon dan model
  • FILEM: Black Maria, Bintang Hati, Berlari Ke Langit, SH3, Anak Mami Kembali, Gong, Bujang Senang, Nana Tanjung, Cinta, Cicak-Man, Cicakman 2 Planet Hitam, Badai Pasti Berlalu, Skrip 7707, Anak Halal, Evolusi KL Drift, Nana Tanjung 2, 4 Madu
  • TELEFILEM/DRAMA BERSIRI: Kasih, Relaku Pujuk, Songket Cinta Bertenun Duka, Natasha, Natasha 2, Dengan Nama Cinta, Rumah Itu Duniaku, Mentari Jingga, Usia, Seiras, Impak Maksima, Sutera Maya, Kehangatan Lantana, Chinta, Bagaikan Sumayyah, Samson Delaila
  • IKLAN: Maybelline, Maxis, Petronas, Nokia, Fair & Lovely, Darlie, Pantene, Sunsilk (versi Indonesia)
  • PENCAPAIAN: Pelakon TV Wanita Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2005 (ABPBH2005), Pelakon TV Wanita Popular dan Pelakon Filem Wanita Popular ABPBH 2006, Pelakon TV Wanita Popular serta Pelakon Filem Wanita Popular ABPBH 2007.
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Bergaya bak selebriti

    Posted: 29 Mar 2011 03:50 PM PDT

    Hip

    EZUWAN menerangkan sesuatu kepada Sharifah dan Eliani mengenai gaun yang bakal digayakan mereka nanti.

    EZUWAN menerangkan sesuatu kepada Sharifah dan Eliani mengenai gaun yang bakal digayakan mereka nanti.

    Pemenang GBB tidak sangka dapat berjalan seiringan dengan artis popular pada malam kemuncak ABPBH 2010

    SEMEMANGNYA, tuah manusia tiada siapa yang tahu. Begitulah yang dirasai pemenang utama peraduan Gemilang Bersama Bintang (GBB) siri pertama dan kedua, Sharifah Faridah Wan Sait, 26, dan Siti Nur Eliani Muhamad Ali Hanafiah, 24.

    Hasil usaha mereka melekatkan keratan gambar dalam peraduan yang yang disiarkan akhbar ini, seterusnya meneka gambar yang dipadankan itu dengan tepat berserta slogan menarik, membolehkan dua wanita ini bergaya bagaikan selebriti. Berpeluang menggayakan rekaan pereka fesyen tempatan di samping menyusun langkah penuh bergaya di atas permaidani biru bersama bintang popular pada acara kemuncak Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010, pada 3 April ini, sebenarnya impian yang menjadi kenyataan buat mereka.

    "Pada mulanya, saya berasa sangat terkejut kerana tidak menyangka akan dipilih sebagai pemenang pertama. Saya sekurang-kurangnya berharap untuk memenangi hadiah tempat kedua iaitu barang kemas Rafflesia bernilai RM5,000, namun nampaknya tuah lebih menyebelahi saya.

    "Sudah tentu saya berasa cukup gembira kerana hadiah ini umpama hadiah sempena perkahwinan saya yang bakal tiba," kata Sharifah.

    Wanita ini juga mengaku, dia memang teringin memakai gaun labuh walaupun sebelum ini kurang berkeyakinan untuk menggayakannya.
    "Kemenangan ini membuka peluang kepada saya untuk tampil lebih berani dan yakin. Sebelum ini, saya hanya berpeluang menyaksikan majlis anugerah ini di kaca TV. Tetapi kali ini saya sendiri berkesempatan untuk berjalan di atas karpet biru bersama artis.

    "Sebenarnya saya belum membuat keputusan dengan siapa saya mahu berjalan bersama. Namun saya mempunyai tiga pilihan iaitu sama ada Yuna, Faizal Tahir dan Zizan Raja Lawak," kata Sharifah yang selesa dengan panggilan Sha.

    Perasaan gembira dan terharu turut dikongsi pemenang GBB siri kedua, Eliani, wanita tinggi lampai yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang cahaya mata, Muhammad Faireez Rifqi, berusia enam bulan.

    "Saya tidak percaya dan agak terkejut apabila diumumkan pemenang utama peraduan ini. Sudah tentu ramai yang memasuki peraduan ini bagi merebut hadiah lumayan yang ditawarkan, sebab itu saya tidak menyangkakan kemenangan berpihak kepada saya.

    "Namun, saya berasa amat gembira kerana berpeluang untuk berjumpa dengan artis popular nanti. Saya sebenarnya menyimpan angan-angan untuk bertemu Datuk Siti Nurhaliza, kerana memang dari dulu saya meminatinya," kata Eliani.

    Selain berpeluang berjalan di permaidani biru, Sharifah dan Eliani juga memenangi hadiah percutian untuk dua orang ke Jakarta-Puncak-Bandung, Indonesia dan dua tiket VVIP ke malam kemuncak ABPBH 2010.

    Bagi Sharifah yang bakal menamatkan zaman bujangnya pada 1 Mei ini, percutian itu tentunya menjadi hadiah bulan madu bagi dirinya dan bakal suami.

    Petua kelihatan anggun di permaidani biru

    MENERUSI penganjuran ABPBH semuanya tidak mustahil, dan peluang keemasan seperti itu mampu dirasai sesiapa saja di luar sana. Bukan saja dapat berjalan seiringan dengan wajah terkenal, malah dua wanita ini umpamanya akan bergaya sakan dengan busana rekaan Ezuwan Ismail.

    Ezuwan merealisasikan impian mereka untuk tampil anggun pada malam kemuncak di Arena Of Stars, Genting Highlands, Ahad ini.

    Selain pemenang GBB ini, pengacara pada malam gemilang itu, Sharifah Shahira, Raja Azura dan Zizan Raja Lawak turut menggayakan rekaan pereka muda ini. Selain itu, Linda Onn, Ashraf Muslim, Memey Suhaiza, dan adik Mia Sara juga tidak ketinggalan mengenakan rekaannya.

    Ketika ditemui di Balai Berita baru-baru ini, dia turut memberikan 10 petua bagi anda yang menitikberatkan penampilan diri dan mahu tampil bagaikan selebriti menyusuri di permaidani biru.

  • Biasanya gaun labuh pilihan paling tepat untuk digayakan pada majlis seperti ABPBH. Mementingkan rekaan yang ideal, Ezuwan mengambil kira tiga perkara paling utama iaitu fabrik, potongan dan warna yang sepadan.
  • Untuk menarik perhatian lensa kamera di sepanjang permaidani biru, baju yang digayakan perlu ada tarikan bercirikan sesuatu yang lain dari yang lain. Sebagai contoh, potongan baju biarlah unik dan warna yang dipilih biarlah menarik dan tidak kusam.
  • Pemilihan warna antara aspek paling penting dalam rekaan pakaian. Warna terang seperti merah, hijau dan kuning pula antara warna yang sering menarik perhatian, secara tidak langsung si pemakai akan tampak menyerlah dalam gambar. Elakkan warna pastel yang kelihatan kusam dan tidak bermaya. Selain itu, elakkan warna yang sering dipakai seperti hitam.
  • Pemilihan fabrik bersesuaian antara faktor penting jika anda mahu tampil selesa dan bergaya. Untuk melangkah yakin di permaidani biru nanti, anda digalakkan memilih fabrik yang mewah seperti renda, sifon sutera dan sifon bermanik.
  • Untuk tampil lebih menyerlah, rekaan baju mungkin boleh diletakkan sedikit hiasan seperti manik. Tidak semestinya hiasan yang berlebihan, sebaliknya cukup dengan hiasan sederhana supaya anda tidak nampak kosong dan tampak anggun menyusuri permaidani biru.
  • Sementara itu, potongan gaun perlu nampak kemas, selesa dan sesuai dengan tubuh badan. Potongan gaun jangan terlalu longgar mahupun terlalu ketat. Biarlah berpadanan dengan saiz tubuh. Potongan yang elok dan kemas membolehkan anda kelihatan kurus dan tinggi.
  • Aksesori juga elemen penambah seri. Kasut, tas tangan, rantai dan subang antara aksesori yang melengkapkan gaya. Warna aksesori yang dipilih haruslah bersesuaian dengan gaun dan sebaiknya warna seperti hitam, kelabu dan emas.
  • Solekan dan rambut turut menjadi faktor penting untuk kelihatan menarik. Solekan yang dikenakan perlu bersesuaian dengan pakaian yang digayakan, supaya penampilan tidak kelihatan pelik. Cara dandanan rambut juga membuatkan anda tampil lebih menyerlah.
  • Selain penampilan dan gaya yang kemas dan selesa, persediaan juga memainkan peranan penting supaya anda tampil yakin. Anda memerlukan tidur dan rehat yang cukup supaya muka anda tidak kelihatan sembap serta tidak bermaya.
  • Pastikan anda tidak lari daripada tema diberikan. Tema untuk ABPBH kali ini ialah Moden Klasik, gabungan rekaan dari zaman 60-an sehingga kini, yang diberi sentuhan moden. Gabungan antara rekaan klasik dan moden biarlah seimbang.
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.