Adsense

Selasa, 14 Disember 2010

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Alif bukan ditaja

Posted:

Alif bukan ditaja

Alif bukan ditaja



MEREKA berdua masih muda dan sedang meniti zaman remaja yang mencabar. Ditemukan buat pertama kali pasti menerbitkan pelbagai perasaan dalam jiwa mereka, tambahan pula usia remaja ialah masa untuk mencuba dan jiwa pula gemar memberontak.

Remaja lelaki kelihatan begitu mesra, sentiasa ceria malah pandai mengambil hati orang sekeliling. Remaja perempuan pula masih kelihatan segan, mungkin tidak biasa dengan persekitaran asing jauh dari tanah tumpah, Filipina. Namun, kemesraan yang cuba ditampilkan harus dipuji.

Alif Satar yang mula dikenali umum selepas menyertai program realiti TV, One In A Million musim pertama sudah tidak perlu diperkenal. Popular di kalangan peminat dengan lagu-lagu seperti Jangan Nakal dan Cukup Indah.

Gadis sunti dari Filipina itu pula, namanya, Julia Abueva, baru sahaja menyambut hari lahir ke-15 pada 26 November lalu.

Daripada bahasa tubuhnya, jelas masih kelihatan pemalu terutama ketika sesi temu ramah dijalankan tetapi begitu teruja dengan pertemuan mereka.

"Saya rasa seperti sudah lama mengenali Alif kerana dia begitu mesra. Dia juga sempat mengajar saya bermain drum ketika awal pertemuan kami.

"Sudah tentu saya suka suaranya," ucap Julia yang boleh bertutur beberapa perkataan bahasa Melayu seperti 'sayang', 'kamu' dan 'hebat'.

Bagi Alif pula, Julia disifatkan sebagai seorang gadis yang pemalu tetapi cepat mesra dengan orang sekeliling. Tambahan pula, menurut Alif, Julia seorang gadis yang comel dan sentiasa bersifat terbuka terhadap semua perkara.

Pertemuan mereka bukan untuk bersukaria jauh sekali untuk berpacaran.


JACLYN VICTOR telah mencetuskan minat Alif untuk membeli motosikal Ducati Monster yang sekarang menjadi miliknya.


Mereka disatukan atas tuntutan kerja dan nyala rasa mereka berdua. Mereka bertemu kerana bakat suara yang dikurniakan lengkap dengan pakej personaliti yang menarik.

Alif dan Julia berpadu suara merakamkan single terbaru berjudul, Timeless. Lagu itu pernah dipopularkan pemenang American Idol musim pertama Kelly Clarkson dan Justin Guarini.

"Lagu ini dipilih oleh pihak pengurusan. Malah, pertemuan kami juga dirancang mereka. Jika ingin menembusi pasaran Filipina, lagu perlu berbahasa Inggeris.

"Selain itu, lagu ini diberi nafas baru sesuai dengan konsep kedua album Alif nanti," terang Alif dengan penuh ramah.

Lagu yang mengambil masa rakaman di antara dua hingga empat jam itu dipilih bertujuan bukan sahaja bagi untuk pasaran Filipina tetapi juga sebagai satu senjata untuk Alif dibawa ke peringkat antarabangsa.

"Jika mahu menembusi pasaran Indonesia, terlalu susah. Malah, mereka pula yang banyak memasarkan produk di sini. Jadi, Alif harap dengan rakaman lagu ini yang akan dijual secara digital dan akan dimainkan di Malaysia dan Filipina dapat memperkenalkan Alif di sana.

"Julia juga dapat melebarkan sayapnya di Malaysia. Ini ialah situasi menang-menang," kata Alif ketika ditemui di Studio 101, Petaling Jaya.

Lagu yang bakal membawa misi besar Alif ke Filipina itu diterbitkan oleh Nai Kong merupakan percubaan yang berisiko tinggi yang pernah dia lakukan walaupun menghadapi pelbagai halangan.

"Timeless ialah lagu pertama yang saya rakam dalam bahasa Inggeris. Ia mempunyai rentak R&B, Latin dan irama akan lebih segar. Saya fikir lagu berbahasa Inggeris susah untuk diterima seluruh lapisan masyarakat, tetapi kita perlu mencuba.

Alif juga menambah projek kolaborasi ini sudah tiga bulan dirancang dan sepatutnya rakaman dibuat di Filipina bulan lalu. Tetapi terdapat beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan, ia tertangguh.


DUA figura remaja ini bergabung vokal dan bakat untuk lagu, Timeless.


"Sementara klip video pula masih lagi dalam perancangan dan akan melalui proses pengambaran pada tahun hadapan. Saya berharap ia akan berlaku di Filipina," kata Alif yang teruja untuk ke Filipina.

Sementara itu, pasangan duet Alif, Julia bukan calang-calang penyanyi walaupun masih muda. Penyanyi yang mula bernyanyi sejak usia tujuh tahun itu, pernah membuat persembahan dihadapan pemimpin-pemimpin dunia di Persidangan APEC 2009 yang dihadiri Presiden Amerika, Barrack Obama.

Selain itu, suara merdu Julia juga pernah menghiburkan atlet di temasya Sukan SEA 2005 di Manila, Filipina dan Vientiane, Laos pada tahun 2009.

Julia yang masih lagi menuntut di Singapore America School di Singapura mengakui sukar untuk membahagi masa antara minat dan pelajaran.

"Saya masih lagi belajar di tingkatan atas, dan ia semakin susah untuk seimbang antara masa belajar dan menyanyi.

"Namun, saya perlu sesuaikan diri kerana saya begitu minat dengan dengan dunia nyanyian," kata Julia merakam beberapa buah lagu di Filipina seperti Awake, Endlessly dan beberapa buah lagu berbahasa Tagalog.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Buat peminat Surya

Posted:

Buat peminat Surya

Buat peminat Surya

Oleh NIZHA PERIASWAMY
Nizha.periswamy@kosmo.com.my


PENGARAH filem Rathtaa Charithram, Ram Gopal Varma.


'MEMBALAS dendam adalah emosi paling suci', petikan kata-kata epik unggul Mahabaratha menghiasi poster dan iklan filem paling dinantikan peminat aktor Surya yang bertajuk Raththaa Charithram arahan sutradara, Ram Gopal Varma. Buat julung-julung kalinya, Ram yang merupakan pengarah tersohor India yang pernah memecah panggung melalui filem-filem blockbuster seperti Satya, Gaayam, Money, Company, Bhoot dan Jungle bereksperimen dengan lakonan Surya.

Ujar Ram, pemilihan Surya sebagai tunjang filemnya adalah atas faktor kejayaan pelakon tersebut melalui beberapa filem dan kemampuannya beraksi dalam pelbagai karakter protagonis.

Surya yang pernah mengeluarkan kenyataan bahawa kariernya akan hanya tertumpu berlakon dalam filem Kollywood atau Tamil tidak dapat mengelak tawaran emas Ram Gopal Varma.

Berbeza daripada genre komersial Bollywood mahu pun Kollywood yang banyak memaparkan permasalahan atau gabungan drama, komedi, keganasan serta hiburan, Ram bukan sahaja memperjudikan bakat Surya malah pelakon tampan Bollywood, Vivek Oberoi turut dijadikan gandingan Surya.

Gandingan kedua-dua aktor tersebut digunakan secara bijak oleh Antenna Entertaiments selaku pengedar tunggal filem Raththaa Charithram untuk tayangan di semua pawagam terpilih di Malaysia. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat tersebut, Ashraff Reza Anand: "Saya percaya peminat Surya tidak akan menghampakan saya."

"Ini bukan filem komersial biasa. Saya tahu ia bukan seperti yang dikehendaki penonton biasa, namun saya percaya kelainan ini akan berhasil lebih-lebih lagi apabila Surya di jadikan pelakon utama," kata Anand.


AKTOR hebat, Surya.


Tambah beliau lagi, filem tersebut didatangkan dalam dua bahagian. Bahagian pertama hanya berbahasa Hindi dan dibintangi sepenuhnya oleh Vivek Oberoi manakala bahagian kedua pula ditayangkan dalam tiga bahasa iaitu Hindi, Tamil dan Telegu dengan tambahan karakter Surya. Filem ini berkisarkan sebuah kisah benar yang berlaku di selatan India dan Ram menggambarkan filem tersebut sebagai filem paling ganas pernah diarahkan di India.

"Ini adalah projek impian yang memberikan impak mendalam buat saya. Saya percaya hanya Surya yang menepati kehendak karakter filem ini dan dia berjaya membawa wataknya dengan baik sekali. Penonton akan melihat Surya yang baru dalam filem ini," ujar Ram.

Namun sedikit menghampakan para media apabila kelibat Surya yang dijanjikan untuk tayangan sulung Raththaa Charithram, tidak kelihatan.

"Saya memohon maaf kerana Surya terpaksa membatalkan penerbangan ke Malaysia berikutan kemalangan kecil yang menimpanya semasa penggambaran filem terbaru. Beliau dinasihatkan untuk berehat," kata Anand yang mengaturkan satu sidang media melalui persidangan video.

"Ram pernah 'meletupkan' panggung dengan filem-filem yang jauh lebih hebat. Faktor utama saya menerima tawarannya adalah kerana filem tersebut ditayangkan dalam bahasa Tamil. Tiada ruang untuk saya menolak, malah ia satu peluang keemasan buat saya " kata Surya dalam sidang video tersebut dan menyatakan filem ini mampu membawa perspektif baru dalam industri Kollywood.

Walau pun mempunyai unsur keganasan namun realiti yang dipaparkan dalam setiap plot filem tersebut perlu dipuji. Berpotensi membawa Ram mengenggam anugerah, Raththaa Charithram tidak seharusnya dilepaskan. Malah ia memaparkan sebuah pembalasan dendam sebagai satu-satunya pengisian utama filem tersebut. Lebih unik lagi, filem ini tidak diselitkan dengan sebarang lagu, tarian mahu pun adegan mewah.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.