Adsense

Selasa, 8 Februari 2011

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Rimas!

Posted: 07 Feb 2011 03:09 PM PST

Hip

Tizz Zaqyah

Tizz Zaqyah

Tiz Zaqyah pelik ada saja gosip dikaitkan dengan dirinya

BARU hendak bertapak, nama Tizz Zaqyah sudah pun dipalitkan dengan kontroversi. Ketika namanya sedang meledak gara-gara watak Nuramina dalam drama rantaian Nur Kasih, tersebar pula gambar gadis putih gebu itu dalam internet dengan berpakaian sedikit menjolok mata sedang bersosial di samping teman-temannya.

Masih lagi mentah, tetapi pada usia 23 tahun, banyak yang dilalui gadis ini apabila dia turut dituduh tinggal sebumbung dengan 'suaminya' dalam drama Nur Kasih iaitu Remy Ishak. Hilang gosip mereka tinggal serumah, timbul pula cerita baru kononnya Tizz bakal mengikat tali pertunangan dengan anak seorang kenamaan berasal dari Terengganu.

Tertanya-tanya juga gadis ini dari mana timbulnya gosip itu sedangkan dia sendiri tidak mengenali jejaka yang dimaksudkan. Mungkin wanita yang dilihat bersama dengan anak VIP itu mempunyai wajah seirasnya.

"Orang asyik bertanya siapa anak VIP yang bakal menjadi tunang saya. Macam mana saya hendak terangkan kalau saya sendiri tidak mengenalinya. Saya pun pelik bagaimana cerita ini boleh timbul? Mungkin wanita yang dilihat bersama lelaki itu pelanduk dua serupa.

"Walaupun cuba menafikan cerita ini, saya tahu orang tidak akan terus berhenti daripada memperkatakannya. Saya hanya mampu membiarkan orang terus bercakap kerana mereka tidak mengenali siapa saya.
"Memang saya rimas dengan semua tohmahan yang tidak benar tetapi pada waktu sama, saya lebih suka mengambil sikap buat tidak tahu saja," kata gadis yang memulakan langkah dalam bidang lakonan menerusi drama Impian Ilyana.

Agak kecewa apabila dirinya tidak habis-habis dirundung gosip liar, anak bongsu dari dua beradik ini berkata, dia hadir ke dunia seni untuk memburu impian sebagai seorang pelakon.

Tapi kenapa pelakon sepertinya perlu dikaitkan dengan kisah kontroversi.

Bagaimanapun, tidak pernah terbit sesalan di hati gadis comel ini menceburi bidang seni meskipun namanya tidak henti-henti dikaitkan dengan pelbagai gosip.

"Kerja saya hanya di set. Kalau boleh saya mahu mengelakkan semua topik yang tidak membawa faedah seperti ini.

"Bagaimanapun saya tidak mampu mengelak semua itu dan memang tak dinafikan, saya kecewa dengan dakwaan yang tidak benar mengenai saya," katanya ketika ditemui di majlis pelancaran drama episod terbaru Gemilang.

Kabir banyak berjasa

SELEPAS Nur Kasih, Tizz Zaqyah masih lagi terus mendapat kepercayaan Kabir Bhatia apabila pengarah terkenal itu sekali lagi menawarkan watak utama sebagai Asma dalam terbaru arahannya.

Tapi gadis ini tegas menolak dakwaan kononnya dia anak emas Kabir dan isterinya Mira Mustaffa. Sebaliknya setiap kali tawaran dihulurkan secara kebetulan dia memang tidak terikat dengan sebarang tawaran lakonan yang lain.

Memang tidak dapat disangkal Tizz, jasa ditabur pengarah itu terhadap kariernya cukup besar. Dia amat berterima kasih kepada Kabir kerana memberi peluang kepadanya membintangi Nur Kasih hingga dirinya dikenali. Malah setelah beberapa kali bekerjasama, Tizz akui wujudnya keserasian antara dirinya dengan karya Filmscape.

"Tak dapat saya sangkal, cerita Kabir bagus. Saya berasa amat beruntung kerana menjadi pilihan Filmscape. Kebetulan pula setiap kali mereka menghulurkan tawaran, saya tidak terikat dengan sebarang tawaran.

"Jasa yang dicurahkan Kabir terhadap saya memang cukup besar. Banyak yang saya belajar darinya, Kabir seorang pengarah yang sangat tegas ketika di set.
Tetapi dia seorang pengarah yang tahu apa dimahukan dan hasilnya tidak mengecewakan.

"Sejak bekerja dengan dia, saya menjadi lebih peka dalam industri, banyak juga perubahan dalam perjalanan hidup yang dapat saya rasakan sejak bekerja dengannya. Bagaimanapun saya bukanlah anak emasnya, kerana setiap pelakon dilayan sama rata oleh Kabir," katanya yang seronok dapat berlakon dalam drama Gemilang di samping beberapa pelakon baru lain seperti Kamal Adli, Shah Jaszle dan Tasha Shilla.

Biarpun kali pertama bergandingan dengan mereka, namun kata Tizz, dia tidak menghadapi masalah bekerja dengan mereka kerana keserasian begitu pantas wujud antara mereka.

Tizz yang berkecimpung dalam dunia lakonan sejak 2006 juga berkata, sebolehnya dia cuba mengelak menjadi pelakon yang tamak. Justeru, dia hanya akan menerima satu tawaran pada satu-satu masa. Kata Tizz, dia berbuat demikian kerana tidak mahu menyusahkan dirinya kelak.

"Tiada siapa yang minta saya buat begini, sebaliknya ini adalah inisiatif saya sendiri. Saya tak suka terkejar-kejar apabila menerima dua tiga tawaran dalam satu masa. Mungkin di awalnya tiada masalah, tetapi lama kelamaan tentu ada saja masalah yang akan timbul," kata calon Top 5 kategori Pelakon TV Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010.

Seandainya tahun lalu trofi itu menjadi miliknya, tahun ini, Tizz tidak meletakkan sebarang harapan besar. Apa lagi melihat saingan tahun ini yang cukup sengit. Malah Tizz turut mengandaikan kemenangan itu akan berpihak kepada Lisa Surihani, sementara dia menyandarkan nasibnya di tangan takdir.

Info Tiz zaqyah:

* PELAKON ini dilahirkan dengan nama Siti Zaqyah Abdul Razak pada 25 Oktober 1988 di Kuala Lumpur.

* NAMA Tiz mula dikenali peminat apabila dia membintangi drama bersiri Nur Kasih kira-kira dua tahun lalu bersama Remy Ishak, Fizz Fairuz dan Sharifah Sofea. Drama berkenaan diarahkan Kabir Bhatia.

* TIZ juga akan muncul dalam filem Nur Kasih pada tahun ini bersama-sama beberapa pelakon asal drama berkenaan. Kini, peminat boleh menyaksikan lakonannya dalam sebuah lagi drama arahan Kabir, Gemilang, di sisi Shahz Jaszle, Kamal Adli dan Tasha Shilla.

* GADIS yang mula berlakon sejak 2006 ini turut membintangi siri Gol & Gincu, Impian Illyana dan Spa Qistina, manakala antara telefilem lakonannya pula ialah Bernafas Dalam Lumpur dan Puaka Topeng Putih.

* PADA Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009, Tiz naik ke pentas menerima anugerah Pelakon TV Wanita Popular.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gelora jiwa Faezah

Posted: 07 Feb 2011 03:03 PM PST

Hip

Faezah Elai

Faezah Elai

Abaikan gosip, mahu tumpu kerjaya lakonan

BIAR gosip mengenai hubungan dengan suami orang semakin reda, hati Faezah Elai, 28, tetap bergelora malah demi menjaga nama baik keluarga, menerusi peguamnya surat tuntutan sudah diserahkan kepada bekas teman lelakinya, Azad Jazmin yang dikatakan sebagai punca kontroversi.

Menyerahkan perkara yang mencalar emosi itu kepada pihak berkuasa, akui bintang filem Mantera itu dia enggan berdiam diri apabila membabitkan soal maruah apatah lagi isu berkenaan secara tidak langsung turut menjejaskan imej serta periuk nasinya sebagai pelakon dan model. "Jika diminta berlakon dengan Azad, saya tidak akan menolak kerana ia soal kerja. Di pihak saya tiada masalah dan selaku orang yang cari makan dalam ini, kita kena bersikap profesional. Lagi pun rasanya saya tidak ada isu peribadi yang mahu dipanjangkan.

"Industri seni negara kita kecil saja. Pusing-pusing akan jumpa orang sama tetapi berhubung soal membawa perkara yang dilemparkan kepada saya di mahkamah, ia akan diteruskan kerana saya tidak mahu diganggu lagi," katanya ketika ditemui di pertunjukan Green Cheongsam di The Weld, baru-baru ini.

Mengenakan persalinan serba hijau sentuhan Salikin Sidek, gadis kelahiran Pulau Mutiara itu berkata pembabitannya dalam dunia hiburan bukan untuk mencari publisiti murahan dengan cerita panas atau bermusuh sebaliknya mahu mencari rezeki.

"Seperti saya tegaskan sebelum ini, tindakan membabitkan mahkamah diambil bagi mengelakkan lebih banyak cerita tidak benar dijaja. Isunya daripada pelbagai punca lain," katanya apabila diminta mengulas kaitan pengarah yang digosipkan dengannya, Heykal Hanifah, 37.
Akuinya lagi, sehingga kini tiada apa yang perlu dikongsi kerana hubungannya dengan lelaki yang digembar-gemburkan itu tidak lebih dari seorang kawan apatah lagi mereka juga bekerjasama untuk sekuel drama bersiri Asmara iaitu Asmara 2 yang kini sedang dalam pembikinan.

"Tiada yang perlu dibuktikan. Saya berkawan dengan semua orang. Desas-desus yang mengatakan lelaki berkenaan berpisah dengan isterinya juga saya tidak dengar dari mulut dia sendiri kerana kami tidak pernah membincangkan mengenai keluarga.

"Setakat yang saya tahu, kami berdua bekerja di bawah produksi sama dan tanggungjawab saya adalah memastikan tumpuan sepenuhnya diberikan terhadap drama episod ini biarpun sedikit sebanyak gosip bercinta dengan suami orang itu mengganggu kerja," katanya lagi.

Terdahulu keributan 'cinta tiga penjuru' iaitu antara Faezah-Azad-Heykal tersebar desas-desus skandal antara pelakon itu dengan pengarah yang juga suami kepada bekas pegawai perhubungan sebuah syarikat rakaman hingga menimbulkan perang mulut disebabkan Azad dikatakan sebagai dalang penyebar cerita.

Masing-masing menggunakan media sebagai saluran untuk berbalas kenyataan sekali gus isteri pengarah yang pernah menghasilkan drama Cinta Balqis, Laila Asikin dan Noktah Erna itu terheret sama termasuk timbul cerita menyatakan pasangan terbabit berpisah.

Selain drama rantaian Asmara, Faezah yang bakal beraksi dalam filem Halilintar sememangnya kerap bekerja di bawah pengarah berkenaan dalam beberapa penerbitan lain termasuk Dalca Mami Georgetown serta Asmara 2.

PROFIL

Nama: Noor Faezah Md Elai
Tempat Lahir: Gelugor, Pulau Pinang
Tarikh Lahir: 16 Ogos 1982
Adik-beradik: Anak sulung daripada tiga bersaudara
Pendidikan: Diploma Fesyen, Universiti Teknologi Mara (UiTM)
Kerjaya: Pelakon, pengacara dan model
Filem: Otai, Adik Manja Returns, Cun, Tolong Awekku Pontianak, Senjakala dan Mantera.
Drama: Cinta & Keadilan, Enigma, Cempaka Berbunga, Sitkom Puteri, Sutera Maya, Hartamas, Anak Mamak Menantu Mami, Dendam Kesumat, Miah Oh Miah dan Asmara.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.