Adsense

Khamis, 2 Disember 2010

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Kemelut ibu bapa moden

Posted:

Kemelut ibu bapa moden

Kemelut ibu bapa moden



NAMANYA cukup sinonim dengan istilah 'puteri' dan 'impian' suatu ketika dahulu. Malah, kerjayanya sebagai aktres layar perak mekar dan kemudian mendaki naik ke puncak populariti selepas melakonkan watak utama dalam filem-filem yang memiliki gabungan dua istilah itu.

Siapa yang boleh lupa dengan karisma dan aksi lakonan bersahaja Amy Mastura sebagai Puteri Nora menerusi filem arahan Aziz M. Osman, Puteri Impian pada tahun 1997 dan sekuel filem itu, Puteri Impian 2 (1999).

Pendek kata ketika itu, Amy Mastura antara aktres yang ditunggu-tunggu kemunculannya di layar perak, khususnya menerusi naskhah arahan Aziz yang cukup aktif menerbitkan filem-filem pecah panggung pada era tersebut.

Namun, Amy yang membuat kemunculan sulung di layar perak menerusi filem Impian pada tahun 1996, tidak lagi muncul di layar perak selepas kali terakhir menjadi teraju filem Bintang Hati (2004).

Enam tahun berlalu, Amy, 39, tidak lagi muncul dengan filem baru, sebaliknya lebih aktif berlakon di layar kaca dan juga teater dalam julat masa tersebut.

Justeru, ada yang menyangka dia tidak lagi mahu berlakon filem, tidak kurang yang melihat zaman keemasan Amy Mastura sebagai aktres layar perak sudah berlalu.

Kemunculannya menerusi filem Hooperz pada tahun ini pula lebih sekadar sebagai pelakon pembantu, namun tiada siapa menyangka ia menandakan Amy bakal kembali aktif di layar perak.

Bukan itu sahaja. Amy juga kembali muncul sebagai teraju utama filem terbaru terbitan Grand Briliance dengan kerjasama J Team Productions, Asia Media Content, RAM Entertainment dan PMP Entertainment yang berjudul, Aku Tak Bodoh.


PELAKON Malaysia yang bertuah dapat meraih pengalaman berlakon di bawah arahan pengarah Singapura, Boris Boo untuk filem Aku Tak Bodoh (dari kiri, Riezman, Rohaizat, Aeril dan Amy (bawah).


Filem yang mula ditayangkan pada hari ini di pawagam seluruh Malaysia menggandingkan Amy bersama aktor Reizman Khuzaimi.

Menghidupkan watak Puan Aishah yang bekerja sebagai pengarang sebuah majalah yang sentiasa sibuk dan tiada masa untuk dua orang anak remajanya, boleh dikatakan inilah pertama kali Amy tampil untuk watak seorang ibu di layar perak.

Sebagai seorang wanita yang mempunyai kerjaya sebegitu, dia mengharapkan tanggungjawab anak-anaknya kepada suaminya yang juga sibuk dengan tugasnya.

Seperti kebanyakan wanita era moden yang lebih mementingkan kerjaya, Aishah hanya tahu membebel kepada dua orang anaknya itu apabila mereka melakukan kesalahan dan bukan menyelesaikannya secara baik.

Setiap pelakon pasti ada cabaran dan kesukaran dalam membawa sesuatu watak. Lain pula bagi Amy.

Walaupun pertama kali melakonkan watak seorang ibu di layar perak, namun watak itu dianggapnya tidak terlalu sukar dilakonkan. Ini kerana seperti watak Aishah itu, Amy Mastura di alam realiti juga merupakan seorang ibu.

Amy mengakui, sedikit sebanyak menggunakan pengalamannya sendiri sebagai ibu kepada dua anak perempuan, Adriana dan Adalia untuk menghayati watak yang dilakonkannya dalam filem, Aku Tak Bodoh. Cuma bezanya, dalam filem itu, dia merupakan ibu kepada dua orang anak lelaki.

"Watak saya ini lebih kurang sama dengan realiti saya sebagai seorang ibu, jadi kesukarannya untuk membawakan watak seperti ini agak kurang," ujarnya.

Cabaran Boris Boo


BABAK tegang antara anak, lakonan Aeril (kiri) dan bapa yang menampilkan Namron.


Bagaimanapun, apa yang dianggap sebagai cabaran oleh figura yang juga mencipta nama sebagai penyanyi popular itu ialah pengalaman pertama kali dirinya berlakon di bawah arahan pengarah dari Singapura, Boris Boo.

Ini kerana menurut Amy, Boris mempunyai kehendak dan citarasa yang berbeza daripada pengarah yang pernah bekerjasama dengan dirinya sebelum ini.

"Boris mahukan aspek dan mempunyai kehendak yang berbeza dari segi penghayatan watak yang diberikan kepada saya itu.

"Walaupun watak itu senang dilakonkan, namun dia mahukan sesuatu yang lain. Walaupun watak saya hanya seorang ibu, namun Boris tetap mahu mempelbagaikan watak itu dari sudut pandangannya," tambahnya yang turut menjadi teraju utama filem seram terbaru arahan Ahmad Idham, Damping Malam.

Menurut pelakon kecil molek itu, Boris merupakan seorang yang tegas dan pada masa yang sama dia juga merupakan seorang yang pandai berjenaka.

Berlakon sebagai suami watak lakonan Amy ialah aktor tinggi lampai, Riezman.

Pernah menjadi teraju filem Congkak (2008) bersama Nanu, siapa kata pelakon yang meningkat usia dalam industri perfileman Malaysia seperti Reizman dan juga Amy tidak lagi laris mahupun layak untuk menjadi teraju utama.

Riezmen melakonkan watak Hisham, seorang pencipta program komputer yang juga sibuk dengan kariernya tetapi masih tidak melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang bapa. Oleh kerana terlalu sibuk ingin memberi kemewahan kepada keluarganya, Hisham bagaimanapun kurang meluangkan masa bersama mereka sekeluarga.


BORIS (kiri) gigih di lokasi penggambaran filem Aku Tak Bodoh.


Seperti yang biasa berlaku dalam institusi kekeluargaan masyarakat zaman moden kini, apabila ada masalah yang timbul, seorang bapa dan suami akan meletakkan kesemua hak dan tanggungjawab menjaga anak-anak kepada isterinya kerana mengganggap dirinya sebagai suami yang harus mencari nafkah adalah yang lebih utama.

Bagi Riezman,40, sebagai pelakon yang agak berpengalaman dalam bidang lakonan, katanya, dia tidak menghadapi cabaran yang berat untuk melakonkan watak sebegitu. Ini adalah kerana dengan berbekalkan pengalamannya yang secara realitinya juga seorang suami dan bapa, dia dapat menghayati watak yang dipikul dengan baik.

"Sememangnya tiada cabaran yang berat bagi saya membawakan watak Hisham kerana saya juga seorang bapa dan juga suami. Jadi, saya gunakan pengalaman itu untuk membawa watak ini," jelas Riezman bakal muncul menerusi filem aksi terbaru, berjudul Empire.

Selain Amy dan Riezman, Aku Tak Bodoh diperkuatkan oleh lakonan mantap Adibah Noor, Namron dan Datuk Jalaluddin Hassan.

Tiga pelakon baru yang diperkenalkan menerusi filem itu ialah Aeril Zafrel, Wan Nor Aizat dan Rohaizat Hassan.

Rohaizat dan Aizat melakonkan watak anak-anak kepada watak lakonan Amy dan Riezman, manakala Aeril melakonkan watak kawan baik kepada watak lakonan Rohaizat.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Raja Lawak musim 5 kembali

Posted:

Raja Lawak musim 5 kembali

Raja Lawak musim 5 kembali


GELANGGANG Raja Lawak tahun ini dihadiri oleh peserta-peserta yang lebih bersedia berbanding tahun-tahun sebelum ini.


RAJA LAWAK, satu-satunya gelanggang bagi pelawak amatur menunjukkan bakat terpendam mereka. Kali ini, Raja Lawak telah muncul untuk musim kelima bertujuan mencari pelapis bakat lawak di Malaysia.

Sesi uji bakat Raja Lawak telah memulakan perjalanannya sejak 2 Oktober lalu pada setiap hujung minggu dan boleh dikatakan untuk musim kelima ini sambutan yang diterima sangat menggalakkan dan peserta juga tampil lebih bersedia.

"Menariknya pada tahun ini, hendak jumpa peserta yang kaku dan terkedu setelah naik di atas pentas sangat susah. Kelihatan mereka sudah bersedia dari segi kandungan, props dan lain-lain.

"Mereka telah mula menganggap membuat lawak ini adalah perkara yang serius. Mereka juga semakin sedar bahawa membuat lawak bukan perkara mudah," tegas Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani tentang perkara ini.

Tanggal 6 November 2010, The Mall, Kuala Lumpur merupakan destinasi dan peluang terakhir bagi peserta yang ingin tonjolkan bakat. Juri yang mengendalikan sesi uji bakat Raja Lawak pada hari tersebut ialah Nizam sendiri dan juga personaliti terkenal, Afdlin Shauki.

Jika pada musim-musim sebelumnya, Allahyarham Mior Ahmad Fuad Mior Badri atau lebih dikenali sebagai Din Beramboi adalah salah seorang juri tetap gelanggang Raja Lawak.

Menurut Nizam, pada musim ini RL masih lagi belum membuat keputusan siapakah bakal juri yang akan mengendalikan gelanggang RL musim ini.

"Sama ada drastik atau tidak, perlu tunggu gelanggang yang pertama bermula. Juri-juri juga akan diperkenalkan pada hari tersebut dan masih lagi dengan menggunakan khidmat tiga orang juri profesional," ujar Nizam menjelaskan tentang juri Raja Lawak 5 yang akan bermula awal tahun depan.

Selaku juri pada sesi uji bakat Raja Lawak 5 ini, Afdlin akui dia berasa gembira kerana agak mudah bagi mereka menemui peserta yang benar-benar bagus berbanding tahun sebelumnya.

"Peserta kali ini ramai juga yang dapat membuat saya ketawa berbanding musim-musim lepas sehingga perlu tunggu lama untuk temui peserta yang benar-benar bagus," ujar Afdlin sambil tersenyum mengenangkan peserta yang telah mengusik hatinya semasa ujibakat dijalankan.

Sepanjang sesi ujibakat, Kuala Lumpur mempunyai peserta yang paling ramai, diikuti Johor dan Pulau Pinang. Gelanggang pertama Raja Lawak 5 akan menemui peminatnya pada 7 Januari 2011 di saluran Astro Prima.

"Para peserta akan dipilih melalui apa yang kami nampak, iaitu komited terhadap apa yang mereka lakukan.

"Apabila kita ada peserta sebegini, saya pasti jika kita panggil para profesional untuk memberi tunjuk ajar atau sebagainya, ia akan memudahkan kita untuk membantu mereka yang mahu dibantu.

"Selain itu, kita juga akan pastikan mereka berikan yang terbaik setiap minggu," ujar Nizam lagi. - NOOR ASHREEN ISMAIL

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.